Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

kan inte någon riktigt duktig knivmakare visa hur man gör?

Featured Replies

Publicerat

tänkte kolla om det var någon som skulle vilja göra en lättare variant utav bild för bild visning med text hur man gör sig en fin kniv :ph34r:

MVH Sleven

Publicerat
tänkte kolla om det var någon som skulle vilja göra en lättare variant utav bild för bild visning med text hur man gör sig en fin kniv :ph34r:

MVH Sleven

Tjena Sleven.

Har en bildserie sparad någonstans. Ska bara plocka fram det. Får se om jag hinner göra det ikväll. Kanske lite avancerat men lite gott finns det nog där.

mvh Kimmo lilja

Publicerat
  • Författare
Tjena Sleven.

Har en bildserie sparad någonstans. Ska bara plocka fram det. Får se om jag hinner göra det ikväll. Kanske lite avancerat men lite gott finns det nog där.

mvh Kimmo lilja

skulle vara riktigt kul om du kunde göra det :ph34r:

själv har man bara gjort en kniv o de va i slöjden i skolan när man gick i 9an och det är ju ett par år sen ^^

använder den än flitigt till jakten :D^^

SNC00320.jpg

SNC00321.jpg

inte den snyggaste men den fyller sitt syfte B) ^^

MVH

Publicerat

Är även jag intresserad av detta då det är ett tag sedan jag gjorde en kniv och jag näst intillglömt hur man gjorde en kniv. 

Mvh

Publicerat

Hej.

Då kör vi gubbar så ska jag försöka visa hur jag gjorde den här kniven :rolleyes: .

Först planerar jag och ritar på ett papper ungefär hur jag vill att kniven ska se ut. När jag är någorlunda överens med mig själv så börjar jag göra bitarna. Sågar ut och mäter bitarna så att proportonerna följs. Planar ytorna ordentligt så att det inte blir glipor efter limminingen. Borrar ut för tången. Första biten är riktigt noga att man gör hålet för tången exact i bredd och längd så att det inte blir några håligheter för bakterier. Något ytterst lite kan det få skilja då limmet tätar dem.

Såhär kan det se ut med alla bitar.

bitar.jpg

Efter det så limmar jag alltihop med araldit eller två komponent epoxy och låter torka över natten.

Så här kan det se ut då.

limmad.jpg

Sen börjar jag forma med olika filar för formen på skaftet.

limm1.jpg

och lite till

limm2.jpg

När jag börjar närma mig hur jag vill ha det och noga följt proprtionerna på formen så att den ska var skön i handen fortsätter jag med massa olika sandpapper i olika korn. När jag kommit till det finaste pappret och tycker att nu börjar jag bli nöjd polerar jag med lumptrissa som en bäng för att få en fin lyster i skaftet. I dett afall behöver jag inte olja då trät är stabiliserad flammbjörk. Denna kniv ändrade jag när den nästan var färdig då jag ville ha ett annat avslut på den.

Så här blev slutresultatet efter ca 15 timmars arbete. Det var i stora drag i allafall och är det något ni undrar över så fråga bara.

mvh Kimmo Lilja

igr.jpg

[

Publicerat
  • Författare

tack för en fin beskrivning kimmolilja :rolleyes:

riktigt kul att du tog dig tid att göra en sån här " how to " för oss noviser inom knivmakeri

stor eloge ska du ha :lol: nu blire att man själv ska göra en ny dräpare till jakten ;) ^^

en liten fråga bara,

var köper du allting som blir till den slutgiltiga kniven? alltså kniv, horn, trä m.m.

MVH A

Publicerat

Mycket fin beskrivning med bra bilder. :P

Jag tar mig friheten att förtydliga en detalj :huh: Det du gör med att lägga ett lager läder mellan de hårdare materialen är inte bara vackert, det gör att det inte blir lika kritiskt med precisionen på de slipade ytorna i övergångarna från trä-tenn-horn etc.

Jag har försökt foga samman utan läder mellan men det är jag inte karl nog att få snyggt :)

Det jag egentligen ville var att fråga hur du fäst ändknoppen i horn? Har du borrat i någon form av tapp som stabiliserar och hjälper på hållfastheten?

SleveN: https://www.nordellknives.com/portal/index....amp;language=se

tycker jag är en bra butik, Kimmo kanske har fler tips :P

Publicerat

Hej .

Ändknoppen är fast satt med gängtapp liten diameter. Inborrad i huvudet och skaft kroppen. På med massor av lim(epoxy) och i med gängtappen i delarna och låta ligga i press över natten. Håller garanterat i generationer. :D

Just i denna kniv hade jag läder för att det blir snyggt mot silvret. Det går att få snygga inpassningar utan läder. Kräver bara lite mer tålamod.

mvh Kimmo Lilja

Publicerat
Hej .

Ändknoppen är fast satt med gängtapp liten diameter. Inborrad i huvudet och skaft kroppen. På med massor av lim(epoxy) och i med gängtappen i delarna och låta ligga i press över natten. Håller garanterat i generationer. :D

OK, misstänkte någonting sådant ^_^

Just i denna kniv hade jag läder för att det blir snyggt mot silvret. Det går att få snygga inpassningar utan läder. Kräver bara lite mer tålamod.

Hmmm.... tålamod ja, just det ja..... ^_^

Publicerat

Hej igen göbbar ;)

Tänkte att nästa projekt jag gör så ska jag göra en liten tutorial hur man gör en sidosömms slida på mitt sätt :D

Om ni vill så tar jag lite bilder på de olika fasena av jobbet.

(Kimmo Lilja

Publicerat
  • Författare
Hej igen göbbar ;)

Tänkte att nästa projekt jag gör så ska jag göra en liten tutorial hur man gör en sidosömms slida på mitt sätt :D

(Kimmo Lilja

självklart vill vi att du gör det B) ^^

MVH A

Publicerat
Hej igen göbbar ;)

(Kimmo Lilja

JA!

Publicerat

Det mesta i trä väg jag använder förutom stabbade trädslag jag köper från några knivmakar vänner så hittar jag i skogen eller får av min gammla far från norra finland. Har lite tur att jag har tillgång till rätt så fina sälsynta bitar.

Kniv stål brukar min bror ordna till mig som jobbar på en

verkstad menjag köper också stål från leverantörer. Använder också färdiga blad som någon av våra duktiga bladsmeder har gjort här i sverige och finland.

mvh Kimmo Lilja

Publicerat
Det mesta i trä väg jag använder förutom stabbade trädslag jag köper från några knivmakar vänner så hittar jag i skogen eller får av min gammla far från norra finland. Har lite tur att jag har tillgång till rätt så fina sälsynta bitar.

Kniv stål brukar min bror ordna till mig som jobbar på en

verkstad menjag köper också stål från leverantörer. Använder också färdiga blad som någon av våra duktiga bladsmeder har gjort här i sverige och finland.

mvh Kimmo Lilja

Gör du egna knivblad av råmaterial?

Om ja så kan du få lägga upp en beskrivning av det också så skulle man kunna få veta hur man går till väga jag har ju tillgång till en del kniv stål :-)

Publicerat
Gör du egna knivblad av råmaterial?

Om ja så kan du få lägga upp en beskrivning av det också så skulle man kunna få veta hur man går till väga jag har ju tillgång till en del kniv stål :-)

Hej.

Jag gör knivblad av råmaterial. Smider dock inte än, men slipar fram blad gör jag av olika stålsorter. Kan göra en sån tutorial senare också.

Publicerat

Den här tråden hamnade i bevakningar direkt, ska bli riktigt intressant att följa.

Höll på att glömma, tack till Kimmo för att du delar med dig.

Publicerat
Hej.

Jag gör knivblad av råmaterial. Smider dock inte än, men slipar fram blad gör jag av olika stålsorter. Kan göra en sån tutorial senare också.

Det skulle uppskattas :-)

Då ska jag se till att ha lite knivstål hemma att öva på när den kommer

Tack på förhand för den guiden

Publicerat

Jag är också en såndär tomte som gör Knivblad av råmaterial det enda man behöver är en bra såg en rondellmaskin en fil ett skruvstäd och ett gigantiskt massa övervilja.

Skaft är svårare att göra.

Publicerat

Här kommer lite bilder på före o efter tyvärr har jag inte helt från början men nästan.

här har jag limmat allt .

11239_1226715960322_1601742940_560771_238171_n.jpg

här är en bild efter den har legat i olja o putsat den

11239_1226711760217_1601742940_560761_6676366_n.jpg

Och här har jag testat att färga den o putsat som en bäng.

11239_1229382786991_1601742940_565472_2258743_n.jpg

Vad tycker ni oljad masur eller färgad masur jag tycker bättre om färgad .

en till .

11239_1229405747565_1601742940_565495_8306153_n.jpg

11239_1209668094136_1601742940_520361_6963060_n.jpg

Publicerat

Beror väl om man gillar att kniven ser gammal ut.

Jag föredrar dock oljad masur..  ;)

Publicerat

Vad använder du för olja?

Jag brukar använda Danish oil men det är svårt att få någon lyster i den tycker jag.

Publicerat

Allt är en smaksak . -_-

Tyvärr så gör inte bilden kniven rättvisa.

Beror väl om man gillar att kniven ser gammal ut.

Jag föredrar dock oljad masur..  ;)

Publicerat

Hej streif.

Jag lägger kniven i en olje blandning bestående av balsam terpentin och koktlinolja i ett dygn .

Mvh Svenne.T

Vad använder du för olja?

Jag brukar använda Danish oil men det är svårt att få någon lyster i den tycker jag.

Publicerat
Hej streif.

Jag lägger kniven i en olje blandning bestående av balsam terpentin och koktlinolja i ett dygn .

Mvh Svenne.T

Kul Svenne att du la ut lite bilder.

Det ska nog bli en och annan knivmakare här på jaktsnack ;)-_-

mvh Kimmo Lilja

Publicerat
  • Författare

riktigt kul med fler som visar -_-

o riktigt fina knivar du fick till s.t :rolleyes:

en fråga bara vad använder ni för verktyg o maskiner o annat från när allt e i delar till slutgiltigt finish? :huh:

Mvh A