Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

5.6*52R

Featured Replies

Publicerat

Hej!

Har en kombi med ovanstående kulkaliber och tycker ammon är väldigt dyr iaf Normas, det finns inte så mycke å välja på verkar det som S&B har hyffsat pris på sina, men törs man köpa sådana?. Jag tycker det skrivs mycket dåligheter om dom,

eller funkar dom bra i ett kombivapen/brytvapen? då behöver man ju inte oroa sig för slutstycken som fastnar iaf.

Finns det andra nackdelar som tex orimligt dålig precision eller nåt? Har ni några tips på bra ammo till 5.6*52R kalibern eller är det bara Norma som gäller, finns det någon duktig handladdare som laddar dessa till hyffsat pris?

Publicerat

Problemet är väl utbudet på kulor då den har 0,228 ist för 0,224 i diameter. Skulle va en superkaliber om man byggde en på en riktig 22 pipa i tex en kipplauf eller fallblockare.

Publicerat

Mitt enda svar är att börja handladda själv....

Har själv en drilling med denna kaliber, än så länge har jag ammo så det räcker läänge men sen blir det handladdning som gäller för min del.

S&B är skitammo enligt min mening så den tar jag inte ens i med tång.

F.Ö. så håller jag med Mats om att det hade vart bättre om den byggde på .224" istället för .228", rätt twist på pipan och sen hade det funnits ett bra utbud på kulor.

/Robban

Publicerat
Mitt enda svar är att börja handladda själv....

Har själv en drilling med denna kaliber, än så länge har jag ammo så det räcker läänge men sen blir det handladdning som gäller för min del.

S&B är skitammo enligt min mening så den tar jag inte ens i med tång.

F.Ö. så håller jag med Mats om att det hade vart bättre om den byggde på .224" istället för .228", rätt twist på pipan och sen hade det funnits ett bra utbud på kulor.

/Robban

1-8" i twist och 90 gr matchkulor hade du haft en dräpare på långhåll :(

Publicerat
1-8" i twist och 90 gr matchkulor hade du haft en dräpare på långhåll :P

Japp helt klart. :D

Det som suger pung är att jag inte kan byta pipa på drullingen... :(

Publicerat

Har en kombi i den kalibern och den skjuter riktigt bra med Normas inte allt för billiga ammo, men jag gör av med en ask var tredje år och det kan jag stå ut med :(

Robban M laddar du själv i den kalibern?

Publicerat

Det finns redan en bra kaliber i .224 för div brytvapen och kombis, 5,6x50R,

potent och kompakt, I like. :) Lite som jag typ :)

Men att handladda 5,6x52R är lite som att mecka med 22 Hornet, var försiktigt med mäsingen i halsen och hylsorna varar i en evighet.

Visst är de väl Hornady som tillverkar kulorna för denna kaliber?

/Christian

Publicerat
  • Författare

Tack för svaren, hm handladdning är ju intressant men för det första kan jag inget om det, och för det andra kommer det nog att kosta en del att komma igång med det, fast det skulle ju vara kul att ladda själv. Har en känsla att det kanske blir som pertan säger det kommer inte gå åt så mycke ammo, så då kanske man kan stå ut med kostnaden. Men ingen som har erfarenhet hur S&B funkar till just den här kalibern? jag ska skjuta in ett sikte, så frågan blir ju vilket märke jag ska skjuta in bössan med, Normas pris avskräcker lite men det är väl bara att gilla läget kanske=)

Publicerat

S&B jaktammo har lite bättre kvalité än deras träningsammo,

men efter att jag kört ett paket genom min drilling blir det inget mer,

allt för höga tryck och taskig precision var resultatet.

/Christian

Publicerat

I denna ypperliga kaliber finns det dessvärre inte så många ammunitionsalternativ men RWS har ett par laddningar på programmet.

Annars är det givna svaret handladdning, visserligen är det ont om kulalternativ i .228 men de båda kulorna från Hornady (som Norma säljer) är faktiskt riktigt väl anpassade för kalibern och det aktuella viltet.

Faktum är att 5.6x52R är en av de kalibrar som jag varit allra mest nöjd med genom åren.

Henrik

Publicerat

har en brno kombi 5,6*52R funkar utmärkt med s&b ammo.

Publicerat
  • Författare

Är det någon som har ett bra recept för att handladda dessa, vilka kulor, hylsor mm man bör använda och vilka verktyg som behövs. Jag är rookie inom området så jag antar att jag behöver läsa en del i ämnet om jag ska ge mig på det.

Jag har nyss köpt kombin (Miroku combo) och jag siktar på att ha den under lång tid så handladd är ju intressant.

Publicerat
Har en kombi i den kalibern och den skjuter riktigt bra med Normas inte allt för billiga ammo, men jag gör av med en ask var tredje år och det kan jag stå ut med ;)

Robban M laddar du själv i den kalibern?

Inte ännu men jag har alla komponenter hemma bla en ask med Normas 71grs SP som jag snubblade över hos en lokal handlare. Fick ge 350 spenados för den om jag inte minns fel... :P

Köpte för ett tag sedan ett beggat verktyg av fabrikat RCBS men det gör jag nog mig av med då jag kör med Redding som är enligt min mening mer pålitliga. ;)

Min drilling är som din kombi, kan skjuta skott efter skott och det sticker inte iväg nånstans, Åke på Norma skall få kläcka ur sig vad dom proppellerade kulorna med i denna eminenta kaliber. ;)

Publicerat
Det finns redan en bra kaliber i .224 för div brytvapen och kombis, 5,6x50R,

potent och kompakt, I like. ;) Lite som jag typ ;)

Men att handladda 5,6x52R är lite som att mecka med 22 Hornet, var försiktigt med mäsingen i halsen och hylsorna varar i en evighet.

Visst är de väl Hornady som tillverkar kulorna för denna kaliber?

/Christian

Bra tips där Chris vad gäller hylsorna! ;)

Hornady tillverkar mycket riktigt kulor fortfarande dock är dom i kaliber .227" http://www.hornady.com/store/.227-22-CAL/

/Robban

Publicerat
Bra tips där Chris vad gäller hylsorna! ;)

Hornady tillverkar mycket riktigt kulor fortfarande dock är dom i kaliber .227" http://www.hornady.com/store/.227-22-CAL/

/Robban

Tja du vet, jag är en känslig kille.

Tänker på andra o så.

/Christian

Publicerat

Tänker på andra o så.

/Christian

Mmm fin gosse. :rolleyes:

Publicerat

Tänker på andra o så.

/Christian

Mmm fin gosse. ^_^

Tror vi har ett kärlekspar på gång :DB):)

Publicerat
Tror vi har ett kärlekspar på gång :o:wub::huh:

Hepp, där har du fel, skulle aldrig vänstra mot Mike aka Mr Mauser, jag är och förblir hans "sidekick" men å andra sidan, är man såhär snäll o gullig som jag är så vet man ju aldrig vad man attraherar för något till sig -_-

Du är bara avis och nu vet jag inte längre om jag vill att du skall gänga min pang för dämparmontering,

hade tänkt bjuda på en dejt om du högg på erbjudandet. :P

Skämt åsido, det är bra att vi kan ha mjukare, vänligare ton här än på andra fora jag tidigare har bevandrat.

Så nu skänker jag lite :wub: to you all..

/Christian

Publicerat

Era jävla stollar! ^_^

Publicerat
Era jävla stollar! ;)

+1

/ ^_^

Publicerat
;):lol:
Publicerat
  • Författare

Åter till S&B nu då som ju faktiskt går att få tag i till riktigt bra pris, hur pass oduglig precision får man räkna med om man

använder dom i den här kalibern, ni som provat hur mycket sprider dom på tex 80m.

Publicerat
Åter till S&B nu då som ju faktiskt går att få tag i till riktigt bra pris, hur pass oduglig precision får man räkna med om man

använder dom i den här kalibern, ni som provat hur mycket sprider dom på tex 80m.

Vi kan spekulera tills vi blir blå,

finns bara ett sätt att ta reda på det, prova dem,

men

skjut bara med deras jaktammo då.

Som angivet ovan är det inget jag rekommenderar och jag önskar att du ville låta bli men är du nyfiken så skjut som det så vackert heter.

/Christian

Publicerat

S&B är ju lågbudget så räkna inte med allt för mycket. Men dom kan ju gå helt super i din bössa, bara att prova för att veta.

Publicerat
  • Författare

Verkar inte vara så många som säljer laddverktyg till nämnd kaliber, vad jag förstått så är det 22 savage highpower jag ska leta efter, någon som har tips på vilka som säljer dessa? de flesta som säljer hornady verktyg verkar inte ha just för 22 savage av ngn anledning, och den enda jag sett som hade skulle typ ha 3ggr mer för verktygen till denna kalibern=(