Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

8,57 js

Featured Replies

Publicerat

Hej!

Har en sauer 202 kaliber 270win och är inte nöjd med den kalibern så hade tänkt köpa en 8,57js pipa.

är det någon som har några för och nackdelar med den?

behöver verkligen några goda råd för vet inte om det är kanske dumt att byta?

Publicerat

Vad är det för fel på .270n ?

Publicerat
  • Författare
Vad är det för fel på .270n ?

tycker den är lite klen:)

Publicerat
tycker den är lite klen:)

Då måste man ställa sig frågan Vad är tänkt att jagas med 8,57 an ?

Publicerat
  • Författare
Då måste man ställa sig frågan Vad är tänkt att jagas med 8,57 an ?

allt från bäver till älg!

jag har ingen tidigare erfarenhet av 270n så jag vet inte om jag gör rätt elr fel

:lol:

Publicerat
allt från bäver till älg!

jag har ingen tidigare erfarenhet av 270n så jag vet inte om jag gör rätt elr fel

:lol:

Från bäver till Älg är det helt onödigt att börja investera i en annan kaliber.

Själv har jag inte haft nån .270 men brorsan min har en (Haft den i 24 år nu) och den är det skjutet allt från orrar till älg utan minsta problem.

Men kom ihåg att detta är min åsikt och enbart min. Det finns kanske andra medlemmar här på forumet med andra åsikter.

Ballistik o dyl kan säkert nån annan än jag förklara för dig.

Hoppas att det klarnar lite grand iaf.

Mvh

// JägarNNNNNN

Publicerat

Finns ju en enkel och genial lösning!!!! Byt/sälj din pipa och skaffa en 6,5 och en 9,3 pipa!!! Perfekt kombination!!!

Men va fan.................å andra sidan är det väl egentligen inga fel på 270. heller...............

Publicerat

270 win är en svinmysig kaliber! Ska du banka bäver på lite håll även om det i princip sällan händer så skulle jag bra mycket hellre ha en .270.

8x57 är en otroligt mysig kaliber MEN då specen säger allt från bäver till älg så ska du tveklöst behålla .270. Hade du skrivt enbart älg typ, bara grövre vilt så hade du vunnit på att byta.

Mvh!

Publicerat

270 win är en svinmysig kaliber! Ska du banka bäver på lite håll även om det i princip sällan händer så skulle jag bra mycket hellre ha en .270.

8x57 är en otroligt mysig kaliber MEN då specen säger allt från bäver till älg så ska du tveklöst behålla .270. Hade du skrivt enbart älg typ, bara grövre vilt så hade du vunnit på att byta.

Mvh!

Publicerat

Jag har själv en 270. och den funkar kanon till älg och till bäver funkar den säkert , det är en väldigt flackskjutande kaliber, enda nackdelen som jag ser det är att på nära håll blir det lätt genomslag då det int finns tunga kulor till den. Men ska du bara sitta på pass så e den perfekt. Ska dock skaffa mig en bössa typ 30-06 som man kan ladda i tyngre kulor och bara ha som hundförarbössa.

Om du kollar ballistiken så ser du att den har samma om int bättre anslagsenergi än 8x57.

Så det e nog mycket död i 270.n till älg det gäller bara att hitta en kula som funkar.

Publicerat
  • Författare
Jag har själv en 270. och den funkar kanon till älg och till bäver funkar den säkert , det är en väldigt flackskjutande kaliber, enda nackdelen som jag ser det är att på nära håll blir det lätt genomslag då det int finns tunga kulor till den. Men ska du bara sitta på pass så e den perfekt. Ska dock skaffa mig en bössa typ 30-06 som man kan ladda i tyngre kulor och bara ha som hundförarbössa.

Om du kollar ballistiken så ser du att den har samma om int bättre anslagsenergi än 8x57.

Så det e nog mycket död i 270.n till älg det gäller bara att hitta en kula som funkar.

har hittat en kula jag ska testa det är en 10,1 grams sako hammerhead!

Publicerat
har hittat en kula jag ska testa det är en 10,1 grams sako hammerhead!

har för mig hammerhead e samma som vulkan, gillar inte den kulan, den håller inte ihop.

Publicerat
har för mig hammerhead e samma som vulkan, gillar inte den kulan, den håller inte ihop.

nja

samma är väl att ta i. Alskan är väl närmre i så fall. Men traditionella blyspets kulor båda.

Men vulkan bör väl inte anvädas på större vilt vid bogskott. (tycker jag)

Däremot vid halskott och mot räv kan jag mycket väl tänka mig använda den

Jag skjuter med super hammerhed 156 grains i 308win för tillfället det är en bondad sak.

Vilken är riktigt bra. Sköt en stor galt för ett tag sen och trots sin ringa vikt så blev han på plats.

Kulan satt mot skinnet på andra sidan perfekt uppsvampad.

Publicerat

Skjuter med Sako Hammerhead 11,7 gr i 30-06.

Har skjutit en galt på 100+ skjöt av ena frambenet o satt kvar i andra sidan fin uppsvampning

Har fungerat bra tycker jag fin död i den iaf.

Publicerat

Det du vinner med 8*57JS motför .270 är att du kan ladda tyngre kulor samt att du får en lägre rekyl.

Det du tappar är då en flackare kulbana och kulhastighet.

Så frågan är egentligen vilka avstånd du kommer att skjuta på? och vad du har för precision i pipan idag?

Publicerat

Vilken merpart av vilt kommer du skjuta med bössan ?

Kommer du skjuta mer högvilt än småvilt så är 8*57 given i mina ögon.

Det där med kulor å kul val.

Vissa är så troende på att den ända som funkar är de hårdaste koppar kulor vi har på marknaden.

I min 8*57 laddar jag med S&B 14,26g kula som är lika blöt som en Alaska och den har inte än så länge vart för blöt.

Sköt en 160kg galt mitt i frambenet med flit för att få den på plats. Trots det slog den mkt mjuka kulan rakt igenom.

Vulkan.

En av mina favoriter. Har aldrig skjutit älg med den men ett kronvilt med en slakt vikt på 111kg har jag för mig.

150-170m genomslag med 6,5 Vulkan på hjorten. Längre håll och snedare skott gjorde inte genomskott men inte heller några spliterbomber.

Låt valet av vilt styra kaliberval och kulval.

/mvh.

Publicerat
  • Författare

det jag jagar mest är klövvilt och kan tycka att 270n är lite klen i vissa situationer.

har nog aldrig skjutit på längre håll än 150 meter

jag borde kanske ge 270 lite mer chans men tycker inte att man hittar någon bra kula som håller ihop

Publicerat
Det du vinner med 8*57JS motför .270 är att du kan ladda tyngre kulor samt att du får en lägre rekyl.

Det du tappar är då en flackare kulbana och kulhastighet.

Så frågan är egentligen vilka avstånd du kommer att skjuta på? och vad du har för precision i pipan idag?

Med samma vikt på bägge bössorna så genererar 8x57JS mer rekyl än .270 Win med för kalibern normal kulvikt dock så är skillnaden mindre än 1 joule men det är för det mer rekyl i 8x57JS och dessutom högre hastighet på rekylen.

Publicerat
det jag jagar mest är klövvilt och kan tycka att 270n är lite klen i vissa situationer.

jag borde kanske ge 270 lite mer chans men tycker inte att man hittar någon bra kula som håller ihop

Prova swift scirocco finns tyvärr bara i 8.4 gram den håller ihop fint eller prova swift a-frame den funkar kanon på älg håller ihop fin fint.

Publicerat
Med samma vikt på bägge bössorna så genererar 8x57JS mer rekyl än .270 Win med för kalibern normal kulvikt dock så är skillnaden mindre än 1 joule men det är för det mer rekyl i 8x57JS och dessutom högre hastighet på rekylen.

Det han säkerligen menar med att 8x57JS är snällare är att den är som en skön gunga. Man får ingen pisksnärt som vid snabbare kalibrar, utan 8x57'n är skönare helt enkelt. 

Sako Hammerhead har jag hört från Vapentindningen bara är till för troféjakt..  :lol:

Publicerat

jag har endast en 8x57js, det är en väldigt genomtänkt kaliber och den ger bra med penetration och tunga kulor typ 200 gr och över ger väldigt trevliga laddningar att skjuta.

den är bättre än jag tänkt mig från början och där finns en hel del kulor att välja på.

/Kalle

Publicerat
Det han säkerligen menar med att 8x57JS är snällare är att den är som en skön gunga. Man får ingen pisksnärt som vid snabbare kalibrar, utan 8x57'n är skönare helt enkelt. 

Sako Hammerhead har jag hört från Vapentindningen bara är till för troféjakt..  ;)

Ja det var ju givetvis lite åt detta hållet jag syftade. Mindre upplevt rekyl snarare än mindre uppmätt rekyl.

Med en bra kolv så känner jag knappt rekylen från en 8*57JS just för att det känns som en mjukare knuff snarare än en snabb stöt. Det underlättar vid att "pricka träff" för mig i alla fall, även om inte nu denna kaliber är någon långhållskaliber med ultimat kulbana, där kommer ju .270 helt klart mer till sin rätt om jag förstått saken rätt.

Publicerat

Klen ????

Då börjar jag fundera på om du överhuvudtaget skjutit nåt klövvilt alls......

Den fungerar ypperligt till all slags klövvilt även på längre håll.

Publicerat
  • Författare
Klen ????

Då börjar jag fundera på om du överhuvudtaget skjutit nåt klövvilt alls......

Den fungerar ypperligt till all slags klövvilt även på längre håll.

jag får väl ge den en ärlig chans då ;)

Publicerat
Ja det var ju givetvis lite åt detta hållet jag syftade. Mindre upplevt rekyl snarare än mindre uppmätt rekyl.

Med en bra kolv så känner jag knappt rekylen från en 8*57JS just för att det känns som en mjukare knuff snarare än en snabb stöt. Det underlättar vid att "pricka träff" för mig i alla fall, även om inte nu denna kaliber är någon långhållskaliber med ultimat kulbana, där kommer ju .270 helt klart mer till sin rätt om jag förstått saken rätt.

Konstigt, rekylhastigheten är högre i 8x57JS än i .270 Win.