Publicerat November 5, 200916 yr Hej Hej Har en liten händelse som jag skulle vilja ha lite åsikter om För att ni som vill kommentera "händelsen" så ska jag ge lite bakgrunds info. I området bedriver min pappa och hans bröder älgjakt på marker som har sett mer eller mindre likadana ut i 20-30 år, för ca 7 år bildades ett älgskötselområde där en del olika jaktlag gick ihop för att kunna sköta älg stammen och hålla lite bättre koll på vilka individer som skjuts i närområdet. Alltså, stort Ä.S.O dock jagar alla lagen på dom markerna dom hade när dom gick in i Ä.S.O. Det har varit mer regel än undantag att om ett djur gå ur markerna så får skyttens lag behålla älgen, självklart efter att grannlaget har meddelats att en älg har gått över och tillstånd till att hämta älgen har givits. Nu till "händelsen", 2 farbror till mig jagar av ett område, en går igenom området den andra passar på en lednings gata, en älg blir påskjuter, man konstaterar på skottplatsen att det är en träff något för långt bak, hämta eftersöks hunden och påbörja eftersöket. Man konstaterar att älgen har gått ur området och börjar nu vidta gängse rutiner, underrätta ansvarig i grannlaget o.s.v. När man nu hittar älgen och vet vem som äger marken så åker min pappa hem till honom personligen och meddelar detta. (Lite osäker om markägaren jagar gemensamt eller om han jagar själv på sin mark) "Tjur påskjuten vid plats X återfunnen vid plats Z." Och som det har varit tidigare i området så får pappas lag behålla älgen. Nu till efterarbetet, hämta älgen, till slakthuset o.s.v, allt frid och fröjd. 4-5 dagar senare gäller tydligen inte det markägaren lovat pappa ansikte mot ansikte, nu vill dom ha älgen! För att undvika tjafs så "Visst ni får väl komma hämta älgen" Markägaren anser att allt är utagerat, han har lovat bort älgen men representanter för laget kommer och hämtar köttet som är färdigt för styckning, kronan är skickad för montering så den skall tydligen lämnas senare. Jag misstänker att enda anledningen till att dom helt plötsigt vill ha älgen, hela älgen är kronan, för 2 år sedan sköts en 16-taggare som var den ditintills största trofén, denna var en 18-taggare. Blev helt förstummad när jag hörde om den här soppan så nu vill jag höra lite andra tankar eller funderingar. //Frille
Publicerat November 5, 200916 yr Det andra laget är ju inte riktigt klok. Det är ju som talesättet att: Vända kappan efter vinden ( vilja ha älgen bara för att det var en stor krona) nej det där luktar inte bra alls.......... Mvh // JägarNNNNNN
Publicerat November 5, 200916 yr Ja det är illa... Tråkigt också, sånt som skapar bråk mellan lagen! Och vem vill ha en trofe som man inte "fixat" själv.
Publicerat November 5, 200916 yr Ja det är illa... Tråkigt också, sånt som skapar bråk mellan lagen! Och vem vill ha en trofe som man inte "fixat" själv. ungefär samma som jag tycker men men den svenska avundsjukan finns fortfarande
Publicerat November 6, 200916 yr Faan vad sjukt. Orka bråka om en älg och dessutom komma på det efter 4-5 dagar. Som sagt vem vill ha troféen om man inte skjutit älgen. Helt galet....
Publicerat November 6, 200916 yr Trofe´n tillhör jakträttsinnehavaren enl. lagen. Sedan är ett muntligt avtal lika bindande som ett skriftligt. Att bevisa det muntliga är ju svårt om det inte finns vittne till det.
Publicerat November 6, 200916 yr Trofen tillfaller alltid skytten vad jag vet, annat verkar absurt. Är det? Eller känns det bara absurt. Alla tankar om att skytten har rätt till trofé, file eller tunga är bara mycket goda och sunda tankar och sedvänjor. Reglerna om vem som fallet vilt tillfaller är otroligt klara, de är bara att slå upp och läsa sig till, så dem är det ingen idé att ventilera. Hade jag varit din far Frille, hade jag förklarat att jag har meddelats att ni har avstått älgen till förmån för oss, vi har en överenskommelse, jag har agerat i enlighet med det, vill ni ha den nu är det bara att betala för min tid, dvs tiden för slakt och hantering, jag tar 1500 kr i timmen för detta, eller något liknande. Det är bara att betala de 6 000 kr som jag har investerat i hanteringen av älgen när ni hämtar dem. I korthet är det så här att heder är något som är en bristvara och särskilt i samband med älgjakt. På det hela taget en otroligt rutten affär. /Christian
Publicerat November 6, 200916 yr För egen del så känns det lite märkligt att först avtala en sak och sedan ändra sig? "Te sagt ä te sagt och te sagt gäller..", som det brukar heta i här i småland.. Ngt för utforsling och styckning ska ni nog se till att få iaf,.. Väldigt okamratligt gjort av grannlaget.. "
Publicerat November 6, 200916 yr Se till så att det andra jaktlaget betalar fällavgiften för älgen, det ska inte ni göra...tycker jag.
Publicerat November 6, 200916 yr Ja man är ju inte alls förvånad, älgjakten ger bara en massa bekymmer för eller senare. Köttet är så in i h-vete viktigt så folk gör vad som helst, nu var det ju kronan men köttet har garanterat nåt me i hela historien. Själv vill jag INTE ha nån trofe jag inte har fällt. Slutade jaga älg efter 3år för en massa tjaffs.