Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Rävpatroner

Featured Replies

Publicerat

Like som partys jager jeg med støver og grythund , og jeg er enig med Partys valg av ammo. Spesielt på grytjakt med skudd bakfra må du ha en størrelse på haglene som får inntregning nok gjennom rygg. Samme med støverdrev , ikke alltid det blir rene sideskudd her heller. Og da mener jeg 5 hagl kan bli i noe " klen ". Jeg er helt med på det med dekning og antall hagl , men 2 hagl har bedre inntregning gjennom bein osv enn 5 hagl.

Publicerat

Själv har jag väl radikalt åt räv ;) Winchester Super xx 12/89 3.8mm 63g

Ni skall veta att vi har stora rävar i Finland! :rolleyes:

Publicerat
Själv har jag väl radikalt åt räv ;) Winchester Super xx 12/89 3.8mm 63g

Ni skall veta att vi har stora rävar i Finland! :rolleyes:

Nar ska ju alltjämt va värst :D

Publicerat

he har et häilt klart rätt i !!! :rolleyes:

• 2 weeks later...
Publicerat

Jag skjuter räv med Rio Royals 25 grams hagels #US 5. Till kaliber 20 då. Funkar perfekt tycker jag. Dom rävar jag har skjutit på drev och från gryt har inte klagat. Ibland har man bommat och då springer dom naturligtvis vidare. Men om man träffar bra så åker dom i backen med en gång.

//Jakttoffe

Publicerat
Mer än 30 gram hagel har man sällan/aldrig behov av

/Christian

Kan du inte försöka få hagel-ammo tillverkarna att förstå det också? Det är väldigt svårt att hitta hagelammo i affärerna under 36g laddning tycker jag!

Publicerat

Henrik,

talar vi om kaliber 12 här så rekommenderar jag stark Rottweill Tiger,

iofs en 32 grams laddning men den är jämn och fin,

har bett om att det skall tas hem av deras Dispersion variant som har filt förladdning, gillar inte plastförladdningar i skogen.

Sen har ju Eley och även Hull ett antal laddningar runt 30 gram som inte är fy skam de heller, :angry:

Men jag håller med dig, det är svårt att hitta inte så tunga laddningar att jaga med.

/Christian

Publicerat
Nar ska ju alltjämt va värst :D

Nä vi är väre i sverge ^_^

Jag använder 12x89 egenladad

65g 3.5mm 550ms

Och exstra tång eller exstra öpen beroende på vad jag har för pas

Mvh Anders

Publicerat

US 6, 32g:are använder jag till näst intill allt. men som någon sa att det blir så mkt hagel i rådjuren så går nog upp mig till 5:or ( han sa iof 5:or vart för mkt hagel men men )

använder iof 32g 5:or oxå beroende på.

skjutit 2 rävar med US 7,5 24g, men då på sommaren. gick skitfint. bägge dog på plats men genomslag dessutom

• 4 weeks later...
Publicerat

Alla rävar jag skjutit med hagel har kommit fram under småviltjakt där man inte väntar sig att se dem och då har både pumpen och sida-sidan fått finna sig i att spotta fram 32g 6:or. Det fungerade utmärkt på de rävarna. Trångborrningen var inte hård heller, vänsterpipan är den tightaste av dem och den är brotchad till strax under halv choke. Men är jag speciellt ute efter räv så laddar jag helt klart grövre, 36 gram US 5-3 lite beroende på årstid och vad för annat vilt som är tillåtet för dagen.

Alla andra får gärna spruta iväg 12/89 med 60 gram hagel, det har jag inte alls ont av. Men själv tycker jag inte att jag har nytta av något hårdare än Rottweil Weidmannsheil 12/70 36 gram US3. :)

• 4 months later...
Publicerat
Jag tycker det är ofta det disskuteras vad vi ska ha när vi jagar annat jag tycker det skulle vara roligt veta hur ni som jagar räv med hagel disskuterar.

Själv har jag fastnat för rotweill 20/76 magnum 2:or på räv tror det är 33 gram.(vet att det nöter på byssan men de skott jag skjuter /säsong kan jag ta det om räven dör)

Har provat lite olika fabrikat men fått skadskjutningar om avståndet och vinkeln inte stått mig bi....

De flesta rävar jag skjutit är gryträvar på vintern så då blir det ofta snett bakifrån på fullpälsat vilt...

Provat några olika gyttorp, eley bland annat men rävarna har ibland kommit upp igen och gett sig vidare.

Patronen jag kör med verkar ganska trång, i gengäld så har min drilling ganska öppen förstapipa och moderat trångpipa ca 1/4 resp 3/4.

Vad jag skulle vilja prova är eventuellt en riktigt öppen patron i första pipan när man står vid gryt...förslag.

Själv använder jag gyttorp magnum us 1 och gyttorp special us 3:) us 3 som första skott och us 1 som andra <_< laddar lika på rådjur:)

Publicerat

Om vi nu talar om rävjakt...

på drev: 36 grams US 1-3

vid gryt: 32 grams US 5-6

Publicerat

rottweil 3or eller BB brukar jag ha,Iband BBB och på tavla sitter dessa 3 ofta snuskigt bra ihop upp till 45meter..

• 10 months later...
Publicerat
  • Författare

I år har jag provat vid trängre gryt en eley impax med pappförladdning i treor i förstapipan och de få rävar jag skjutit på har det funkat bra, en räv drog dock vidare då det började bli 25 och bakifrån den var redan påskjuten, med facit i hand tror jag den legat med min trängre patron, det släppte hår från den ....stövare drev ikapp den till efter några km....

Men vid trånga pass funkar den..

Publicerat

Sjävl kör jag med gyttorp special! Ettor 36g kan lova att räven stöper kanske inte de bästa om man vill ta vara på skinnet men men! :rolleyes:

Publicerat

hejsan

intressant och givande tråd.

vad jag saknar är med vilken borrning ni väljer att panga de olika laddningarna, känns relevant i frågan.... :wub:

vänligen nils

Publicerat

Räven kräver mer än några hagel i kroppen för att bli kvar på plats.

Jag förespråkar (som vanligt) snortrånga choker om det inte är på extremt kort håll (<10 meter).

Satsa på en träff mitt i frambogen vid sida eller mitt i huvudet om den är vänd mot dig - det tenderar att ge önskad effekt.

Räven kan vara väldigt hårdskjuten och skall man testa på lite längre håll skall man veta vad man gör.

Jag har skjutit ryggraden av en räv en gång och den fortsatte i 40 meter innan jag klippte den i huvudet. (AAA Buckshot)

Huruvida den sprang med framtassarna i ren reflex eller om den faktiskt var fullt levande vet jag ej men fort gick det!

Vad gäller hagel så skall man inte ha mindre hagel än US 5 om jag får komma med en rekommendation och samtidigt inte ha en övertro på grova hagel. Det blir fort stora hål i svärmen...

Det är inget fel med att ha 36g laddningar på räv eftersom måltavlan är förhållandevis liten till hur tuff den är.

Publicerat
  • Författare

Min drilling är ganska öppen i första pipan runt 1/4 annars hade jag nog övervägt att ta upp den lite....

Den trängre pipan är nog runt 3/4 vilket jag tycker är ganska bra.

Jag vill ha en öppen första pipa när man står vid gryt..och en trång kanske till och med riktigt trång i andrapipan då man står på drev....

Har man utbytbara skulle man ju då ha typ cylinder vid gryt och full på drev....

Finns ganska många rävjägare nu som köpt bössor i 12/89 och choker som är så trånga att haglen går ut ett och ett :blink: men de håller ihop bra på 50+ meter med grövre hagel nu har ju jag drilling så jag har ju en kula att chansa med om det skulle bli långt.