Publicerat December 4, 200916 yr Kikat på ngr filmer i ämnet. Hittat nå kit med all included, Accraglas Bäddmassa, så då var de bara att kika in i bössan. OOoops! Tydligen har tikka en egen lösning på hur byssen ska vila. Detta tog de inte upp i filmerna. Bakre delen vilar på ett litet bläck vilket gör att man inte kan spara ngt gods för den delen att vila på vid urgröpning av träet. Främre bulten går ner i ett metallbleck som är inpassat i stocken. Skall man behålla detta eller plasta så att de blir onödigt? Sen sitter det typ en vinkel skruvad i pipan. Som jag kan förstå har den endast till uppgift att styra magasinet samt hjäpa till att centrera underbeslaget. Borde man inte kunna bädda så att det också blir överflödigt eftersom de sitter direkt i lådan o har kontakt utanför stocken? Allt syns på bilden Detta är en nybörjares funderingar o låter kanske lite märkliga så ta de för vad det är o var RIKTIGT pedagogiska i era förklaringar så att jag begriper vad de e som ska göras.
Publicerat December 4, 200916 yr Det finns en bra beskrivning på grann kanalen [http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?f=32&t=72337] Vet inte om det är ok att länka till ett annat forum ?
Publicerat December 4, 200916 yr Författare Jo den tråden e redan genomgången. Stödbäddningen skulle ju hjälpa en del. Men övriga frågor runt metalldelarna då? E de pelarbäddning som gäller om man ska bli av med dem?
Publicerat December 4, 200916 yr Författare Tror ja kastar ner byssen till dig maddog. Då slipper ja fundera
Publicerat December 4, 200916 yr Tror ja kastar ner byssen till dig maddog.Då slipper ja fundera är det något jag är dålig på så är det att bädda, det ser skit ut.
Publicerat December 4, 200916 yr är det något jag är dålig på så är det att bädda, det ser skit ut. Vem bryr sig hur det ser ut bara det funkar Var köper ni erat kladd någon stans, funderar på att prova en bäddninga jag med. /Lasse
Publicerat December 4, 200916 yr Kikat på ngr filmer i ämnet.Hittat nå kit med all included, Accraglas Bäddmassa, så då var de bara att kika in i bössan. OOoops! Tydligen har tikka en egen lösning på hur byssen ska vila. Detta tog de inte upp i filmerna. Bakre delen vilar på ett litet bläck vilket gör att man inte kan spara ngt gods för den delen att vila på vid urgröpning av träet. Främre bulten går ner i ett metallbleck som är inpassat i stocken. Skall man behålla detta eller plasta så att de blir onödigt? Sen sitter det typ en vinkel skruvad i pipan. Som jag kan förstå har den endast till uppgift att styra magasinet samt hjäpa till att centrera underbeslaget. Borde man inte kunna bädda så att det också blir överflödigt eftersom de sitter direkt i lådan o har kontakt utanför stocken? Allt syns på bilden Detta är en nybörjares funderingar o låter kanske lite märkliga så ta de för vad det är o var RIKTIGT pedagogiska i era förklaringar så att jag begriper vad de e som ska göras. Hej Jimbolo! Jag bäddade min Tikka (LSA55) för några år sen i samband med att jag gjorde en ny kolv. Eftersom jag inte riktigt förstår vitsen med det bakre blecket så lät jag det sitta kvar i den gamla kolven.. Bäddmassan ska ju vara stum och inte ändras beroende på temperatur mm, så det är ju ett bättre material i sig själv utan plåtblecket. Det främre metallblecket du skriver om är ju rekylklacken? Den limmade jag fast med epoxy på plats på lådan först och sen gröpte jag ur i kolven så jag kunde bädda runt och under. Hade bössan inne hos en vapensmed för en tid sen och han kollade på bäddningen och tipsade om att jag kunde ha bäddat nån eller några centimeter ytterligare framför klacken i pipans riktning för att få det ännu stabilare. Så nu tipsar jag dig om det. (Inte för att jag haft några problem efter bäddningen, utan den skjuter bra och är stabil.) Själv slutade jag med bäddningen strax efter rekylklacken, där pipkanalen börjar. Blecket som är skruvat i pipan upplevde inte jag som nåt problem, eftersom man bäddar ju inte ner i magasinbotten. Tror säkert du får problem om du tar bort det.. Nåt som däremot är viktigt är att du inte tar bort mer ur kolven än du bygger upp igen med bäddmassa, annars kommer inte magasinet att klicka fast som det ska. Jag vaxade lådan med bilvax innan jag satte ner den i bäddmassan jag smetat ut. Det var ett par panikartade sekunder sen när jag skulle lossa skiten. Den satt fast.. Men det gav med sig efter några slag med en klubba och det fanns inga tecken på att det hade fastnat nån bäddmassa på lådan. Så det funkade med vaxet faktiskt. Men det finns säkert bättre metoder om man kollar runt. Ok, det här var kanske inte så pedagogiskt men det var glasklart i huvet på mig innan jag började skriva. /Henrik
Publicerat December 4, 200916 yr Vem bryr sig hur det ser ut bara det funkar Var köper ni erat kladd någon stans, funderar på att prova en bäddninga jag med. /Lasse Jag köpte epobed direkt från tillverkaren. http://www.epotex.se/page/141/141/63 /Henrik
Publicerat December 4, 200916 yr Jag har ingen koll hur M55 ser ut Hur stor är biten på lådan som går ned i den lösa rekylklacken nr. 51? Är biten på lådan skapligt stor fungerar det säkert utan på en 222a annars var limning som Henrik.D gjort en bra lösning Vinkel som som går ned mot magget nr. 48 skulle jag låta sitta kvar, nr. 50 skulle jag plocka bort och istället pelarbädda både fram och bak.
Publicerat December 5, 200916 yr Att bädda framför rekylklacken och in en bit i pipkanalen är något som sällan rekommenderas när det snackas bäddning. Jag vet inte om m55 är något unikum här, men önskan är väl i princip att ha en friflytande pipa ända bak till pipmuttern?
Publicerat December 5, 200916 yr Jag köpte epobed direkt från tillverkaren.http://www.epotex.se/page/141/141/63 /Henrik Kör också med Epobed. Tycker det är rätt ok att köra med. Har aldrig provat tex acraglas men det sägs att Epobed är lättare att jobba med när man e en rookie pga att det inte rinner. Att bädda framför rekylklacken och in en bit i pipkanalen är något som sällan rekommenderas när det snackas bäddning. Jag vet inte om m55 är något unikum här, men önskan är väl i princip att ha en friflytande pipa ända bak till pipmuttern? Inte in i pipkanalen håller jag med om, sluta precis vid lådkanten skulle jag säga. Sen ska det tejpas på framsidan och kanterna på rekylklacken. Den ska bara stöda mot bakkanten för att undvika spänningar.
Publicerat December 5, 200916 yr Författare De e ju en klack där lådbulten går in som man tycker borde räcka för att ta upp rekyl om man plastbäddar. Personligen trodde jag att det var rekylklacken som satt fast i lådan. E det alltså tillsammans de utgör de? Inte sett ngt liknande tidigare men så har ja ju inte plockat ner så många byssor. Ja e ingen vapentekniker märks kanske. 7-8mm djup 10x16mm bred (eller hur man säger) e klacken på lådan. Imina ögon skulle väl en plastbäddning fylla samma funktion som blecket (rekylklacken?). Den ligger ju dikt an mot träet ändå. Sen rör sig blecket där de ligger nu men de skulle ju lösa sig vid bäddning men pipans klack liger ju lite löst i blecket vilket ger svängrum för rörelse både fram/bakåt samt sidväg. Sen går den heller inte hela vägen ner utan de e ett par mm kvar till botten på blecket. Fast de försvinner kanske då man skruvar fast? Men som sagt, de kanske ska va så? Men de va väl här de föreslogs limmning? Så är ser de iaf ut. Tittar man på stockbilden ser man vart lådan går över till pipkanal. Borde gå att ta ur en hel del innan pipkanalen?
Publicerat December 5, 200916 yr Lite svårt att se på bilden hur klacken på lådan ser ut men den verkat inte vara formad att passa exakt i den lösa rekylklacken sedan var det rätt trångt till blecket bakom. Jag tror det skulle fungera bra utan den lösa rekylklacken på en 222a vinkeln bakom bör nog sitta kvar men maskeras med tejp eller modelera så inte den tar någon rekyl. När du har lådbulten i rekylklacken skall den ligga emot både under och bak sedan är det en smaksak om du vill maskera sidor och framkant.
Publicerat December 5, 200916 yr Författare Så sugen på att bara göra NU men..... ..ska in me 2 andra bysser till smen nästa vecka samt ska Tikkan gängas för ljuddämpare i samma veva. Tror att han får ta sig an bäddningen me. För många om o men.
Publicerat December 6, 200916 yr En helt annan fråga om plastbäddning. Kan man bädda pipan så att den ligger helt stelt i bäddmassa, eller kommer det att bli kass precision eller nåt då?
Publicerat December 6, 200916 yr En helt annan fråga om plastbäddning.Kan man bädda pipan så att den ligger helt stelt i bäddmassa, eller kommer det att bli kass precision eller nåt då? Det är ingen lyckad lösning bössan skulle bli extremt känslig hur man belastar framstocken och sedan skulle det säkert bli värmespridning också. Jag undviker att plasta under pipan även om det finns en del som förespråkar att man ska plasta den cylindriska första biten av pipan ser jag inga fördelar med det men väl några nackdelar. Däremot görs en del glasfiber stockar på det sättet att man bäddar hela vägen bland annat macmillan bäddar tydligen så men med en tejp som maskar av pipan så får man en mycket snygg passning på pipan i stocken
Publicerat December 18, 200916 yr Författare Lite svårt att se på bilden hur klacken på lådan ser ut men den verkat inte vara formad att passa exakt i den lösa rekylklacken sedan var det rätt trångt till blecket bakom. Jag tror det skulle fungera bra utan den lösa rekylklacken på en 222a vinkeln bakom bör nog sitta kvar men maskeras med tejp eller modelera så inte den tar någon rekyl.När du har lådbulten i rekylklacken skall den ligga emot både under och bak sedan är det en smaksak om du vill maskera sidor och framkant. Efter att ha granskat de plastbäddningar jag lämnat ifrån mig för att få gjord har ja kommit fram till att de kan då inte bli sämre av att göra det själv. Osså obegripliga CBSskott i vindstilla o -21 grader gjorde mig, efter 2 dagar med perfekta ccbs o cbs skott, GALEN! Så nu måste de fixas. (inte fått tummen ur o komma till smen än, 9mil bort) Jag kommer köra utan den lösa rekylklacken o behöver därmed inte ta ur ngt ur stocken då utrymmet räcker väl. I värsta fall får man fräsa ur o börja om. Däremot ska ja gröpa ur lite på djupet vid svansen. Ska man ta ngt nämnvärt runtom? Jag har utrymme där innan plastning men de ska väl helst ligga runt sidorna med eller räcker det med att lådsvansen vilar "PÅ" plastbädd? Sen fundera jag på: Ska det vara rent trä där massan apliceras, dvs all lack eller oljeyta ska bort? Vad har ni för rekomendationer på släppmedel o finns de lättillgängligt? Bilvax kan tydligen ge luftbubblor vad jag sett o läst mig till. Vill få detta gjort innan julhelgen då en del jakt inplanerats.
Publicerat December 21, 200916 yr Författare För den som inte förstått de hittills så tillhör jag gruppen "LEARNING BYE DOING" Har plockat isär grejerna för sista granskningen innan kolvämnet ska bearbetas. Hittade en eminent tråd på grannforumet som behandlat samma fråga förra året. http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?f=60...ack+m55#p600205 Dock tar den inte upp den fråga som uppstod för mig igårkväll då grejerna plockades ner. Svansen har 2 skenor som löper in i lådan (där trycket e sprintat i). Dessa borde väl rimligen också ligga på plastbäddad botten eller ska de vara frilaggda? De ligger fritt i lådan just nu. (ovanför 2.an) Sen verkar det som att lådan ligger o vilar mot stocken hela vägen (1an) Åtm e de inte många mm imellan. Dessa borde väl nästan tas ner en bit o när man ändå e ingång få sig lite bäddmassa att vila på. Finns de nå risker med det? De blir ju liasom hela lådan som kommer att vila på plastbädd i slutänden. (Bara pelare som fattas)
Publicerat December 27, 200916 yr Författare Idag fick man svaret! Hade man inte varit så förbenat nyfiken hade de blivit så utmärkt....MEN..... Efter 6h tog ja isär för de hade ja sett på en film osså skar jag rent kanter. Skulle ja inte gjort. Massan var fortf. såpass mjuk att jag lyckades ta i framkant o klämma ner lite under rekylklacken, vid montering, vilket ledde till en liten trapp/klack. Slipat ner detta o hoppas att de inte gör ngt nämnvärt men de får tiden utvisa. Då e de bara att börja om, men då bara med främre bäddningen. Dvs ta ur o fylla i för PERFEKT passning. Tycker nog att de gick riktigt lysande annars för att vara första gången. De som glänser är lackförbättringar på de lackade ytorna som skrapats för att hälla fukten borta. Men även en del blixtglans. Valde att bädda ner hela lådan. Ska bli riktigt kul att se om de gör ngt nämnvärt för precisionen eller om de e så illa att ja måste byta ut skytten Ska montera ihop imorgon, sätta på Optilock klackar o ringar, 6-18 kikarn osså stoppa fickan full med hemladdade Lapua Patroner 55grains e382fmj.Bara vinden mojnar. Till veckan ska den sedan gängas för dämpare =)
Publicerat December 27, 200916 yr Jag skriver sälan och berömer. Men dena bädningen såg riktigt bra utt Men försök att vänta 24h nästas gång inan du tar i sär Jag vet hur svårt det är att låta bli då man är så förbanat nyficken om det har blivit bra Mvh Anders Hj
Publicerat December 27, 200916 yr Författare Jag skriver sälan och berömer.Men dena bädningen såg riktigt bra utt Men försök att vänta 24h nästas gång inan du tar i sär Jag vet hur svårt det är att låta bli då man är så förbanat nyficken om det har blivit bra Mvh Anders Hj Tackar Riktigt nöjd idag då jag sett hur de ble med lacket torrt. Nogrannhet brukar löna sig o nyfnikenhet straffa sig Ska garanterat vänta 24h nästa gång. Filmen ja kika på var en instruktionsvideo för AGI glas bedding o där tog han upp o fixa runt efter 6h. Så den kanske e svårare att hantera då den stelnat? Epobed var ju hur lätt som helst att jobba med efter 24h Nu e man biten o hälften av bäddmassan finns kvar, ej härdad , så ja funderar på att riva .30-06:an o göra om den bäddningen me
Publicerat December 27, 200916 yr Tackar Riktigt nöjd idag då jag sett hur de ble med lacket torrt. Nogrannhet brukar löna sig o nyfnikenhet straffa sig Ska garanterat vänta 24h nästa gång. Filmen ja kika på var en instruktionsvideo för AGI glas bedding o där tog han upp o fixa runt efter 6h. Så den kanske e svårare att hantera då den stelnat? Epobed var ju hur lätt som helst att jobba med efter 24h Nu e man biten o hälften av bäddmassan finns kvar, ej härdad , så ja funderar på att riva .30-06:an o göra om den bäddningen me Nu när deta blev så bra. Så är det bara att fotsäta med inlipning av ringarna(Om dom inte redan är slipade?) Då har du en bösa som alltid skjuter lika bra eller dåligt men den är konsikvent Mvh Anders Hj