Publicerat November 13, 200916 yr Hallå forum! Jag har en CG 63 stående i skåpet. Det är förstabössan och en bra brukis. Fällde första älgen med den i höstas så den kommer nog alltid ha en särskild plats i jägarhjärtat. I vilket fall, var lite nyfiken på vilken modell av slutstycke det är. Kom fram till att det måste vara en m96a (spänner slagstiftet när slutstycket trycks framåt). Under sökandet kom jag över denna tråd på det andra stora jägarforumet här i landet: http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?f=60...613&start=0 Här spekuleras i att vapnet är känsligt för pipsprängning med höga krutladdningar samt eventuellt nyare fabriksammo?! Känns ju lite sådär med tanke på att jag drog iväg en halv ask Norma jaktmatch under två timmars träning i våras. En lek med döden eller vadå? Kan tilläggas att kalibern är i 30-06 och mekanismen med flaggsäkring ser ut att vara helt oskruvad.
Publicerat November 13, 200916 yr Det är nog inga problem. Mauser är ju det repeter-vapen som har kraftigast mekanism även om konstruktionen är över 100 år gammal. Har själv en m96a och den är i 6,5x55. Altså en originalbössa. Den skjuter jag Jaktmatch i, även jaktammunition och både bössan och jag har överlevt. Det gjordes och görs custombyggen på m96-mekanismen i riktiga magnumkalibrar. Min kompis och vapensmed har en m96a i 458 winchester magnum, som han jagar vildgris i Polen med. Så det är bara att panga på Mvh Stefan
Publicerat November 13, 200916 yr Författare Nä, spontant känns ju påståendet att 96 inte skulle tåla klass 1 ammo rent ut sagt löjligt. Men samtidigt är det ingenting man skämtar bort. "Vad var det jag sa" är inte den kommentar man vill höra när man ligger där på sjukbädden. Om man ens tar sig så långt ... ryyys
Publicerat November 13, 200916 yr Det är nog inga problem. Mauser är ju det repeter-vapen som har kraftigast mekanism även om konstruktionen är över 100 år gammal. Har själv en m96a och den är i 6,5x55. Altså en originalbössa. Den skjuter jag Jaktmatch i, även jaktammunition och både bössan och jag har överlevt. Det gjordes och görs custombyggen på m96-mekanismen i riktiga magnumkalibrar. Min kompis och vapensmed har en m96a i 458 winchester magnum, som han jagar vildgris i Polen med. Så det är bara att panga på Mvh Stefan Stefan- är det helt sant det du säger, att någon har gjort en 458 Win mag på en 96 låda, CIP trycket för en 458 Win mag är 4300 http://www.intermin.fi/intermin/images.nsf...III+haku+02.pdf När 96:orna tillverkades för 6,5x55 var det för ett maxtryck på 2700 atm. Dagens CIP-norm för 6,5x55 anger 3800 atm som maxtryck, tja vad kan man så säga om det sakliga i att ladda på med ett tryck som är 1,7 gr maxtrycket för en låda? Jag kan stilla konstatera att jag inte skullle känna mig bekväm med en stiga studsaren 96:a i 30-06 det är allt för små marginaler till ett taskigt slut. Kamrad i 6,5x55 och med svenskladdad fabriks ammo är det en fint om än gammaldags vapen. /Christian
Publicerat November 13, 200916 yr Stefan- är det helt sant det du säger, att någon har gjort en 458 Win mag på en 96 låda, Ja, det stämmer. Men han har gjort några förändringar. Han har bland annat gjort en liten ombyggning så att den spänner som en m98. Altså den spänner när man lyfter handtaget på slutstycket. Så egenteligen är det mera som en m98 nu. Nu är jag bara 95% säker på att jag har rätt, så jag ska höra med honom efter helgen då han öppnar äffären.
Publicerat November 13, 200916 yr Fast Stefan även om man gör en sådan förändring av låset så sker det ingen förstärkning i grunden av det, jag är förvisso inte vapensmed men jag inser att tryck är tryck och att vissa mekanismer inte har de metallurgiska och funktionella förutsättningarna för att hantera vissa kalibrar. Om det är en 1600/1900 låda som pangen är byggd på så förefaller det oändligt mycket mer logiskt för mig. /Christian
Publicerat November 13, 200916 yr Författare Jag kan stilla konstatera att jag inte skullle känna mig bekväm med en stiga studsaren 96:a i 30-06 det är allt för små marginaler till ett taskigt slut./Christian Men den, som jag upplever det, allmänt spridda uppfattningen att M-lådorna fortfarande är de bland säkraste på marknaden känns ju då som en riktigt vansklig förenkling/hyllning Kan det verkligen vara så illa? Antar att bössan är kamrad i 30-06 inte pga att säkerhetstänket var sämre förr utan att skotten nuförtiden har värre laddningar. Hur står det då till med kalibrar som tex 9,3-57/62? Måste ju rimligtvis vara än värre ställt. Usch, ett läskigt ämne det här. Man vill som sagt inte chansa i vilket ände det smäller när man trycker av. Jag säger bara det ... huvvaligen
Publicerat November 13, 200916 yr Men den, som jag upplever det, allmänt spridda uppfattningen att M-lådorna fortfarande är de bland säkraste på marknaden känns ju då som en riktigt vansklig förenkling/hyllning Kan det verkligen vara så illa? Romantiska vanföreställningar, grundade på att envetna trupputbildare tjatar i soldater att de har väldens bästa utrustning för att höja deras tillit till sin utrustning. Det trista är att nästan all "GI" är gjord för att vara billig i första hand.... Och problemet är dubbelt: dels är det en låda gjord på 2900 atm gastryck, det är ett faktum ingen kan komma runt. dels är den inte särdeles vettigt gjord om den brister. För lådan är sätthärdad - du får noll förvarning, och när det brister spricker det med väldigt liten deformation..... Jag har sett två m/96 ge upp, och ett par krevadkarbiner..... Och tro mig - man vill inte ha näsan bakom. Den svaga punkten är pipmuttern - och det kan man inte göra nått vettigt åt.... Antar att bössan är kamrad i 30-06 inte pga att säkerhetstänket var sämre förr utan att skotten nuförtiden har värre laddningar. Hur står det då till med kalibrar som tex 9,3-57/62? Måste ju rimligtvis vara än värre ställt. Nej, för gastrycket specas i dag till 3600-3800 på nästan alla "normala" kalibrar, oaktat kalibern. Ett undantag är just 9,3x57 och 8x57I (notera INTE 8x57IS) som ligger på - tada - 2900/3100. Kan ju undras varför? Men 9,3x62, 30-06, 308, 8x57IS mfl är samtliga specade till max 3800. När bössan gjordes var krutet sämre och ojämnare vilket gjorde att man la sig lägre - på max 2900, nominellt 2700. I dag har en 308 högre prestanda än 30-06 hade då den kom 1906. Men lådorna är de samma.... /T
Publicerat November 14, 200916 yr Hallå forum!Jag har en CG 63 stående i skåpet. Det är förstabössan och en bra brukis. Fällde första älgen med den i höstas så den kommer nog alltid ha en särskild plats i jägarhjärtat. I vilket fall, var lite nyfiken på vilken modell av slutstycke det är. Kom fram till att det måste vara en m96a (spänner slagstiftet när slutstycket trycks framåt). Under sökandet kom jag över denna tråd på det andra stora jägarforumet här i landet: http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?f=60...613&start=0 Här spekuleras i att vapnet är känsligt för pipsprängning med höga krutladdningar samt eventuellt nyare fabriksammo?! Känns ju lite sådär med tanke på att jag drog iväg en halv ask Norma jaktmatch under två timmars träning i våras. En lek med döden eller vadå? Kan tilläggas att kalibern är i 30-06 och mekanismen med flaggsäkring ser ut att vara helt oskruvad. STOR VARNING UTFÄRDAS!!!! Jagade i flerå år med en CG 6,5*55 Funkade kanon med en bra träffbild lätt o smidig men en dag höll bössan på att bli min banneman. Krutgaserna gick bakåt i slutstycket och sköt ut slagstiften Det stannade ca 10mm från kinden och fastnade där. Hadde stiftet gått av hadde det varit godnatt.. Lämnade in grejorna till en duktig vapensmed hittade inga fel på hylsa eller bössa. Trolig anledning till det inträffade var ammunitionens beskaffenhet (standard norma jakt ammo) Den är helt enkelt för kraftig för gammla bössor. Evakuering av krutgaser i gammla vapen är för dålig och ingen Vapensmed jag pratat med vill laborera med det. Jagar nu med 2 NYA varberger studsare en 6,5*55 och en 338win mag Kollade noga att evakueringen var tillfredställande innan jag bestämde mig för tillverkare. GYNNA SVENSKA VAPEN:::
Publicerat December 3, 200916 yr Hej. Jag har fått en CG63 6,5x55 som tydligen skall ha blivit ompipad någon gång i slutet av 70-talet och använts som fältskyttegevär, skulle den vara farlig att använda menar ni? Mvh//Matte.
Publicerat December 3, 200916 yr Hej.Jag har fått en CG63 6,5x55 som tydligen skall ha blivit ompipad någon gång i slutet av 70-talet och använts som fältskyttegevär, skulle den vara farlig att använda menar ni? Mvh//Matte. Beror ju helt på vad du stoppar i den. Pipan har inget med det att göra, det är pipmuttern som är svag.... /T
Publicerat December 3, 200916 yr Ja det blir väll militär m41 ammo och när den är slut blir det väll nått annat märke. Jag trodde att dessa bössor var stabila och bra. Någon som har belägg för att det är mer olyckor med dessa vapen än med andra liknande? Dessa bössor har ju används flitigt som fältskyttebössor så om dom skulle vara så dåliga som de påstås här så tycker jag att man borde hört talas om detta tidigare. Eller? Jag är dåligt insatt så upplys mig gärna.
Publicerat December 3, 200916 yr Ja det blir väll militär m41 ammo och när den är slut blir det väll nått annat märke. Jag trodde att dessa bössor var stabila och bra. Någon som har belägg för att det är mer olyckor med dessa vapen än med andra liknande? Dessa bössor har ju används flitigt som fältskyttebössor så om dom skulle vara så dåliga som de påstås här så tycker jag att man borde hört talas om detta tidigare. Eller? Jag är dåligt insatt så upplys mig gärna. Psst de användes som fältvapen för att det var de vapnen som reglementet krävde, jo då de har bevisats vara synnerligen tråkiga när de går sönder, dvs hur de sprängs är inte roligt alls. Vad för slags "belägg" vill du ha? Är det inte bättre att du förkovrar dig själv än att andra måste övertala dig att se verkligheten som den är. Jag har sett ett par 96:or som spruckit, jag har även sett hur en del fältskyttar laddar sina patroner, där kan man tala om att ligga på rött hela tiden, så att utan vidare koll börja att skjuta med en fältskjuten pang är inget jag skulle göra, däremot att skjuta med CG 96:a som är kontrollerad för head space, lug set back och i övrigt förefaller vara ok är inget jag skulle väja för att göra, men det finns ju bättre vapen att välja bland om man nu inte låser sig vid ett visst vapen. /Christian
Publicerat December 3, 200916 yr "Är det inte bättre att du förkovrar dig själv" Jamen det är ju det jag gör genom att fråga här. Kunskapen finns ju på detta forum och svar har jag fått. Sen vet inte jag hur reglementet för fältskytte sett eller ser ut. Om man går till en vapensmed så borde man ju kunna få bössan kollad och kanske få muttern bytt om detta behövs.
Publicerat December 3, 200916 yr Att ifrågsätta andras yttranden är inte att förkovra sig, de är att vara obstinat utan anledning, pipmuttern är den delen av lådan, den fasta delen längst fram där pipan är ingängad i lådan. Det är enbart på Savage och Howa som det finns lösa pipmuttrar som trots allt ändå sedmera dras fast på lådan. Du har helt rätt i det att med ett besök hos smeden kan man klargöra om det är värt att skjuta med pangen eller inte. /Christian
Publicerat December 3, 200916 yr Jag menade inte att vara obstinat utan jag vill bara få reda på fakta. Man har ju varit med om att fått "sanningar" berättade för sig förr, så jag ville bara gardera mig så att säga. Jag misstror ingen i denna tråden bara för att jag inte tidigare hört nått om att CG 63an skulle vara farlig utan ville bara veta var påståendena kom ifrån. Jag vill inte ha nått i pannan när jag ska skjuta. Ska höra med en smed om bössan så att man törs skjuta med den. Tackar för svaren.
Publicerat December 3, 200916 yr Jag menade inte att vara obstinat utan jag vill bara få reda på fakta. Man har ju varit med om att fått "sanningar" berättade för sig förr, så jag ville bara gardera mig så att säga. Jag misstror ingen i denna tråden bara för att jag inte tidigare hört nått om att CG 63an skulle vara farlig utan ville bara veta var påståendena kom ifrån. Jag vill inte ha nått i pannan när jag ska skjuta. Ska höra med en smed om bössan så att man törs skjuta med den.Tackar för svaren. Jag citerar mig själv: "dels är det en låda gjord på 2900 atm gastryck, det är ett faktum ingen kan komma runt. dels är den inte särdeles vettigt gjord om den brister. För lådan är sätthärdad - du får noll förvarning, och när det brister spricker det med väldigt liten deformation..... Jag har sett två m/96 ge upp, och ett par krevadkarbiner..... Och tro mig - man vill inte ha näsan bakom. Den svaga punkten är pipmuttern - och det kan man inte göra nått vettigt åt...." För oavsett vad smeden "ser" så är ju en av de svaga punkterna just det faktum att man som regel inte får ens den minsta förvarning innan det brister. Så att låta smeden syna den är ärligt talat ganska meningslöst..... Jag har jobbat som militär vapentekniker och jag har sett fler m/96, 38, 41 är de flesta - hur många haveri vill du att jag ska berätta om? Jag skulle lämna den i skåpet eller skrota den, tiden har helt sonika sprungit i från den..... Även om konstruktionen i sig är sund och kvaliteten på jobbet ohemult hög med dagens mått mätt - så är den obsolet helt enkelt. I synnerhet om det är en låda som suttit i en banbössa som kan ha gått gud vet hur många pilar. Och en sak är jävligt säker - bara gud vet vilka pilar som gått i den. /T
Publicerat December 4, 200916 yr Kanske lite OT men är 98 lådan lika dålig? Nope, det är ett helt annat djur i detta Zoo av lådor, men det är klart det går att spränga även dem med lite trevliga överladdningar. En M98 har krutgasevakuering vid th-genomslag, en skyddskrage för skytten och en tredje låsklack för det fall att de två huvudsakliga skulle fallera. Utöver det har den världens säkraste mekaniska säkring, som den iofs delar med 96:an, flaggsäkringen. Sen kommer 98:an i lite olika skepnader, Brno har skapat en del varianter som förefaller vara de mest lämpliga att bygga costums på. /Christian
Publicerat December 4, 200916 yr Nope, det är ett helt annat djur i detta Zoo av lådor,men det är klart det går att spränga även dem med lite trevliga överladdningar. En M98 har krutgasevakuering vid th-genomslag, en skyddskrage för skytten och en tredje låsklack för det fall att de två huvudsakliga skulle fallera. Utöver det har den världens säkraste mekaniska säkring, som den iofs delar med 96:an, flaggsäkringen. Sen kommer 98:an i lite olika skepnader, Brno har skapat en del varianter som förefaller vara de mest lämpliga att bygga costums på. /Christian Då har man lärt sej lite mer i denna djungel av vapen, tackar för svar
Publicerat Oktober 15, 201015 yr När 96:orna tillverkades för 6,5x55 var det för ett maxtryck på 2700 atm. Dagens CIP-norm för 6,5x55 anger 3800 atm som maxtryck,tja vad kan man så säga om det sakliga i att ladda på med ett tryck som är 1,7 gr maxtrycket för en låda? Jag kan stilla konstatera att jag inte skullle känna mig bekväm med en stiga studsaren 96:a i 30-06 det är allt för små marginaler till ett taskigt slut. Kamrad i 6,5x55 och med svenskladdad fabriks ammo är det en fint om än gammaldags vapen. /Christian Hur får man reda på gastrycket för en viss (köpe) patron? Jag undrar om det funkar att använda en lättare kula (< 9 g) och då använda vapnet som klass 2? Sen undrar man ju hur det ändå kunnat funka med den mängd älgar som trots allt nedlagts med 96or och 6,5 jakt ammo genom åren... Borde det inte skett en hel del olyckor om det verkligen är så att mekanismen är för klen?
Publicerat Oktober 15, 201015 yr Hur får man reda på gastrycket för en viss (köpe) patron? Jag undrar om det funkar att använda en lättare kula (< 9 g) och då använda vapnet som klass 2?Sen undrar man ju hur det ändå kunnat funka med den mängd älgar som trots allt nedlagts med 96or och 6,5 jakt ammo genom åren... Borde det inte skett en hel del olyckor om det verkligen är så att mekanismen är för klen? ErOg- Fabriks ammo är CIP:ad eller enligt SAAMI Spec, dvs den är kontrollerad för tryck, modern 6,5x55 ammo ligger på ett väsentligt högre bar tryck än vad kalibern ursprungligen var testad för, se ovan. Någon exakt tryckangivelse står inte att finna på/till fabriksammo av den enkla anledingen att det går inte att mäta, trycket är individuellt i varje vapen. Det som mest liknar en inledning är den som existerar till 45-70, där det finns tre nivåer grundat på vilket vapen den har laddats för, garanterat därvid är att du spränger vapnet och riskerar dig själv om du tankar in laddningar för Ruger 1:or o liknande i en gammal trapdoor pang, dör gör man kanske inte men sanslöst ont skulle man få. Angående olyckor så är det just vad som har hänt, ett stort antal, eller snarare vapenhaverier än olyckor då det inte är alla som leder till personskador, http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?t=32131 är ett exempel på vad som händer, Max charge är en exemplariskt noggran handladdare och en i övrigt försiktig man, men utöver det är tillbuden många, i delar beroende på att 96 lådor är 100+ år gamla en del och har förmodligen inte alltid skjutits med den bästa av ammo eller vårdats på ett adevakt sätt. En sista notering, klass 2 ammo, dvs med lägre kulvikt har inte ett lägre maxtryck bara för att energin i kulan är lägre, det kan vara tvärtom, högre då det sannolikt är ett snabbare krut som används. Om det är något av det som är angivet ovan som är oklart, googla först, fråga sen så kanske det går att svara på frågan. /Christian
Publicerat Oktober 9, 201213 yr Har nyligen köpt en CG63:a M96... Finns det färdiga lite snällare skott som man kan köpa hos vapenhandlare, så att man inte överbelastar bössan??? Får nog först lic i Nov, och hade tänkt lämna bössan till en kunnig vapentekniker som ger bössan lite kärlek & provskjuter den. Går den som den skall så får den följa med till skjutbanan i vår...
Publicerat Oktober 9, 201213 yr Norma Rekryt är modest laddad, det är träningsammo/ban ammo, för annan ammo, tja köp gärna Win/Rem ammo så bör/skall den vara modest laddad med anledning av deras krav på SAAMI. /CHristian
Publicerat Oktober 9, 201213 yr Tackar för tipsen på anno. Tror jag har skjutit med dessa på banan: http://vildsvin.se/v...id=1237〈=sv Kan ju vara handladdade skott, som bara har förvarats i dessa askar... Annars så har det varit gammal militär ammo som det skjuts med.