Publicerat November 28, 200520 yr Klart och färdigt! ;D ;D ;D ;D http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_11141151.asp
Publicerat November 28, 200520 yr Lite synd var det ändå att den inte fick leva ett tag till. Det hade gjort gott att få se vargens härjningar på närmare håll för beslutsfattarna. Några sällskapspudlar från Östermalm som hade gått åt och ni skall se att det blivit andra riktlinjer i rovdjurspolitiken. Men det kommer väl flera.
Publicerat November 28, 200520 yr mmm det e sant.. men sist det var en varg där skickade de ju hela insatsstyrkan på den.. för helt plötsligt var vargen jtte farlig och den hade en onormalt betende som gick så nära bebyggelse... det hör man ju hela tiden vargar som springer och pissar på farstubroar och sånt men det bryr de sig inte om... Men men hoppas det kommer fler... det är ju inte säkert att det var samma... hoppas inte... mvh tomas
Publicerat November 28, 200520 yr Jo men de kan ju inte vara helt säker... De har ju inga bevis att det skall vara samma.. vi får hoppas de har fkler där borta helt enkelt..
Publicerat November 28, 200520 yr Författare Jo men de kan ju inte vara helt säker... De har ju inga bevis att det skall vara samma.. vi får hoppas de har fkler där borta helt enkelt.. Det var väl tråkigt sagt. :'( :'( :'( Vi vill lika lite som er har varg på våra marker, det räcker med hästar, hundar, svamp- och bärplockare, bilar, fågelskådare osv.... I lördags kom det helt plötsligt 2 ryttare på häst mitt i såten under hundjakt fast än vi hade satt upp skyltar så vi har störningsmoment som det räcker och blir över ändå. :(
Publicerat November 28, 200520 yr jag menade natuligtvis nte att ni skall ha varg på det sättet... jag vill inte att någon skall behöva ha varg på sina marker. Det jag menade var att det skulle inte skada om de som sitter där uppe i sthlm och bestämmer hur alla andra ute i markerna skall leva med vargen. Hade varit kul och sett hur de reagerat om den hade tagit lite sällskapshundar oxh morrat åt nån rikemansflicka eller nått som de på landsbyggden har dagligen... inget illa ment mot er sthlmjägare....
Publicerat November 28, 200520 yr Är det bara jag som tycker det är trist att det stackars djuret blev påkört och fick lida innan en polis kom och kunde avliva det? Jag tycker det är synd de inte hann söva djuret och transportera det upp till de djupa skogarna och därefter släppa det. Klart vi ska ha rovdjur och ett rikt djurliv men vi måste ha likt i Nordamerika, Kanada osv någon myndighet som kan fånga in de djur som kommer för nära bebyggelse och transportera dem tillbaka till skogen. I övrigt tycker jag att ni som gläds åt denna påkörda varg borde skämmas rejält, ni är en skam för människorasen. Skulle alla vara som ni skulle de flesta av våra rovdjur vara utrotade.
Publicerat November 28, 200520 yr Det var väl synd att dom inte fick ha den där ett tag till och fått strosa runt.
Publicerat November 30, 200520 yr Är det bara jag som tycker det är trist att det stackars djuret blev påkört och fick lida innan en polis kom och kunde avliva det?Jag tycker det är synd de inte hann söva djuret och transportera det upp till de djupa skogarna och därefter släppa det. Klart vi ska ha rovdjur och ett rikt djurliv men vi måste ha likt i Nordamerika, Kanada osv någon myndighet som kan fånga in de djur som kommer för nära bebyggelse och transportera dem tillbaka till skogen. I övrigt tycker jag att ni som gläds åt denna påkörda varg borde skämmas rejält, ni är en skam för människorasen. Skulle alla vara som ni skulle de flesta av våra rovdjur vara utrotade. Och vilka djupa skogar syftar du på? Vargen är ett otyg varän den bor så att flytta den är ju bara att flytta problemet.
Publicerat December 1, 200520 yr Hmm söva och flytta ! Vart ska den då släppas. om ni inte vill ha den i stockholm varför skulle då vi vilja ha den som redan har hela flockar ?
Publicerat December 1, 200520 yr Mycket bra argument grabbar.. varför flyta vargen när ingen vill ha den vart den en kommer!!!!!
Publicerat December 1, 200520 yr Det är synd att vargen blev överkörd. Det finns gott om bytesdjur runt Stockholm så en liten flock borde lungt få plats på norra djurgården ;D Jag tycker däremot att dom skulle avlivat den direkt istället för att låta den lida tills vetrinären kommer. Det är nog väldigt kostsamt och svårt att försöka hjälpa en skadad vild varg. Vargen är ju också ett "topp rovdjur" och då måste man nog ha ett visst jakttryck för att få den riktigt skygg (obs endast ett antagande/fundering). Henrik
Publicerat December 1, 200520 yr Och vilka djupa skogar syftar du på? Vargen är ett otyg varän den bor så att flytta den är ju bara att flytta problemet. Det är väl där vi diffar. jag anser inte något djur vara otyg, inte ens kråkorna jag skjuter i mängder. Tack o lov tycker inte alla männsikor att rovdjur är otyg, skulle bi en tråkig planet utan räv, Lo, Järv, Björn, isbjörn, Lejon, varg mm. Nog har väl även vi ett ansvar gentemot vargens överlevnad, eller ska våra intressen alltid gå före även om det innebär utrotning? Djupa skogar finns det gott om i svedala
Publicerat December 1, 200520 yr Det är väl där vi diffar. jag anser inte något djur vara otyg, inte ens kråkorna jag skjuter i mängder. Tack o lov tycker inte alla männsikor att rovdjur är otyg, skulle bi en tråkig planet utan räv, Lo, Järv, Björn, isbjörn, Lejon, varg mm.Nog har väl även vi ett ansvar gentemot vargens överlevnad, eller ska våra intressen alltid gå före även om det innebär utrotning? Djupa skogar finns det gott om i svedala Jag och många med mig har defenitivt inte bett om att ha varg i de mängderna vi har här (värmland) och i ärlighetens namn tror jag inte att du heller skulle vilja ha dem på dina marker, särskilt inte om du jagar med löshund. Samtidigt kan jag faktiskt inte se något positivt med ett djur som i mitt tycke inte tillför något utan bara ställer till problem och förstör för både jägare, djurägare och andra människor som bor i utsatta områden. De som har glädje av dem ser ju aldrig problemen och det är alltid lättare att acceptera något som man inte berörs av på nära håll.
Publicerat December 1, 200520 yr Jag och många med mig har defenitivt inte bett om att ha varg i de mängderna vi har här (värmland) och i ärlighetens namn tror jag inte att du heller skulle vilja ha dem på dina marker, särskilt inte om du jagar med löshund. Samtidigt kan jag faktiskt inte se något positivt med ett djur som i mitt tycke inte tillför något utan bara ställer till problem och förstör för både jägare, djurägare och andra människor som bor i utsatta områden. De som har glädje av dem ser ju aldrig problemen och det är alltid lättare att acceptera något som man inte berörs av på nära håll. MM precis så känner jag med.!!!!!!!!!
Publicerat December 1, 200520 yr Sen vill jag tillägga att det största problemet är våra myndigheters syn på vargen eftersom vi den här frågan är rättslösa, vi kan inte skydda våra tamboskap och hundar utan att göra en kriminell handling. Kom inte dragandes med någon 28:e paragraf, för den är ett hån. Det viktigaste är att hitta en balans så att det går att leva med vargen, jag pratar inte om att den ska utrotas.
Publicerat December 10, 200520 yr Är dessvärre av den åsikten att vi inte kan välja bort ett vilt pga de orsaker som halats fram här även om jag har full förståelse för allt skit som kommer i spåren av vargetablering. Skjut ned den inavlade stammen och plocka in några vargar från andra sidan östersjön med nya gener så kan vi komma ifrån diskussionen om inavel. Det kan inte vara rimligt att en ruskigt liten del av landet ska bära alla rovdjur, hur f-n ska då övrig befolkning kunna ta ställning till om vi ska ha varg eller ej, de vet ju inte hur trist det kan vara? På något sätt måste man sedan se till att få spridning på reviren för att slippa dagens situation. Mvh!
Publicerat December 10, 200520 yr Nu har Vargen kommit till mina hemtrakter Piteå och till och med i byn där jag bor, dvs Hortlax... det var en kvinna som skulle hem från jobbet som såg den bara 1 km från centrala byn... troligtvis nån strö varg men ändå...inte fan vill jag ha den överhuvutaget nära min marker > Skulle komma nån spårare från länstyrelsen och kolla om det verkligen var en varg. den hade tydligen pejl, så har vi Hortlax/Piteå jägare tur är det bara en Jakthund som smitit...*hoppas* enda skogen jag skulle kunna tänka mig flytta en varg från storstaden till är nog den djupaste skogen i centrala Ryssland. med handen på Hjärtat vill jag inte ha Varg överhuvudtaget. den ställer BARA till med besvär, den river tamboskap, äter upp våra jaktkompisar (Hundarna), sprider skräck i glesbygden där den traskar runt knuten. kan ge mig fan på den familj här i Hortlax där vargen gått över deras infart inte vågar låta ungarna och deras hund vara ute nu utan uppsikt. (dom har små barn). Den romantiserade synen på Varg som förekommer bland den icke jagande befolkningen och hos dom som inte är överhuvudtaget nära Vargar är rent ut sagt BULLSHIT! jag kan inte komma på någonting bra med vargen...Kan du?? Nu blir säkert nån upprörd av mitt inlägg...men jag är en förespråkare av ärlighet, och så här känner jag.. //Fredrik