Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kikarsikte

Featured Replies

Publicerat

Hejsan!

Skulle behöva hjälp med ett bra kikarsikte som ligger mellan 10-14000.

Jag har kollat ett tag på ett kikarsikte, det är Docter 2.5-10x50 L Unipoint Belyst 4-0 Kikarsikte. Jag tycker det verkar bra. Har ingen budget för Swarovski eller Zeiss....

Så jag undrar om det är någon som har testat Docter siktena, om de är bra eller om det inte är så bra.. De jag har tänkt jaga är mest Gris, älg mm.

Här kan ni kolla på det också: http://www.handladigitalt.se/docter-2510x5...kte-p-3016.html.

skulle vara kul med förslag:)

Publicerat

Docter har fått bra kritik genom åren jag har själv aldrig provat, ett trijicon 2.5-10x56 kanske fått bra kritik genom åren och batteri torsk lär du inte bli.

http://www.zeiss.se/4125680F002BA25A/Embed...entidningen.pdf

6 år gammal visserligen men kan ge något på vägen.

Publicerat

kolla med Svante Nilsson Vapen i Uppsala, de kan ha häpnadsväckande låga priser på Zeiss ibland.

Publicerat

Jag har en Docter UP 2,5-10x50 och den fungerar utmärkt att jaga gris med även utan måne. Jag har jämfört med Zeiss och Swarre och det kan kanske finnas nån teoretisk skillnad men jag har inte upptäckt den. Det var faktiskt en Swarre fanatiker som utbrast förvånat " vad skarp bild det är..." och han brukar vara snål med beröm. :P

Publicerat

Vart köpte du det RW? Måste ha tag på ytterligare ett sikte med lite fräs i.. Fick ett Bushnell Banner av Skurebo och det var mööörrkt i det i natt :rolleyes:

Mvh!

Publicerat
Vart köpte du det RW? Måste ha tag på ytterligare ett sikte med lite fräs i.. Fick ett Bushnell Banner av Skurebo och det var mööörrkt i det i natt :rolleyes:

Mvh!

MES ;)

Jag har ett Elit 6500 2,5-16-42 som kommer att bli till salu...........

/Lasse

Publicerat

Lite skeptisk till amerikanska sikten när det ofta gäller jakt i dåligt ljus, måste ha belyst..

Mvh!

Publicerat

Mvh!

Annons på Blocket. Killen köpte några sikten av generalagenten på Bosjöklostermässan så han fick bra pris. Sen sålde han av dem tills han hade ett kvar till sig själv och jag misstänker att han hade det gratis men va fan, jag fick mitt också till bra pris (8500:-). Enda grejen som jag märkt är lite knepig är att sätta igång belysningen när man har tjocka vantar på. Knappen är lite liten och skall tryckas på tre ggr så belysningen hamnar på inställt läge. Trycker man bara två ggr blir det "standardljus" vilket är jätteljust när det är mörkt ute. I värsta fall får man ta av sig handsken vilket är kallt när det blåser och är minus. Å andra sidan kanske man får ta av sej handsken på andra fabrikat också??? Swarre z6 har ju pyttesmå knappar att reglera ljuset på t ex.

Publicerat

... lägger till lite....

Egentligen tycker jag att det är knasigt att ha reglagen till belysningen på vänster sida av siktet. Står man på pass måste man ju ta ner bössan om man vill ändra eller sätta på belysningen. Bästa stället att ha reglaget tycker jag är på okularet så att man kan nå det med höger hand (för högerskytter då). Leupold och gamla Varipointen har det ju så. Då går det att ratta på reglaget utan att ta ner bössan.

Publicerat

Hej,

har en Docter UP, men en 1,5 - 6 x 42. Är jättenöjd med kikaren och framförallt optik och belysning. Har haft förmånen att jämföra med Zeiss i vakkojan och kan inte se någon större skillnad faktiskt. Batteri eller inte tycker jag är en oväsentlighet utan det viktigaste är att man gillar riktmedlet. Batteriet slår av efter 3 timmar om man har glömt det på och är av typen "CR 2032" (finns i alla elektronikbodar och är billigt 25-40 sek). Sedan är det förstås en smaksak med val av kikare men jag tycker det är riktigt prisvärt om man jämför med Zeiss och Swarre.

mvh

Publicerat

Jag kommer själv köpa mig ett sikte rätt så snart.

första kravet är ungefär 2.5-12x56

andra är att det är belyst

Jag har läst mig till på forumet och dom två siktena jag känner att jag kommer få mest för pengarna är Monarch E 2.5-10x56

Länk: http://www.nikonstore.se/Product/ProductDetails.aspx?p=16743

Och det andra sikten är Trijicon AccuPoint 2.5-10x56 Belyst

länk: http://www.handladigitalt.se/trijicon-accu...att-p-4089.html

Jag tror båda siktena är nästan lika bra som zeiss och swarovski men väldigt mycket billigare ;)

Publicerat

Rekomenderar starkt Trijicon 2.5-10x56 har ett själv med amber triangle som riktmedel.

Riktigt fin optik bra belyst rikmedel m.m ;)

Nu får jag väll riktigt mkt skäll men jag tycker inte det är försvarbart att lägga 24k på en Swarre eller Zeiss när man kan få en Trijicon för ca 10-11k. Visst du kanske får en minut långre på åteln men men är det värt det.

Värt att tänkta på är att Trijicon har dagsbelyst riktmedel också.

Skall man se på belysningen så finns det ingen europe som slår Trijicons på långa vägar.

Så kom igen nu såga mig nu för mina hädelser europa fantaster ;)

// Martin

Publicerat
Rekomenderar starkt Trijicon 2.5-10x56 har ett själv med amber triangle som riktmedel.

Riktigt fin optik bra belyst rikmedel m.m ;)

Nu får jag väll riktigt mkt skäll men jag tycker inte det är försvarbart att lägga 24k på en Swarre eller Zeiss när man kan få en Trijicon för ca 10-11k. Visst du kanske får en minut långre på åteln men men är det värt det.

Skall man se på belysningen så finns det ingen europe som slår Trijicons på långa vägar.

Så kom igen nu såga mig nu för mina hädelser europa fantaster ;)

// Martin

Lite O.T nu då, :D

Varför valde du amber före rött? finns det fördelar/nackdelar mellan dessa färger eller är det bara smaksak? ;D

Publicerat

Så kom igen nu såga mig nu för mina hädelser europa fantaster :D

// Martin

Okey !

Hur mkt kan du ställa ljusstyrkan i mörker jämnfört med batteri drivna sikten !!??

Men jag sågar inte för den skullen Trijicon. Ska försöka låna hem 3-9*40 och prova den på nattvak. För jag ser få fördelar med 56 tub !!

Publicerat

Riktigt fin optik bra belyst rikmedel m.m :D

Så kom igen nu såga mig nu för mina hädelser europa fantaster :D

// Martin

dag/natt belyst 60# tycker jag klår trijicons.

Publicerat

Tror nog att Trijicon är ett bra val, men vill man justera belysningen både på natt & dag är typ Zeiss, Swarre & Docter att föredra och även Meopta, Nikkon vet jag inte hur det är. Hade ett Trijicon som första val men just den biten att man kan justera punkten är helt suveränt för mina ögon, därför blev det Docter. När det gäller hur länge man kan skjuta är det marginellt mellan alla kikare enligt min egen åsikt. Pratar man optik överlag med motljus, klarhet etc. så är europeerna lite vassare. Personligt tycker jag att Docter var en stor överraskning och prisvärd också. Skall kolla in en till drillingen också under våren :D

mvh

Publicerat

Använder ett Trijicon 2.5-10x56 och är helnöjd har aldrig sett något behov av att behöva ändra ljusbild på natten då riktmedlet endast glöder och aldrig bländar.

På dagtid kan du ändra ljusstyrkan om man vill och optikmässigt så har den ju hamnat på samma nivå som de europeiska siktena i dom tester jag sett.

Publicerat

Jag har själv ett Zeiss Victory Diavari 3-12*56 och jag klagar inte... Det är kanon. Ett sådant kan du hitta för ca 12-13000 för ibland på blocket. För 3 år sen tror jag hade dom ett test på kikare och då kom Zeiss 1, 2, och 3:a med sina 3 serier. En ny Zeiss Classic kostar hos handlarn ca 13000kr ny så jag hade hellre köpt en Zeiss än trijicon. Har en polare som köpte en trijicon och när det mörkt ute blev det totalt mörkt i kikaren också.

När trijicon kom ut så var det tester och skit och då sa dom att dom höll samma mått som tex Swarre o Zeiss men kollar man nu på internet så ser man att det går neråt och neråt.

Och Amerikanska sikten e skit i mörker. Dom jagar ju inte i Usa när det mörkt!!

Publicerat

Jag har aldrig kikat i en Docter UP men av vad jag läst och hört mig till har jag kommit fram till samma sak som du.

Hade jag köpt sikte i dag hade det nog blivit Docter UP 1,5-6x42. Mer allround då jag tycker 3 ggr som minsta förstoring är för mycket på drevjakter. Skall man ha EN bössa till så mycket jakt som möjligt är det 1,5-6x42 som borde vara lämpligast. För renodlad vakjakt i mörker/Skymning är dock 56 mm ljusinsläpp att föredra men jag har aldrig suttit och jämfört hur stor skillnaden blir mellan två kikare av samma modell men olika stort ljusinsläpp. Det är lätt att räkna ut men vad ögat tycker kan ju vara något helt annat.

Skall tillägga att jag har en bössa med Meopta Meostar 3-12x56 till vak/pürsch och en annan med aimpoint till drevjakt. Nöjd med båda!

Publicerat

Köpte ett Docter UP 2,5-10x50 idag, har provkikat lite i det och det ser fantastiskt bra ut.

Imorgon ska vi slänga på ett MAK svängmontage och skjuta in , sedan blir det vak på kvällen. Hoppas på tur första kvällen!

Pebe

Publicerat
Köpte ett Docter UP 2,5-10x50 idag, har provkikat lite i det och det ser fantastiskt bra ut.

Imorgon ska vi slänga på ett MAK svängmontage och skjuta in , sedan blir det vak på kvällen. Hoppas på tur första kvällen!

Pebe

Lycka till :wub:

Alltid kul med nya prylar oavsett vad det gäller :D

Publicerat

Pebe

:blush: Bara att gratulera till det nya objektet. Tror inte att du kommer att bli besviken, för det är en riktigt bra tub. Skriv en kommentar om vad tycker efter elddopet.

mvh

Publicerat

Kikaren verkar vara perfekt till grisvak. Jag är mer än nöjd, tyvärr kom grisarna från fel håll idag och vände på min löpa och gick upp till passgrannen istället men det är ju så ibland...

Pebe

Publicerat

Lånar tråden lite. Behöver en annan kikare till min 6mmBR och funderar på en Trijicon 5-20X50. Nån som har en eller har erfarenheter om den?