Publicerat November 29, 200520 yr Jag flyttade för 1.5 år sedan och var då tvungen att anmäla till polisen att jag gjort det och ansöka om att förvara mina vapen i skåpet hemma. De har stått där sen jag fick licens och jag jagar mest hemma så det var smidigast. Allt väl så långt, men när pappa fick beskedet så fanns det "särskilda omständigheter" som gjorde att vi måste köpa ett nytt skåp och förvara mina vapen i bostad, för idag står de i förådet 10 m från huset! Va fan finns det för skäl till detta? är de mer stöldbegärliga nu när jag flyttat eller! Om någon är polis på forumet och kan besvara detta så vore jag mycket tacksam! Vapnen har stått i förådet i 3 år och nu när jag flyttar måste de flyttas in i bostaden medans övriga vapen som mamma och pappa har kan stå kvar.....konstigt tycker jag iaf!
Publicerat November 30, 200520 yr Enligt reglerna så skall vapen förvaras i bostadshuset och inte fristående obebodda bygnader. Generellt sett tycker jag att reglerna är helt rätt. MVH Håkan
Publicerat December 1, 200520 yr Författare Vill inte vara bråkig , men enligt vilken förodning/lag då? - vapenlagen säger då inget om bostäder. Där sägs det att vapen skall förvaras i "säkerhetsskår eller i något annat lika säkert förvaringsutrymme"?? ??? ???
Publicerat December 1, 200520 yr Bl.a i FAP:en kap 16 "För att uppfylla kraven enligt 5 kap. 1 § vapenlagen bör skjutvapen förvaras i tillståndshavarens bostad. Med bostad bör likställas ett utrymme, t.ex. garage eller förråd, som är låsbart och sammanbyggt med bostaden och där genomgångsdörr finns mellan utrymmet och bostaden." http://www.police.se/static/fap/FAP551_3_RPSFS2002_9.pdf
Publicerat December 2, 200520 yr Det som .50BMG hänvisar till är ett allmänt råd och inget som står i själva lagstiftningen. Det är polisen själv som tolkar lagstiftningen så. Polisen är ju en tillsynsmyndighet och det är inte polisen som skriver lagarna så det är inte polisen som bestämmer. Lagar och förordningen gäller även polisen. Alltså är detta något man kan överklaga och troligen så får polisen fel i prövningen (domstolen) eftersom det inte står så i lagstiftningen (att uthuset måste vara sammanbyggt med bostadshuset).
Publicerat December 2, 200520 yr Författare Precis! Dessutom anser de inte att delad förvaring inte bör tillåtas, och i motsats till detta anser de att vi ska ha det! Iof kanske de inte vet om att vi har vapnen i garaget, men är ju lite märkligt att de inte kollat de, jaja, kan förstå om de prioriterar annat. Dessutom är risken för "obehörig åtkomst" inte så stor där vi bor kan jag säga.. Men men, då vet hur det ligger till iaf - nu när jag ska bråka med dem ;D Tack för alla tips!!!!! Jag vill inte bråka och vara en jobbig medborgare men till slut tar tålamodet slut och man suckar bara, så nån gång måste man ju säga vad man tycker och anser är bäst! Så det så.....
Publicerat December 2, 200520 yr Det som .50BMG hänvisar till är ett allmänt råd och inget som står i själva lagstiftningen. Det är polisen själv som tolkar lagstiftningen så. Polisen är ju en tillsynsmyndighet och det är inte polisen som skriver lagarna så det är inte polisen som bestämmer. Lagar och förordningen gäller även polisen. Alltså är detta något man kan överklaga och troligen så får polisen fel i prövningen (domstolen) eftersom det inte står så i lagstiftningen (att uthuset måste vara sammanbyggt med bostadshuset). Ja fasen, det är inte lätt med alla lagar och regler. Så det är väl kap 5, §1 vapenlagen, som är den viktiga punkten "Den som innehar skjutvapen eller ammunition är skyldig att ta hand om egendomen och hålla den under sådan uppsikt att det inte finns risk för att någon obehörig kommer åt den."