Publicerat December 7, 200916 yr Hej! Hoppas nån kan hjälpa mig. Jag skulle vilja ha tips från någon som vet om det är möjligt att hitta ett lite "lugnare skott" till min 22-250. Fick på tok för rejäl köttförstörelse på mina två senaste toppfåglar. Hållet var väl i närmaste laget för den snabba kalibern. Men ifjol funkade det bra med samma Sako Speedhead. Vet ju även att var det tar i fågeln kan påverka och om det tar i en kvist kan påverka köttförstörelsen. Men för mig är det ohållbart med förstörda fåglar, då får fåglarna hellre leva. Så i värsta fall måste jag byta kaliber... (som jag i övrigt är helnöjd med). Så helt enkelt, har nån något råd eller tips? OBS! Jag handladdar inte själv! // Luleå
Publicerat December 8, 200916 yr Det är ju som vår galne hund meddelar "fel" kaliber för toppjakt, om man inte handladdar är det som så att man har att acceptera att vissa kalibrar är designade för visst bruk, 22-250 är en varmintkaliber som är tänkt att skjuta 45-55 grains kulor väääääääldigt fort, vill man ha en omdesignad 22-250 så ordnar man en med en pipa som stabiliserar de tyngsta 22 kulorna som är tillgängliga, som gör att man kan skjuta VLD:s eller SMK med tilltightade hålspetsar i rimliga farter, så på det hela taget ett handladdar/bössbyggar projekt. en 6 mm Br gör allt man vill för toppjakten utan att designas om, samma sak med en 6,5x55 med rätt fabriksladdning. Nåja slut på mina galenskaper, men kontentan är att man får acceptera vissa egenskaper hos kalibrar som en del av deras karaktär. /Christian
Publicerat December 8, 200916 yr Det är ju som vår galne hund meddelar "fel" kaliber för toppjakt,om man inte handladdar är det som så att man har att acceptera att vissa kalibrar är designade för visst bruk, 22-250 är en varmintkaliber som är tänkt att skjuta 45-55 grains kulor väääääääldigt fort, vill man ha en omdesignad 22-250 så ordnar man en med en pipa som stabiliserar de tyngsta 22 kulorna som är tillgängliga, som gör att man kan skjuta VLD:s eller SMK med tilltightade hålspetsar i rimliga farter, så på det hela taget ett handladdar/bössbyggar projekt. en 6 mm Br gör allt man vill för toppjakten utan att designas om, samma sak med en 6,5x55 med rätt fabriksladdning. Nåja slut på mina galenskaper, men kontentan är att man får acceptera vissa egenskaper hos kalibrar som en del av deras karaktär. /Christian Norma verkar inte riktigt hålla med dig... "Tack vare den höga hastigheten kommer många 22-250-gevär med stigningen 1 varv på 14” att klara av att stabilisera kulor upp till 70 grain. De flesta gevär ger dock bäst precision med kulor mellan 55 och 62 grain." Själv funderar jag att byta upp mig från 222R till 22-250 för att få bättre kulbana o effekt för skott upp till 300m.
Publicerat December 8, 200916 yr RW- jag glömde visst att fråga Norma, men å andra sidan har jag talat med bekanta via 6 mm br.com och SH, de säger att SMK 80-90 grain och 90 grains VLD kulor tarvar 1:9 och snabbare pipor ned till 1:6,5 och detta till 22 Br och motsvarande, nu är iofs 22-250 hylsan obetydligt större än så men jag har lite svårt att se hur det ska göra en så stor skillnad? Att tala om vinster i avdrift och Vo samt BC kräver att man bestämmer sig för vad man egentligen talar om. en 45 grains .224 kula i en 22-250 är inte samma djur som en 90 grains SMK .224 kula i en 22-250, det enda är en max 250 meters laddning, det andra är en 900 meters F-klass laddning. Så frågan är vad vi talar om, 62-70 grains .224 kulor eller sådana med lite bättre BC, dvs motsvarande vad Palma kulor för .30 eller DL i 6,5 mm har? För egen del talade jag om än inte helt tydligt om det sist nämnda, det är något jag vill ta tillfället i akt att ursäkta mig för, det skall inte upprepas. Sist men inte minst med en lite snabbare pipa, måste man inte köra de bättre BC:ade kulorna lika hårt för att få dem att stabilisera, gäller även 75:orna med. http://www.6mmbr.com/22BR.html /Christian
Publicerat December 8, 200916 yr RW- jag glömde visst att fråga Norma,men å andra sidan har jag talat med bekanta via 6 mm br.com och SH, de säger att SMK 80-90 grain och 90 grains VLD kulor tarvar 1:9 och snabbare pipor ned till 1:6,5 och detta till 22 Br och motsvarande, nu är iofs 22-250 hylsan obetydligt större än så men jag har lite svårt att se hur det ska göra en så stor skillnad? Att tala om vinster i avdrift och Vo samt BC kräver att man bestämmer sig för vad man egentligen talar om. en 45 grains .224 kula i en 22-250 är inte samma djur som en 90 grains SMK .224 kula i en 22-250, det enda är en max 250 meters laddning, det andra är en 900 meters F-klass laddning. Så frågan är vad vi talar om, 62-70 grains .224 kulor eller sådana med lite bättre BC, dvs motsvarande vad Palma kulor för .30 eller DL i 6,5 mm har? För egen del talade jag om än inte helt tydligt om det sist nämnda, det är något jag vill ta tillfället i akt att ursäkta mig för, det skall inte upprepas. Sist men inte minst med en lite snabbare pipa, måste man inte köra de bättre BC:ade kulorna lika hårt för att få dem att stabilisera, gäller även 75:orna med. http://www.6mmbr.com/22BR.html /Christian För egen del hoppas jag på att "min" 22-250 (om det nu blir en sån) klarar att stabilisera en 65g Sierra GK (med BC på 0,303) eller liknande kula för skytte på räv o rå på upp till 300m. Min nuvarande 222r börjar "krokna" vid 200m. Att skjuta på bana upp till 900m är inget för mig och jag tror inte heller att det är vad trådskaparen undrade om.
Publicerat December 8, 200916 yr hastigheten gör ofta inte mycket på stabilitetsfaktorn, en berger 70 gr vld kula måste upp i 1335 m/s för att nå 1 i stabilitetsfaktor i en 1:14 pipa. för att få samma värde i en 1:9 pipa behövs bara 760 m/s.
Publicerat December 8, 200916 yr hastigheten gör ofta inte mycket på stabilitetsfaktorn, en berger 70 gr vld kula måste upp i 1335 m/s för att nå 1 i stabilitetsfaktor i en 1:14 pipa.för att få samma värde i en 1:9 pipa behövs bara 760 m/s. Detta bör du kanske meddela Norma så att de inte far med osaning.
Publicerat December 8, 200916 yr Detta bör du kanske meddela Norma så att de inte far med osaning. det kanske är bättre att folk får leva på hoppet.
Publicerat December 8, 200916 yr För egen del hoppas jag på att "min" 22-250 (om det nu blir en sån) klarar att stabilisera en 65g Sierra GK (med BC på 0,303) eller liknande kula för skytte på räv o rå på upp till 300m. Min nuvarande 222r börjar "krokna" vid 200m. Att skjuta på bana upp till 900m är inget för mig och jag tror inte heller att det är vad trådskaparen undrade om. precis trådskaparen frågade om toppjakten och där vidhåller jag att kalibern är högst olämplig.
Publicerat December 8, 200916 yr Hej! Hoppas nån kan hjälpa mig. Jag skulle vilja ha tips från någon som vet om det är möjligt att hitta ett lite "lugnare skott" till min 22-250. Fick på tok för rejäl köttförstörelse på mina två senaste toppfåglar. Hållet var väl i närmaste laget för den snabba kalibern. Men ifjol funkade det bra med samma Sako Speedhead. Vet ju även att var det tar i fågeln kan påverka och om det tar i en kvist kan påverka köttförstörelsen. Men för mig är det ohållbart med förstörda fåglar, då får fåglarna hellre leva. Så i värsta fall måste jag byta kaliber... (som jag i övrigt är helnöjd med). Så helt enkelt, har nån något råd eller tips? OBS! Jag handladdar inte själv! // Luleå Har själv en 223 till toppfågel jakten. Tidigare i höst hade jag liknande problem med ganska stor köttförstöring men efter ett par orrar bytte jag ammo. Från Norma till Lapua. Det är samma kulvikt (3,6 gram) men Lapua kulan är inte lika trubbig och lite längre. Den har dessutom lite lägre utgångshastighet och bättre precision. Det bytet funkade fint för mig och dom senaste tre orrarna har blivit väldigt fint skjutna. Du kan ju kolla om du hittar en lite "snällare" ammo. Att springa iväg och byta bössa kanske är lite överilat om du är nöjd i övrigt.
Publicerat December 8, 200916 yr Har själv en 223 till toppfågel jakten. Tidigare i höst hade jag liknande problem med ganska stor köttförstöring men efter ett par orrar bytte jag ammo. Från Norma till Lapua. Det är samma kulvikt (3,6 gram) men Lapua kulan är inte lika trubbig och lite längre. Den har dessutom lite lägre utgångshastighet och bättre precision. Det bytet funkade fint för mig och dom senaste tre orrarna har blivit väldigt fint skjutna. Du kan ju kolla om du hittar en lite "snällare" ammo. Att springa iväg och byta bössa kanske är lite överilat om du är nöjd i övrigt. Kompisen hade problem med sin .222 använder normalt Lapua med 3,6 g kula som funkat bra skulle testa normas med 3,6 g kula och sköt 2 tjädertuppar som gick ner och lämnade blod han spårade bägge så pass långt att han kunde konstatera att han inte hittade dem. Det verkade som att de gick rakt igenom bara....... har nu återgått till lapua och då faller de igen
Publicerat December 8, 200916 yr Hej Alla! Tack för era svar, otroligt med så många på så kort tid, är dock inte helt övertygad om att 22-250:n är helt körd som toppfågelbössa, även om det känns lite dystert efter helgens "sprängda" fåglar, jag kan lova att eftersök inte var aktuellt. Om jag räknar in fjolåret står det 12 - 3 i matchen mellan "Team: Ett-hål-i-fågeln" och "Team: En-nedslagskrater" alla med Sako Speedhead. Självklart inser jag att det finns mer optimala toppfågelkalibrar: T.ex. 6BR men då måste jag väl handladda, eller? Eller kanske 6,5X47Laupa med då måste jag handladda, eller? Nej, jag hamnar nog i så fall tillbaka på 6.5X55. Eller så får jag väl backa 50-100m varje gång... Kan man bygga/pipa om en T3:a SS-lite 22-250 till något toppfågeloptimalt, till en rimlig kostnad, eller är det bättre att sälja och köpa nytt/beg? Tacksam för alla svar och kommentarer... mvh / Luleå
Publicerat December 8, 200916 yr hastigheten gör ofta inte mycket på stabilitetsfaktorn, en berger 70 gr vld kula måste upp i 1335 m/s för att nå 1 i stabilitetsfaktor i en 1:14 pipa.för att få samma värde i en 1:9 pipa behövs bara 760 m/s. Nu har du fått mig att tvivla på att 22-250 är vad jag söker, hur hög fart behöver 65g kula för att stabiliseras? Kanske ska jag titta på 243 men den har jag hört ska vara knepig att få bra percision i..
Publicerat December 8, 200916 yr För egen del hoppas jag på att "min" 22-250 (om det nu blir en sån) klarar att stabilisera en 65g Sierra GK (med BC på 0,303) eller liknande kula för skytte på räv o rå på upp till 300m. Min nuvarande 222r börjar "krokna" vid 200m. Att skjuta på bana upp till 900m är inget för mig och jag tror inte heller att det är vad trådskaparen undrade om. RW- ja men det skall den göra med en 1:14 eller snabbare pipa och en SGK är aldrig fel som allroundkula. Om man gillar dem och laddar på lite så kan TSX kulan vara ett alternativ som slår hårt och långt. /Christian
Publicerat December 8, 200916 yr Hej Alla!Tack för era svar, otroligt med så många på så kort tid, är dock inte helt övertygad om att 22-250:n är helt körd som toppfågelbössa, även om det känns lite dystert efter helgens "sprängda" fåglar, jag kan lova att eftersök inte var aktuellt. Om jag räknar in fjolåret står det 12 - 3 i matchen mellan "Team: Ett-hål-i-fågeln" och "Team: En-nedslagskrater" alla med Sako Speedhead. Självklart inser jag att det finns mer optimala toppfågelkalibrar: T.ex. 6BR men då måste jag väl handladda, eller? Eller kanske 6,5X47Laupa med då måste jag handladda, eller? Nej, jag hamnar nog i så fall tillbaka på 6.5X55. Eller så får jag väl backa 50-100m varje gång... Kan man bygga/pipa om en T3:a SS-lite 22-250 till något toppfågeloptimalt, till en rimlig kostnad, eller är det bättre att sälja och köpa nytt/beg? Tacksam för alla svar och kommentarer... mvh / Luleå Jag kan instämma i kören ovan 22-250 är för snabb för att vara bra till toppjakt. Visst går det att pipa om bössan jag använder nu en Remington 6br. den köptes som en 22-250. Enbart för att testa själv hur det fungerade då det är lite två läger runt kalibern och du kan nog gissa vilket jag tillhör
Publicerat December 8, 200916 yr Hmmmmm, en annan sak som jag iofs bara har läst, är att 22-250 är en kaliber som verkligen gillar att man laddar på, fesladdningar har man svårt att få bra precision med, den är lite som 243 Win på det sättet enligt vad jag förstår. För egen del har jag ingen erfarenhet av dessa kalibrar så jag talar bara om tillästa kunskaper. har jag sagt att jag än så länge älskar min lilla 6MMTCU?! För det gör jag, allt är så där gulligt med den och trots det är det "lights out" på det som man träffar med den. /Christian
Publicerat December 8, 200916 yr Nu har du fått mig att tvivla på att 22-250 är vad jag söker, hur hög fart behöver 65g kula för att stabiliseras?Kanske ska jag titta på 243 men den har jag hört ska vara knepig att få bra percision i.. man måste veta hur lång kulan är för att räkna ut det och som parantes kan jag säga att det är bara på tavlan eller i djuret man ser den totala sanningen. vissa kulor kan vara stabila fast dom inte ska vara det på papperet och tvärt om men man kan få en fingervisning. men med tex 70gr kulan ser det ju så otroligt ostabilt ut att jag har svårt att se det funka. 65gr kulan kan mycket väl funka men jag skulle nog ha testat kulan före jag handlade och kolla efter ovala hål på 300m.
Publicerat December 8, 200916 yr Hej Alla!Tack för era svar, otroligt med så många på så kort tid, är dock inte helt övertygad om att 22-250:n är helt körd som toppfågelbössa, även om det känns lite dystert efter helgens "sprängda" fåglar, jag kan lova att eftersök inte var aktuellt. Om jag räknar in fjolåret står det 12 - 3 i matchen mellan "Team: Ett-hål-i-fågeln" och "Team: En-nedslagskrater" alla med Sako Speedhead. Självklart inser jag att det finns mer optimala toppfågelkalibrar: T.ex. 6BR men då måste jag väl handladda, eller? Eller kanske 6,5X47Laupa med då måste jag handladda, eller? Nej, jag hamnar nog i så fall tillbaka på 6.5X55. Eller så får jag väl backa 50-100m varje gång... Kan man bygga/pipa om en T3:a SS-lite 22-250 till något toppfågeloptimalt, till en rimlig kostnad, eller är det bättre att sälja och köpa nytt/beg? Tacksam för alla svar och kommentarer... mvh / Luleå Hej Jag har skjutit en hel del med 22-250 även orrar har skjutits. Jag har använt två olika bössor i kalibern och jag tycker absolut inte att kalibern som sådan är KÖRD på toppfågel. Nu laddar jag, själv men jag har även skjutit en del fåglar med sako speedhead köpeskott och sakon har gett varierande resultat från riktigt fina fåglar till mindre fina. Nuvarande toppfågel laddning till min 22-250 är en 55 grains hornady fmj framknuffad med en rejäl dos norma 202 v/o 1130. Har inte pajat någon fågel ännu med den laddningen. Jag har även en sako 75:a i cal 22ppc som jag jagar fågel med. Som oxå går att jaga upp i fart om jag vill lapuas hemsida anger 1103 m/s med en 55 grains kula om man använder vv135 krut. Har man otur när man skjuter på en fågel och kulan tar olyckligt är det avhängigt vilken kaliber man använder, fågeln kan bli lika trasig med en kronplugg i 6,5x55 som med 22-250 om det tar illa i fågeln, kanske med en träff i någon kvist som skickar kulan ur balans då kvittar kalibern köttfärsen är ett faktum. Mvh Jocke
Publicerat December 9, 200916 yr RW- ja men det skall den göra med en 1:14 eller snabbare pipa och en SGK är aldrig fel som allroundkula.Om man gillar dem och laddar på lite så kan TSX kulan vara ett alternativ som slår hårt och långt. /Christian Nja, jag är ju ute efter kulor som i princip inte går igenom djuret då jag jagar tätortsnära och där är det en extra säkerhet om kulan demoleras kraftigt vid träff. Just nu jagar jag med 222R o Nossler BallisticTip 55g o den funkar bra men kalibern är sidvindkänslig och klen (för rå) över 200m. Funderat lite på 25-06 men den verkar vara helt okänd i sverige och bössorna får specialbeställas.
Publicerat December 9, 200916 yr 25-06 är mycket muskler, rolig som tusan men efter att jag har sett den användas under jakt är jag inte så imponerad av den som jag borde vara när man läser balistik data och annat om den. kan iofs i det fallet vara skytt/kulvalsberoende. 58 grains Hornady V-max 243 cal är kulan för tätortsnära bruk enligt mig, men jag är ju en enkel kille från landet. /Christian
Publicerat December 9, 200916 yr 25-06 är mycket muskler,rolig som tusan men efter att jag har sett den användas under jakt är jag inte så imponerad av den som jag borde vara när man läser balistik data och annat om den. kan iofs i det fallet vara skytt/kulvalsberoende. 58 grains Hornady V-max 243 cal är kulan för tätortsnära bruk enligt mig, men jag är ju en enkel kille från landet. /Christian Jamen 243 är ju så jäkla Svensson så en sån kan man ju inte ha..... "viskar"--(Börjat snegla på en Rem Seven SS i 243 men säj inget till nån.)---
Publicerat December 9, 200916 yr jag vet, svaret är en 6mm TCU, det vet ingen vad det är för något, men det är en rolig liten prick att panga med. allvarligt talat är svensson, eller som jag vill kalla det vaniljglass inte så dumt alla gånger, ammo tillgång mm. /Christian
Publicerat December 9, 200916 yr jag vet,svaret är en 6mm TCU, det vet ingen vad det är för något, men det är en rolig liten prick att panga med. allvarligt talat är svensson, eller som jag vill kalla det vaniljglass inte så dumt alla gånger, ammo tillgång mm. /Christian 6 tcu, 6x46, 6mmbr, skulle vi översätta dessa kalibrar till mat skulle det vara gåslever, beluga kaviar och svart tryffel. 22-250 och 243w är falukorv och blodpudding.