Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

älg förstör på åteln

Featured Replies

Publicerat

Hejsan!

Jag och min "jakt-kollega" har under en längre tid suttit och vaktat svin. Det är rikligt med svin för övrig. Men nu har ett bekymmer kommit upp. En totalt hjärndöd älgko ställer sig och äter vid åteln, om inte så ligger den 10 meter bort och vaktar den. Detta gör att Vildsvinsgrupper står och väntar längs med skogsbrynet och detta gör om oskjutbara. I år har vi på denna platsen skjutit runt tio grisar, fyra dovhjortar, kronhjortar och en älg (när det var lovligt). Men nu i flera veckor i sträck ingenting.

Ska även tilläggas att det inte på något vis går att skrämma älgen. vi har testat lysa på den i mörker, springa mot den med motorsåg, skjuta i luften med både hagel och studsare. köra mot den med traktor.

Hur gör vi nu för att få bort denna odugliga älg? För den är verkligen ett orosmoment!

Tack på förhand

Publicerat

:lol::lol:

Jag tror älgen är en skogens väktare och tycker att ni skjutit tillräckligt på denna åteln. :rolleyes:

Publicerat

Detta måste kvala in som "Dagens I-landsproblem" :lol:

Publicerat

ha ha. suck it up. :lol:

Publicerat
  • Författare

haha fruktansvärt påfrestande.

Finns det något sätt att få bort den utan att få bort något annat av grisarna, hjortarna osv?

förutom att fylla den med kulor :lol::D

Publicerat

Jag har nog ingen lösning på detta problemet mer än att ni kanske skall prova att anlägga en foderplats till och se om älgen alternativt vildsvinen flyttar på sig.

Hur som haver låter det som en ganska häftig syn ändå! :lol:

Publicerat
  • Författare
Jag har nog ingen lösning på detta problemet mer än att ni kanske skall prova att anlägga en foderplats till och se om älgen alternativt vildsvinen flyttar på sig.

Hur som haver låter det som en ganska häftig syn ändå! :lol:

sant. i början va det riktigt häftig att se älgen springa efter och jaga iväg rådjuren och sedan lägga sig och vakta foderplatsen.

Men nu börjar man bli lite less :lol:

Man är väl egentligen bara lite för bortskämd ;)

Publicerat

Släpp hund på älgen vet jag... Med tanke på antal nedlagda vilt så borde marken vara tillräcklig för det. Kan nog behövas att man släpper ett par gånger men tillslut borde den ge med sig. Har ni inte tillgång till hund som går på älg så finns säkert någon här på forumet som bor i din närhet och kan hjälpa till och samtidigt få träningstillfälle för sin jycke...

Publicerat
  • Författare

Vi testa det men den gav sig inte :lol:

Vi har testat jaga den med hund men inte givit resultat men bara att fortsätta nöta antar jag ;)

Publicerat

hur är det just i sånahär fall att skjuta med gummibuckshot ? får man göra det då djur är på gården och förstör ? är det lagligt i sverige, detta är inte förslag att göra nånting illegalt det är en frågan om det är illegalt :|

Publicerat
  • Författare
hur är det just i sånahär fall att skjuta med gummibuckshot ? får man göra det då djur är på gården och förstör ? är det lagligt i sverige, detta är inte förslag att göra nånting illegalt det är en frågan om det är illegalt :|

hmm, Aldrig hört om. vad är gummibuckshot?

Publicerat

nje tror inte att det e lagligt med "beanbags" tyvärr kanske om man får tillstånd av NVV eller länstyrelsen fast jag skulle tro att det är omölijgt att få ändå pga av att det är ingen näring som får stryk av älgen

fast jag tror en högt placerad eltråd med ett kraftigt aggregat skulle göra susen

Publicerat

haha "sprungit mot den med motorsåg " :D:)

Publicerat

Det är vare sig lagligt eller etiskt.

Publicerat
  • Författare
haha "sprungit mot den med motorsåg " :D:)

fem meter ifrån och fullt varv på sågen men den står pall :)

Publicerat

Jag tror mest på att störa den med hund så ofta som möjligt är det enda alternativet om du inte vill anlägga en till åtel.

Stå på dig! Trägen vinner som man brukar säga! ;)

Publicerat
  • Författare
Jag tror mest på att störa den med hund så ofta som möjligt är det enda alternativet om du inte vill anlägga en till åtel.

Stå på dig! Trägen vinner som man brukar säga! :huh:

jo..

tyvärr långt kvar till älg-jakten men det kommer bli befriande att mala ner honom till marken ;)

Publicerat

Förstår det!

Djur kan vara en riktig plåga ibland! :rolleyes:

Men jag måste medge att det verkar vara en riktigt cool älg ni har där! :huh:

Passar den tiderna på åteln eller är den där jämt?

Publicerat

stenhård älg. den borde ju sparas, endast för sin dryga 'I dont give a f**k' attityd. :rolleyes:

Publicerat
  • Författare
stenhård älg. den borde ju sparas, endast för sin dryga 'I dont give a f**k' attityd. :blink:

Haha precis. ingenting som biter på den :D

Den är på åtel 24/7 om inte 20 meter där ifrån och vaktar den! ;D

Publicerat

Stäng åteln en vecka eller två,

se till att tjära rejält på de tjärträd ni har där och ev lägg ut sådant åtelmaterial som älgar inte äter,

om du inte förstår vad jag menar med det är det kanske lika bra :blink:

Älgar är iofs vanedjur men utan betor på åteln eller vad det nu som den gillar så mycket så drar även dem.

Du vars i Hörby trakten är det som du jagar, har hemmagården i Årröd själv.

/Christian

Publicerat
  • Författare
Stäng åteln en vecka eller två,

se till att tjära rejält på de tjärträd ni har där och ev lägg ut sådant åtelmaterial som älgar inte äter,

om du inte förstår vad jag menar med det är det kanske lika bra ;)

Älgar är iofs vanedjur men utan betor på åteln eller vad det nu som den gillar så mycket så drar även dem.

Du vars i Hörby trakten är det som du jagar, har hemmagården i Årröd själv.

/Christian

aah trevligt.

Vi sitter på hans mark. och den gården ligger i bregnahult. Runt önneköp typ :P

Publicerat
aah trevligt.

Vi sitter på hans mark. och den gården ligger i bregnahult. Runt önneköp typ :P

Är det hos andreas ?