Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Jägarexamen "cirkel"

Featured Replies

Publicerat

Tänkte använda er lite som bollplank här,

Jag läser ekosystemanalys på universitet, och det är faktiskt så illa att det är bara jag av 25 elever som är jägare. Trots att det vi läser i högsta grad involverar jakt, då det är en vital funktion i många av våra ekosystem. Till min förskräckelse så insåg jag snabbt att väldigt många av oss (ink föreläsare) har en väldigt negativ bild av jakt och jägare och ser helst att man låter naturen "sköta" sig själv i bästa möjliga mån. Många föreläsningar har jag ägnat till att försvara jakten och sprida förståelse, och jag tycker jag lyckats ganska bra.

Men så dykte frågan upp om jag inte kunde anordna en "Jägarexamen" kurs, jag kollade intresset och till min stora förvåning var större delen av klassen intresserade! Jag ser detta som mycket positivt och av väldigt stor vikt då de flesta av oss, även om många nog aldrig kommer att jaga, kommer komma i kontakt med jägare och jakt i arbetslivet. Exempel på arbeten är allt ifrån projektering av våtmarker (viltvatten), landskap, ekosystem, utformning av älgskötselområden etc.

Så jag tänkte följande koncept; att köra någon form av studiecirkel. Att vi träffas en gång i veckan nu under våren och betar igenom teorin. Kör i diskussions form, med mycket tyngd på artkännedom, viltvård och ekologi. Varva teorin med praktik då vi ger oss ut i naturen och kör artkännedom och kollar på olika viltvårdsåtgärder mm. Har inte så långt till min jaktmark, så det ska vara ganska lätt.

Mycket underlättas av att samtliga har ett väldigt stort naturintresse och kunskap inom detta. Tre stycken är väldigt seriösa fågelskådare som kan bidra med värdefull kunskap om fåglar så det kommer nog bli väldigt lärorikt för mig också som bara kan de jaktbara arterna :rolleyes: .

Även om jag kanske inte är den bästa pedagogen eller den mest erfarna jägaren så tror jag detta kan bli ett lyckat koncept när alla bidrar med sin kunskap, och förhoppningsvis ge många en ny förståelse för jakten. En av de som var intresserade berättade att hon hade börjat på studiefrämjandet men hoppade av efter ett par gånger då det var "en gammal mossig gubbe" som bara skröt om sina egna jaktprestationer gång efter gång. Så tanken är att detta ska skilja sig från de "vanliga" jägarexamen kurserna, lite mer ungdomlig anda.

Skyttet och uppskjutningar är det lättaste för mig att anordna då jag är skjutledare och känner flera duktiga skjutinstruktörer. Men hur gör man när det är dags för uppskrivning? Vart ska man vända sig?

Är det någon ide att kontakta Jägarförbundet, för att få stöd och kanske möjlighet till studiebesök etc?

Det teoretiska tänkte jag lägga upp efter den "nya jägarskolan" böckerna, har Jägarförbundet något presentations material eller "lärarhandledning" av något slag som man kan utgå ifrån?

Jag kommer skriva här i tråden hur det fortgår och förhoppningsvis inspirerar andra att starta liknande grejor.

Men som sagt bara ös på med tips, egna erfarenheter med mera!

Publicerat

Läckert!

Då samtliga har studievana, motivation samt intresse så tror jag det kommer att gå utmärkt!

Kolla med antingen jägareförbundet eller Studiefrämjandet. Studiefrämjandet har dessa kurser och de mossiga gubbarna har stenkoll på vilka som kan hålla eximinaitoner.

Öster-Malma är ett givet studiebesök om ni ids göra resan. Tipset är att ni då kombinerar studiebesöket med lite skytte på skjutbanan där. Sen rundtur i viltgårdarna och viltvattnen, finns rätt mycket skoj att betitta. Finns ett vandrarhem om ni vill övernatta även.

Mvh!

Publicerat
Läckert!

Då samtliga har studievana, motivation samt intresse så tror jag det kommer att gå utmärkt!

Kolla med antingen jägareförbundet eller Studiefrämjandet. Studiefrämjandet har dessa kurser och de mossiga gubbarna har stenkoll på vilka som kan hålla eximinaitoner.

Öster-Malma är ett givet studiebesök om ni ids göra resan. Tipset är att ni då kombinerar studiebesöket med lite skytte på skjutbanan där. Sen rundtur i viltgårdarna och viltvattnen, finns rätt mycket skoj att betitta. Finns ett vandrarhem om ni vill övernatta även.

Mvh!

Ähum, vill tipsa om att även vi på Medborgarskolan ofta har jägarexamen med!

Publicerat

Jag tror att alla studieförbund kör jägarexamen, kolla med flera olika och se vilket som verkar bäst. Det som är viktigt är ju vilka examinatorer och skjutbanor studieförbunden har knutit kontakt med.

Jag vet exempel på lokalavdelningar av studieförbund som via kursledare, examinatorer och skjutledare kör enkelspåret rakt in Rixjägarna och det passar kanske inte alla :ph34r:

Annars är detta ett mycket bra initiativ tycker jag, kör hårt :D

Publicerat
  • Författare

Tack för alla tips,

Att klara jägarexamen ska inte vara något problem för dem, hade det bara varit för att bara få den hade de lika bra kunnat ta den över en helg (Intensiv kurs). Utan tanken är att ge ökad förståelse för jakt och ökad kunskap med allt runtomkring och förhoppningsvis få kunskap för resten av livet. Förhoppningen är att vi ska kunna dra paralleller till det vi läser och hitta samband och få dubbel nytta av det.

Tänkte ta kontakt med Jägarförbundet, Öster-Malma låter ju oerhört lockande men lite för långt bort. Men man kanske kan ordna något ändå.

Har tidigare jobbat inom jakt/viltförvaltning på gods så jag har en del kontakter i och med det. Så tanken är att försöka göra något studiebesök på min gamla arbetsplats där vi jobbade med viltfågel uppfödning, utsättning och hade hjorthägn.

Någon som har en bra studiestruktur, som ni vill dela med er av så skulle det uppskattas mycket!

Jobbar vidare...

Publicerat

Låter suveränt!

Måste fråga lite Offtopic dock... Var pluggar du och är det en linje du varmt kan rekommendera? Är nämligen dags för mig att börja göra något av mitt liv och det låter som något lite i min smak...

Tack på förhand ;)