Publicerat December 3, 200520 yr Vad stoppar ni i era mårdfällor? Vad är mest effektivt? Är novis på detta men tänkte starta upp de 2 fällor som finns på "min" jaktmark.
Publicerat December 6, 200520 yr Japp, nu e dom laddade med fågelrens och lite fjäder samt en skvätt honung & lite fett! Nu ska vi se om nåt händer!
Publicerat December 7, 200520 yr Det är mycket som kan funka bra. Själv brukar jag använda honung och älgkött. Utanför fällan brukar jag ha en fågelvinge upphängd. Har jag tillgång så lägger jag ett ekorrhuvud och svans längst bak i fällan. har hört en del som haft stora framgångar med jordgubbssylt. Mården ska tydligen gilla det som är sött.
Publicerat December 11, 200520 yr Tror faktiskt inte betet har så stor betydelse.Har efter alla år jag hållt på med mård sett att placeringen är mycket viktig.Och har du nån lukt åtel som mården känner så kan han inte låta bli betet när han väl kommit fram till fällan.Själv sätter jag lite Anis olja på en liten tyglapp som får hänga och blåsa runt fällan.Faktiskt så kan man själv känna lukten på väldigt långt håll när man skidrar fram mot fällan,och på vilka avstånd ska inte mården känna det då?
Publicerat December 12, 200520 yr Ifjol hade jag bara tjäderfjädrar och lite kött, och det funkade ;D
Publicerat December 12, 200520 yr Det här har funkat bra för mig,jag har sågat in fällan in i en torr gran..
Publicerat December 12, 200520 yr Fina Bilder! Om placeringen är viktigare än betet, vad är det då som bestämmer detta? Ska man försöka placera i närheten av gamla löpor kanske? Eller finns det några tumregler? ??? Hittade en löpa som passerade en fälla på 50 meter i Lörsdags.
Publicerat December 12, 200520 yr Fina Bilder! Om placeringen är viktigare än betet, vad är det då som bestämmer detta? Ska man försöka placera i närheten av gamla löpor kanske? Eller finns det några tumregler? ??? Hittade en löpa som passerade en fälla på 50 meter i Lörsdags.Det där är ganska typiskt,det räcker att fällan ligger 50 meter fel.Vad du kan göra är som jag nämde att du sätter ut nått som luktar väldigt starkt tex,Anis olja,eller nått annat lämpligt.Detta är ju lättare att göra än att flytta fällan,prova med det först.Andra grejjen är att du spårar mården ett par hundra meter åt vardera håll från fällan.Då ser du om den dragits mot fällan och bara kanske skyggar för den eller att den inte helt enkelt var hungrig.Då vet du ju ialla fall att den vet om fällan.Och då är det bara att ha lite tålamod.. Det här med fällans placering beror ju ganska mycket vad typ av mark du har,har du många stora myrar,ja då vet du i alla fall att den inte går över öppna myrar samma gäller kalhyggen.Då ska du söka spännen mellan myrar och kalhyggen,där måste du nästan ha nån fälla.Det här är ju bara exempel,som jag nämnt tidigare så att spåra mården är ett mycket bra sätt att lära sig var fällorna ska placeras.Ägna några dagar åt att skidra i mårdspåren,har du tur så kanske får du skjuta den istället för att ta den i fällan,men du kommer att se att den har ett visst mönster hur den färdas i dina marker.Å då kommer resultaten i fällorna,det lovar jag.
Publicerat December 13, 200520 yr Förr fanns den att köpa på Apoteket,men inte nu nå mer..men du kan ju höra,kanske finns det kvar där du bor.Jag hittade sista flaskan jag köpte på internet,minns ej var.sök med Google..
Publicerat December 16, 200520 yr Nu har jag varit ända upp på fjällkanten och hittat en 3:dje fälla som jag tänkte renovera lite, det var bara gillret som var kvar av den... Såg ett par mårdlöpor på vägen upp och en passerade i en tätning mellan 2 myrar där en bäck rinner förbi...där ska vi sätta ut den tänkte jag. Sen får vi väl se. Inga mårdar i de andra fällorna idag heller. I övrigt såg vi en tupp som vi tryckte fram under en gran åsså ett 3-4 dalripor. Ko med kalv hade betat vid fäbovallen så imorrn får det väl bli en tur med studsarn... Det skulle passa bra med lite kalvkött i frysen så här mitt i vintern... Lägger ut en bild på ljuset. Det är ju så vackert...
Publicerat Januari 4, 200620 yr Hur går det med fällorna? Tror att du kan köpa anisolja eller liknande på hälsobutikerna
Publicerat Januari 4, 200620 yr Ja det var en vacker bild ! Inte utan att man blir sugen på att plocka fram tegsnäsarna, snödräkten och bössan. Det är tur att man har gamla minnen att suga på...
Publicerat Januari 4, 200620 yr Hur går det med fällorna?Tror att du kan köpa anisolja eller liknande på hälsobutikerna Jo de var ju just det... ??? Letar efter olja på nätet efter att ha gått igenom de butiker häromkring som kan tänkas ha. Har mailat ett ställe och frågat men ännu inte fått svar. Men det är väl på g. Kollade fällorna igår & mårdrackarna fortsätter att passera fällorna på behörigt avstånd verkar det så nåt välluktande för att locka in dem skulle väl behövas. Nån som har nåt annat förslag på "luktåtel"?
Publicerat Januari 4, 200620 yr Prova att blanda blod och några ägg i en petflaska, funkar på både på mård och mink.
Publicerat Januari 12, 200620 yr Nu jädrans har anisoljan anlänt och skall apteras idag är det tänkt! ;D ;D Ska flytta en fälla oxå om det går, den ser lite skör ut... Återkommer om resultat! 8)
Publicerat Januari 22, 200620 yr Nu jädrans har anisoljan anlänt och skall apteras idag är det tänkt! ;D ;D Ska flytta en fälla oxå om det går, den ser lite skör ut... Återkommer om resultat! 8)Har Anisoljan funkat?
Publicerat Januari 23, 200620 yr Har Anisoljan funkat? Oljan sprider sin väldoft i skogen, man känner den faktiskt när man närmar sig fällorna! Nån mård har dock inte fastnat än, doftlapparna har ju inte suttit uppe så länge, 1 dryg vecka. Och så verkar det som om det går ganska många dar mellan varje gång de passerar marken. Dock har jag hittat en fälla till samt flyttat 2, har nu 4 igång och alla sitter på ställen där jag sett spår så det är väl först nu som jag "är igång" så att säga. Det tar sin lilla tid... Återkommer med rapport!
Publicerat Januari 23, 200620 yr Oljan sprider sin väldoft i skogen, man känner den faktiskt när man närmar sig fällorna! Nån mård har dock inte fastnat än, doftlapparna har ju inte suttit uppe så länge, 1 dryg vecka. Och så verkar det som om det går ganska många dar mellan varje gång de passerar marken. Dock har jag hittat en fälla till samt flyttat 2, har nu 4 igång och alla sitter på ställen där jag sett spår så det är väl först nu som jag "är igång" så att säga. Det tar sin lilla tid... Återkommer med rapport!Jo gör det,kul att höra hur det går..Om du håller ögonen öppna så kommer du att se att även räven drar sig mot fällorna med anisolja,om inte ända fram kanske,men den kan inte låta bli att kolla vad som luktar.Har även fått berättat för mig att förr så gned man Anisolja under skidorna för att locka vilt mot åtlarna..
Publicerat Januari 23, 200620 yr Någon som provat fågelfrö/hundmat i en liten nätpåse/korg inne i fällan, eller något annat som gör att skogsmöss/ekorre använder fällan som matplats och på så sätt få en "naturlig" doft.