Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hur ofta kommer ni hemsläpandes med byte?

Featured Replies

Publicerat

Tjena!

Undrar hur ofta folk lyckas skjuta något då de är ute i skog och mark:) Självklart beror detta på markens beskaffenhet, storlek, vilttäthet etc, men vore ändå intressant att höra.

Håller på att deppa ihop då jag ofta kommer hem utan något byte, även när det gäller fågeljakt:(. Har inte direkt den största eller den bästa marken och är ny i gamet. Har andra det på liknande sätt eller är jag st:Hubertus svarta får?

Dude.

Publicerat

Inget att deppa över, för min del så går det ju inte ut på att man ska fylla frysen så snart man är ute..

Det absolut viktigaste tycker jag dock är att man får utfall på dom skott man skjuter.

Är det så att det blir många bommar så kanske man ska åka på banan och träna i stället för att bedriva övningsskytte

på levande måltavlor.

Funkar skyttet men resultatet ändå blir klent så kan du ju trösta dig med att det bara blir bättre med den erfarenhet som du hela tiden samlar på dig. Känns det hopplöst så be att få följa med någon som är lite mer erfaren och se hur dom gör.

Det är bara att nöta på, erfarenheten kommer med tiden...

Publicerat
  • Författare
Inget att deppa över, för min del så går det ju inte ut på att man ska fylla frysen så snart man är ute..

Det absolut viktigaste tycker jag dock är att man får utfall på dom skott man skjuter.

Är det så att det blir många bommar så kanske man ska åka på banan och träna i stället för att bedriva övningsskytte

på levande måltavlor.

Funkar skyttet men resultatet ändå blir klent så kan du ju trösta dig med att det bara blir bättre med den erfarenhet som du hela tiden samlar på dig. Känns det hopplöst så be att få följa med någon som är lite mer erfaren och se hur dom gör.

Det är bara att nöta på, erfarenheten kommer med tiden...

Hehe, tack för de tröstande orden. Visst lyckas jag ibland, och trots min ringa ålder (24), tycker jag det viktigaste är att få andrum i vardagen och vara ute i naturen. Vore emellertid härligt med lite fler lyckosamma jakttillfällen:)

Publicerat
Tjena!

Undrar hur ofta folk lyckas skjuta något då de är ute i skog och mark:) Självklart beror detta på markens beskaffenhet, storlek, vilttäthet etc, men vore ändå intressant att höra.

Håller på att deppa ihop då jag ofta kommer hem utan något byte, även när det gäller fågeljakt:(. Har inte direkt den största eller den bästa marken och är ny i gamet. Har andra det på liknande sätt eller är jag st:Hubertus svarta får?

Dude.

de e lugnt jakt är inte om byte :wub: själv kommer jag inte ofta med nåt byte hem, kanske var 5 gång, fasst det är ju skillnad, var annat då det var duv och andjakt, nu är det mesta bara älgjakt ( var man inte får skjuta älgar pga pk:het i laget ) och harjakten var hunden inte vill få upp drev/brist på hare.

men du skall tänka såhär, varje år du jagar,blir du lite bättre. skulle jag ha såhär mycket vilt som jag har iår fått ihop förra året skulle jag dött av glädje, :( och nästa år blir igen lite bättre.

Publicerat

Mindre än 1 gång på 10, är det en svar som skänker tröst?

Publicerat
  • Författare
Mindre än 1 gång på 10, är det en svar som skänker tröst?

Fantastiskt, tack. Känner mig lite bättre nu:)

Publicerat
  • Författare
Fantastiskt, tack. Känner mig lite bättre nu:)

Som ny i gamet kan man ibland få intrycket att ni erfarna gång på gång kommer hem med dussinet fåglar hängande vid bältet. Men man får väl inte glömma att ni har jagat under en längre period och således kan gallra ut bilder från de mest lyckade jakttillfällena:)

Publicerat

Rådjur: Oftast ( då är inte bågjakten inräknad)

Fågel: Mera sällan. Inte ofta jag jagar fågel numera, och på andjakten på hösten är jag glad om jag kommer hem med en eller två änder.

Publicerat

Som ny i gamet kan man ibland Få intrycket Att ni erfarna Gång på gång kommer hem med dussinet fåglar hängande vid bältet. Men man får väl Int glömma Att ni har Jagat under en Längre period och således kan gallra ut bilder från de mest lyckade jakttillfällena:)

[/ Quote]

Hej! Med erfarenhet kommer vart man hittar Viltet vart Viltet buktar eller korsar vägar mm jagar man skogsfågel på hösten så Där du hittar Mycket blåbär helst i kantsoner Där finns fågeln. Sen är det en väldig skilnad på Olika Hur vi rör oss i markerna del mäniskor går mjukt och en del hör man på hundrameter eller mer.Lycka till!

Publicerat

Jag kan meddela att min jakt mer är skogspromenader. Jag jagar mkt (snitt 3-5 dagar /vecka) men skjuter max2-3 vilt per år. Vet inte vad det är men jag ser knappt djur och när jag väl gör det är det inte skjutbart på grund av olika orsaker.

Om jag bara visste när jag ska få skjuta skulle jag lämna bössan hemma för den är mest i vägen när den ändå aldrig används..

Publicerat

Det är ju så många olika saker som spelar in så känns inte som att detta går att jämföra över olika delar av landet mm.

Men under fågeljakten så är i princip alltid som man har fågel med sig hem, tror jag hade någon jakt förra året då jag inte sköt någon alls. Jagade rådjur 5 dagar i höstas och sköt då en bock. Under rävjakten i Augusti så är det nog nästan 1 räv vartannat jakttilfälle beroende på flyt mm. Och sen under vakjakten så kan det gå grymt tungt, tror jag hade 10 jakter förra vintern då jag inte sköt en räv. Men som sagt, man lär så länge man lever och förhoppningsvis så snappar maan upp en hel del som man kan utnyttja till sin fördel och på det viset få en framgångsrikare jakt. Men detta med nedlagt vilt/jakt är inte alls intressesant enligt mig, då vilttillgången i landet ser mycket annorlunda ut....

Publicerat

Jag jagar 2-4 ggr/ vecka. Det jag normalt skjuter per år är 1-3 älgar, 1-2 rådjur och ett 20 tal fåglar plus någon räv. Vissa år har man tur och skjuter en hel del och andra år skjuter man mindre.

Publicerat

Huvudsaken är ju att man har det trevligt och får friskt luft:) Är ju som fisket, Får man nåt så får man,Får man inget så gör ju

inte det nånting heller, Det är ju inte direkt så att man måste få med sig nåt hem varje gång man vart ut. Så ser jag et iaf.

Lycka till:)

mvh

Publicerat

ungefär 1 - 20 får jag hem nått byte

fast jag ser nått skjutbart ungefär varannan gång :ph34r: ofta i ej lämpliga tillfällen för snabbt eller för långt håll

fast kompisen är värre han har bara skjutit ett rådjur för 9 år sen fast jagar knappt längre men det ska det bli ändring på

Publicerat

En gång! Idag faktiskt, skönt min och hundens första hare! Men är som dig nybörjare och första säsongen på ny och liten mark. Man lär väl sig med tiden, om inte annat!

Publicerat

Har varit ute hyffsat mycket i höst och fått en bra chans men valde att inte ta den och sen dess har man inte fått nå mer chanser men... jaktsäsongen är långt ifrån över.

Publicerat

Fram till dess att snön gjort det svårt att ta sig fram så är det sällsynt att man blir helt utan. Nu är ju tillgången på fågel nästan i botten och de stora orrflockar som synts till under tidigare år nästan bortblåsta. Räkna inte jakten i kött för då blir det omedelbart enklare att gå till köttdisken. Värdet i att få gå ut i mörkret och sätta sig vid någon spelmyr på hösten och vänta på att solen ska gå upp och börja värma är inte riktigt möjlig att värdera i pengar. Lika lite som känslan när hunden vänder sig om på ståndet och med en uppmanade blick talar om att nu j****ar är det tjäder och schabbla inte bort chansen nu för då kommer jag inte att hälsa på dig i dörren på en vecka när du kommer hem. Lyckan att få sätta sig ner med hunden i famnen och sitta i en solbacke och bara njuta av livet efter en lyckad avslutning går heller inte att sätta en prislapp på. Med åldern så kommer Du att märka att mängden vilt i säcken inte är proportionell mot utbytet av upplevelserna i skogen. Jag har varit värre än minken i sjöarna runt luleå kommun och den mängd fågel som burits hem till frysen är det inte många som fäller under ett jägarliv. Det lustiga är dock att det är inte de gånger som jag skjutit säcken full eller haft konten full i fisk som jag minns bäst utan det är de gånger som samarbetet med hunden har varit totalt och de gånger då ansmygning eller omständigheter gjort jakten eller fisket svårare än normalt. Av 38 skjutna tjädrar för några år sedan så minns jag tre av tillfällena varav ett var gammelhundens näst sista tjäder som fälldes för henne och den filmen kan jag spela upp när som helst i huvet. Andra tjädern som fälldes för min nya hund är också en sådan där situationen och omgivningen fastnat på ett outplånligt sätt. Lär dig att njuta av det skogen ger. Lyssna, se och ta lärdom när Du är ute så kommer Du att lycka mer och mer ofta men kom ihåg att det behöver inte smälla varje gång tillfälle ges heller. Är du hård mot rovviltet så blir det mer åt dig i slutändan och hondjur är kapitalet försök att ta räntan.

Publicerat

Din fråga är nästan lika svår att svara på som "hur långt är ett snöre?"

Med undantag för skyddsjakten och predatorjakten så är jag köttjägare. Det betyder att jag väljer mina platser, jaktmetoder och utrustning för att kunna fylla frysen. Dock är jag tämligen petig på att skottet skall sitta rätt och att det är knall & fall effekt så jag släpper nog 80% som jag har i kornet.

Beroende på art och årstid så kommer man hem med lite olika många djur men jag är lika glad för en duva som för ett rådjur. (dock är det lite mer mat på ett rådjur ^_^ )

Rådjursjakten ligger på ungefär 50% av tillfällena, hare 90-95%, gås varierar så mycket med vädret så här är det svårt att säga..., gris har funkat dåligt den sista tiden men älg är nog 100%.

Dock så skjuter jag aldrig mer än ett djur, förutom fågel, så man har någonting att hämta veckan efter också!

Inser nu att det inte går att svara på din fråga men jag har det ganska bra ställt i mina frysar så något får jag hem :lol:

Publicerat

Ja du Dude! Vissa år så är det stolpe in och andra år bara stolpe ut ^_^ . Detta år verkar bli nått mellanting. Haft idag haft en helt underbar dag i skogen. Valpen presterade två jättefina drev men trots ett trettiotal hjortobservationer på 5 jägare så gick vi alla hem utan vilt men alla var nöjda och glada. Det är trots allt upplevelsen som är viktigast även om ett och annat fällt vilt ger guldkant till tillvaron :lol: .

Publicerat

Var för "sjuttielfte" gången ute och satt vid vildsvinsåteln igår kväll/natt. Jag vet att de finns i närheten och har även varit på åteln många gånger senaste tiden. Frågan är bara när de är där för det är f-n aldrig när jag sitter där... :angry:

Men igår! :)

Hade suttit ett litet tag då jag hör knak och brak, grymt och frust, fnysningar och steg! Men det var vid sidan om åteln och jag ville inte tända en ficklampa för att kolla in hur/var de var någonstans och vips - var de borta igen... :( Jag tror de fick vittrig på mig då jag kom till tornet ca 20 min tidigare och vinden låg åt vildsvinens håll.

Totalt har jag nog varit ute...15 ggr minst...och sett "nassar" vid ett tillfälle och så hört dem inatt. Ja, de brukr i o f s höras nästan varje gång men mer eller mindre långt borta. Sitter man med "hörlurar" hör man ju flera socknar en tyst natt.

Hur ofta brukar ni erfarna vildsvinsjägare få uttelning på ert vakande?

Det är så klart skillnad om man har en inmatad åtel med kamera/klocka så man har koll på sina grisar jämfört med när man som jag startat upp en nygammal åtel. Den ligger som tur är mitt i "Vildsvinsland" så jag hoppas bara det är en tidsfråga innan jag ser dem på åteln och lyckas få en att stanna där... :P

Annars är jag ingen erfaren jägare heller men jag vet ju lite hur ofta farsan brukar komma hem med något och det är kanske 1/10 när det gäller rådjur och var och varannan gång när det fanns sjöfågel i skärgården.

Jag har varit med om 2 bockjaktspremiärer och lyckats fälla en bock på båda premiärdagarna! :) I år jagade jag sedan vidare och fick en till. Ett snitt blev bock var fjärde sittning. Farsan fick något liknande för han satt inte så många gånger de dagarna.

Sedan beror det som tidigare "talare" sagt på var i landet man bor, vad man jagar och hur vilka marker man har.

Publicerat

Jag kan säga att nästan varje gång jag sitter på ett av skogs Passen så ser jag skjutbart djur,

Men efter som jag har valt att ändast skjuta bort svaga o gammla djur, alltså rådjur, så blir det inte å ofta. men jag har nöjet att se en jäkla massa rådjur.

Räven... hmm, de va till en början nästan varannan gång jag satt ute. men dom har väl börjat sina. =)

O så har jag en massa gris. Finns inge roligare vilt att jaga. Har gott om dom så de brukar bli en gris nästan varje gång, dock så sitter jag bara 1 gång i veckan på dom.

Så länge dom ej förstör allt för mycket så kommer jag inte att skjuta bort dessa fina djur. satt i går natt o fick se en galt so är så stor så jag trodde de va en förymd ponny. =)

Skitig jakt på er alla lyckliga människor. =)

Publicerat

Snittar man förra årets totala nedlagda byten fördelade över antalet tillfällen så blir det snitt på 2.3 djur / tillfälle.

(141 jaktdagar 326 djur)

Publicerat

Räknas alla vilt in så måste jag nog säga nästan varje gång blir det något, kanske 7 av 10 gånger ute

Publicerat

Som ett genomsnitt så blir det ca 3,5vilt/gång eller ca 275vilt/80ggr. Detta är dock inte rellevant eftersom en bra dag kan jag fälla 70 fåglar men jag har aldrig fällt en älg trots många försök.

Publicerat

Oj

Snacka om svårt att svara på. Men jag lär nog inte tillhöra den mest framgångsrika skaran räknat i antalet fällda villt.

Men det bror också på vad man är ute efter vilket givetvis skiljer sig från gång till gång.

Drev/löshund på klövdjur Ca 1/10.

Trampa fågel i Sept Ca 95/100 men då är 80-90% Järpe. I Okt sämre.

Toppfågel i mellandagarna Ca 1/5. (Om jag får tillfälle att pröva längre fram ökar det)

Stövarjakt 0/10. (Har bara prövat två tre gånger)

Kråkfågel närmare 10/10. (Breoende på att jag bara gör detta när förutsättningarna är rätt)

Det är lite som med mitt fiske. Först vill jag fylla frysen. Då lägger jag nät för att ta sik. Har aldrig blivit utan.

Försöker jag istället lägga för rödingen misslyckas jag "alltid"...

Om jag går ut med spöt så är det ändå kaffebrasan som är det viktiga ;-)