Publicerat December 30, 200916 yr Nu försöker rovdjursföreningen göra allt för att stoppa det kommande vargjakten. Aftonbladet har hakat på och har en artickel i ämnet. Dom vill att naturvårdsverket skall minska kvoten, dom är även rädda för överskjutning och hänvisar till Lodjursjakten. http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6363388.ab Detta med att dom nämner antalet jägare 2 gånger i artickeln gör att man förstår att dom vill ha läsare. Jag är övertygad om att ni som ska ut på fredag och jaga varg kommer att sköta detta mycket bra och enligt alla regler.
Publicerat December 30, 200916 yr Läste komentarerna på aftonbladet och vet inte om jag ska skratta eller gråta åt vissa av dom. Daniel
Publicerat December 30, 200916 yr Som sagt, man skall ägna sig åt de saker man är duktig på och har koll. Av denna anledningen är jag inte inne på knypplingsforum och beklagar mig över den illa behandligen av garn och dylikt! Klart folk måste få ha åsikter men när de har noll koll så kanske hjärnan borde säga -"stopp, kanske man skulle ta reda på lite fakta först?..." Som sagt, utgår från att vargjakten kommer att skötas snyggt, annars kan vi glömma detta framöver! Och gissa om vi kommer att få en vargdebatt som får dagens debatt att blekna då! Detta skall givetvis gälla all jakt, inte bara vargjakten. Som en liten anekdot (tämligen off-topic men ändå) så pikade jag min lillebror nu i mellandagarna när han var och hälsade på. Han är vegetarian och när jag skulle hitta lite quorn och sya-substitut till honom så hette allt någonting med -korv, -file, -burgare osv... Varför skall alla vegetariska substitut efterlikna kött? Nu hör det till saken att brorsan såg en hare i min trädgård som jag snabbt inhämate medels Browning. Han såg på mycket intresserat när jag tog ur den och hängde upp den. Han ville gärna se när jag flådde och styckade den men jag vill att de skall hänga först så det blev inget mer. Riktigt kul med en vegetarian som är intresserad av jakt och hur man tar tillvara på viltet! (slut off-topic)
Publicerat December 31, 200916 yr Nu försöker rovdjursföreningen göra allt för att stoppa det kommande vargjakten. Aftonbladet har hakat på och har en artickel i ämnet. Dom vill att naturvårdsverket skall minska kvoten, dom är även rädda för överskjutning och hänvisar till Lodjursjakten. http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6363388.ab Detta med att dom nämner antalet jägare 2 gånger i artikeln gör att man förstår att dom vill ha läsare. Jag är övertygad om att ni som ska ut på fredag och jaga varg kommer att sköta detta mycket bra och enligt alla regler. Det är märkligt att en så liten grupp människor, fått så mycket att säga till om i Sverige, om förvaltning av rovdjur etc. Hur kan detta komma sig i demokratins namn? Gissar att det finns ca 500.000 jägare i Sverige, och SRF med flera har tydligen inte mer än ca 3-5000 medlemmar. De skriver samtidigt att det "bara finns" ca 190-219 vargar i landet. Hur är det möjligt att ALLA dessa kramare och forskare kunnat gå i samma skola? Ingen av dem har ju lärt sig att räkna ännu, och ändå sitter de på sådana toppjobb. Luktar mygel tycker jag. Dessutom, varför skall vi jägare behöva finna oss i demokratiskt tagna beslut när inte dessa kramare fattar vad regeringen och riksdag kommit fram till. Skall vi jägare börja yla om EU när vi inte får vår vilja igenom?
Publicerat December 31, 200916 yr Men de är fler än antalet renägande samer... för att koppla an till en annan aktiv tråd. Hukar... men kunde inte låta bli !
Publicerat Januari 3, 201016 yr Men de är fler än antalet renägande samer... för att koppla an till en annan aktiv tråd.Hukar... men kunde inte låta bli ! +1 (Duckar bakom samma skydd.) Men det är ännu märkligare som skrivits ovan att en liten förening som Rovdjursföreningen kan ha så himla mkt att säga till om vad det gäller jakten! Eftersom vi i stora drag beslutar och genomför saker enligt majoritetens beslut så är det märkligt att i vissa sammanhang ska en liten liten liten liten liten minoritet kunna stjälpa beslut. Jag kan förstå det om det gäller saker som direkt påverkar ett fåtal - typ ett dammbygge i en dalgång där det bor 25 personer... Men när det gäller rovdjursföreningen så lär väl knappast majoriteten av deras medlemar få någon direkt glädje av att det finns MÄNGDER av rovdjur i skogarna.