Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Bra jakt och familjebil

Featured Replies

Publicerat
Jag har haft ett par, tre eller fyra bilar alla med 4wd just i det syftet som du söker.

Mitt val går till JEEP Grand Cherokee from 99 tom 04. Då får du en bra terränggående bil, billiga reservdelar som finns att köpa på nästan varje skrot eller via FBT.se

En annan bil som jag har haft som är något dyrare i drift är NISSAN Patrol. Den tillfredsställer de flesta behov.

XC70 diesel efter årsmod 02 är väldigt billig i drift, 0,5 L/mil då den saknar partikelfilter och den har högre markfrigång än 01an dock svår att hitta på begmarkanden.

Lycka till!

xc70 i all ära, men absolut inte någon volvo awd bil innan -03, det är bara rent skit. Alla volvos awd bilar hade visko fram tillockmed 2003, och visko är totalt odugligt och borde vara straffbart att sätta på en bil överhuvud taget. Därför alla volvos awd-bilar fram till 03 är bra mycket billigare än 03 och framåt. Ska man titta på xc70 så är det 03 och fram utan tvekan, då det sitter haldex på dom som är ljusår bättre. Mindre roligt att bränna diff bara för man har olika mönsterdjup på däcken t.ex..

Jag lägger min röst på audi allroad, audi är kvalitet rakt igenom!

Publicerat
xc70 i all ära, men absolut inte någon volvo awd bil innan -03, det är bara rent skit. Alla volvos awd bilar hade visko fram tillockmed 2003, och visko är totalt odugligt och borde vara straffbart att sätta på en bil överhuvud taget. Därför alla volvos awd-bilar fram till 03 är bra mycket billigare än 03 och framåt. Ska man titta på xc70 så är det 03 och fram utan tvekan, då det sitter haldex på dom som är ljusår bättre. Mindre roligt att bränna diff bara för man har olika mönsterdjup på däcken t.ex..

Jag lägger min röst på audi allroad, audi är kvalitet rakt igenom!

Jo kvalitet men om det väl kräver en reparation så kostar det multum !!!!!!

Avråder totalt från Audi!

Har själv haft lite olika 4 wd det började med

Opel Frontera 2.2 DTI AUT -99 Bara dynga fick kosta på den 50000 Kr i rep på ett år så den rekommenderas inte !

Kia Sportage 2.0 CRDI MAN -05 Hållbarare bil får man leta efter hade den från ny i 3 år bytte inte ens en glödlampa på 3 år !

Jeep Grand Cherokee 4.0 Aut -98 Bara att tuta och köra tillräckligt gammal för att inte behöva vara spec rädd om den.

Den perfekta skogsbilen iaf för mig. + att den har bra komfort + billiga reservdelar det negativa är strålkastarna inget att vilja ha som stearinljus X ljus ett måste annars fixar man inte mörkret

Publicerat

Jag rekommenderar helt klart en Nissan V8 Titan :) En riktigt fin bil som klarar det mesta!

nissan_titan_v8-copy.jpg

Mvh

Publicerat
Jag rekommenderar helt klart en Nissan V8 Titan :lol: En riktigt fin bil som klarar det mesta!

Mvh

Fin bil, men på vilket sätt passar den in i trådskaparens prisbudget? 120-140,000kr...

Publicerat
Är det någon som har koll på markfrigången på Subaru legacy 04-06 och Volvo v70 awd 03-06?

Är de högre än en "vanlig" kombi som tex en a4, v70, 9-5 eller liknande?

V70 AWD är är inte högre än V70 utan awd. Ska du ha högre markfrigång är det xc-modellerna som gäller.

Köpte mig en Xc70 D5 för några månader sen och är än så länge helnöjd. Rymlig familjebil med bra komfort och bra markfrigång.

Nu när det kom en massa snö har man fått testa på awdn också och den verkar fungera bra tycker jag.

Publicerat

Bara kolla afrika o mellanöstern. Den bil som används mest så är det LC o Hilux och det för sin slitstarkhet samt framkomlighet. Gelenderwagen är ju inte helt fel men priset skall vara för bra. Jag hade satsat på en LC HDJ 80 93-97, är den inte höjd så höj lite samt andra däck o fälgar sen tar du dig fram nästan överallt.

kolla länken, lite missflyt på slutet bara :blink:

Publicerat

Haha en son skulle man ha :blink:

Publicerat

OJ! :blink: Den Toyotan tog sig verkligen fram över så väl stock som sten!

Frågan är hur mkt som var original i fjädring/drivning i den bilen... :D

Jag har inte någon erfarenhet eller direkt kunskap om bilarna som omnämns av trådskaparen men jag har en drömbil till så väl jakt som vardag och det är Land Rover Discovery! De tidigare modellerna är billiga men kanske inte utan anledning...precis som 3'an kostar över en kvarts miljon av en anledning. Den har dock "allt"!

En sak jag inte fattar är att Chevan det länkades till i ett tidigare inlägg kostar över 150000! Det är ju en bil som är 13 år gammal och har gått över 35000 mil! :blink: Helt ofattbart! Menmenmen, det är väl där prisbilden ligger och det kan ju inte jag göra ngt åt... :P

Publicerat
OJ! :blink: Den Toyotan tog sig verkligen fram över så väl stock som sten!

Frågan är hur mkt som var original i fjädring/drivning i den bilen... :D

Jag har inte någon erfarenhet eller direkt kunskap om bilarna som omnämns av trådskaparen men jag har en drömbil till så väl jakt som vardag och det är Land Rover Discovery! De tidigare modellerna är billiga men kanske inte utan anledning...precis som 3'an kostar över en kvarts miljon av en anledning. Den har dock "allt"!

En sak jag inte fattar är att Chevan det länkades till i ett tidigare inlägg kostar över 150000! Det är ju en bil som är 13 år gammal och har gått över 35000 mil! :blink: Helt ofattbart! Menmenmen, det är väl där prisbilden ligger och det kan ju inte jag göra ngt åt... :P

Land Rover fick från år 2000 bosch elsystem, vilket är klart bättre, är inte säker på mod tidigare men de har haft Lucas elsystem och det är känt för uppfinnaren av mörkret, inte det bästa omdöme precis, ta sig fram duglighet har de allihopa dock :P

Håller med om chevan känns som den håller bra i värde, men dega upp så mycket för en äldre bil som rullat några varv för mycket runt jorden.

Den har inte original fjädring, dock kända för att hålla i ur och skur!

Publicerat

Landrover defender 130 som kollegan hade påminde om de 11-bilar vi använde i det militära. :D lika mycket ljus insläpp i dörrspringan och samma ljudnivå samt dåliga komfort. Han har bytt till hilux nu och är mycket nöjd.

Det är ju inte för inte som hilux är världens mest sålda bil :blink:

Publicerat
Landrover defender 130 som kollegan hade påminde om de 11-bilar vi använde i det militära. :mad: lika mycket ljus insläpp i dörrspringan och samma ljudnivå samt dåliga komfort. Han har bytt till hilux nu och är mycket nöjd.

Det är ju inte för inte som hilux är världens mest sålda bil :mad:

corollan ligger nog före där,men äger man en toyota behöver man inte göra nått test på Mensa ^_^

Publicerat
Var inne på en sån, dock en 2003:a alternativet är bensin och lite rädd att spräcka soppabudgeten ^_^:mad: nån som har en ärlig siffra på förbrukningen på en sån? annars håller jag helt med Xillo :D den eller en silverado blir ju perfekt :mad:

Den jag hade var väldigt svår att få under 1,8 blandad och väldigt enkel att få upp i närmare 3 eller mer när man skulle ha skoj i skogen och snön

• 3 weeks later...
Publicerat

Med risk för att bli anklagad för att svära i kyrkan så har jag nu bestämt mig för en Chevrolet, en koreansk sådan B)

Chevy Captivan har exakt det jag är ute efter, möjlighet till 7 säten och 4WD. Det är ingen terrängbil, jag vet :lol: den har någonting liknande Haldexsystemet och vad jag kan googla mig till så är den ganska kompetent när föret blir grisigt.

225/70-16 sulor och ett hyfsat 4WDsystem borde räcka för mina behov i alla fall.

Det var i alla fall den bil jag hade råd med av de med 7 säten och 4WD, skulle gärna ha en suburban eller en LC100 men det vill inte min plånbok. :rolleyes:

Hur har det gått för trådskaparen?

• 3 weeks later...
Publicerat
V70 AWD är är inte högre än V70 utan awd. Ska du ha högre markfrigång är det xc-modellerna som gäller.

Köpte mig en Xc70 D5 för några månader sen och är än så länge helnöjd. Rymlig familjebil med bra komfort och bra markfrigång.

Nu när det kom en massa snö har man fått testa på awdn också och den verkar fungera bra tycker jag.

Snick snack V70 AWD har högre markfrigång än en vanlig V70 jag har haft båda 2 och det är skillnad tro mig!!!!!!!!

Publicerat

kolla länken, lite missflyt på slutet bara :)

Ganska bra ombygd, men en sjuhelsikes chauför!!! Lagom med fart för att inte fastna, utan att vara för brutal.

Som stilstudie kan Ni jämföra med min körning. Börjar 55 sekunder in i klippet.

Vid tre tillfällen kör jag med ena bakhjulet i luften.

Det var när Spud var helt orginal... :ph34r:

Publicerat
Toyota Land Cruiser, jag lovar, du ångrar dig inte

Håller med dig! Har kört Landcruiser i 4 år nu och är bara sååååå NÖJD!

Har en WB 90 med 3,4 liters V6.

Soppaförbrukningen ligger mellan 1,04-1,52 beroende på årstid och körstil. Mest har den dragit på bykörning nu när det varit som kallast. Perfekt bil att dra upp Volvo V70 och Saab med. Det har väl blivit 4-5 bilar man fått dra upp ur diken och andra ställen där dom kört fast bara under denna vinter.

Ju sämre väder desto bättre går min Landcruiser tycker man. Folk sölar fram i 50 på moddiga vägar och själv märker man inte att det ens blivit sämre före. Testade bilen lite extra under vintern och lyckades faktiskt köra fast den i en hög plogvall.

Problemet var ju att den blev hängande på underredet och hjulen spann fria. Då spelar det inte roll om man så har en skogsmaskin eller pansarvagn. Allt går att köra fast med om förhållandena är tillräckligt jävliga.

Toyota Landcruisern är inte speciellt dyr att äga. Helförsäkring helår ca 4000 kr. Servicen billigare än på min Golf.

Toyota firman tar faktiskt mindre betalt för att serva än vad Volkswagen tog för samma service på golfen.

Det bästa av allt är ju att den aldrig krånglat eller gått sönder.

Förutom vanlig service så har jag bytt en framlykta (Snösläden föll mot den så illa att glaset gick i bitar, Fick tag på en ny lykta i Finland för 800 kr inklusive frakt). Sen har jag bytt båda baklyktorna som ligger i saltsprutet infällda i bakre stötfångaren.

Om man köper en sådan här bil så är risken stor att man inte vill ha nåt annat i fortsättningen. På landsvägen är det rena limousinen och i terrängen en riktig bil med bra framkomlighet. Men snåla inte på däcken. Jag kör ganska grovmönstrade cooper dubbdäck. Ni som är mer sugna på att läsa om landcruiser kan med fördel titta in på Svenska landcruiserklubbens hemsida http://www.slck.se

Bifogar en bild som jag hittade på nätet.

post-1478-1267794336_thumb.jpg

Publicerat

Landcrusiern är väl den enda bilen man hör folk säga den kan du köpa utan ha sett,det finns inga fel på den...visst kan man väl ändå köra söder en bil men bilarnas bil inom jakten är än LC sen kan dom andra bilarna tävla sinsimellan mot varandra...

finns en fin 4-runner som gått 17000mil och rostfri för 28tkr här uppe för den som är intresserad,skulle det varit en diesel hade jag klipt till direkt,en hilux med fast med inbyggd kåpa -_-