Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Ähh va faenn... skyddsväst till jycken..

Featured Replies

Publicerat
  • Författare

Har nu gjort ett litet kliniskt trycktest på materialet.

Kommer att sätta ihop nån artikel o skicka in till förstasidorna här på forumet.

Västen från Lisbeths syservice som jag fått av Vapencentralen i Kalmar är 2 lagers.

Finns i 3 lagers oxå.

Fick hjälp med att tillverka en rak "vildsvinsbete" i metall.

Tänkte först använda en riktigt bete men det visade sig bli knepigt att sätta rakt tryck på den vid mäting.

En äkta vildsvinsbete är ju böjd.

Vi kopierade en äkta bete så gått det gick. Den är så lik vi tyckte vi kunde få till den.

post-348-1264536069_thumb.jpg

Tyget fästet i dubbla ringar och spändes fast med skruv.

Hela kittet o början på första testet..

post-348-1264536231_thumb.jpg

Vi pressade med skruvstäd tills spetsen gick igenom.

Samtidigt kollade vi mätaren.

post-348-1264536401_thumb.jpg

När väl spetsen va igenom så skars fibrerna av lättare.

Det krävdes ca 10-12 kilos tryck så trängde "beten" vidare oavsett om det va 2 eller 3 lags.

Med detta högst ovetenskapliga test så gav dessa 2 försök ett resultat på 2 lagers.

pentetrering vi vid 20 kilo.

3 lagerstyget gav vika vid 30 kilo.

Kanske kan man säga att varje lager pallar 10 kilo?

Nu är ju detta test med ett spänt tyg som sitter fast hårt och stumt.

Trycket är långsamt ökande.

En väst på en hund ger betydligt annorlunda förutsättningar.

Massan är ju flyttbar, och tyget mer töjbart och rörligt.

Men man kanske kan säga att en 20 kilos hund i tvålagersväst kan lyftas på en grisbete.

Och en 30 kilos kan göra motsvarande i en trelagersväst.

Västen har nu suttit på jycken vid några grisjakter o nått eftersök.

Jag har inte själv sett om hunden fått smällar på västen.

Hört att hon förmodligen fått tuffa utfall men hon låter ju rätt mycket oavsett...

Men misstänker att hon fått en o annan törn iallafall.

Västens stora fördelar är smidighet och rörlighet oavsett vädertyp.

Materialet lagrar inte vatten eller fryser i minusgrader va jag märkt ännu.

De skaver inte något och är måttsydd efter min hund.

Kommer köra med denna väst ett tag för att se hur den tål slitage och ev äkta bete som sitter fast i en galt...

Skulle vara väldigt intressant o tryck/stick testa alla västar på marknaden med de grejer vi fick ihop.

Ett sånt test skulle kunna ge mycket info ang va de tål.

Men det kanske är lite svårt att få tag på material bitar om 10x10cm.

Publicerat
  • Författare

Vi testade även ett materialprov jag fick över från den väst jag sydde själv av sykittet jag beställde från tyskland.

Denna väst är styvare, skaver lite och låter en del om när hunden går igenom terrängen.

I viss lössnö så har det samlats knytnävsstor snö/is boll framför bringan i västen.

Det är ett gult täcktyg som är condora nånting och ett vitt stickstoff...

Condoran gick "beten" igenom vid 10 kilo.

Stickstoffen töjde sig o töjde sig så vi fick byta trä distanser till tjockare...

post-348-1264538540_thumb.jpg

Imponerande 65 kilos tryck behövdes innan spetsen gick igenom.

post-348-1264538569_thumb.jpg

Sen krävdes det emellanåt uppåt 30 kilo för att det skulle skära vidare i trådarna.

post-348-1264538591_thumb.jpg

Då är det ändå ett enkeltyg i "stickstoffen".

Man får i dessa båda fall väga nackdelar o fördelar..

Tåligare material o osmidigare ljudligare väst som skaver mot mindre tålighet, tystare o mer rörlig hund..

Hela testkittet

post-348-1264538662_thumb.jpg

Publicerat

Intressant. :D

En liten fundering som du kanske har erfarenheter av.

Vilket ställe brukar jyckarna oftast få en snyting på, buken? Bringan? Skallen?

Utan att ha någon erfarenhet så borde väl de flesta smällar ta i sidan av hunden när hunden försöker hoppa undan/parera attacken eller hur man ska göra sig förstådd. <_<

Även om inte beten skär hål i skinnet tack vare västen så borde väl fortfarande krossskador på skelettet eller inre blödningar förekomma. Speciellt med stickstoffen tycker jag. :P

Mvh

Roffe

Publicerat
  • Författare

Som det verkar på våra jaktsätt här i landet så hamnar skadorna i bakvagnen på hundarna.

Jag har bara haft en skada på hund i ett lår.

Ljumskarna brukar vara utsatta.

Har polare som fått bettskador i ett ben och ett par med betar in i arslet.

Otäckt ställe är ju mellan anus och pung/vulva.

Men sådana skador skyddar ju inga västar mot.

Va jag vill ha skydd mot är att slippa hitta hunden med tarmarna utanför, har varit emot väst som kanske inger falsk trygghet hos hunden och hämmar den i rörelser.

Men eftersom min svarte används till en del eftersök och redan visat att hon behöver något skydd så blev det väst.

De amerikanska modellerna kanske är mer anpassade för Catch-hundar de behöver troligen med skydd i fronten eftersom deras jakt går ut på att hundarna handgripligen ska hålla fast grisen.

Kross skador vet jag inte om jag hört så mycket om.

Suggor kan ju torpedera o bitas medans galtarna slår med betar osv.

Västen från Lisbeths syservice är ju mer följsam och biter en sugga så blir det förmodligen mest västen den får tag i.

Slår en galt med betarna så är det troligt att det går igeom västen om träffen är vinkelrät in mot kroppen men förhoppningsvis så tar västen det mesta av sticket och skadan blir mindre.

Återstår att se... fast det vill jag nog inte se, egentligen...

Att det tyska materialet Stickstoffet är segt och töjer sig är ju ingen nackdel.

Hunden kan ju inte gå omkring med en pansarplåt som är helt stum.

Hunden trycks förhoppningsvis ju undan av smällen.

Det tyska materialet håller bättre och tål mer, men conduran är ljudlig och blir styvt i kya samt skaver lite.

Mot Lisbeths väst som tål mindre och är lättare och smidig, tystare samt samlar ingen snö eller is.

Publicerat

Det närmaste vetenskap jag läst någonsin om vildsvinsvästar, åtminståne i Sverige. 3 lager tror jag räcker gott för dom vanligaste skadorna, där inte det räcker hade nog inget skydd hjälpt.

Mycket intressant generellt. Har sneglat på västarna som han racerback säljer, nån som har en erfarenhet? Har ingen lust att släpa jycken till tyskland för att få en måttad, även om det vore bäst.

Publicerat
  • Författare
Det närmaste vetenskap jag läst någonsin om vildsvinsvästar, åtminståne i Sverige. 3 lager tror jag räcker gott för dom vanligaste skadorna, där inte det räcker hade nog inget skydd hjälpt.

Mycket intressant generellt. Har sneglat på västarna som han racerback säljer, nån som har en erfarenhet? Har ingen lust att släpa jycken till tyskland för att få en måttad, även om det vore bäst.

Vet en som har en väst på sin hammiltonstövare...

Om det är Racebacks vet jag inte säkert men den är iallfall från staterna..

Kollat på den o den är rätt styv och har gett den hunden rejäla skavsår.

Nu har de försökt skära upp kring benen för o slippa skavsåren.

Skyddar inget på lår eller ljumskar.

Anledningen till att han skaffade väst till sin har- o rävhund är att förra stövaren han hade fick buken uppsprättad av gris och avlivades.

Den hunden jagade förmodligen hare rakt in i en tät plantering full av sura grisar.

Det är enda gången jag hört om att en hund som aktivt inte jagar gris blivit så pass skadad att den avlivats.

Personen i fråga är betrodd och pålitlig.

Troligt senario kan vara att stövaren helt enkelt letade harlöpan inne bland grisarna o inte förstod faran i detta.

Ingen respekt för grisdoften eller nått...

Jag har iofs svårt att fatta hur det kan hända...

Publicerat

Anledningen till att han skaffade väst till sin har- o rävhund är att förra stövaren han hade fick buken uppsprättad av gris och avlivades.

Den hunden jagade förmodligen hare rakt in i en tät plantering full av sura grisar.

Det är enda gången jag hört om att en hund som aktivt inte jagar gris blivit så pass skadad att den avlivats.

Troligt senario kan vara att stövaren helt enkelt letade harlöpan inne bland grisarna o inte förstod faran i detta.

ja varför inte dom stövarna som jag har jagat med har varit så koncentrerade på spåret så dom är "blinda" till omvärlden

Publicerat

Man kan fundera vad man vill uppnå med västen, i mitt fall är det nog potentiellt rent dödliga skador som jag är efter. Har sett en del skador men den enda dödliga var ett sprätt i halsen vilket ledde till avlivning. Annars är det ju just veck på hunden typ ljumsken som är värst och också bakvagnen då hunden som regel hinner att parera bort framvagnen. Halsen är ju skyddad med de flesta västar, men just ljumsken kanske inte alltid är optimalt skyddad med alla.

Publicerat
Man kan fundera vad man vill uppnå med västen, i mitt fall är det nog potentiellt rent dödliga skador som jag är efter. Har sett en del skador men den enda dödliga var ett sprätt i halsen vilket ledde till avlivning. Annars är det ju just veck på hunden typ ljumsken som är värst och också bakvagnen då hunden som regel hinner att parera bort framvagnen. Halsen är ju skyddad med de flesta västar, men just ljumsken kanske inte alltid är optimalt skyddad med alla.

Förra helgen vad det en hund (Wachtelblandning) som fick bröstkorgen öppnad så lungorna tittade ut. Ett par av revbenen var "krossade" så snittet av beten var inte parallelt med revbenen utan ca 45%. Ruskigt mycket kraft i svinen....

Hon är oppererad och mår någelunda men hade det varit längre till Djursjukhuset ärn 10 min fanns hon nog inte hos oss längre. <_<