Publicerat December 6, 200916 yr Ser fler & fler butiker & handlare som gör reklam för sk avfångningsknivar. Jag tycker att detta är en ganska onödig produkt för en jägare & är nog mest handlarna som försöker få oss att tor att vi har ett behov av en sådan för att få sälja prylar. Behovet av en avfångningskniv finns inte anser jag, om man skjuter ett vilt så pass dåligt att man måste avfånga det varför ska man in & göra det med en stor kniv när man kan använda det vapen man tidigare använt för att skadeskjuta viltet? Måste ju vara bättre att smyga upp bakom djuret & skjuta ett fångstsott så att man inte stressar djuret ännu mera. Är djuret så pass skadat & lige still med lite andning bara så man kan vilja sticka djuret så kan man göra det med vilken jaktkniv som helst . Ville bara lufta detta ämne jag funderat lite på, vad säger ni andra ?
Publicerat December 6, 200916 yr Håller med fullständigt Vad skall man med en sådan kniv. Alla som är ute och jagar har väl en kniv i bältet eller byxfickan, är bladet 8-10cm så räcker det att sticka vilket djur som helst. Vet att det säljes Så Kallade vildsvins knivar med, Typ 30 cm långa. Vem fan går fram och hugger ett skadat vilsvin mellan skulderbladen
Publicerat December 6, 200916 yr Såg ett par herrar på sista vildsvinsjakten jag var på med teleskopiska vildsvinsspjut Manligt?
Publicerat December 6, 200916 yr Vem fan går fram och hugger ett skadat vilsvin mellan skulderbladen Tror att det inte är helt ovanligt bland "vildsvinseftersökare". Trångt och jävligt med hund och gris om vartannat då är det inte lätt att skjuta.
Publicerat December 6, 200916 yr har varit med vid ett par jakter då det har använts avfångningsknivar. och det är inget jag stödjer eller tycker är bra. men då det har använts flera hundar som tillsammans har blivit för skarpa och tagit en liten gris så har hundförarna varit tvungna att använda kniv för att de inte kunnat skjuta bland alla hundar.. alla jaktknivar är ju inte heller utrustade med parerstång, därför kanske det är bra med en sån, jag vet inte! kan tänkas att de kan vara användbara vid eftersök med! men det är väl som med allt, det som man kan tjäna pengar på det försöker man sälja och marknadsföra! säg vad det inte finns att köpa idag till exempel vildsvinsjakten?
Publicerat December 6, 200916 yr Dunbbeleggad kniv med bladlängd som når in djupt nog i hjärta/lunga är väldigt praktiskt i vissa sammanhang. Speciellt de gånger hunden håller viltet. Visserligen skaffas det av en del som ****förlängare men på eftersök har de sitt värde. Haft dessa stickknivsdisskutioner några gånger nu.. Även länkat någon filmsnutt där kniven används. Här är den snutten igen om nån är intresserad. http://www.niklasaren.se/film/film21.wmv Killen finns på forumet och är en av de som har mycket stor erfarenhet av vildsvinseftersök. Jag har själv en stickkniv som brukar få hänga med när det är eftersökuppdrag. Den har 16cm blad och det räcket långt. Kunskapen att kunna avända kniv är något som jag anser att varenda jägare ska kunna. Kan hända mycket som gör att man inte kan använda krutvapen. Gemene man har säkerligen inget behov av stickkniv men hundförare och eftersökare så finns det ett behov att fylla helt klart.
Publicerat December 6, 200916 yr stick knivar är ju för eftersöks jägare och inte vanliga svensson jägarn som blir svimmigt vid första droppen
Publicerat December 6, 200916 yr Såg ett par herrar på sista vildsvinsjakten jag var på med teleskopiska vildsvinsspjut Manligt? självklart är vildsvinsspjut manligt har själv endast ett sånt med mej när jag jagar vildsvin gevär är för pussies http://www.lundhs.com/default.aspx?main=Sh...&prodid=103
Publicerat December 6, 200916 yr stick knivar är ju för eftersöks jägare och inte vanliga svensson jägarn som blir svimmigt vid första droppen +1 som jag har förstått så är det inte speciellt enkelt att göra ett bra stick med kniv
Publicerat December 6, 200916 yr Såg ett par herrar på sista vildsvinsjakten jag var på med teleskopiska vildsvinsspjut Manligt? Tur att man är korvgrillare och findjursjägare så man slipper släpa runt på tunga sablar i bältet.
Publicerat December 6, 200916 yr Författare Har gått på många eftersök på både älg, gris & hjort & aldrig behövt någon stickkniv...om man överhuvudtaget behöver en kniv så går vilken morakniv som hellst att använda. Är hnden framme & håller i så får man ju kalla in den så man kan få på ett avfångningsskott....hur svårt kan det vara STICKKNIV = handlarnas påhitt för att få sälja grejjer & de som använder dom har nog sett för mycket Rambofilmer
Publicerat December 6, 200916 yr Har gått på många eftersök på både älg, gris & hjort & aldrig behövt någon stickkniv...om man överhuvudtaget behöver en kniv så går vilken morakniv som hellst att använda.Är hnden framme & håller i så får man ju kalla in den så man kan få på ett avfångningsskott....hur svårt kan det vara STICKKNIV = handlarnas påhitt för att få sälja grejjer & de som använder dom har nog sett för mycket Rambofilmer Det finns ju situationer där man inte kan avlossa skott mot viltet på ett eftersök på grund av hur terrängen ser ut, djuret kan ju ställa sig där det bara är sten på marken eller liknade där man riskerar att få splitter och att kulan/slugen vinklar och riskerar att en själv, hunden och passkyttar. Det är ju inte precis så att man kan kalla in hunden stöta bort viltet och hoppas att det stannar på ett bättre ställe nästa gång. Jag anväder då hellre en stickkniv än en mora kniv för det gör förbannat ont och bli biten eller stångad av ett djur för att man måste sticka flera gånger.
Publicerat December 6, 200916 yr Är hnden framme & håller i så får man ju kalla in den så man kan få på ett avfångningsskott....hur svårt kan det vara Ja hur svårt kan det vara... Fråga MKJ får du se hur lätt allting var strax före bilden i min avatar är tagen
Publicerat December 6, 200916 yr Har gått på många eftersök på både älg, gris & hjort & aldrig behövt någon stickkniv...om man överhuvudtaget behöver en kniv så går vilken morakniv som hellst att använda.Är hnden framme & håller i så får man ju kalla in den så man kan få på ett avfångningsskott....hur svårt kan det vara STICKKNIV = handlarnas påhitt för att få sälja grejjer & de som använder dom har nog sett för mycket Rambofilmer He, he.. ok där triggade du igång mig. Inget här i världen är perfekt, i en perfekt värld blir det inga eftersök... men som jag upplever det så lever vi inte i en sån. Saker o ting skiter sig och vi måste lösa det på för stunden bästa sätt. Har vi vettig utrustning så blir det lite lättare. Formen på kniven har funnits i tex tyskland i hundratals år, Hirschfänger bla. Alltså innan nuvarande nasrare fanns eller "hittade på ett behov" hos oss. Kallar du in en hund som tex håller ett vilt så riskerar du att viltet sticker innan du hinner få till ett säkert skott vilket leder till förlängs lidande för djuret. Dessutom så är de hundar som snällt släpper viltet och kommer och sätter sig fot lätträknade... Ska vi då tex tänka oss ställande raserna som gör det så vet jag tex bara en som typ... kan sitta när den kopplas.. o då har jag erfarenhet av kanske 20-30 hundförare som har hundtypen... kryllsvans alltså.. (väntar mig en nätkäftsmäll så de rungar om de) Många är helnöjda om hunden vet va den heter... jo jag vet att det har ändrats och håller på att ändras än mer. Fler får lydiga hundar. Men den andra typen är så många fler.. Men att som du säger, kalla in och avfånga, är det få som fixar säkert. Dessutom så händer det att där kan va fler hundar än din/a väldresserade hundar. då sitter du ju med skägget i brevlådan.. Dessutom så finns ju en risk att vi skadar hörseln i onödan på hunden/hundarna. Håller dock med om att man kommer långt med en morakniv, har en själv. Men för att nå in ordentligt i ett större vilt så måste man då skära upp hål så man får in lite av handen oxå. En dubbeleggad kniv gör oxå större skada och snabbare medvetlöshet och död än en morakniv. För de som tycker det känns svårt med kniveriet så har jag ett par utbildningsbilder. Nacktsick, funkar på mindre klövvilt där vi fysiskt kan böja ner huvudet på djuret mot halsen, grisar är inge bra att försöka med.. de bits rejält även de små.. Kniven ska in mellan atlaskotan och skallen och skär då av ryggmärgen=sekundsnabb död. går inte med en kniv som är för bred. Stick/skär mot hjärta/lunga, här behövs lite längre blad än vanligt. minimum 16 cm enl. tex Micke Tham. Se till att du har knivbladet paralellet med hur reven ligger. Stick in bestämt och skär neråt o gärna uppåt oxå. då punkteras lungan och hjärtat skärs sönder, leder till blodstrycksfall och medvetslöst djur ganska omgående. Va det gäller knivhantering så ska det tränas på redan döda djur. Tror mig veta att jag har en del erfarenhet i ämnet...
Publicerat December 6, 200916 yr Själv tvivlar jag inte en sekund att det har sina användningsområden, men när dom blir till accesoarer och överdrivet långa och stora samt bärs fullt synliga för allmogens jägare så tycker iaf. jag att det ser illa ut! Vi såg några skräckexempel hos MKJ härom sistens, där var machoattityd bara förnamnet
Publicerat December 6, 200916 yr Ja hur svårt kan det vara... Fråga MKJ får du se hur lätt allting var strax före bilden i min avatar är tagen Mitt portabla spjut hade ju trasslat in sig i byxorna ju. Jäkla racka du har och va envis. Jo kniven kan absolut fylla sin funktion, men ingen sabel i världen kan ersätta handlag. NS bilder är riktigt bra. Är ju iofs van att bli utskrattad initialt på grisjakter, Wachtelhund, inget kevlar i brallorna, ingen dinkytoys blaser, och framförallt hänger inte min kniv ner på smalbenet.
Publicerat December 6, 200916 yr Frågan är ju varför man i denna pryldjungel med onödiga grejer, hänger upp sig på just avfångningskniven? För en del av oss så är det ett bra verktyg. Men de flesta har ingen nytta av den. Själv har jag en rejält förvuxen mora som ser rent löjlig ut.
Publicerat December 7, 200916 yr Författare Hehe...ok, det kan kanske finnas någon enstaka situation då den kan koma till användning då Sen finns det massot med prylar som man kan ta upp som onödiga & som osäkra jägare köper på sig för att vara redo att mota allt situationer i skogen
Publicerat December 7, 200916 yr Hehe...ok, det kan kanske finnas någon enstaka situation då den kan koma till användning då Sen finns det massot med prylar som man kan ta upp som onödiga & som osäkra jägare köper på sig för att vara redo att mota allt situationer i skogen Själv har jag avlivat två grisar med en liten Eka fällkniv och det gick men jag kommer att köpa mig en avlivningskniv vid tillfälle. Tror man att det är manligt med stora, långa knivar till avlivning så är det helt fel. Det är mycket manligare att avliva med en liten kniv för då får man brottas med grisen när man avlivar dem....
Publicerat December 7, 200916 yr Stora knivar är löjligt om man inte har något behov av dem, men man saknar dem verkligen vid de tillfällen som man behöver dem. Jag betraktar dem ungefär som kondomer jag har hellre en med mig och inte behöver använda den än att behöva den och inte ha den med mig /Håkan H
Publicerat December 7, 200916 yr He, he.. ok där triggade du igång mig.Inget här i världen är perfekt, i en perfekt värld blir det inga eftersök... men som jag upplever det så lever vi inte i en sån. Saker o ting skiter sig och vi måste lösa det på för stunden bästa sätt. Har vi vettig utrustning så blir det lite lättare. Formen på kniven har funnits i tex tyskland i hundratals år, Hirschfänger bla. Alltså innan nuvarande nasrare fanns eller "hittade på ett behov" hos oss. Kallar du in en hund som tex håller ett vilt så riskerar du att viltet sticker innan du hinner få till ett säkert skott vilket leder till förlängs lidande för djuret. Dessutom så är de hundar som snällt släpper viltet och kommer och sätter sig fot lätträknade... Ska vi då tex tänka oss ställande raserna som gör det så vet jag tex bara en som typ... kan sitta när den kopplas.. o då har jag erfarenhet av kanske 20-30 hundförare som har hundtypen... kryllsvans alltså.. (väntar mig en nätkäftsmäll så de rungar om de) Många är helnöjda om hunden vet va den heter... jo jag vet att det har ändrats och håller på att ändras än mer. Fler får lydiga hundar. Men den andra typen är så många fler.. Men att som du säger, kalla in och avfånga, är det få som fixar säkert. Dessutom så händer det att där kan va fler hundar än din/a väldresserade hundar. då sitter du ju med skägget i brevlådan.. Dessutom så finns ju en risk att vi skadar hörseln i onödan på hunden/hundarna. Håller dock med om att man kommer långt med en morakniv, har en själv. Men för att nå in ordentligt i ett större vilt så måste man då skära upp hål så man får in lite av handen oxå. En dubbeleggad kniv gör oxå större skada och snabbare medvetlöshet och död än en morakniv. För de som tycker det känns svårt med kniveriet så har jag ett par utbildningsbilder. Nacktsick, funkar på mindre klövvilt där vi fysiskt kan böja ner huvudet på djuret mot halsen, grisar är inge bra att försöka med.. de bits rejält även de små.. Kniven ska in mellan atlaskotan och skallen och skär då av ryggmärgen=sekundsnabb död. går inte med en kniv som är för bred. Stick/skär mot hjärta/lunga, här behövs lite längre blad än vanligt. minimum 16 cm enl. tex Micke Tham. Se till att du har knivbladet paralellet med hur reven ligger. Stick in bestämt och skär neråt o gärna uppåt oxå. då punkteras lungan och hjärtat skärs sönder, leder till blodstrycksfall och medvetslöst djur ganska omgående. Va det gäller knivhantering så ska det tränas på redan döda djur. Tror mig veta att jag har en del erfarenhet i ämnet... Kom igen nu killar, "vanliga jägare" avlivar väl lättast rå utan rambokniv, genom att skära halsen av dom. Grisar däremot är väl en annan femma.
Publicerat December 7, 200916 yr Kom igen nu killar, "vanliga jägare" avlivar väl lättast rå utan rambokniv, genom att skära halsen av dom. Grisar däremot är väl en annan femma. De va som sagt undervisningsbilder o råkade just vara på rå hjärt/lungstick och hjortkalv nackstick. Men, nej jag avlviar alldrig ett rå genom att skära halsen av det. Där blir det nackstick när det går.
Publicerat December 7, 200916 yr Stora knivar är löjligt om man inte har något behov av dem, men man saknar dem verkligen vid de tillfällen som man behöver dem. Jag betraktar dem ungefär som kondomer jag har hellre en med mig och inte behöver använda den än att behöva den och inte ha den med mig /Håkan H Va det gäller kondom så är det ju roligare om man får användning för den...
Publicerat December 7, 200916 yr Att hänga upp sig på vad andra människor har för grejor med sig ut i busken, säjer väl mer om betraktaren än om användaren..