Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

De tar sig för grisstövaren o grisarna..

Featured Replies

Publicerat

Man behöver ju inte mycket för att dagen ska bli lyckad..

Galen hund, bössa o så jag... ;)

post-348-1261062872_thumb.jpg

Denna lille årsgris blir hennes fjärde nasse sen i lördags..

Tror det lossnat rejält nu -_-

Publicerat

Grattis, kul att även ett "hopplöst fall" verkar ha mognat -_-

/ Jonas

Publicerat

Grattis! Skitkul att det funkar så bra nu. -_-

Tror jag ska skicka ner Funny på praktikplats hos er. ;)

Publicerat

Now we´re talking...så skall grisjakt genomföras , en hund lite folk och klingande hundmusik...-_-

Några skaderisker i dag.. ;)

(anspelning på annan tråd)

Publicerat
  • Författare
Now we´re talking...så skall grisjakt genomföras , en hund lite folk och klingande hundmusik...;)

Några skaderisker i dag.. B)

(anspelning på annan tråd)

Nä inte tror jag hon låg i riskzonen men nog lät de som faen ett tag... innan hon petade loss grisarna.. va väl 15 min stånd i upptaget.

2-3 st som jag ringade till fots först. Skickade ett gäng SMS men tydligen jobbar alla en dag som denna..-_-

Efter att det spikat rakt ut ur marken via generalpasset mellan sjöarna så tänkte jag att nu ska jag faen i mig passa dagen ut om det nu vänder..

Knallar via bilen o hämtar en 3-bensstol, kan ju bli drygt.. På väg ner till andra generalpasset invid sjökanten så kollar jag pejlen o det verkar stå still nån km söder ut.

Forsätter o går en bit o tittar på Astron igen. de har nu vänt o är påväg i bra fart mot sjön dit jag är påväg.

Springer som faen ner o hinner lagom i pass så hör jag drevet, slänger stolen... så börjar vassen röra sig 10m från mig, ut ur den kommer grisen rakt i famnen på mig. Nassen sköt jag på 2-3m håll...

Va väl en 45-60 min från upptag.

Mistänker att hon lyckades sära på grisarna någonstans på grannmarken. Verkar som den gris som schappar först den drar hon efter direkt.

Publicerat

Grattis till en lyckad dag i grisland.

Kul att hon verkar gå bättre o bättre för varje dag som går.

/Lasse

Publicerat

Grattis Niklas! Skulle själv ha varit ute i dag men som tur va så ställde vi in det planerade! Det har kommit över två dec sedan lunch igår. Och killen som skulle komma till mig hade den bit och åka och med tanke på hur det låter i radio/tv så var det ett vettigt beslut. Det blir grisjakt i helgen och vi får hoppas på att det räcker med snö nu...

//jonas

Publicerat
  • Författare
klingande hundmusik...:rolleyes:

Kom o tänka på en sak... ööhh... nä kan inte med bästa vilja i världen säga att hennes drev "klingar".... :P

Låter mer som Musköt en gång beskrev..

En kosrning mellan tågtuta o galen ko... :P

Publicerat

Grattis på dej :P

Publicerat
Kom o tänka på en sak... ööhh... nä kan inte med bästa vilja i världen säga att hennes drev "klingar".... -_-

Låter mer som Musköt en gång beskrev..

En kosrning mellan tågtuta o galen ko... ;)

Ja ingen kan väl påstå att det låter vackert. ;):D

Men det är väl skit samma så länge hon jagar på det viset. :)

Och tänk om fler kunde fatta att det är så här man ska jaga gris, några få jägare och en bra hund. :)

Publicerat

Grattis NS, jag kan inte annat än att lägga märke till drillingen när den ligger så fint arrangerad uppepå grisen. Sidolåsare, krieghoff eller?

Publicerat
  • Författare
Grattis NS, jag kan inte annat än att lägga märke till drillingen när den ligger så fint arrangerad uppepå grisen. Sidolåsare, krieghoff eller?

Jepp!

12/70, 7x57R Krieghoff. arvegods, eller rättare sagt den är grabbens men han är väl inte riktigt mogen än.. men intresset finns.

Publicerat

[quote name='Musköt' date='Dec 17 2009, 20:49 ' post='371877'

Och tänk om fler kunde fatta att det är så här man ska jaga gris, några få jägare och en bra hund. :rolleyes:

Här är vi överrens Björn :mellow:

Publicerat

Fan va läckert!!!!!

Mvh!

Publicerat
  • Författare

Gris nummer 5 sen i lördags... :wub:

post-348-1261149188_thumb.jpg

O så nasse nummer 6 oxå idag.

post-348-1261149201_thumb.jpg

Va eftersök men vet i faen om vi fick rätt gris... 4 grisar som gick ihop hela tiden..

Ena grisen fick 4 skott oxå..

Fick avbryta o lär väl alldrig få reda på hur det egentligen låg till.

Tar det i eftersöksarena senare.

Publicerat

Fan du är inne i ett stimm nu. ;) Bara att köra på då. :wub:

Brukar grisarna gå ihop för era hundar?

Har aldrig varit med om att flocken hållit ihop mer än 5min som längst för Lina. Hon har aldrig mer än en gris.

Publicerat
  • Författare
Fan du är inne i ett stimm nu. ;) Bara att köra på då. :wub:

Brukar grisarna gå ihop för era hundar?

Har aldrig varit med om att flocken hållit ihop mer än 5min som längst för Lina. Hon har aldrig mer än en gris.

Samma här...

Publicerat
Samma här...

Ok! Tyckte väl att det verkade lite ovanligt.

• 2 weeks later...
Publicerat
  • Författare

B)

Vi är väl uppe i 9 grisar nu sen hon blev sprättad, känns som hon har fått lite revanch lixom.. :D

post-348-1262030701_thumb.jpg

I morse så släpptes hon där det varit gris inatt o hon tjoar iväg som vanligt men det går utanför passlinjen så hon stoppas o en kille går in med henne från andra hållet o då blev det ju rådjurs drev... ^_^ lyckas kalla av henne rätt omgående.

Vi byter såt och när den nästan är slut så reser hon hastigt någort framför oss. Får direkt känslan att nu är det rå igen..

J-vla hund.. kollar där hon gått o där är grisspår.

Vi följer dem en bit o då korsas de av 2 nya rådjursspår.. o där har jycken vinklat efter rådjuren.. de va där hon skrek i.

Jaha.. går upp mot bilen för nu har drevet gått ur såten o jag ska åka o koppla.

Men ser när jag kommit till bilen att hon är o har varit i samma plantering minst 20 min.. hör henne nu o det låter som hon jagar gris...

Den där tågtutan är igång lixom... hör över radion att drevrådjuren gått igenom planteringen men ingen hund kommer i löpan. Hon tjoar på i samma plantering.

Nu flyttas några gubbar om och jag tar mig in mot hunden som kommer o möter mig efter en stund.

Är forfarande lite misstänksam.. men här är det nya grislag.

Jycken drar in i planteringen och ut kommer ett nytt rådjur o den passkytten försöker kalla in hunden som nonchalerar honom o fortsätter tjoa vidare på en löpa, o det visar sig att jycken går på en grislöpa inte på rådjuret.

Hon får kontakt o det sjunger i skogen som det ska :D efter en stund går årsgrisen i pass o jycken får skälla ståndskall 5 min innan grisen dör.

Kopplar och går in igen o hon tjoar några ggr. massor av nya rådjursslag i planteringen. Ytterligare ett rå går ur men ingen hund som jagare den heller.

Hon tar om grisarnas löpa, tror de va 3-4 st men nu är klockan rätt mycket o jag hade tid o passa så vi avbröt innan hon han ifatt dem igen.

Verkar som poletten håller på att trilla ner ordentligt...

Fast så sent som på juldan jagade kräket rådjur i nån timme o sket i mitt något ilskna humör....

Fast jag är j-vligt nöjd med att hon böt drevdjur från fuldjur till gris ;)

• 3 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Vi är uppe i 12 nassar på en månad nu. :huh:

post-348-1263476935_thumb.jpg

post-348-1263476979_thumb.jpg

Ståndad 3 ggr men gick loss först på 30 m sen så kom jag inte närmare än 60 innan galten gav sig iväg.

Sköts på gångstånd av polaren som passade.

Fast kräket reste rådjur först.. så blev de till o ta bilen o köra ifatt idioten..

Men de va snabbt förlåtet... :huh:

Publicerat

Lite nyfiken vad är det för ras/raser i henne? Verkar ju gå riktigt bra...

Publicerat

Grattis! Fan vad kul att det funkar så bra nu. :)

Publicerat

Grattis! Roligt att det går bättre för hundskrället..  :o:)

Publicerat
  • Författare
Lite nyfiken vad är det för ras/raser i henne? Verkar ju gå riktigt bra...

Renrasig Plott direkt importerad från Tennessee USA.

Fick henne när hon va 8 månader, hon är 3 år till sommaren.

Hon tycker de är kallt här..

Står nu o värmer arslet 10 cm från utblåset från kakelugnen :)

Publicerat
Renrasig Plott direkt importerad från Tennessee USA.

Fick henne när hon va 8 månader, hon är 3 år till sommaren.

Hon tycker de är kallt här..

Står nu o värmer arslet 10 cm från utblåset från kakelugnen :rolleyes:

Intressant, vad används rasen till hemma i USA?

Hur går hon på gris? Drivande, kortdrivande, ställande etc? Är det en skarp ras?

Har jagat gris med blandning plott och gråhund/wachtel. Underbart temperament, hund och jaktegenskaper