Publicerat November 26, 200916 yr Låter som en bra investering tycker jag om man har en vettig låda att utgå ifrån.Själv har jag börjat att snegla mer mot .458 Lott än .458 WM men jag vill helst hitta en "färdig" bössa. Dubbelstudsare är högst på listan men en cylinderrepeter i safarimodell är också helt ok! Mitt problem är enbart detta: När man har skaffat en dylik bössa, vad sjutton skall man ha den till förutom att panga på skjutbanan? Vi har inget vilt i sverige som kräver mer än min 9.3x62... I-lands problem eller Kräver o kräver....... Pürscha hare med en .458 vore väl fint /Lasse
Publicerat November 26, 200916 yr Räknar kallt med att få putta omkull minst en gris med en 458 på lördag, bara fetlaikan sköter sina kort rätt. Annars kanske jag får bidra med en 458-skjuten laika Okej, riktigt så kass hoppas jag inte att hon är Men 5-6000 för öppna riktmedel tycke jag lät väl tilltaget När jag pratade med en smed om ett 458-projekt från en 9.3x57 så skulle jag fått den skjutklar för 5000:- iofs utan öppna riktmedel men då är man ju iaf åkandes så att säga.
Publicerat November 26, 200916 yr När jag pratade med en smed om ett 458-projekt från en 9.3x57 så skulle jag fått den skjutklar för 5000:- iofs utan öppna riktmedel men då är man ju iaf åkandes så att säga. Då menar du .458 WM?
Publicerat November 26, 200916 yr Då menar du .458 WM? Svar: Ja Hade inte tänkt ha den till bänkskytte så det var säkert inte nån värsting pipa utan en normal brukspipa med lagom stort hål.
Publicerat November 26, 200916 yr Ingår justering av matning i det priset? Det hoppas jag för man åker garanterat på att fixa det.
Publicerat November 26, 200916 yr Förutsätter jag. Nu bryr jag mig inte längre då jag *peppar peppar* inte känner att jag måste ha en just nu. Smidigare att låna
Publicerat November 26, 200916 yr Författare Låter som en bra investering tycker jag om man har en vettig låda att utgå ifrån.Själv har jag börjat att snegla mer mot .458 Lott än .458 WM men jag vill helst hitta en "färdig" bössa. Dubbelstudsare är högst på listan men en cylinderrepeter i safarimodell är också helt ok! Mitt problem är enbart detta: När man har skaffat en dylik bössa, vad sjutton skall man ha den till förutom att panga på skjutbanan? Vi har inget vilt i sverige som kräver mer än min 9.3x62... I-lands problem eller Hur vettig lådan är vet jag inte, det är en m98 som jag tror är FNproducerad i en Engelsk lågbudgetbössa från 60talet. Om det är olika kvalitet på m98lådorna har jag ingen aning om. .458 wm räcker rätt länge, jag är mest ute efter det stora hålet .458lott blir lite för brutalt. jag tänker mig att det räcker gott att ladda de lättare kulorna för att få stora hål i det jag skjuter på. Klart det skulle gå lika bra med en 45-70 men jag vill ju ha en m98låda i bössan ingen fjollig bygel Det vore rent suicidalt att försöka skjuta den kalibern i originalkolven, den skulle säkert bli kaffeved En bra laminatkolv vore mumma Kräver å kräver, det beror på vem du frågar, det finns många som hävdar att det finns inget vilt i Sverige som kräver 9,3x62 heller Inte ett hållbart argument för att inte köpa nya leksaker i min värld
Publicerat November 26, 200916 yr Hur vettig lådan är vet jag inte, det är en m98 som jag tror är FNproducerad i en Engelsk lågbudgetbössa från 60talet. Om det är olika kvalitet på m98lådorna har jag ingen aning om. Jag byggde en 458WM (Som senare blev en Lott) på ett nytt M98 lås (Zastava) Fick tag på en beg. pipa av okänt märke och ett valnötsämne från Boberg, och så ett nytt Zastava lås från Vapex. Summa inkl. delar och lite smedjobb gick lös på ca 8000:-. Nu är det ganska många år sedan, men ser man till priset, så får man faktiskt nästan en ny Zastava, CZ 550, eller Winchester 70 i kaliber 458WM för samma pris! Hur som helst, så är en 458WM en väldigt bra och trevlig älgklubba! Hylsor o kulor är ganska billiga, och rekylen är inte alls så jobbig som många tror som inte har provat den. Helt klart en väldigt vettig kaliber om man vill ha en lite grövre pang
Publicerat April 19, 201214 yr Hepp! 458WM verkade vara en spännande kaliber... jag hade sedan tidigare en 6,5x55 och en 9,3x62 av modell Husqvarna 1900 så när tillfället att köpa en custombyggd 1900 i kaliber 458WM uppenbarade sig kunde jag ju inte motstå Nu saknas bara laddverktygen som dock ska vara på väg hem. Kulorna fick bli Swift A-Frame 500 grains... en kompis hade 250 grains Swift A-frame i kaliber 9,3 hemma och när dessa ställs bredvid varandra så ser 9,3 ganska fjuttiga ut Nu väntar jag bara på att forskarna ska börja föda upp mamutar av DNA från upptinade djur så jag har ett användningsområde till bössan här på norra sidan av klotet...
Publicerat April 19, 201214 yr Författare Mamutjakt vore nåt Grattis till en trevlig bössa. Nu har jag redan glidit ut i customträsket, jag har inte släppt tanken på 458, bara lagt den på is ett tag. Ska bara råna en bank eller vinna på lotto så är saken biff.
Publicerat April 19, 201214 yr Mamutjakt vore nåt Grattis till en trevlig bössa. Nu har jag redan glidit ut i customträsket, jag har inte släppt tanken på 458, bara lagt den på is ett tag. Ska bara råna en bank eller vinna på lotto så är saken biff. Varför inte en 458 Lott när du ändå håller???
Publicerat April 19, 201214 yr 458 Win Mag var min första grovsing och andra studsaren efter dåvarande 300 Win Mag:en. Man trodde ju att man skulle sätta sig på ändalykten när man sköt med en slik, men i det avseendet var patronen en "besvikelse". Sköt min första älg med den bössan också vilket var extra kul Nu när jag varit uppe och vänt på 460 Wby Mag så har i princip alla patroner tappat sin charm Det finns inget som överraskar eller skrämmer längre. Nu är det mer fokus på vettiga patroner och minimal rekyl. Ganska avis på er som fortfarande inte knäckt "grovsing-oskulden"
Publicerat April 19, 201214 yr Författare Varför inte en 458 Lott när du ändå håller??? För att en konservativ bakåtsträvare som jag vill ha originalet, inte den trimmade kopian.
Publicerat April 19, 201214 yr Markus- trodde att du skulle upphöra med alla former av bak-skämt efter TDI men det gläder mig att du har glöden kvar att formulera dig roande kring just detta, Exabit, det är flera av oss, som förmodligen kommer att somna in för sista gången som big bore virgins och det är inget jag skäms för att vara en bland dem. /Christian
Publicerat April 19, 201214 yr För att en konservativ bakåtsträvare som jag vill ha originalet, inte den trimmade kopian. Aha, du tillhör den kategorin.
Publicerat April 20, 201214 yr Custombuggen är kul men kan bli dyrare än planerat eller det smakar. Är man lite osäker så köper man en hederlig Brno eller Winchester i tex 458 Win mag. De kan man få färdiga för 5-10000 kr. Inte världens finlir men funktionella!
Publicerat November 28, 201213 yr som fiber säger .. här har du en http://www.blocket.se/jonkoping/Varberger_757_lyx_kal_458_44144450.htm?ca=15&w=3
Publicerat November 28, 201213 yr Författare som fiber säger .. här har du en http://www.blocket.s...0.htm?ca=15&w=3 Finns flera i hyllan på Torsbo. Jag är inte förtjust i Lakelander/Varberger. Ska jag ha en 458 ska det vara en m98 eller möjligtvis en win70, med kontrollerad matning då naturligtvis
Publicerat November 28, 201213 yr som fiber säger .. här har du en http://www.blocket.s...0.htm?ca=15&w=3 Den var ju billig om inte annat.
Publicerat November 28, 201213 yr Hallo grabbar ni måste ha sovit över nån lektion på jägarexamen vad ska man ha en sån bössa till när dom dör lika bra av 6,5-55 det gäller bara att lära sig träffa på rätt ställe
Publicerat November 29, 201213 yr Hallo grabbar ni måste ha sovit över nån lektion på jägarexamen vad ska man ha en sån bössa till när dom dör lika bra av 6,5-55 det gäller bara att lära sig träffa på rätt ställe Det sa inte våran lärare när jag tog jägarexamen. Har du inte hört ordet "prylbög"? Alltid roligt att ha något lite grövre.
Publicerat November 29, 201213 yr Författare Hallo grabbar ni måste ha sovit över nån lektion på jägarexamen vad ska man ha en sån bössa till när dom dör lika bra av 6,5-55 det gäller bara att lära sig träffa på rätt ställe Har det överhuvudtaget varit ett tema i den här tråden? Det finns nog av meningslösa diskussioner om huruvida adjektivet död kan böjas till dödare dödast i relation till kaliber, det här är INTE ytterligare en sådan diskussion. Här diskuterar vi vad som kan vara KUL attt ha. Ska man konditionsträna funkar det utmärkt på en gammal damcykel, men det är bra mycket roligare med en carbonracer, ska man köra bil från A till B kommer man fram med en Simca från 1974 men det är bra mycket trevligare att göra i en Mercedes, går man på fest tar man gärna på sig lite finare kläder, ska det vara nödvändigt? Varför köper folk överhuvudtaget lättmetallfäljar till sina bilar? Ska man vaka vildsvin kan man göra det med 6,5x55 men jag väljer att göra det med 338-06Ai, ska man jaga älg kan man göra det med 6,5x55 men Jonsson väljer att göra det med 416 rem mag. Dessutom måste vi också lära oss att träffa på rätt ställe, det har vi inte lärt oss vid jägarexamen, utan på skjutbanan. För att återgå till tråden tema, är det någon som har erfarenhet av pipbytare byggda på m98? Det hade varit riktigt sweet att ha .458 i samma bössa som lite lättare kaliber. Kan man få problem med matningen om man kombinerar med exempelvis 338-06Ai som har riktigt skarpt hylsbröst?
Publicerat November 29, 201213 yr Troligen, om du kommer så långt mtp stötbotten. Skickat från min HTC One S via Tapatalk 2
Publicerat November 29, 201213 yr Nu är jag inte en jättestor anhängare av kontrollerad matning och därmed saknar jag egen erfarenhet av pipbytare på m/98 lås och liknande. Utmaningen med alla mekanismer med kontrollerad matning är just att få till den kontrollerade matningen. I original är dessa vapen ansedda att mata en specifik patron och för att få ett bra slutresultat vid en eventuell ompipning bör man inte frångå originalpatronens mått alltför mycket. Jag är därför rätt tveksam till om du kommer att kunna få 458 win patroner att mata ur samma box som du använder till dina 338-06 pilar, det handlar nog mer om att den lite grövre hylsan och inte minst dess bälte kommer att ställa till problem för dig men det finns helt säkert folk med djupare kunskap om m98 som kan ge bättre svar. //Henrik