Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Polisanmälan mot spårning av varg

Featured Replies

Publicerat

Som jag skrev i en tråd tidigare så hörde jag ryktesvägen via FB att någon vargsympatisör skulle polisanmäla jägarna för att de börjat spåra varg redan innan jakten, bla rävper skrev det i en artikel

Nu står det i tidningen att så skett

Var det tillåtet eller inte att spåra varg innan jaktperiodens början?

Polisen har inlett en förundersökning.

– Enligt jaktlagen får man inte ägna sig åt det här, om jag tolkar det rätt, säger Kenneth Karlsson, förundersökningsledare.

Han citerar Jaktlagens femte paragraf: ”Vilt får inte ofredas eller förföljas annat än vid jakt.”

http://www.nwt.se/article639570.ece

Andreas

Publicerat

Det blir nog inte så lätt för lagens långa arm att bevisa att någon varit ute innan och spårat även om någon journalist skrivit så i en artikel. Jag tror inte någon erkänner så där direkt om att man varit ute och spårat innan.

Men som det även stod i artikeln är det inte olagligt att kolla efter spår om man inte stör djuren. Så fick jag intrycket av att spårningen gått till. För de hade ju inte förföljt och tryckt vargarna åt något håll innan de fick börja jaga. Verkar det som i alla fall. Har vargspårarna gjort det är det kanske lite värre, men men, det ska bevisas...

Fast den jaktledaren i Sunne som spårat varg sedan den 14 december och lämnat in rapporten till kommunen kan kanske få det lite hett om öronen...men åter igen: Det ska bevisas att det varit fråga om ofredande och störande verksamhet och det kommer nog aldrig någon att erkänna och vi får hoppas att det inte varit så heller.

Publicerat

Det blir ju lite fånigt kan jag tycka, för det spåras ju kontinuerligt hela jaktsäsongen.

Alla jag känner som har hund spårar av området innan man släpper. Det hör till när man jagar i vargtrakter att man tar en extra runda på väg ut.

Då blir det helt naturligt att man har rätt bra koll på var vargarna håller hus.

Så funkar det väl överallt, eller?

Publicerat

Börjar ju bli patetiskt med alla anmälningar. :rolleyes:

Att leta efter spår, alltså att spåra av ett område kan väl aldrig vara ett brott. Men däremot att följa ett spår under icke jakttid.

Publicerat
Börjar ju bli patetiskt med alla anmälningar. :rolleyes:

Håller med, det verkar som dom famlar efter halmstrån just nu, tycker man stöter på tunna argument överallt i debatten just nu.

Läste Miljöminister Carlgrens åsikt just nyss i SvD, och komentarerna efteråt visar ju en del av frustrationen som kramarna känner när dom inte får något gehör för sin syn på jägarna, senaste SIFO undersökningen visade ju också att en majoritet av svenskarna är för en stabil vargstam, men även för vargjakten, så där får ju kramarna problem att motivera en hel del av sina argument just nu, iom att "jägarlobbyn" framställts som en bullrig minoritet.

Publicerat

Hyfsat övertygad om att de som anmält har lite taskig koll i vanlig ordning. Hela syftet med "spårningen" inför jakten har ju varit att veta vart de höll hus och givet det så ringar man väl bara? Att ge sig in och spåra riskerar ju att peta iväg vargarna och att man därmed tappar kontroll över vart de befinner sig.

Hur som, blir svårt att bevisa brott så min tro är att detta läggs ned.

Mvh!

Publicerat

Ibland får det sunda förnuftet råda :(

/Lasse

Publicerat

Skönt att det inte är olagligt att vara ute i skog och mark, då det är det enda som det finns bevis för.

Oskyldig tills motsatsen bevisas, var det visst.  :(

Publicerat

Ursäkta men jag hittar ingenstans att den "för tidiga spårningen" är frisläppt - endast översskjutningen och artskyddsbrottet (vad håken det nu varförnåge ?)

Det kan ju hända att min hjärna frusit och därmed inte tar in alla signaler :)

Raggarö

Publicerat

Det som har gjorts är väl istort sett att man åkt bil efter vägar för att se vart vargen har korsat och inte?

Publicerat

HJÄLP !!!!!!

Kan ni läsa något som är dolt för mig ?

Ursäkta men jag hittar ingenstans att den "för tidiga spårningen" är frisläppt - endast översskjutningen och artskyddsbrottet (vad håken det nu varförnåge ?)

Raggarö

Publicerat
HJÄLP !!!!!!

Kan ni läsa något som är dolt för mig ?

Raggarö

Jag är helt med dig på att det pratas om två olika saker här :rolleyes:

Publicerat
Jag är helt med dig på att det pratas om två olika saker här :rolleyes:

Inget är dolt. Tror det är ett missförstånd att brottsmisstanke lagts ner... Än.  :rolleyes:

Publicerat

Tack Grabbar !! - Trodde att jag var dum i huvet ett tag......

Nu fick jag bekräftat att jag är lika intelligent som vanligt ;)

Raggarö