Publicerat December 16, 200916 yr Hade ett samtal med en granne som är ganska hårt drabbad av vildsvin som tar sig väldigt stora friheter på dennes tomt. Då uppstod frågan om han får skjuta dem på sin egen tomt. Huset står på en höjd med ängsmark/tomt nedanför verandan och bortom detta är det skog och ängsmark. Fastigheten är utom detaljplanerat område, närmaste granne är 250 meter bort och inte alls i den eventuella skjutriktningen. Så skulle han skjuta så har han bra kulfång iaf iom ängsmarken och skogen bakom. Men vad säger ni?
Publicerat December 16, 200916 yr skaffar han bara grönt ljus hos markägaren brevid dvs att grannen vet om att det kommer skjutas på tomten så varför inte så vitt jag vet så är det lagligt att skjuta "skadedjur" på egen tomt om det ligger utanför detaljplanerat område
Publicerat December 16, 200916 yr Egentligen är det väl bra att fråga Mr fiberclass om detta, men det här står på jägareförbundets hemsida vad gäller skyddsjakt. 2) Vildsvin, räv, mårdhund, grävling, mård, iller, mink, hermelin, vessla, ekorre, vildkanin, mullvad, sorkar (även bisam), lämlar, råttor, skogsmöss, husmus, kråka, råka, kaja, skata, tamduva (stadsduva), björktrast (snöskata), gråsparv och pilfink som kommer in på gård eller i en trädgård och där kan orsaka skada eller annan olägenhet får jagas den 1 juli-den 30 juni. Annars kan man kontakta kommunen så kan kommunjägaren hjälpa till. Jag skulle vara försiktig med att skjuta på tomten innan jag har papper på att det är ok.
Publicerat December 16, 200916 yr Jag, som fortfarande pluggar jägarexamen, har fått det förklarat att om tomten är registrerad jaktmark så är det grönt ljus. Ska bli intressant att följa tråden då jag själv undrar.
Publicerat December 16, 200916 yr Jag, som fortfarande pluggar jägarexamen, har fått det förklarat att om tomten är registrerad jaktmark så är det grönt ljus. Ska bli intressant att följa tråden då jag själv undrar. Men faller inte ett sånt här fall in i skyddsjaktstexten ovan? Det är ju inte fråga om vanlig jakt utan om djur som gör skada.
Publicerat December 16, 200916 yr Författare men enligt den texten får man alltså inte skjuta ett rådjur på sin egen tomt även om det också kan ställa till med skador?
Publicerat December 16, 200916 yr Jag har för mig att det är ok på egen mark så länge det är utanför detaljplanerat område. Jag kan ju såklart ha fel (vilket kan ha hänt nån gång förut)...
Publicerat December 16, 200916 yr Författare jaha... men det här var ju surt, givetvis så ligger våran tomt inom detaljplanerat område, men på andra sidan vägen där det bara är åkermark och skog är det inte det... och vi som har räv så det bara skriker om det här!
Publicerat December 16, 200916 yr Är det icke stadsplanerad mark eller tätbebyggt samhälle så skall det väl inte vara några problem att beskämpa skadedjur på egen mark, vore konstigt i sådant fall. Det får väl egentligen jagas vad som i sådant fall.
Publicerat December 16, 200916 yr Författare Är det icke stadsplanerad mark eller tätbebyggt samhälle så skall det väl inte vara några problem att beskämpa skadedjur på egen mark, vore konstigt i sådant fall. Det får väl egentligen jagas vad som i sådant fall. vad räknas som "stadsplanerad mark" då? tätbebyggt är det iaf inte, det vet jag efter dusten med vägvärket om att sänka hastigheten på vägen från 70 till 50...Dem vägrade då det inte var tätbebyggt område...
Publicerat December 16, 200916 yr vad räknas som "stadsplanerad mark" då?tätbebyggt är det iaf inte, det vet jag efter dusten med vägvärket om att sänka hastigheten på vägen från 70 till 50...Dem vägrade då det inte var tätbebyggt område... Stadsplan heter numera detaljplan. Kolla med din kommun om området är planlagt.
Publicerat December 16, 200916 yr vad räknas som "stadsplanerad mark" då?tätbebyggt är det iaf inte, det vet jag efter dusten med vägvärket om att sänka hastigheten på vägen från 70 till 50...Dem vägrade då det inte var tätbebyggt område... Skottlossningstillstånd krävs på detaljplanerat område. Det måste gå kolla med kommunen om ett område är detaljplanerat eller ej. Någon kommenterade att rådjur inte finns med på listan. Det är helt rätt. Alltså får du bara skjuta dem under normal jakttid. Gäller det din tomt så måste du dessutom ha ett skottlossningstillstånd alt kontrollera att du bor utanför detaljplanerat område. Men jakträtt har man normallt alltid på sin tomt. (Få undantag) Du kan dock bli hänvisad till fångst om det nu är olämpligt att avlossa skott av en eller annan anledning. Sedan är kanske inte allt som är tillåtet lämpligt. En tomt är normalt sett ganska liten. Risken att grisen/rådjuret inte trillar innan den hoppat över gränsen är nog överhängande. Så vill du skjuta på din tomt. Oavsett var det är. Se till att först tala med den som äger marken runtomkring. Fångst är ett alternativ. Finns godkännda fällor för både rådjur och gris. (Konstigt nog är det bara grisen som debatterats) Men även här kan det vara anledning att först fundera på relationer med din omgivning... MVH // Henrik
Publicerat December 16, 200916 yr Författare Ok, min tomt är detaljplanerad. Men mellan min tomt och vägen är det en remsa på ca 20 meter som tillhör skogsbolaget, samma som på andra sidan vägen där det är jaktmark. Jag får alltså inte skjuta på min tomt, men om man håller sig på skogsbolagets mark där det inte är detaljplanerat skulle man alltså teoretiskt sett med tillåtelse jakträttshavaren kunna skjuta?
Publicerat December 16, 200916 yr Ok, min tomt är detaljplanerad.Men mellan min tomt och vägen är det en remsa på ca 20 meter som tillhör skogsbolaget, samma som på andra sidan vägen där det är jaktmark. Jag får alltså inte skjuta på min tomt, men om man håller sig på skogsbolagets mark där det inte är detaljplanerat skulle man alltså teoretiskt sett med tillåtelse jakträttshavaren kunna skjuta? Om din tomt är detaljplanerad får du inte avlossa skott där. Är marken mellan din tomt och vägen inte detaljplanerad så får du jaga där. (Givetvis efter ÖK med mark/jakträttsägare) Men det låter konstigt att din tomt skulle vara detaljplanerat område och en smal remsa mellan dig och vägen inte skulle vara det.
Publicerat December 16, 200916 yr Alla tomtägare är jakträttsinnehavare men som sagts ovan så krävs speciellt tillstånd för detaljplanerat område. Det är alltså som en vanliga jaktmark dvs fritt att skjuta enligt jakttabell samt skyddsjakt. Men som även sagts, god idé att surra med omgivande mark. Tomten bär inget vilt så uttaget kan inte vara stort. Dock, vänder grisen upp och ned på gräsmattan så har jag svårt att se att man ska respektera det etiska i ett högt uttag. Mvh!
Publicerat December 17, 200916 yr Författare Jahapp, får nog kolla med kommunen då. Det var alltså inte bara remsan mellan mig och vägen som inte är detaljplanerad, det är allt ifrån min tomt och, remsan,vägen och andra sidan på fältet skogen. så här ser tomten ut, bilden är dock 3 år gammal. Räven stryker kring soptunna och vårt 50kvm stora kaninhägn som verkar vara lockande.
Publicerat December 17, 200916 yr Jahapp, får nog kolla med kommunen då. Tycker jag absolut du skall göra. Av dömma av det som syns på bilden skulle jag bli förvånad om dni tomt tillhör detaljplanerat område. Och om det är detaljplanerat så verkar det ändå vara så mycket i utkanten att du (om den som äger marken runtikring samtycker) skulle kunna få skottlossningstillstånd för skyddsjakt på din egen tomt. Vet dock inte vad det kostar och hur kommunen ser på det. Men nog kan du efter lite planering se till att kunna skjuta på din tomt utan att det föreligger några risker. // Henrik
Publicerat December 17, 200916 yr Författare Jo men att det är detaljplanerat vet jag iom att jag precis byggt ett nytt hus... Får väl vända mig till mina vänner på "miljö och hälsa" på kommunen.
Publicerat Augusti 11, 201015 yr Tänkte kapa en gamal tråd. Grannen arrenderar åkermark utav kommunen och driver ett litet jordbruk. Han har dock problem med rävar. Får jag jaga räv på åkern som ingår i hans arrende och som gränsar mot tomten han också arrenderar där jordbruksfastigheterna står? Själva marken ingår i ett viltvårdsområde, så det finns ju några som har jakträtt där. Men får jag också jaga där då om jag ska skjuta skadedjur åt grannen?
Publicerat Augusti 11, 201015 yr Tänkte kapa en gamal tråd. Grannen arrenderar åkermark utav kommunen och driver ett litet jordbruk. Han har dock problem med rävar. Får jag jaga räv på åkern som ingår i hans arrende och som gränsar mot tomten han också arrenderar där jordbruksfastigheterna står?Själva marken ingår i ett viltvårdsområde, så det finns ju några som har jakträtt där. Men får jag också jaga där då om jag ska skjuta skadedjur åt grannen? Prata med de som har jakträtten. Tror inte de blir sura av att du erbjuder dig att ta bort några rävar... Annars liknar det här några fall jag hört talas om där en bonde arrenderat ut jakten och sedan bett någon annan att skyddsjaga gris på åkern. Jag har inte exakt koll på utfallen annat än att det betytt tråkigheter för samtliga inblandade... Rent allmänt är annars den här typen av frågor väldigt bra att lägga på förbundets area. Linkis, Outdoor och i Juridiska frågor Fiberclass brukar vara väldigt duktiga på att svara.
Publicerat Augusti 11, 201015 yr Prata med de som har jakträtten. Tror inte de blir sura av att du erbjuder dig att ta bort några rävar...Annars liknar det här några fall jag hört talas om där en bonde arrenderat ut jakten och sedan bett någon annan att skyddsjaga gris på åkern. Jag har inte exakt koll på utfallen annat än att det betytt tråkigheter för samtliga inblandade... Rent allmänt är annars den här typen av frågor väldigt bra att lägga på förbundets area. Linkis, Outdoor och i Juridiska frågor Fiberclass brukar vara väldigt duktiga på att svara. Hmm, ska kolla upp på de sidor du tipsat om. Kruxet är att åkern ingår i viltvårdsföreningen, kanske att de isf kanske båste ta ett beslut på ett möte om jag ska få skjuta eller ej. Eller om kommunen som äger marken kanske vet mer om vem som har jakträtten.