Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Rörliga mål

Featured Replies

Publicerat

Jag diskuterade bågjakt med en erfaren grisjägare. Han hävdade att eftersom vildsvin rör sig såpass mycket när de tex äter, och främst för att deras rörelser är så oberäkneliga så är det lämpligare att skjuta dem när de rör sig längs en viltstig i stadig fart. Hans erferenhet var att då är det lättast att få in ett bra, säkert skott och det blir väldigt få skadeskjutningar, jämfört med risken att skjuta på en stillastående gris som plötsligt tar ett steg framåt mitt i skottet. Givetvis jagar han med trad utrustning.

Åsikter?

Bara ett random klipp från youtube av vildsvin på åtel

Publicerat

Jaha,

fast det är ju inte heller helt "sant" vildsvin i rörelse är även de helt oberäkneliga, de stannar, ökar farten eller väljer annan riktning snabbare än man kan förutsäga.

Den uttalade uppfattning jag har kommit att få av de svenska praktiserande bågjägarna är att skytte på vilt i rörelse är uteslutet av ett antal skäl, såsom framförhållning, avståndsförändringar, skottfält samt en pils relativt långsamma färd mot målet/viltet.

När min omgivning kommer och levererar färdiga sanningar till mig brukar jag fundera lite på vad de säger och sedan iofs inte externt som du men jämväl internt ifrågasätta det påstådda och utvärdera det.

Om man/han med vad han uttalade menade att det är bättre att vaka på vildsvinens vandringsvägar och skjuta när de står still på en av en dem, då håller jag helt klart med honom, det är inte en dålig idé.

/Christian

Publicerat
Jag diskuterade bågjakt med en erfaren grisjägare. Han hävdade att eftersom vildsvin rör sig såpass mycket när de tex äter, och främst för att deras rörelser är så oberäkneliga så är det lämpligare att skjuta dem när de rör sig längs en viltstig i stadig fart. Hans erferenhet var att då är det lättast att få in ett bra, säkert skott och det blir väldigt få skadeskjutningar, jämfört med risken att skjuta på en stillastående gris som plötsligt tar ett steg framåt mitt i skottet. Givetvis jagar han med trad utrustning.

Åsikter?

Bara ett random klipp från youtube av vildsvin på åtel

Vi är alla olika och värderar vår skjutskicklighet olika, personligen föredrar jag åtel, och om man ser på tex

youtube så är det nog det vanligaste, smyga på gris går bra det med då de har mycket dålig syn så kan man komma

de nära. Även om grisen är spattig vid åtel så är avståndet så kort att den inte hinner gå direkt långt så att det skulle påverka träffen särkillt mycket.

Men att skjuta på en gående/löpande gris är något jag inte skulle göra, och skjuter man trad båge är det nog ett dåligt val.

Man bör ha i åtanke att träffbilden på en gris inte är särkillt stor och inte direkt enkel heller så att skjuta på en rörlig gris

är att göra det onödigt svårt.

Nu har jag aldrig testat detta så kan altså bara tala för mig själv igentligen, och de finns säkert de som grejar det, dock inget jag skulle rekomendera trad eller inte då altså!

Publicerat
  • Författare
Vi är alla olika och värderar vår skjutskicklighet olika, personligen föredrar jag åtel, och om man ser på tex

youtube så är det nog det vanligaste, smyga på gris går bra det med då de har mycket dålig syn så kan man komma

de nära. Även om grisen är spattig vid åtel så är avståndet så kort att den inte hinner gå direkt långt så att det skulle påverka träffen särkillt mycket.

Men att skjuta på en gående/löpande gris är något jag inte skulle göra, och skjuter man trad båge är det nog ett dåligt val.

Man bör ha i åtanke att träffbilden på en gris inte är särkillt stor och inte direkt enkel heller så att skjuta på en rörlig gris

är att göra det onödigt svårt.

Nu har jag aldrig testat detta så kan altså bara tala för mig själv igentligen, och de finns säkert de som grejar det, dock inget jag skulle rekomendera trad eller inte då altså!

Det jag upplever som trad-skytt är att ett mål som inte rör sig jättefort och i stadig takt inte är särskilt svårt att träffa, kommer den däremot i full kareta är det ju en annan sak. Trots att jag har rätt bra koll på gris så har jag inte den typen av erfarenhet att jag kan uttala mig i frågan. Sen är det ju förståss en avståndsfråga. På klubben brukar vi skjuta på rörliga mål ibland, typ en tejprulle som gungar i ett snöre eller en frisbee med fluflu på sommarn, och där har man en jädra fördel med trad bågen (eller kanske egentligen avsaknaden av stabbar). Skulle behöva sitta ute lite mer och titta på gris för att få koll på vilka typer av skott sm erbjuds, för att sen gå hem och testa hur svåra de är innan man beger sig ut. (Jag ska på en jobbresa till Nya Zealand och tänkte passa på att jaga lite gris, och försöker utarbeta lite ideer och tillvägagångssätt, samt övningar för rätt typ av skott)

Publicerat
Det jag upplever som trad-skytt är att ett mål som inte rör sig jättefort och i stadig takt inte är särskilt svårt att träffa, kommer den däremot i full kareta är det ju en annan sak. Trots att jag har rätt bra koll på gris så har jag inte den typen av erfarenhet att jag kan uttala mig i frågan. Sen är det ju förståss en avståndsfråga. På klubben brukar vi skjuta på rörliga mål ibland, typ en tejprulle som gungar i ett snöre eller en frisbee med fluflu på sommarn, och där har man en jädra fördel med trad bågen (eller kanske egentligen avsaknaden av stabbar). Skulle behöva sitta ute lite mer och titta på gris för att få koll på vilka typer av skott sm erbjuds, för att sen gå hem och testa hur svåra de är innan man beger sig ut. (Jag ska på en jobbresa till Nya Zealand och tänkte passa på att jaga lite gris, och försöker utarbeta lite ideer och tillvägagångssätt, samt övningar för rätt typ av skott)

Jo det går, det vet jag men man ska tänka på ett par saker här, om man som ni testar detta under ordnade förhållanden

på bana med mera är det sällan vegitation i vägen, men vid jakt är det som bekant kvistar och annat som sticker ut här o där och det är sällan man skulle ha fritt skjutfält på en vandringsstig ( skulle jag tro i alla fall )

Rent sidoskott med pil på gris är inte det bästa, utan man vill gärna skjuta lite snett bakifrån så man skjuter in under bogen/revben, grisens vitala delar är väldigt lågt placerade och väl skyddade så detta gör att träffa bra på en gående

gris kan bli svårt.

Publicerat
  • Författare
Jo det går, det vet jag men man ska tänka på ett par saker här, om man som ni testar detta under ordnade förhållanden

på bana med mera är det sällan vegitation i vägen, men vid jakt är det som bekant kvistar och annat som sticker ut här o där och det är sällan man skulle ha fritt skjutfält på en vandringsstig ( skulle jag tro i alla fall )

Rent sidoskott med pil på gris är inte det bästa, utan man vill gärna skjuta lite snett bakifrån så man skjuter in under bogen/revben, grisens vitala delar är väldigt lågt placerade och väl skyddade så detta gör att träffa bra på en gående

gris kan bli svårt.

Jo, det är lite lurigt, det är ju enkelt att hålla inne pilen om skottet är för svårt. Ett alternativ som jag har erferenhet av från jobbet är att smyga på grisar i lega, tillåter terrängen det skulle jag gissa att det är bästa metoden då man ofta får dem liggande på fem sex meter.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

Användare som läser detta 0

  • Inga registrerade användare tittar på detta sida.

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.