Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Jobbat med viltvård under 2009?

Featured Replies

Publicerat

Nu är det sista veckan att rapportera viltvårdsåtgärder som utförts under 2009 inom Jägareförbundets kampanjtävling! Alla kan vara med...

http://www.jagareforbundet.se/viltvard/tavling/

Viltvårdsverktyget ger dig möjlighet att planera ditt viltvårdsarbete och utvärdera betydelsen av olika åtgärder i din del av landet och för din typ av jaktmark. Viltvårdsverktyget kommer revideras inom kort, och snart kommer det att vara möjligt att göra en plan för viltvårdsarbetet 2010 och rapportera nya åtgärder.

Publicerat
Nu är det sista veckan att rapportera viltvårdsåtgärder som utförts under 2009 inom Jägareförbundets kampanjtävling! Alla kan vara med...

http://www.jagareforbundet.se/viltvard/tavling/

Viltvårdsverktyget ger dig möjlighet att planera ditt viltvårdsarbete och utvärdera betydelsen av olika åtgärder i din del av landet och för din typ av jaktmark. Viltvårdsverktyget kommer revideras inom kort, och snart kommer det att vara möjligt att göra en plan för viltvårdsarbetet 2010 och rapportera nya åtgärder.

Jag är redan med :)

Bra idé tycker jag, inte bara tävlingen i sig utan hela planeringsdelen med lite råd och tips.

/Lasse

Publicerat
  • Författare
Jag är redan med ;)

Bra idé tycker jag, inte bara tävlingen i sig utan hela planeringsdelen med lite råd och tips.

/Lasse

Kul, tack! Alla förslag på modofikationer mottages också förstås tacksamt...

Publicerat
Kul, tack! Alla förslag på modofikationer mottages också förstås tacksamt...

Det skull vara kul att se resultaten i alla län inte bara sitt eget.

Har tävlingen varit lyckad föresten? Såg att Gotland bara hade två som deltagit,dvs jag och min kompis.

Kanske att det blir mer snurr än vad det är nu när dom som gått viltvårdskursen på ÖM eller vad den kallas ska

ha kurser lokalt.Kanske att man kan anmäla sig i tävlingen via dom så får vi med dom som inte är så datorvana.

Mvh

Publicerat
  • Författare
Det skull vara kul att se resultaten i alla län inte bara sitt eget.

Har tävlingen varit lyckad föresten? Såg att Gotland bara hade två som deltagit,dvs jag och min kompis.

Kanske att det blir mer snurr än vad det är nu när dom som gått viltvårdskursen på ÖM eller vad den kallas ska

ha kurser lokalt.Kanske att man kan anmäla sig i tävlingen via dom så får vi med dom som inte är så datorvana.

Mvh

Otroligt svårt att veta vad man skall förvänta sig... men det du beskriver gäller för de flesta län. Jag är inte nöjd... Min förhoppning är väl att några skall haja till när, potentiellt sett, någon vinner att ganska schysst pris för att ha gjort en ganska liten insats. Därmed bör deltagandet gå upp 2010. Priserna varierar, eftersom länsföreningarna i en del fall lagt till egna priser. Kan vara viltvårdsattiraljer, jakter osv...

Nu är förstås inte det intressanta att få folk att tävla, utan att utföra viltvårdsåtgärder. Målsättningen är att viltvårdsverktyget skall förfinas framöver, så att det verkligen kan fungera som en värdefull hjälp för att planera viltvårdsarbetet. Vi lgger på c:a 100 jaktlag som rapporterat i hela landet, men det har också varit 100 unika användare inne i verktyget på en enda dag. Därmed räknar jag med att betydligt fler utnyttjat verktyget, än som rapporterat.

• 3 months later...
Publicerat
Otroligt svårt att veta vad man skall förvänta sig... men det du beskriver gäller för de flesta län. Jag är inte nöjd... Min förhoppning är väl att några skall haja till när, potentiellt sett, någon vinner att ganska schysst pris för att ha gjort en ganska liten insats. Därmed bör deltagandet gå upp 2010. Priserna varierar, eftersom länsföreningarna i en del fall lagt till egna priser. Kan vara viltvårdsattiraljer, jakter osv...

Var på årsmötet för ett tag sedan och fick mitt pris,1 kg Älg Diana. Sen så kommer Kalle ner å tipsar oxo förståss :rolleyes:

Verkade som att de här på ön inte hade en aning om att det hade varit en viltvårdskampanj, jag fick en påse och ett grattis till "nåt viltvårdspris" Så infon kanske inte nått ända fram om man säger så.

Hur ser det ut för 2010 blir det nån tävling,funderar på att fylla i för lite bönder häromkring så det blir lite mer deltagare i kampanjen

Mvh

Publicerat

Fick mitt pris härom dagen jag med.

Ett kilo Älg-Diana och ca 2 timmars rundvandring med tips o trix från en av jägarförbundets representanter.

Vet inte om de timmarna motsvarade utlovad vinst på en heldags utbildning i fält med hjälp att upprätta en viltvårdsplan men det var ju något i vart fall.......

Satt nu o fyllde i för tävlingen 2010.

Ska bli kul att se hur det blir.

Justerade mina åtaganden från förra året men bla ökad räv och grävlingsavskjutning.

Har ingen koll på hur arrendatorn kommer att göra med vårplöjningen men det visar sig väl.

/Lasse

Publicerat

Lasse, i år är det min tur! :D Ska klura lite på vad som ska ske i år.. :D

Publicerat

Jag fick ett mail sent förra året eller tidig i år om att jaktlaget hade vunnit i nån utlottning... 50 kilo foder om jag inte missminner mig... men sen har jag inte hört nånting mer

Publicerat
Lasse, i år är det min tur! ;) Ska klura lite på vad som ska ske i år.. :huh:

ONej Klart jag ska ta hem det i år igen....

Du kan vara tvåa om du vill B)

Rapporterade in 17ha spannmålsodling nu :D Ska bara koll aupp vad den andra bonden ska hitta på med de åkrarna som ligger där nere.

/Lasse

Publicerat
ONej Klart jag ska ta hem det i år igen....

Du kan vara tvåa om du vill :D

Rapporterade in 17ha spannmålsodling nu ;) Ska bara koll aupp vad den andra bonden ska hitta på med de åkrarna som ligger där nere.

/Lasse

17 ha viltåker? Fan du har generösa arrendatorer! :huh:

Publicerat
17 ha viltåker? Fan du har generösa arrendatorer! :huh:

Spannmålsodling står det... det slår nog vi med 200HA eller så ;) Lin, Raps, Havre och korn... till hösten blir det dock att sprida roundup på en och annan inäga för att sen plöja dessa... till nästa vår blir det några rena viltåkrar.

Publicerat
Spannmålsodling står det... det slår nog vi med 200HA eller så :huh: Lin, Raps, Havre och korn... till hösten blir det dock att sprida roundup på en och annan inäga för att sen plöja dessa... till nästa vår blir det några rena viltåkrar.

Aha.. Har inte läst på tillräckligt på reglerna på tävlingen, för då har jag nog ett gäng poäng att inkassera! ;)

iofs.. Har nog 20-25 ha i träda i år också då en mark står utan arrendator.. :/

Publicerat

Tittade på tävlingen nu o eftersom jag då ansåg att vår

mark räknades som odlings/blandat så får jag ju inga poäng för spannmålsodling.. Får nog ändra till skogsmark då.. Är väl rätt

lik dina marker, Lasse?

Publicerat
Tittade på tävlingen nu o eftersom jag då ansåg att vår

mark räknades som odlings/blandat så får jag ju inga poäng för spannmålsodling.. Får nog ändra till skogsmark då.. Är väl rätt

lik dina marker, Lasse?

Ja det tycker jag.

Nu har jag inte dunderkoll på vilket man ska välja men när ca 70% av marken är skog så borde det vara rätt allternativ.

/Lasse

Publicerat
  • Författare

Mors,

killen som driftar verktyget är just klar med uppgraderingarna för 2010, men jag har inte marknadsfört verktyget ännu eftersom jag inte hunnit kolla igenom allt. Skall fungera... men om ni får problem eller har synpunkter så hojta!

Rådgivningen i fält, utdelningen av priser osv sköts av våra fälttjänstemän; ni kan kolla på http://www.jagareforbundet.se/Jagaren/Vilt...ifter-viltvard/ vem som gäller i respektive län. Eftersom uppdateringen blev klar i fredags så har jag dock inte varit i kontakt med dem ännu om årets inriktning, utan det blir till veckan. I mitten av veckan kommer de ha fått sin info.

Kul att ni är på!!! Återkommer i veckan även här; nu skal jag ut och skjuta fältskyttetävling :huh: ...

Publicerat
Mors,

killen som driftar verktyget är just klar med uppgraderingarna för 2010, men jag har inte marknadsfört verktyget ännu eftersom jag inte hunnit kolla igenom allt. Skall fungera... men om ni får problem eller har synpunkter så hojta!

Rådgivningen i fält, utdelningen av priser osv sköts av våra fälttjänstemän; ni kan kolla på http://www.jagareforbundet.se/Jagaren/Vilt...ifter-viltvard/ vem som gäller i respektive län. Eftersom uppdateringen blev klar i fredags så har jag dock inte varit i kontakt med dem ännu om årets inriktning, utan det blir till veckan. I mitten av veckan kommer de ha fått sin info.

Kul att ni är på!!! Återkommer i veckan även här; nu skal jag ut och skjuta fältskyttetävling ;) ...

På ett par ställen i verktyget står det fortarande 2009 :huh:

/Lasse

Publicerat
Ja det tycker jag.

Nu har jag inte dunderkoll på vilket man ska välja men när ca 70% av marken är skog så borde det vara rätt allternativ.

/Lasse

Jo, du har en poäng där... Menar du att man ska läsa instruktioner? :huh:

Publicerat

Hm... Det gick inte ändra marktyp tydligen?

Får väl dra ett mail till någon om detta..

Publicerat
Jo, du har en poäng där... Menar du att man ska läsa instruktioner? ;)

jag har nog inte sett något om hur man bestämmer vilken typ det är.

Jag kan inte häller ändra........

/Lasse

Publicerat
  • Författare

Nä det går inte... marken är ju som den är, så jag har inte spec:at att det skall gå att ändra när man väl reggat sin mark. Maila/PM:amig om ni vill ändra... självfallet så är detta en subjektiv bedömning... och visst kan man inse att man valt fel kategori! Tanken med kategorin "Mellanbygd" är ett småbrutet landskap, typ vad som ofta finns i Småland och ut mot kusten i Uppland (små åkrar, med mycket bryn och åkerholmar). Min egen mark är ganska exakt 50/50 åker och skog, men marken runt omkring är huvudsakligen skog. Därmed gäller i princip samma biologiska mekanismer som i skogsbygd, även om just min egen mark hyfsat uppfyller definitionen på mellanbygd. Vad man skall kalla det blir fort vanskligt... och subjektivt blir det alltid, sa Bull... Själv är jag nöjd om jag fått viltvårdaren att verkligen tänka till, och fundera över vilka värden den egna marken kan tillföra i landskapet.

• 3 months later...
Publicerat

Hur går det med er rådgivning Jag väntar fortfarande på besök,är det fler ni inte prioriterar?

• 6 months later...
Publicerat

Hur går det med er rådgivning Jag väntar fortfarande på besök,är det fler ni inte prioriterar?

Så,nu i början av april-11 ska jag få min rådgivning. 10 april så blir det en viltvårdskurs hos mig.Välkomna att anmäla!

Tråkigt att ni lagt ner -10 tävlingen(?) :blink:

Publicerat

Så,nu i början av april-11 ska jag få min rådgivning. 10 april så blir det en viltvårdskurs hos mig.Välkomna att anmäla!

Tråkigt att ni lagt ner -10 tävlingen(?) :blink:

Synd att det är så långt till Gotland.

Inte är väl -10 tävlingen nerlagd :huh:

//

Publicerat
  • Författare

"Tiotävlingen" är inte nedlagd, men eftersom viltvårdsprojektet nu är avslutat så kör vi inte en nationell tävling 2011. Däremot kommer planerings- och rapporteringsverktyget att uppdateras och leva kvar. Förhoppningsvis kommer det på sikt även att uppdateras med nya funktioner, exempelvis någon form av karthantering.

Jag har just begärt en sammanställning ur databasen över resultaten från 2010; återkommer om detta.

Självklart kan dock länsföreningarna mycket väl fortsätta med samma upplägg; var vi landar där är inte klart och kommer säkert skilja mellan länen beroende på intresset.