Publicerat November 26, 200916 yr Har faktisk inte den blekaste om vad jag ska välja. Vissa säger 222, andra 243 och sen en del 6,5:ar. Vad tycker ni och varför?
Publicerat November 26, 200916 yr om du bara skall har till toppfågel, skulle jag satsa på en .233 eller .222
Publicerat November 26, 200916 yr I princip vilken bössa som helst som du klarar av att skjuta inom en snusdosa på 200m eller vad som nu är ditt eget individuella maxavstånd =)
Publicerat November 26, 200916 yr håller med föregående talare. själv kör jag med 6,5x55, har den även till annat åxå
Publicerat November 26, 200916 yr I princip vilken bössa som helst som du klarar av att skjuta inom en snusdosa på 200m eller vad som nu är ditt eget individuella maxavstånd =) Håller med där. Allt från 222 till 308 funkar. Det beror mer på vad du vill ha för bössa. Själv har jag en 223a därför att jag ville ha ett smidigt vapen med flack kulbana och liten rekyl. Vindavdriften blir ju lite större än på andra kalibrar tex 6,5 men jag är hel nöjd. Ett vapen för toppfågeljakt får med fördel vara lätta att bära på, då man ofta går eller åker skidor en hel dag. Syntetkolv tycker jag är ett plus på ett vapen som får utstå en del stryk, som skidåkningen medför. Sen ett kikarsikte passande toppfågeljakt är typ 4-16x40 eller 4,5-14x40. Har själv 3-9x40 och det funkar det med, men har tänkt byta upp mig till en 4-16x40.
Publicerat November 26, 200916 yr köp inte en 243win. Antingen har jag haft väldans otur eller så är det en svår kaliber. Haft 2 bössor som skjutit sisådär.
Publicerat November 26, 200916 yr köp inte en 243win. Antingen har jag haft väldans otur eller så är det en svår kaliber. Haft 2 bössor som skjutit sisådär. Har också hört att den ska vara lite petig att få att skjuta bra. Jag har en .222 rem som jag gillar.. men i efterhand hade jag nog hellre tagit en .223 som jag _tror_ ska vara lättare att skjuta bra med tyngre kulvikter än i .222
Publicerat November 26, 200916 yr håller med föregående talare. själv kör jag med 6,5x55, har den även till annat åxå Lars, ursäkta trådstölden Johan, vad har du för ammo vid toppjakten?
Publicerat November 26, 200916 yr Enkelt beskrivet en bössa som skjuter bra med någon lämplig kula för fågel. Jag skulle av dem alternativen som nämnts välja 6,5x55 faktum är att man måste bygga en special bössa om man skall hitta något bättre gillar inte .243 då dessa ofta är väldigt lynniga att det krävs exakt rätt laddning innan den funkar och det innebär att den blir känslig för små förändringar i tex. temperatur. kaliber 22 är trevliga att skjuta med men väldigt lite med kulor som funkar bra till fågel och den fina precisionen försvinner i vindkänslighet istället. Nu är allt detta egentligen överkurs alla bössor som skjuter hyfsat fungerar ska man vara praktisk är det viktigaste parametrarna att man tränar skytte och fysik för att lyckas bra med jaktformen. Och den viktigaste är att man har rätt marker som håller fågel vintertid.
Publicerat November 26, 200916 yr Lars, ursäkta trådstölden Johan, vad har du för ammo vid toppjakten? scenar 9grammare
Publicerat November 26, 200916 yr jag har dom senaste fem åren jagat med 6,5x55 bössor som väger över 6 kg och min träffprocent tycker jag är mycket bra. har testat många 6,5 kulor på fågel och gillar lapuas 100gr fmj och normas 130gr matchkula bäst. edit har även jagat med 222r och där var inte procenten lika bra samt att effekten var ojämn.
Publicerat November 26, 200916 yr Detta beror på om du endast skall använda bössan till fågel. Om du var tänkt att skjuta annat än det skulle (och ska jag) satsa på en 6,5x55.. Mvh
Publicerat November 27, 200916 yr Tja!! Problemet med 222-223 är ju att dessa är lite mer vindkänsliga än 6,5, då blir man mer begränsad till väderleken. Det är inte roligt när man är ute och jagar och tempen stiger och det börjar att blåsa. 5-6 ms sidvind då blir det svårt med 222-223 på 175m på en orre. Jag jagar med 308 men har jagat rätt mycket med 222.
Publicerat December 14, 200916 yr Har faktisk inte den blekaste om vad jag ska välja. Vissa säger 222, andra 243 och sen en del 6,5:ar.Vad tycker ni och varför? Har en 243 med en 6-18x40 kikare och den går jätte fint skjuter inom 4x4cm på 150m.Liten rekyl och den är inte lika vindkänslig som 222 så du kan skjuta på längre håll. 222 och 243 är klass 2 vapen medan 6,5 är klass 1 vapen som du kan jaga allt med. 243 är en 308 hylsa med 6mm kula och den har samma utgångshastighet som 222 ca 950 m/s.Om du ska köpa en bössa köp då en som är lätt fast den ska också ha bra precision.
Publicerat December 14, 200916 yr 6,5x55+ljuddämpare går min röst på. Jagat med 30-06 o de e inte mkt att bry sig om vindavdriften. Dock gillar jag oskarpt rekylen. Jagar nu med .222 som ja inte hunnit utvärdera riktigt MEN... jag söker, budar o funderar runt 6mm kaliber + ljuddämpare dagligen Har dock en våt dröm om 6mm Br......
Publicerat December 14, 200916 yr 6,5x55+ljuddämpare går min röst på.Jagat med 30-06 o de e inte mkt att bry sig om vindavdriften. Dock gillar jag oskarpt rekylen. Jagar nu med .222 som ja inte hunnit utvärdera riktigt MEN... jag söker, budar o funderar runt 6mm kaliber + ljuddämpare dagligen Har dock en våt dröm om 6mm Br...... då kommer du att få ribba av min 6mmbr med 230 grams SAI dämpare. har laddat ca 300 skott nu för att hitta en bra kul kombo och tycker jag fått till det bra, har testat 7 st olika kulor. har en 90gr scenar som skjuter på 100,200,300m efter mitt ballistic plex riktmedel och en tsx som samskjuter på 100 och 200 men tredje sträcket (300m) träffar den lågt (spelar ingen roll), om vi ska snacka fyr skottare har jag en på 2-3mm på 100m samt några femskottare under 10mm samt några dräpare med tsx på 200m inom klisterlappen som jag är nöjd med, scenar slår förjäkla tätt så länge det inte blåser mycket upp till 300m men över det tycker jag att det börjar sprida ganska mycket och jag får problem med minsta vind. (obs jagar inte på sådana avstånd) dock är hs precision kolven ett jäkla skit att skjuta med jaktstöd och bössan väger alldeles för lite så jag har svårt att få fem skottarna att sitta som jag vill även om jag borde vara nöjd för länge sedan samt att jag pga mitt ivriga 6,5x55 skytte har jag stora problem att lära om mig på vindavdriften. men träffarna har blivit bra på jakt även på dom längre avstånden.
Publicerat December 14, 200916 yr Jo du maddog. Din vapengarderob ser nästan ut som den ultimata för mig med. Men som "Första toppjaktsbysse" kan de knappast finnas nå bättre än en 6,5:a med en ev ljuddämpare. Sen finns alldeles för många roliga kalibrar att testa. Alla med sina egna fanatiker som tycker just den kalibern e bäst. Själv har ja kommit fram till att en .22hornet (helst i en drilling) och en 6mm:are skulle vara de perfekta. Hornet till ripa o spelorre i topp samt 6mm till vintertoppjakt o annan jakt där man behöver precision på små mål.
Publicerat December 14, 200916 yr Hej! Är mycket nöjd med min .222Rem. Lätt och smidig bössa att smyga och skida runt med. Femkrona på 100 och snusdosan på 200.
Publicerat December 14, 200916 yr Köp en 6,5:a, Tikka Eller Sako! Då har du en bössa som du kan jaga allt i Sverige lovligt vilt med förutom ripa på statens mark ovan odlingsgränsen. Precisionen på ovanstående märken brukar oftast vara mycket bra och du får ett kvalitetsvapen utan att behöva pantsätta levern då du köper dem. Du får en bössa med flack kulbana och som är såå mycket mindre vindkänslig än 22-kalibrarna. Du får visserligen en bössa med lite rekyl men det är inte värre än att de flesta klarar av den, blir det ett bekymmer så låter du montera en ljuddämpare på den och problemet är ur världen. Jag har haft ett par 222:or som skjutit mycket bra men använder nu ändå 6,5:an till toppjakten och och kommer inte att byta tillbaka. Jag använder Lapua trainer till toppjakten, den är "snäll" mot fågeln utan att slå sönder en massa, trots träffar i vingknogar etc. fåglarna rasar som klubbade utan en massa vingflax. Inget av ovanstående har hänt mig då jag skjutit fågel med någon av 222:orna. 243:an är säkert fin men du har ett helt annat utbud på begagnatmarknaden om du köper en 6,5:a samt att amunitionskostnaderna är bra mycket lägre på 6,5:an.
Publicerat December 14, 200916 yr Köp en Tikka m695 i 6.5X55 med bra fästen och helst en kikare med förstoring över 10X. Tillåter inte plånboken en dyr kikare, köp en Leupold 3-9X40 av valfri modell.
Publicerat December 14, 200916 yr Jo du maddog.Din vapengarderob ser nästan ut som den ultimata för mig med. Men som "Första toppjaktsbysse" kan de knappast finnas nå bättre än en 6,5:a med en ev ljuddämpare. Sen finns alldeles för många roliga kalibrar att testa. Alla med sina egna fanatiker som tycker just den kalibern e bäst. Själv har ja kommit fram till att en .22hornet (helst i en drilling) och en 6mm:are skulle vara de perfekta. Hornet till ripa o spelorre i topp samt 6mm till vintertoppjakt o annan jakt där man behöver precision på små mål. håller med i lovsången till finska bössor i 6,5x55 behöver inte ens vara ljuddämpare på den.
Publicerat Juni 29, 20197 yr Jag är för lång och stor (2.10) för syntetiska kolvar då det ju inte går att skruva dit kolvmoddar hur som helst. Mitt största problem är höjdskillnaden mellan kolvens bakkappa och siktet, har inte hittat en bössa jag kan skjuta med avslappnat utan att ha 2/3 av bakkappan uppstickandes ovanför axeln (tänk dig hur du gör om du skjuter med ett luftgevär anpassat för barn....) Så jag måste ha en träkolv så jag kan skriva dit en mod för att få bak OCH framförallt ned axelstödet.... Sako är för dyrt, Tikka har bara syntet. Något annat förslag? BRNO har några modeller med mer vinkel på kolven. Ser lovande ut på bilder, men innan jag åker till affären och börjar prova vill jag ha fler alternativ. Hatar att komma oförberedd, det är då man blir ledd av försäljaren och det brukar sluta med att man går därifrån betydkligt fattigare än planerat.... /nykläckt jägare
Publicerat Juni 30, 20197 yr 10 hours ago Bossek sa: Jag är för lång och stor (2.10) för syntetiska kolvar då det ju inte går att skruva dit kolvmoddar hur som helst. Mitt största problem är höjdskillnaden mellan kolvens bakkappa och siktet, har inte hittat en bössa jag kan skjuta med avslappnat utan att ha 2/3 av bakkappan uppstickandes ovanför axeln (tänk dig hur du gör om du skjuter med ett luftgevär anpassat för barn....) Så jag måste ha en träkolv så jag kan skriva dit en mod för att få bak OCH framförallt ned axelstödet.... Sako är för dyrt, Tikka har bara syntet. Något annat förslag? BRNO har några modeller med mer vinkel på kolven. Ser lovande ut på bilder, men innan jag åker till affären och börjar prova vill jag ha fler alternativ. Hatar att komma oförberedd, det är då man blir ledd av försäljaren och det brukar sluta med att man går därifrån betydkligt fattigare än planerat.... /nykläckt jägare Tikka har träkolvar. Sök efter tikka t3x hunter.
Publicerat Juni 30, 20197 yr 11 hours ago Bossek sa: Jag är för lång och stor (2.10) för syntetiska kolvar då det ju inte går att skruva dit kolvmoddar hur som helst. Mitt största problem är höjdskillnaden mellan kolvens bakkappa och siktet, har inte hittat en bössa jag kan skjuta med avslappnat utan att ha 2/3 av bakkappan uppstickandes ovanför axeln (tänk dig hur du gör om du skjuter med ett luftgevär anpassat för barn....) Så jag måste ha en träkolv så jag kan skriva dit en mod för att få bak OCH framförallt ned axelstödet.... Sako är för dyrt, Tikka har bara syntet. Något annat förslag? BRNO har några modeller med mer vinkel på kolven. Ser lovande ut på bilder, men innan jag åker till affären och börjar prova vill jag ha fler alternativ. Hatar att komma oförberedd, det är då man blir ledd av försäljaren och det brukar sluta med att man går därifrån betydkligt fattigare än planerat.... /nykläckt jägare T3x i laminat