Publicerat Januari 13, 201016 yr Enligt rekomendation skulle en kort beskivning krivas in. Jag heter Jimmy är 34år och bor utanför vårgårda med fru, barn och för tillfället 1 tyskterrier. varit aktiv skytt inom flera dicipliner fram tills vår son kom, av någon anledning räcker inte tiden till allt och sedan skall man försöka ha någon form av inkoms till den 25e varje månad också. jagat sedan 1997 då jag fick mitt första arrende, det är inte lätt att hitta egen jakt om ingen annan i familjen jagar. har förnärvarande ca 100ha där jag gör mitt yttersta för att avveckla rävstammen, har hittils i år stansat ut 9st enkla biljetter till dom gröna ängarna åt lika många rävar. Nr 10 ligger och väntar.................. Förutom räv så står bockjakten och toppjakten högst upp på attraktionsstegen då jag även har mark i härliga härjedalen. Är dessutom eftersöksjägare åt polisen vid trafikolyckor/viltolyckor samt kommunjägare (definitift inte lika glamoröst som många tror, mest tjat om katter vilket kan vålla otroliga diskutioner grannar emellan). Har tillgång till massa apporterings fågel så är det någon som vill ha.....? Jag har följ detta forum ett tag utan att anmäla mej förrän nu och hoppas kunna bidraga med något nyttigt lika väl som jag lärt mej nya saker för varje gång jag varit inne. är det ntt så är det bara att fråga, skall uppdatera min profil snarast. Är även imponerad av alla tänkvärda citat, bra! väl mött Jimmy
Publicerat Januari 13, 201016 yr Välkommen hit! Är själv gammal Fältjägare på den tiden det begav sig
Publicerat Januari 13, 201016 yr Författare Välkommen hit!Är själv gammal Fältjägare på den tiden det begav sig Till alla: Tack för välkommnandet! När låg du inne och var? 95/96 på "1a djävulska" hos dom hårda pojkarna på bergs, dom som alltid fick gå till dagsådalen. /Jimmy
Publicerat Januari 13, 201016 yr Till alla: Tack för välkommnandet!När låg du inne och var? 95/96 på "1a djävulska" hos dom hårda pojkarna på bergs, dom som alltid fick gå till dagsådalen. /Jimmy 92-93 Hammerdals, och nog fick vi traska mer än en gång till dagsådalen Så länge man inte var i närheten av Lit eller Brunflo kompani så behöver man nog inte skämmas
Publicerat Januari 13, 201016 yr hej och välkommen. Kul med fler från trakterna, det är nog inte mer än 3 mil från mig till vårgårda
Publicerat Januari 13, 201016 yr Och inte mer än 45km från mig Någon som har koll på hur många det kommer från 7härad här på forumet? Ber om ursäkt då det inte hör till Fältjägarens presentation, men började fundera på det nu
Publicerat Januari 13, 201016 yr härliga härjedalen Välkommen! Själv skall man in i Östersund på GSU till höst. Hoppas man tar sig hem för att jaga på helgerna...
Publicerat Januari 14, 201016 yr Ahh! En kommunskytt som resonerar riktigt klokt! "(definitift inte lika glamoröst som många tror, mest tjat om katter vilket kan vålla otroliga diskutioner grannar emellan)." Haft ngr problem i samband med att Lst tog över katthanteringen? Välkommen!! / Kommunskytt Norrtälje Kommun.
Publicerat Januari 14, 201016 yr Författare Ahh! En kommunskytt som resonerar riktigt klokt!"(definitift inte lika glamoröst som många tror, mest tjat om katter vilket kan vålla otroliga diskutioner grannar emellan)." Haft ngr problem i samband med att Lst tog över katthanteringen? Välkommen!! / Kommunskytt Norrtälje Kommun. Hej och tack Jag har löst "kattproblemet" tillsammans med kommunen att är det någon/några katter som vållar problem eller är misskötta så beodådrar miljöförvaltningen avskjutning, då slipper jag personligt ansvar. alla andra kattärenden är jag behjälplig med fälla och då är det upp till den som hyr fällan att ta hand om det som fasnar i fällan. jag informerar även om lagar kring levandefångst fällor och det ansvar som kommer med fällafångst. så löste vi det i vårgårda och jag slipper förhoppnigsvis besöka någon rättsinstans /Jimmy
Publicerat Januari 14, 201016 yr Ingen kontakt alls med Lst och Polisen??? Giftigt.. Här vart det bråk som f-n då vildkatter/övergivna katter låg på kommun samt misskötsel låg på Lst.. Slutade med att Lst tog alla kattärenden. Kommun har i princip inget alls med katterna att göra längre, förmedlar kontakt till oss skyttar när det gäller dödsbon och vanlig avskjutning dvs då vi används som preventivmedel Mvh!
Publicerat Januari 14, 201016 yr Författare Ingen kontakt alls med Lst och Polisen???Giftigt.. Här vart det bråk som f-n då vildkatter/övergivna katter låg på kommun samt misskötsel låg på Lst.. Slutade med att Lst tog alla kattärenden. Kommun har i princip inget alls med katterna att göra längre, förmedlar kontakt till oss skyttar när det gäller dödsbon och vanlig avskjutning dvs då vi används som preventivmedel Mvh! Vi i vårgårda är inte avlönad/anställda, vi skriver 3års avtal att vi är behjälpliga på "frivillig basis" och då står kommunen för alla tillstånd för oss (2st). lönen är milersättning och ammuntions kostnad. Jag skjuter mycket med luftgevär och den ammo kostnaden skjuter inte i höjde direkt. Med detta som bakrund hade vi möte när dom nya reglerna kom och vi sa att vi inte kan stå peronligen ansvariga uttan att "tvångsuppdrag" som dödsbo eller liknande skulle gå genom kommunen och även dom får ta matchen med olika instanser tex lst. Är det privatpersoner som klagar på katter i tex villa område då är det fällan som gäller och vad dom gör med det dom fångar......................... får dom även ta konsekvenserna för. med andra ord så är vi avskrivna ansvarstagandet i kattfrågan. prova det med din kommun. /Jimmy
Publicerat Januari 14, 201016 yr Ok.. har inga papper på det men jag är rätt säker på att man som skytt inte kan friskriva sig från ansvar oavsett.. Men det är bara vad jag tror. Nu går allt sånt via Lst så då slipper vi traggla med det. Tjänstemännen på vår kommun har hyfsat dålig koll så jag vill nog förbehålla mej rätten att fria eller fälla i varje enskillt fall, mina licenser som ryker.. men som sagt, det är min tro bara. Luftgevär! Har du bra effekt med luftbössan? Jagat lite över ett år med luftgevär och jag tycker det är lite knepigt.. trots ok träff så vill de gärna flyga iväg en bit.. sen gör varierande avstånd att det blir en och annan bom även vilket man slapp med 22lr. Där har man dock stora risker med säkerheten så tja.. jag föredrar nog luftbössan trots allt. Skjutit med Fx egna diaboler men insett att rundnosen är obra allt som oftast=eftersök. Hittat en hålspets från Millboro som går bättre men det känns ffa lite skakigt att skjuta. Hur gör du? Bössa? Hastighet? Kula? Mvh!
Publicerat Januari 14, 201016 yr Författare Ok.. har inga papper på det men jag är rätt säker på att man som skytt inte kan friskriva sig från ansvar oavsett.. Men det är bara vad jag tror. Nu går allt sånt via Lst så då slipper vi traggla med det. Tjänstemännen på vår kommun har hyfsat dålig koll så jag vill nog förbehålla mej rätten att fria eller fälla i varje enskillt fall, mina licenser som ryker.. men som sagt, det är min tro bara. Luftgevär! Har du bra effekt med luftbössan? Jagat lite över ett år med luftgevär och jag tycker det är lite knepigt.. trots ok träff så vill de gärna flyga iväg en bit.. sen gör varierande avstånd att det blir en och annan bom även vilket man slapp med 22lr. Där har man dock stora risker med säkerheten så tja.. jag föredrar nog luftbössan trots allt. Skjutit med Fx egna diaboler men insett att rundnosen är obra allt som oftast=eftersök. Hittat en hålspets från Millboro som går bättre men det känns ffa lite skakigt att skjuta. Hur gör du? Bössa? Hastighet? Kula? Mvh! Kommunen får göra all exersis innan med besök varningar etc. se åker jag dit på order mer eller mindre ochdå är antal/individer som skall likvideras redan förbestämmda. då är det inta jakt utan faller under lagen för sanitär oangelägenhet, ofta är det vildkatter som inte låter sej fångas eller om ägaren går med på avlivning och har då skrivit över djuren på kommunen. får se hr länge detta gäller men jag tycke rat det funkat bra så här. Det viktiga med denna sorten av överenskommelse kräver att skytt och kommunens handläggaren är på samma plan annars skiter det sej förr eller senare. Luftgeväret fungerar som en gud, ett FX cutlas med vad skall man säga, en ljudriktare/kompensator längst fram brukar skjuta på lägsa hastigheten (180 tror jag) med FX egna kulor, det funkar helt klart bäst för mej. Skjuter ca 200-300 om året, skulle avståndet dra iväg så är det bara att öka styrkan, kråker på 50m är no problems bara det är vindstilla. (9/10 fåglar skjuter jag från bilen, fusk=ja, olagligt=nej, inte för mej som har tillstånd. dumt att göra det svårare än vad det är) Jag har märkt att det är bättre död om kulan går lite långsammare så den avlämnar lite effekt i fågeln, det sista man vill är att en vingad skata skall kraxa ut på ICAs parkering mitt bland barnfamiljer och pensionärer. Kulor har jag provat minst 20 olika sorter men faller alltid tillbaka på FX egna eller "H&N Field target trophy" men dom är svåra att få tag i. Vet inte om du blir klokare på detta men jag är inne på 8e året så någonting måste jag göra rätt eller så finns det ingen annan som är intresserad. Ska vi forsätta skriv här eller finns det något annat ställe för luftgevär. känsligt med luftgevär många tror att det är olagligt. /Jimmy
Publicerat Januari 28, 201016 yr Hej och Välkommen. Jag misstänker att vi jagat ihop på tippen i Alingsås? Du har nog gått något eftersök åt polisen hos oss efter 42:an (vid Lurut) också? Trevligt att se dej här. Pebe
Publicerat Januari 28, 201016 yr Författare Hej och Välkommen.Jag misstänker att vi jagat ihop på tippen i Alingsås? Du har nog gått något eftersök åt polisen hos oss efter 42:an (vid Lurut) också? Trevligt att se dej här. Pebe