Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

jägarexamen - lite tips önskas

Featured Replies

Publicerat

Hej, håller nu äntligen på för att ta jägarexamen men

tänkte om någon har några bra tips för något att

lägga särskild vikt på... känns som en omöjlighet

att komma ihåg ALLT...

har lite svårt med alla amunitionstyper och

alla jäkla fåglar! :(

Publicerat
Hej, håller nu äntligen på för att ta jägarexamen men

tänkte om någon har några bra tips för något att

lägga särskild vikt på... känns som en omöjlighet

att komma ihåg ALLT...

har lite svårt med alla amunitionstyper och

alla jäkla fåglar! :(

nu har vi annan jägareexamen i finland, men viktigaste skulle jag säga är , kom ihåg lagar och hur dessa fjädernfään ser ut ^_^

Publicerat

Lagen och skjutbara fåglar. Lägg ner lite tid på gässen med ;)

lycka till:D

mvh

Publicerat

Jag har en hel del bra tips, kan maila eller PM:a när jag har samlat ihop dem. När ska du skriva provet?

Publicerat
  • Författare
Jag har en hel del bra tips, kan maila eller PM:a när jag har samlat ihop dem. När ska du skriva provet?

jaaa, tipsa mig gärna, jag ska skriva 13:e januari.

har gjort alla testfrågor på jägarprovet.se och

det gjorde mig allt mer dyster... måste läsa MER!! <_<

Publicerat

Plugga fåglarna det kommer alltid frågor på dom. Sen är lagarna vigtiga att kunna. Oj så glad jag är att man har det där bakom sig.

Publicerat

btw hur många frågor har ni i svea ? över här har vi 80 frågor max 8 fel :D

sålänge man tänker logiskt så borde det gå bra, enda jag igentligen plugga var fåglarna. men skulle jag vetat om lagarnars del skulle jag pluggat dom mera och fått mindre fel :lol:

Publicerat

70 frågor tror jag det var och max 10 fel fick man ha.

Publicerat

Ett rätt stort fokus på hjortdjuren är det.

Hur de olika ser ut, när de brunstar etc.

Även olika individer av samma art är bra att kunna identifiera.

Sedan är lagen viktig som flera har skrivit och säkerhet en annan viktig sak.

Publicerat

Har ett annorlunda tips gällande fåglarna. Det funkade för mig men det var ju väldigt länge sen så det vore roligt om någon med mer insikt i nya frågro kommenterar.

Kapitlet fåglar.

Lär dig känna igen Kanadagås och grågås. Den senare då särskillt i förhållande till Sädgås.

Dykänder springer på vattnet när de startar, simänder "hoppar" upp.

Lär dig vilken grupp några av de vanligare änderna tillhör. T.ex, Knipa,Vigg,Gräsand,Storskrake,Kricka,Ejder & Svärta.

Gärna även att känna igen dem. Men lägg inte tid på att lära dig alla övriga änder. I verkliga livet i jakten räcker det med att du inte känner igen den. Då är den antagligen inte skjutbar... Och den som gjort proven verkar ha tänkt på liknande sätt...

Hönsen tyckte jag gav sig självt så att säga. Men nu när damen därhemma pluggar inser jag att tjäderhöna och Orrhöna kan vara bra att se skillnad på. Jaktmässigt har det dock ingen betydelse (utom för avståndsbedömning...)

Tjäder, Orre, Järpe & Ripa är skogshöns. (Även fjällripa)

Kroknäbbar är fridlysta, ur jakthänseende behöver du inte kunna så mycket mer. Om kroknäbben ser snabb och smidig ut (smala vingar) så tillhör den trolitgvis falkarna. Om den ger ett kraftfullt intryck är det Hök/Vråk. (Örnarna tror jag du känner igen redan) Om du ser en uggla i aktiv i dagsljus är det med stro sannolikhet en hökuggla.

Och nu kommer mitt ev något kontroversiella tips. Lär dig det här. Och skit i resten av fåglarna. Skall du lära dig allt om alla fåglar kommer det ta oproportionerligt mycket tid i anspråk jämfört med hur många frågor som kan handla om fåglar.

Lägg istället lite mer tid på lagen, vapen/ammunition och hjortdjur.

Nu är det väldigt länge sedan jag tog examen. Så det kan vara bra om någon med färskare erfarenheter kommenterar[/u]. Men, ur jaktmässigt hänseende är det ändå så att de fåglar du behöver lära dig känna igen är de du tänker skjuta på.

Lär dig några stycken som är jaktbara och om fågeln som flyger förbi inte är en av dem så får du avstå. Grågås/Sädgås har lite olika jakttider och kan förväxlas. Skulle därför tro att den bildfrågan har låga odds på att komma med. Men det är även en situation du kan ställas inför i verkligheten. Alltså är det viktigt. Skillnaden på en snatterand och en årta är däremot helt ointressant. Båda är fridlysta...

MVH // Henrik

Publicerat

Här kommer lite tips som fungerade för mig.

Sen är det helt omöjligt att komma ihåg allt efter avlagd examen men med mycket tid i skogen med erfarna jägare så lärde i alla fall jag mig mycket den första tiden efter avlagd examen.

Hjortdjur:

Brunst

Hornuppsättning, hornfällning.

Fåglar:

Det var en ganska stor del av provet när jag tog min examen för 3 år sen.

Lär dig att se skillnad på de olika könens fjäder dräkt. Plugga mer sjöfågel än skogs fågel.

Lagar:

Här skulle jag lägga mycket fokus på hela kapitlet.

Publicerat

Lär dig se skillnad på skogshönsen! Jag fick ett fel på provet på att jag inte hade lärt mig skilja på orrhöna och tjäderhöna.. :rolleyes:

Reglerna om fällfångst är också ganska bra att kunna. Vad krävs för att få fånga djur i fälla, hur ofta måste man vittja fällorna, vilka typer av fällor kräver speciell licens?

Allt om säkerheten under pågående jakt är viktigt. Vad gör du t.ex. om du är på väg ut till ditt tilldelade pass och blir osäker på vilket pass det är du ska sitta på? Fråga jaktledaren! Vad gör du om du är osäker på vilka riktningar det finns andra passkyttar? Fråga jaktledaren! När laddar du vapnet om jaktledaren inte sagt något? På passet! Frågor av denna typen kommer troligtvis på provet.

Publicerat
  • Författare

ok, bra tips!

har precis läst ut boken nu och började genast om

med den... ska lägga extra fokus på det ni tar upp här! :rolleyes:

Publicerat

Rent krasst - ur en studietaktisk synvinkel - så kan du skippa alla fåglar och ändå precis kunna klara av tentan. Om det är smart att göra det eller inte får du avgöra själv...

Det finns en till bok Nya Jägarskolan - Frågor och svar som innehåller ett antal provfrågor och svar. Jag märkte i alla fall att vissa av frågorna som kom på mitt prov var ordagrannt samma frågor som fanns i boken. Så det kan vara ett bra köp om du känner dig osäker och vill öva mer.

Publicerat
  • Författare

men hur pass lika är frågorna på dem testen som finns på

jägarprovet.se då?

Publicerat
men hur pass lika är frågorna på dem testen som finns på

jägarprovet.se då?

vet inte hur frågorna är på jaktprovet.se men dom frågorna jag nötte med finns på

http://www.jagareforbundet.se/Utbildning/T...dina-kunskaper/

Jag hade 3 fel:D

Publicerat

Brunsten ja dom frågorna kommer nog som ett brev på posten. Sen kan det komma frågor om när dom fejar.

Publicerat
  • Författare

oooh...brunsten....ok, ska försöka memorera det också då...attans...

Publicerat

kom ihåg också att ta reda på vilka tider på dygnet du får skjuta olika djur, t.ex vilka djur som får jagas dygnet runt osv. MVH

Publicerat

Gör frågorna på nätet, där ser du snabbt vilken typ av frågor som kommer samt vilka områden du behöver plugga på.

Om du inte kan fåglarna på provet, hur har du då tänkt att du ska kunna skilja fåglarna åt under jakt?

Bara att plugga....

Här har du lite så att du har Julhelgen rädad!

http://www.jaegarprovet.se/

http://www.jagareforbundet.se/akila/default.asp?pageid=9687 (endast "För jägarexamen")

http://www.jagareforbundet.se/Utbildning/Jagarexamen/ (Testa dina kunskaper)

http://jagarnasriksforbund.se/jagartest/

Lycka till!

Publicerat

Jabbe skrev

"Om du inte kan fåglarna på provet, hur har du då tänkt att du ska kunna skilja fåglarna åt under jakt? "

Vill därför förtydliga något jag skrev lite längre upp.

Det finns massor av fåglar som inte är jaktbara. Det skulle ta ganska mycket tid att lära sig alla dessa.

Fokusera på de som man vanligtvis jagar. Framförallt kännetecken som särskiljer från icke jaktbar art. Det är tex mycket viktigare att se skillnad på skogsduva och ringduva än på fjällvråk och kungsörn. Om du har tid och läshuvud nog att lära dig allt så är det givetvis bäst. Men måste du prioritera så välj bort det du har minst användning för i praktiken. På de gamla proven (Jag talar 80-90tal) så hade även de som gjort proven resonerat ungefär så. (Även om det knappast var officiellt)

MVH // Henrik

Publicerat

henke67

Jag håller i stort med dig i det du säger men tittar man i böckerna så är det inte så jäkla många fåglar man tar upp där, det är ju inte direkt "alla europas fåglar" man behöver kunna. Sedan så är det precis så som du säger att man ska hålla ordning på "förväxlingsfåglarna" Tjäderhöna vs. Orrhöna, Storskrakshona vs. Småskrakshona etc.

Swecul

Gör proverna på nätet så ser du vad som är intressant att kunna, plugga extra inom de områden du känner dig "svag".

Vill du så går det!

Publicerat
  • Författare

jamen nu är jul ledigheten räddad, de här ska jag klara!

Publicerat

Jag sket fullständigt i fåglarna, varken orkade eller ville kunna det.

Det kommer inte så mångra frågor om fåglar så om du klarar resten är det lugnt.

Lär dig hjortdjuren, lär dig hur man känner igen olika älgar, vit strumpa, lång nos osv osv.

Och givetvis jakttiderna.

Publicerat
vet inte hur frågorna är på jaktprovet.se men dom frågorna jag nötte med finns på

Jag hade 3 fel:D

Tror du att man klarar provet om man bara nöter dessa frågor, och läser igenom böckerna så klart? Eller ska man nöta nå andra grejer :)? Jag nöter dessa frågor och "Frågor och Svar" boken till nya jägarskolan :D.