Publicerat November 27, 200916 yr Hej kamrater! Först och främst, mycket trevligt forum detta!! Till saken, är nybörjare inom jaktens ädla konst, har inte fått plats i något jaktlag ännu utan får komma ut som gäst lite då och då. Men jag tänkte lödga mig själv med en ny jaktradio, har haft något ärvt gammalt skräp som är marginellt bättre än ett 3 meter långt snöre med två plåtburkar i ändarna Men den stora frågan är vad ska man köpa för dels sort dels MHZ. Även fick jag tips om en internetsajt där man kan köpa en 155 mhz för 490 pix inkl frakt (ända från Hong kong), någon på detta eminenta forum som har någon erfarenhet av sådana köp. Har läst även att hundGPS:er sänder på 155 och kan störa radion, kan det stämma? Tackar på förhand för svar, slår upp en single malt och inväntar visdom /Fredda
Publicerat November 27, 200916 yr Köp inget KINA skräp. Det finns många bra jaktapparater i vårt avlånga land och priset är det tredubbla mot kinesen. Sen vet jag inte om det är rätt att köpa en radio när du inte vet vad de andra har där du kommer att jaga. 155an är nog vanligare men inte här nere i djupa småland där jag bor och det finns stor variation mellan lagen. Mitt råd är i så fall att de ska se dig om bra begagnade Radioapparater på tex Blocket eller varför inte här på forumet. /Lasse
Publicerat November 27, 200916 yr ja du frågan är inte om du ska köpa ett kit med både 155 och 31 mhz med tanke på att du är inte med i nått lag men det beror lite på vart i sverige du bor och jagar för det verkar som det är mer 31 mhz i södra sverige och 155 mhz i norra delen gpspejlen ska inte störa dom nyare radiorna men det ska inte vara några större bekymmer då det ska bara vara en puls som hörs ibland
Publicerat November 27, 200916 yr Författare ja du frågan är inte om du ska köpa ett kit med både 155 och 31 mhz med tanke på att du är inte med i nått lag men det beror lite på vart i sverige du bor och jagar för det verkar som det är mer 31 mhz i södra sverige och 155 mhz i norra delen gpspejlen ska inte störa dom nyare radiorna men det ska inte vara några större bekymmer då det ska bara vara en puls som hörs ibland Mors, det var ju klumpigt att inte ge alla fakta, jag bor i Storvik ( Gästrikland) och det är här omkring jag hoppas på att få plats någonstans
Publicerat November 27, 200916 yr Tror, utan att vara säker, att alla 155or störs av garminpejlarna men det är sällan något problem. Det stör bara då du är riktigt nära sändaren, någon eller några meter. Mvh!
Publicerat November 27, 200916 yr Mors, det var ju klumpigt att inte ge alla fakta, jag bor i Storvik ( Gästrikland) och det är här omkring jag hoppas på att få plats någonstans hmm har du ingen kompis som jagar i närområdet som du kan fråga vad han har men som jag skrev förut så är nog det bästa att skaffa bägge varianterna och gärna av välkända märken som säljs i här i sverige
Publicerat November 27, 200916 yr Författare hmm har du ingen kompis som jagar i närområdet som du kan fråga vad han har men som jag skrev förut så är nog det bästa att skaffa bägge varianterna och gärna av välkända märken som säljs i här i sverige Det är just det som är bekymret, det finns då två läger och båda förespråkar just sitt frekvensområde. Hylte verkar ha bra grejor, de hade även ett kombipaket, då är jag ju garderad för både 31 och 155
Publicerat November 27, 200916 yr Hej kamrater!Först och främst, mycket trevligt forum detta!! Till saken, är nybörjare inom jaktens ädla konst, har inte fått plats i något jaktlag ännu utan får komma ut som gäst lite då och då. Men jag tänkte lödga mig själv med en ny jaktradio, har haft något ärvt gammalt skräp som är marginellt bättre än ett 3 meter långt snöre med två plåtburkar i ändarna Men den stora frågan är vad ska man köpa för dels sort dels MHZ. Även fick jag tips om en internetsajt där man kan köpa en 155 mhz för 490 pix inkl frakt (ända från Hong kong), någon på detta eminenta forum som har någon erfarenhet av sådana köp. Har läst även att hundGPS:er sänder på 155 och kan störa radion, kan det stämma? Tackar på förhand för svar, slår upp en single malt och inväntar visdom /Fredda Troligtvis är denna radio för 490kr inte bättre än den du har ärvt Men kruxet är ju när du inte är med i något jaktlag än, kör dom med 31 eller 155or? Ja har man råd så köper man ett paket med båda. Nu vet jag inte hur det är i ditt när område. Hos oss kör 95% med 31or men är det så att det mindre skillnad så skulle jag avvakta med ett köp. Kolla om du inte kan låna än så länge.
Publicerat November 27, 200916 yr Finns en tråd på grannkanalen om kinaapparater http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?f=50&t=71883
Publicerat November 27, 200916 yr Där du ska jaga som gäst då och då vad kör dom med 155 eller 31? jag kan rekomendera att införskaffa en lafayette en hyglig radio till ett vettigt pris. Men sen vilken model du ska ha det är upp till dig jag kör med micro 3. Du kan läsa om deras radio här. http://www.lafayette.se/
Publicerat November 28, 200916 yr Får nog föreslå ett kombikitt jag med, om det nu är så att du kan råka ut för bägge sorter där du får gästa. Har själv råkat ut för att ett lag kör 155'or men ett angränsande lag kör 31'or. Har varit gäst hos bägge och har tur som kunnat låna en 31'a på obestämd tid (har en 155'a själv).
Publicerat November 28, 200916 yr Ett kombipack är ju bäst har Hunter själv och är nöjd, nya F1 har fått otroligt bra kritik, stt tips köp en som är IP67 klassad, 6:an är graderingen på hur dammtät enheten är och 7:an hur den tål vatten.
Publicerat November 28, 200916 yr kan ju rekommendera dig att köpa sk. skogsantenner till radioapparaterna. 155:n levereras oftast med en kort stump till antenn. visst den blir smidigare men hörs inte lika långt. tror 155: behöver en antennlängd på 0,5m. 31mhz optimal antennlängd 2,5m. de e ju bara titta på gramin astro för ett ex. tog inte länge innan de började komma längre antenner. dom gamla radiopejlarna har ju åxå ganska korta antenner. smidigt men inte lika lång räckvidd!
Publicerat November 28, 200916 yr Kina skitet får här lite oförtjänt dålig pr... Har en wierwei v1000 och den funkar helt ok och var skitbillig. Har även Hunter mkII och den ger extremt bra räckvidd och ljud. Troligen beror detta på att den går på 12v. och har plåtchassi. Den är naturligtvis gammal och tung jämfört med dagens modeller. Du har fått några rek. köp beg på blocket...gör inte det. På de som säljs beg är oftast batterierna slut och dom är i regel inte billiga, plus att som all elektronik så kommer glappen och torkade konningar med tiden. Mitt råd om du har pengar köp nya Hunter apparater. Dåligt med stålar - Köp kina du får mycket för pengarna och det senaste... PK
Publicerat November 28, 200916 yr Jag vill rekommendera Commaster. I jaktlaget jag tillhör har samtliga jägare sådana, och ingen av oss har haft några problem med dem. Modellen vi har heter CM 1540 155 Mhz. Det är en föregångare till efterföljaren, modellen 1544, som är lika enkel att använda som sin föregångare. Den har dessutom "varselfärg"(orange) och är IP54-klassad, vilket innebär att den är dammtät och tål regn. Det finns ju såklart även andra modeller än 1544, läs mer på: http://www.commaster.se/ Här kan du t.ex. köpa just denna modell: http://www.blocket.se/alvsborg/ComMaster_1...tm?ca=2&w=3 Har en broschyr på modellen 1544/1570 som jag kan maila/lägga upp vid intresse.
Publicerat November 28, 200916 yr Ska du ha en ny radio så ska du utan tvekan köpa en Icom! Lätt att ställa rätt kanal,liten smidig mm Jag har haft en son i 3 år nu och den har aldrig krånglat!! MVH
Publicerat November 28, 200916 yr Jag vill rekommendera Commaster. I jaktlaget jag tillhör har samtliga jägare sådana, och ingen av oss har haft några problem med dem. Modellen vi har heter CM 1540 155 Mhz. Det är en föregångare till efterföljaren, modellen 1544, som är lika enkel att använda som sin föregångare. Den har dessutom "varselfärg"(orange) och är IP54-klassad, vilket innebär att den är dammtät och tål regn. Det finns ju såklart även andra modeller än 1544, läs mer på: http://www.commaster.se/ Här kan du t.ex. köpa just denna modell: http://www.blocket.se/alvsborg/ComMaster_1...tm?ca=2&w=3 Har en broschyr på modellen 1544/1570 som jag kan maila/lägga upp vid intresse. Commastern i vårat jaktlag har haft den egenheten att den vidarebefordrar annan radiotrafik fast vi använder pilotton och det upplever jag som mycket störande så jag skulle då iaf INTE rekommendera den och observera det är BARA Commastern som gör så. Vi har Commaster,Icom och Lafayette och ingen av de andra gör så! Det är 155 Mhz vi använder
Publicerat November 28, 200916 yr Commastern i vårat jaktlag har haft den egenheten att den vidarebefordrar annan radiotrafik fast vi använder pilotton och det upplever jag som mycket störande så jag skulle då iaf INTE rekommendera den och observera det är BARA Commastern som gör så.Vi har Commaster,Icom och Lafayette och ingen av de andra gör så! Det är 155 Mhz vi använder Förstår inte riktigt vad du menar. Har man på sökning/kanalscanning så hör man ju från alla jaktlag i närheten som har samma frekvens på deras radioapparater. Sen kan det ju vara så att flera jaktlag använder "samma" kanal, och då kan det ibland höras röster från andra jaktlag. Även om du har pilotton inställd så garanterar ju inte det att du/ni har en "egen" kanal. Vilken CM-modell använder du/ni?
Publicerat November 29, 200916 yr Märket spelar nog ingen roll för de jaktradiona som sälj i Sverige men kolla att den är vattentätt eller liknade. Det lär ju inte regna mindre i framtiden.
Publicerat November 29, 200916 yr Märket spelar nog ingen roll för de jaktradiona som sälj i Sverige men kolla att den är vattentätt eller liknade. Det lär ju inte regna mindre i framtiden. Exakt. Det är viktigt att de är minst IPX4-klassade, då klarar de regn.
Publicerat November 29, 200916 yr Förstår inte riktigt vad du menar. Har man på sökning/kanalscanning så hör man ju från alla jaktlag i närheten som har samma frekvens på deras radioapparater. Sen kan det ju vara så att flera jaktlag använder "samma" kanal, och då kan det ibland höras röster från andra jaktlag. Även om du har pilotton inställd så garanterar ju inte det att du/ni har en "egen" kanal. Vilken CM-modell använder du/ni? Den är inte på kanalsökning/Scanning och ja jag vet att det är flera som har samma kanal men med pilot ton ska det väl vara försvinnande litan chans att skapa "överhörning" och VARFÖR är det bara så med commaster apparaterna ?????? Kan inte säga vad modellen heter då jag inte själv har en sån (har en Lafayette) men det är den grå/silverfärgade modellen som du kanske har sett själva beteckningen kan jag inte Mvh // JägarNNNNNN
Publicerat November 29, 200916 yr Den är inte på kanalsökning/Scanning och ja jag vet att det är flera som har samma kanal men med pilot ton ska det väl vara försvinnande litan chans att skapa "överhörning" och VARFÖR är det bara så med commaster apparaterna ??????Kan inte säga vad modellen heter då jag inte själv har en sån (har en Lafayette) men det är den grå/silverfärgade modellen som du kanske har sett själva beteckningen kan jag inte Mvh // JägarNNNNNN Den modellen har inte jag, den jag har är svart. Med den har jag inte upplevt något sådant problem. Jag är dock inte säker på hur man väljer pilotton på den, vet inte om det går, eller om de är aktiverade konstant. Ser den ut så här den du syftar på? http://www.blocket.se/halland/KOM_Radio_Ha...m?ca=20&w=1
Publicerat November 29, 200916 yr Den modellen har inte jag, den jag har är svart. Med den har jag inte upplevt något sådant problem. Jag är dock inte säker på hur man väljer pilotton på den, vet inte om det går, eller om de är aktiverade konstant.Ser den ut så här den du syftar på? http://www.blocket.se/halland/KOM_Radio_Ha...m?ca=20&w=1 Exakt den är det!