Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vargjakten

Featured Replies

Publicerat

"Alla vargar är berörda förutom nya, genetiskt värdefulla invandrare österifrån och deras avkomma. Dessa förblir fredade."

Ursäkta om ja ställer en dum fråga har inte satt mig in i detta så jätte mycket :o

Men hur ser man om vargen är en invandrare från öst?

och förresten håller jag med utdelning blir väl si sådär max 12 vargar..

Publicerat
"Alla vargar är berörda förutom nya, genetiskt värdefulla invandrare österifrån och deras avkomma. Dessa förblir fredade."

Ursäkta om ja ställer en dum fråga har inte satt mig in i detta så jätte mycket :)

Men hur ser man om vargen är en invandrare från öst?

Man frågar efter passet. Nä man jagar helt enkelt inte i Galvenreviret eller Riala.

Tomas

Publicerat
Man frågar efter passet. Nä man jagar helt enkelt inte i Galvenreviret eller Riala.

Tomas

Nä, men hur sjutton är det med de som knallar runt på mina marker just nu då ?

Är det slynglar som dina alfavargar har sparkat ur reviret tro ? :)

Publicerat

Vi har haft vargseminarium idag med medverkan från Jordbruksdepartementet, NV, Grimsö osv.

Forskarna lämnar sitt beslutsunderlag ikväll, eller möjligen imorgon, och det ligger tillsammans med länsstyrelsernas synpunkter till grund för fördelningen. Siffrorna som nämndes var just 20-40, och det är även de indikationer vi fått tidigare. Hur man bedömer tillväxttakten kommer att påverka var i spannet vi hamnar; under de senaste åren har tillväxten varit snabbare än tidigare; frågan är om man skall lägga sig på den genomsnittliga tillväxten under en längre eller kortare period.

Nyligen invandrade individer (Galven) och deras kända (många är inte kända) avkommor (Riala) kommer sannolikt att fredas tillsvidare.

Väldigt mycket av detaljerna är dock fortfarande inte klart... Beslut kommer 15/12.

Publicerat
Vi har haft vargseminarium idag med medverkan från Jordbruksdepartementet, NV, Grimsö osv.

Forskarna lämnar sitt beslutsunderlag ikväll, eller möjligen imorgon, och det ligger tillsammans med länsstyrelsernas synpunkter till grund för fördelningen. Siffrorna som nämndes var just 20-40, och det är även de indikationer vi fått tidigare. Hur man bedömer tillväxttakten kommer att påverka var i spannet vi hamnar; under de senaste åren har tillväxten varit snabbare än tidigare; frågan är om man skall lägga sig på den genomsnittliga tillväxten under en längre eller kortare period.

Nyligen invandrade individer (Galven) och deras kända (många är inte kända) avkommor (Riala) kommer sannolikt att fredas tillsvidare.

Väldigt mycket av detaljerna är dock fortfarande inte klart... Beslut kommer 15/12.

Har man inga spår (DNA)efter andra utvandrare från Galven, annat än dom två fjolårsvalpar som har sändare? Det skulle vara synd och skam att skjuta dom med tanke på att dom är väl snart mer "värd" än Pessinki him self?

Plocka vargskit!

Tomas

Publicerat

Riala vargarna måste fredas, asintressant att ha dem här tycker jag! Ska bli ruskigt spännande att se vad som händer speciellt om de ynglar av sig i vår.. Hittintills så har folk mest varit ruskigt positiva men jag inbillar mej att det kan nyanseras något om de får vara här en tid och röja runt lite. Ser det som ett litet sociologiskt experiment :)

Mvh!

Publicerat
Riala vargarna måste fredas, asintressant att ha dem här tycker jag! Ska bli ruskigt spännande att se vad som händer speciellt om de ynglar av sig i vår.. Hittintills så har folk mest varit ruskigt positiva men jag inbillar mej att det kan nyanseras något om de får vara här en tid och röja runt lite. Ser det som ett litet sociologiskt experiment :)

Mvh!

Tja, eftersom vargjakt hur som helst bara är aktuellt i län där vargen reproducerat sig under de senaste tre åren så sitter de säkert oavsett sitt genetiska ursprung tillsvidare. Såvida de inte hittar på alltför stora hyss förstås...

Publicerat

Mvh!

Ja det är nog samma här ska bli kul och se om Ripsa vargen leter sig ner till Finnspångsvargen och bildar par eller om dom blir överkörda i Södertälje när dom ska till tåget ;)

Publicerat

Rialavargarna är hyfsat utsatta de med, vatten på ena hållet och motorväg på andra typ.. Blir det valpar så LÄR det bli några påkörda. Hustruns äldsta dotters pojkvän.. jo jag vet, långsökt.. höll på att köra på en av dem här om dagen.

Mvh!

Publicerat
Riala vargarna måste fredas, asintressant att ha dem här tycker jag! Ska bli ruskigt spännande att se vad som händer speciellt om de ynglar av sig i vår.. Hittintills så har folk mest varit ruskigt positiva men jag inbillar mej att det kan nyanseras något om de får vara här en tid och röja runt lite. Ser det som ett litet sociologiskt experiment :rolleyes:

Mvh!

Ja jösses vad det kommer växlas humör här i Roslagen, efter ett tag :huh: