Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Bete i Mårdfällorna?

Featured Replies

Publicerat
Någon som provat fågelfrö/hundmat i en liten nätpåse/korg inne i fällan, eller något annat som gör att skogsmöss/ekorre använder fällan som matplats och på så sätt få en "naturlig" doft.
Nix,men talg funkar,mycket välbesökt av småfåglar och råttor.
  • Svar 53
  • Visningar 21,6k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat
Jo gör det,kul att höra hur det går..Om du håller ögonen öppna så kommer du att se att även räven drar sig mot fällorna med anisolja,om inte ända fram kanske,men den kan inte låta bli att kolla vad som luktar.Har även fått berättat för mig att förr så gned man Anisolja under skidorna för att locka vilt mot åtlarna..

Det där med räven stämmer bra det... 8) Han går i krokar in mot fällorna för att kolla doften! Hade en järvlöpa lite längre upp på fjällkanten också, funderade på att bygga om fällan...lite större kanske...med kraftigare slagfjäder & bygel! ;)

Publicerat
Det där med räven stämmer bra det... 8) Han går i krokar in mot fällorna för att kolla doften! Hade en järvlöpa lite längre upp på fjällkanten också, funderade på att bygga om fällan...lite större kanske...med kraftigare slagfjäder & bygel! ;)
prova du.. ;D
Publicerat

Antar att det här med fällfångst kan vara nog så tålamodsprövande??  ???  :- Skidade upp idag i 1 dm nysnö för att kolla fällorna och hittade vid de 2 nedre fällorna 1 löpa ca 100 före första fällan och 1 löpa strax efter den andra... Men ingen löpa ledde fram i närheten av fällorna. Nu är dom ju ganska nyinstallerade bägge dom där så det kanske är det som är kruxet? Finns ägg, lite ripmagel och fjäder i alla fällor. Nåja, det är väl bara att avakta, det smäller nog snart. Fågel finns det iaf på trakten, både ripa, orre och tjäder så det borde locka mården till nya lovar... 

Publicerat
Antar att det här med fällfångst kan vara nog så tålamodsprövande??  ???   :- Skidade upp idag i 1 dm nysnö för att kolla fällorna och hittade vid de 2 nedre fällorna 1 löpa ca 100 före första fällan och 1 löpa strax efter den andra... Men ingen löpa ledde fram i närheten av fällorna. Nu är dom ju ganska nyinstallerade bägge dom där så det kanske är det som är kruxet? Finns ägg, lite ripmagel och fjäder i alla fällor. Nåja, det är väl bara att avakta, det smäller nog snart. Fågel finns det iaf på trakten, både ripa, orre och tjäder så det borde locka mården till nya lovar...   
Tålamod,ja det kan jag skriva under på.Men skamm den som ger sig. ;)
  • 2 weeks later...
Publicerat
Tålamod,ja det kan jag skriva under på.Men skamm den som ger sig. ;)

Ja inte ger man sig än i allafall!!  ;D  Senaste veckan har det regnat i princip varje dag men jag var upp på fjällkanten i Tisdags och blev blöt när jag tittade till mina fällor. Ett jäkla väder!! :o  Inga mårdar där dock, vet inte hur dom rör sig när det är styggväder ??? Bättrade på doftlapparna lite och fördelade ut det som var kvar av senaste ripmiddan på fällorna, dvs allt utom bröstbitar, lever och hjärta. Ska upp igen imorrn Fredag och titta. Har slagit om till minusgrader nu och lite spårsnö så kanske man ser om dom är på benen iallafall. Fortsättning följer...

Publicerat

Följer detta drama med hjärtat i halsgropen.. :D;)

Publicerat

Funderade en sak som jag kom att tänka på... hur mycket köld tål mink och mård? för någon vecka sedan hade vi ganska mycket minkspår här omkring. Så kom det en 3-4 dagar med 20-25 minusgrader. Och nu syns det inte ett enda spår fast det har varit nysnö i flera dagar! Vad har hänt? Kan de frysa ihjäl?  ??? att en mink skulle frysa ihjäl tycker jag låter underligt, men för tillfället kommer jag inte på några andra orsaker.

Publicerat
Funderade en sak som jag kom att tänka på... hur mycket köld tål mink och mård? för någon vecka sedan hade vi ganska mycket minkspår här omkring. Så kom det en 3-4 dagar med 20-25 minusgrader. Och nu syns det inte ett enda spår fast det har varit nysnö i flera dagar! Vad har hänt? Kan de frysa ihjäl?  ??? att en mink skulle frysa ihjäl tycker jag låter underligt, men för tillfället kommer jag inte på några andra orsaker.

Dom rör sig kanske mindre för att spara energi och får ett annat rörelsemönster? Bara ett förslag...

Publicerat

Mycket möjligt. Om det finns tillgång till öppet vatten då? Rör minkarna sig helst i öppet vatten än på land? Och om vattnet fryser, kan man då tänka sig att de flyttar till något annat ställe där det är öppet vatten?  ???

Publicerat

Har (ännu) mindre erfarenhet av mink men de vill ju ha öppet vatten och brukar ju ha revir vid vattendrag för tillgång till vatten. De lever ju till stor del av fisk. Reviren kan tydligen sträcka sig upp till 3 km med 2 - 5 daglegor läste jag. Troligen håller de sig till ställen där vattnet är öppet vintertid.

Publicerat

3 km: s revir är ganska stort. Då kan man nog tänka sig här att minkarna rör sig enligt var vattnet är fruset/öppet. Finns mycket sund här så. Har en utter som har varit mycket aktiv vid ett sund, men sedan det frös så har det inte synts ett enda spår av honom där. Så tydligen är tillgången till öppet vatten viktigt.  :)

• 3 weeks later...
Publicerat

Det händer förvånansvärt lite i fällorna kan jag rapportera.. :'( Trots dinglande vingar och doftåtel så vill dom inte gå in  ??? Passerar väldigt nära dock, kan handla om några meter...  Nån här tipsade om att köra med blod (surt) vilket jag nu skaffat och ställt på jäsning :P smaskens!! Får se om det kan funka...l

Publicerat
Det händer förvånansvärt lite i fällorna kan jag rapportera.. :'( Trots dinglande vingar och doftåtel så vill dom inte gå in  ??? Passerar väldigt nära dock, kan handla om några meter...  Nån här tipsade om att köra med blod (surt) vilket jag nu skaffat och ställt på jäsning :P smaskens!! Får se om det kan funka...l
Kan den ha nån dålig erfarenhet av fällor sen tidigare.Hade en mård en gång som vägrade gå i fälla,höll på en hel vinter med den.Den var uppe på fällan och runt om,men ej in i fällan.Fick den till slut med en metod jag inte tänker avslöja här och det visade sig att det var en svans lös mård.Troligast hade den besökt nån annan fälla tidigare..
Publicerat
Kan den ha nån dålig erfarenhet av fällor sen tidigare.Hade en mård en gång som vägrade gå i fälla,höll på en hel vinter med den.Den var uppe på fällan och runt om,men ej in i fällan.Fick den till slut med en metod jag inte tänker avslöja här och det visade sig att det var en svans lös mård.Troligast hade den besökt nån annan fälla tidigare..

Så kan det gå om man stoppar svansen i fel hål... ::)

Publicerat

ja om det går vet jag inte men de är ju mindre och trängre så det beror väl på om dom funkar för en mård att komma in i på bästa sätt...

Publicerat

Så här såg det ut idag... Verkar som om den rackarn (mården alltså) stått och lutat sig mot spången... >:(  Annars fint väder, -7, sol, snålblåst, tidvis snöfall och spårsnö 15 cm.....riktigt mysigt vinterföre. :)  Några bilder på dagens utflykt här...

post-605-1140969070_thumb.jpg

post-22-1140969070_thumb.jpg

Publicerat

Hej. Den dära hunden som är med på bilden ( som jag har glömt vad rasen heter ) har du skjutit nån mård för den hunden ??? ?

Publicerat

Finnspets heter rasen. Nä, inte skjutit nåt hårvilt för honom och tänker nog passa mig för det eftersom han tokjagar ALLT han ser i skogen. Vill att han bara ska jaga fågel eftersom jag mest jagar på statens mark och skjuter bara fågel för honom. Får se om han hajjar vad som gäller... 8)  Men HAN skulle säkert uppskatta en liten mårdjakt...

Publicerat

Hej . jag har ett problem . hur ser man skildnad på mårdspår och ekorrespår ??? har ni några tips på hur man kan göra ??? mvh nisse

Publicerat

Fina bilder !lockmedel verkar ju inte vara ditt problem med mård så nära fällan, om jag vore som du skulle jag prova med en markfälla typ Ihjäl eller Lazzefällan med skogsfågelrens eller dyl i, enda nackdelen med dessa är att man får vara på alerten så att inte mössen ger sig på mården när den är fångad. Vad använder du för fälla idag ?

Publicerat
Hej . jag har ett problem . hur ser man skildnad på mårdspår och ekorrespår ??? har ni några tips på hur man kan göra ??? mvh nisse

Nisse, låna en bra spårbok på bibblan och kolla i den eller leta på nätet. Det är ganska stor skillnad på dem... ;)

Fina bilder !lockmedel verkar ju inte vara ditt problem med mård så nära fällan, om jag vore som du skulle jag prova med en markfälla typ Ihjäl eller Lazzefällan med skogsfågelrens eller dyl i, enda nackdelen med dessa är att man får vara på alerten så att inte mössen ger sig på mården när den är fångad. Vad använder du för fälla idag ?

Kollade på  http://www.jaktguiden.se/  och tycker mina nog att fällor mest liknar nån av lazzefällorna ???  Det är gamla fällor som suttit uppe 25-30 år... Men en sån borde man ju enkelt kunna bygga om till markfälla med en längre ingångstunnel ???

Publicerat

Hej . jo det sägs att det är bra att man gnider inn rumpan/doftköttlarna av en räv i rävfällan för att locka räv . tror ni att det funkar om man gnider inn en mårds rumpa/doftköttlar i mårdfällan för att locka inn en mård . tror ni det funkar ???? ???

• 3 weeks later...
Publicerat
Nisse, låna en bra spårbok på bibblan och kolla i den eller leta på nätet. Det är ganska stor skillnad på dem... ;)

Kollade på   http://www.jaktguiden.se/  och tycker mina nog att fällor mest liknar nån av lazzefällorna ???  Det är gamla fällor som suttit uppe 25-30 år... Men en sån borde man ju enkelt kunna bygga om till markfälla med en längre ingångstunnel ???

Jag använder själv en lazzefälla som markfälla, se bara till att den har en 30cm skyddstunnel, hur går det med fångsten ?