Publicerat December 20, 200520 yr Jag har tänkt att årets julaftonsrevspjäll ska vara av vildsvin och jag har en vildsvinssida hängande på vinden. Är det någon på forumet som har ett bra recept på vildsvinsrevbenspjäll och tips hur jag på bästa sätt ska tillaga detta? Jag har sökt på de flesta "matsidor" på nätet men i nte hittat detta.
Publicerat December 20, 200520 yr Tillaga som vanliga spjäll helt enkelt, personligen så brukar jag koka spjällen ( med lite salt och peppar som enda krydda ) i ca 30min, och sedan låta dom svalna av i spadet, på julaftonen så grillar jag dom i ugnen med en glaze gjord på olivolja, honung, grillgrydda och soja. Spjällen blir möra och goda på det sättet, ibland så kör jag dom i stekpåse efter att jag låtit dom ligga i marinad ett dygn innan, med soja, honung, olja, klyftad tomat, grovt hackad lök och färskriven ingefära, blir oxå gott, nu pratar vi vanliga spjäll, vildsvin går nog lika bra att göra med på samma sätt.
Publicerat December 20, 200520 yr Författare Tack, ska prova detta, det borde bli väldigt bra om man kokar det innan!
Publicerat Januari 8, 200719 yr "Rubba" dem med detta. Ingredienser: 4 portioner 1 tsk salt 1 tsk paprikapulver 1 tsk chilipulver 1 msk strösocker 2 krm spiskummin 3 krm vitlökspulver 2 krm senapspulver 2 krm mald ingefära 3 krm nymald svartpeppar Gör så här Slå alla kryddor i en liten plastpåse skaka ordentligt och den är färdig. Gnid in kryddorna och grilla du revbenen under lock på svag värme 1-2 timmar och sista halvtimmen penslar du var tionde minut med en "mips" bestående av 4 msk ljus sirap 2 msk varmt vatten, eventuellt lite mer salt.