Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Sponsra Rovdjursföreningen,SNF mfl

Featured Replies

Publicerat

Hej igen

Försökte få igång ett uppror i denna fråga, men ljummet eller felriktat intresse. Skam den som ger sej!

Är svenska jägare som löser det statliga jaktkortet medvetna om att ett antal av våra skattade kronor som går till "Det Statliga Jaktkortet" delas av Naturvårdsverket ut till uttalat jaktfientliga organisationer, tex Svenska Rovdjursföreningen, SNF, WWF och vad dom nu heter...Samtidigt så nekas t ex Svenska Rovdjursföreningen, fast dom borde rimligen vara den andra sidan av samma mynt.

Hur skall vi stoppa detta, tänk att AIK`s Black Army måste betala ett antal kronor till Djurgårdens supporterklubb, det skulle inte ske godvilligt minsann... Men vi jägare, vi betalar utan minsta noterbart gnäll...

Mitt förslag är att vi innehåller den andel av "Den Statliga Jaktkortsavgiften" som hamnat hos våra uttalade motståndare enligt föregående års otydliga redovisning av Nav.verket.

Förslagsvis så kan man sätta in "tvistesumman" på ett särskilt konto hos sin Länsstyrelse, på samma vis som om man är i fejd med hyresvärden. Detsamma borde vara tillämpbart i detta fall, eller vad säger juridiskt bevandrade, (tex Ola på Jägareförbundet)?

Är det inte dags att starta ett uppror!!??

Publicerat

Nope, tycker det är lika illa att mina pengar går till varghatande jägarorganisationer

Andreas

Publicerat

@Andreas Håller med dig!

Publicerat
Nope, tycker det är lika illa att mina pengar går till varghatande jägarorganisationer

Andreas

Tala ur skägget, vilka är jägarorganisationerna som hatar vargen och som åtnjuter pengar?

Publicerat
Tala ur skägget, vilka är jägarorganisationerna som hatar vargen och som åtnjuter pengar?

Mig vetligt får (tjuv)Jägarnas Riksförbund fick 5,5 miljoner kronor (1) för rådgivning, utbildning och information i jakt- och viltfrågor från viltvårsfonden (jaktkorts pengarna) och läser man kommentarerna på deras sida så är det inte så svårt att få det till varghatare.

från artikeln "Varg skjuten i jämtland" (2)

Bra!

Av A.Hellberg 2009-12-26 13:34

Så ska en slipsten dras!

Ännu en

Av Tyskterrier 2009-12-26 17:22

som fått "bita i gräset"

Alldeles utmärkt!!

Jo

Av E E 2009-12-27 06:56

Sätt alla tillbuds stående medel för att utrota varghelvetet,

Från artikeln "varg skjuten i sörsjön dalarna (3)

grattis

Av cl 2009-12-21 17:25

de bästa som hänt på länge!! ett odjur mindre

Janne!

Av tikka 2009-12-21 21:12

vargen var inte HÄR före mig och det spelar ingen roll vem som var först för vargen har inte plats i dagens ekosystem är det så svårt att förstå?

Bara att man bemödar sig att publicera kommentarer som dessa visar vart man står och det är f-n ingenting som jag vill att mina pengar ska sponsra

Källor:

(1) http://www.naturvardsverket.se/sv/Arbete-m...tvardsavgiften/

(2) http://www.jaktojagare.se/se/article.php?i...p;context=60321

(3) http://www.jaktojagare.se/se/comments.php?...ntext=60321#c42

Publicerat

Det är bra med källhänvisning, men var kommer jägarnas riksförbund in? Det är ju folk som kommenterat artiklar på deras hemsida, är det anställda där som skrivit kommentarerna eller vad menar du?

"Jägarorganisationer" i det här fallet är uttryckt som plural, vilka flera jaktorganisationer är att bedömma som bidragsparasiterande varghatare i dina ögon?

Publicerat

Finneotysk,

vi har ju som du själv skriver redan avhandlat detta nyligen. Det är inte längre så att delar av viltvårdsfonden delas ut till olika miljöroganisationer; det ändrade den sittande regeringen på. SNF får en liten del för tre projekt (se nedan), men det ser inte alls likadant ut som för ett par år sedan då bl a Rovdjursföreningen fick medel.

Fördelningen 2008:

• jägarnas organisationer fick grundbidrag och bidrag baserat på antal medlemmar. Svenska Jägareförbundet fick totalt 46,8 miljoner kronor för sitt allmänna uppdrag att leda delar av viltvården och jakten. Jägarnas Riksförbund fick 5,5 miljoner kronor för rådgivning, utbildning och information i jakt- och viltfrågor
  • Naturvårdsverket fick 17,5 miljoner kronor för vilt- och rovdjursforskning, samt 6 miljoner kronor för att driva jaktkorts- och jägarexamensregistren
  • Statens Veterinärmedicinska Anstalt fick 3 miljoner kronor för viltverksamhet, undersökning av vilda djur
  • Naturskyddsföreningen fick 0,5 miljoner kronor för sina projekt att bevara pilgrimsfalk, havsörn och vitryggig hackspett
  • Länsstyrelserna fick 4,5 miljoner kronor för bidrag till bildande av viltvårdsområden
  • Polisen fick 200 000 kronor för att täcka kostnader för att spåra, döda eller omhänderta statens vilt.

Publicerat
Det är bra med källhänvisning, men var kommer jägarnas riksförbund in? Det är ju folk som kommenterat artiklar på deras hemsida, är det anställda där som skrivit kommentarerna eller vad menar du?

"Jägarorganisationer" i det här fallet är uttryckt som plural, vilka flera jaktorganisationer är att bedömma som bidragsparasiterande varghatare i dina ögon?

Nope, jag menade bara en ursäkta om jag var otydlig

Kommentarerna på sidan godkänns manuellt och visar; för mig; tydligt vilken inriktning jrf har och vilket ställningstagade de gjort i rovdjursfrågan.

Andreas

Publicerat

Kanske är det att se som en ventil att få ur sig en åsikt, jag väljer förvisso andra media och kanaler att uttrycka mitt. Men i sak håller jag med. Ingen hundägare vill ha varg på sin mark, jag är inte annorlunda.

Kommentarerna är iofs helt harmlösa, JRFs hemsida når bara de fanatiska åt bägge hållen + uppenbarligen dom som är lite kittsliga och inta kan låta bli att förargas vad några enstaka tomtar skriver :P Att skapa hätsk debatt är ett sett att locka många läsare till sidan, vilket i sin tur leder till större annonsintäkter baserat på just besökarantal. Syftet är mer kommersiellt än kopplat till JRFs rovdjurspolicy. För dom har skrivit under samma dokument som SJF.

JRF gör mycket för ungdomen i Sverige, tror att man med en förfinad styrning kunde nå ut ännu bättre just på landsbygden. Alla jägare är ju inte urbaniserade ännu, tack och lov.

Publicerat
  • Författare
Finneotysk,

vi har ju som du själv skriver redan avhandlat detta nyligen. Det är inte längre så att delar av viltvårdsfonden delas ut till olika miljöroganisationer; det ändrade den sittande regeringen på. SNF får en liten del för tre projekt (se nedan), men det ser inte alls likadant ut som för ett par år sedan då bl a Rovdjursföreningen fick medel.

Fördelningen 2008:

• jägarnas organisationer fick grundbidrag och bidrag baserat på antal medlemmar. Svenska Jägareförbundet fick totalt 46,8 miljoner kronor för sitt allmänna uppdrag att leda delar av viltvården och jakten. Jägarnas Riksförbund fick 5,5 miljoner kronor för rådgivning, utbildning och information i jakt- och viltfrågor
  • Naturvårdsverket fick 17,5 miljoner kronor för vilt- och rovdjursforskning, samt 6 miljoner kronor för att driva jaktkorts- och jägarexamensregistren
  • Statens Veterinärmedicinska Anstalt fick 3 miljoner kronor för viltverksamhet, undersökning av vilda djur
  • Naturskyddsföreningen fick 0,5 miljoner kronor för sina projekt att bevara pilgrimsfalk, havsörn och vitryggig hackspett
  • Länsstyrelserna fick 4,5 miljoner kronor för bidrag till bildande av viltvårdsområden
  • Polisen fick 200 000 kronor för att täcka kostnader för att spåra, döda eller omhänderta statens vilt.

Hej

Kanon om detta redan är löst, försökte via en hopplös mejldiskussion med Nav.verket få klarhet i detta för ett tag sedan, men diverse "namnkunniga" och i jägarkretsar ökända tjänstemän vägrade i princip att ge ett rakt och tydligt svar.

Om problemet inte finns kvar så kan nå´n radera tråden, men kom ihåg att om det går på tok nästa höst så att V o MP får vara med och bestämma så torde tokerierna återkomma.

Se´n kan jag väl anse att spendera 17.5 miljoner på "Verket" visade sej vara tämligen bortkastade pengar, det verkar ju t om dom själva ha insett numera. Och SNF är i mina ögon uttalat jakt och jägarfientliga, vad dom anger att pengarna skall användas till tycker inte jag är vatten värt.

OBS Detta innebär inte med automatik att jag röstar blått eller brunt, eller håller med på JRF´s retorik, vissa individer i dessa forum drar fantatiskt långtgående slutsatser på bara ett enstaka inlägg! Försök gärna kommentera sak, inte spekulera.

• 1 month later...
Publicerat
Mig vetligt får (tjuv)Jägarnas Riksförbund fick 5,5 miljoner kronor (1) för rådgivning, utbildning och information i jakt- och viltfrågor från viltvårsfonden (jaktkorts pengarna) och läser man kommentarerna på deras sida så är det inte så svårt att få det till varghatare.

från artikeln "Varg skjuten i jämtland" (2)

Från artikeln "varg skjuten i sörsjön dalarna (3)

Bara att man bemödar sig att publicera kommentarer som dessa visar vart man står och det är f-n ingenting som jag vill att mina pengar ska sponsra

Källor:

(1) http://www.naturvardsverket.se/sv/Arbete-m...tvardsavgiften/

(2) http://www.jaktojagare.se/se/article.php?i...p;context=60321

(3) http://www.jaktojagare.se/se/comments.php?...ntext=60321#c42

och hur kan du kalla dig jägare? dom ända som gör något vettigt för oss jägare så är de ju Riksjägarna, alla dom där djur/natur föreningarna vill ju ha bort all jakt så varför ska dom ha våra pengar?

Publicerat

Hej

Det man betalar för att få ett gällande statligt jaktkort är en viltvårdsavgift.

Pengarna bör alltså gå till olika former av åtrgärder för att vårda villtet.

(Vilket dessutom råkar vara orsaken till bildandet av Svenska Jägare Förbundet)

Jag och många med mig anser att jakt är en förutsättning för en god villtvård. Men det är inte lika självklart som att villt är en förutsättning för god jakt...

Av de medel som outdoor beskrev utgår från fonden är det väl egentligen bara polisens jag är lite tveksam till.

Årets vargjakt hade knappast blivit av om det inte hade funnits forskning som gav politikerna råg i ryggen.

Jag skulle gärna se att SVA fick mer pengar till riktad forskning. De skulle i mina ögon vara de mest lämpade för att t.ex. göra en seriös undersökning kring skadeskjutningsproblemen. I uppdragsbeskrivningen givetvis med stöd från t.ex. förbundet och djuretiska rådet.

Som jag ser det har vi egentligen bara 2 "issues" med denna fond.

1: Inkomst sidan. Skogs och lantbruks organisationer företräder aktiviteter som påverkar villtet minst lika mycket som jakten. Därmed borde de också betala minst lika mycket.

2: Stoppa MP från att ha infytande över vart pengarna skall gå i framtiden. Jag vet bara ett sätt och det är att rösta. Men har någon andra idéer skall jag lyssna.

MVH // Henrik

Publicerat
Hej

Det man betalar för att få ett gällande statligt jaktkort är en viltvårdsavgift.

Pengarna bör alltså gå till olika former av åtrgärder för att vårda villtet.

(Vilket dessutom råkar vara orsaken till bildandet av Svenska Jägare Förbundet)

Jag och många med mig anser att jakt är en förutsättning för en god villtvård. Men det är inte lika självklart som att villt är en förutsättning för god jakt...

Av de medel som outdoor beskrev utgår från fonden är det väl egentligen bara polisens jag är lite tveksam till.

Årets vargjakt hade knappast blivit av om det inte hade funnits forskning som gav politikerna råg i ryggen.

Jag skulle gärna se att SVA fick mer pengar till riktad forskning. De skulle i mina ögon vara de mest lämpade för att t.ex. göra en seriös undersökning kring skadeskjutningsproblemen. I uppdragsbeskrivningen givetvis med stöd från t.ex. förbundet och djuretiska rådet.

Som jag ser det har vi egentligen bara 2 "issues" med denna fond.

1: Inkomst sidan. Skogs och lantbruks organisationer företräder aktiviteter som påverkar villtet minst lika mycket som jakten. Därmed borde de också betala minst lika mycket.

2: Stoppa MP från att ha infytande över vart pengarna skall gå i framtiden. Jag vet bara ett sätt och det är att rösta. Men har någon andra idéer skall jag lyssna.

MVH // Henrik

Punkt 2=+1