Publicerat Januari 14, 201016 yr sitter och kollar över möjligheterna för vapenskåp, kommer inte ha plats för nån stor tung historia utan snarare en mindre som däremed måste förankras, då till frågan, vad kan man förankra skåpet i? har läst mig till att det ska vara stommen, det räknar väl bort innerväggar?' bor ju i ett trähus och innerväggarna är ju knappast ...eh... massiva.. kan man då bara bulta fast det i golvet? och räknas golvet på övervåningen också som en del av stommen? blev lite förvirrad när jag kollade så jag tänkte att här kanske det finns nån som vet mer...
Publicerat Januari 14, 201016 yr Dra fast det i golvbjälkarna eller vägg reglar borde väl duga? Annars finns ju alrernativet att komplettera med vikter, typ dra fast en tjock stålplatta i botten av skåpet...
Publicerat Januari 14, 201016 yr sitter och kollar över möjligheterna för vapenskåp, kommer inte ha platsför nån stor tung historia utan snarare en mindre som däremed måste förankras, då till frågan, vad kan man förankra skåpet i? har läst mig till att det ska vara stommen, det räknar väl bort innerväggar?' bor ju i ett trähus och innerväggarna är ju knappast ...eh... massiva.. kan man då bara bulta fast det i golvet? och räknas golvet på övervåningen också som en del av stommen? blev lite förvirrad när jag kollade så jag tänkte att här kanske det finns nån som vet mer... Du torde ha någon regel bakom gipsväggen Andreas
Publicerat Januari 15, 201016 yr Författare hej, extravikter känns så där, då skruvar jag hellre fast det. visst är det reglar i väggen, men det lär ju inte passa in för båda hålen och det känns faktiskt lite kexigt, men funkar det i golvet så får det bli det som gäller!
Publicerat Januari 15, 201016 yr Golvregel duger gott. Du slipper dessutom vältrisken när det sitter fast.
Publicerat Januari 15, 201016 yr Du måste ju ha någon bärande vägg. Bulta fast skåpet där. Vikter i all sin ära men jag vill att mitt skåp skall sitta fast oxå, annars är det bara att baxa ut skåpet med säckkärra...
Publicerat Januari 15, 201016 yr Du måste ju ha någon bärande vägg. Bulta fast skåpet där.Vikter i all sin ära men jag vill att mitt skåp skall sitta fast oxå, annars är det bara att baxa ut skåpet med säckkärra... Vill nån ha skåpet, så tar de skåpet. Så enkelt är det. (i de allra flesta fall). Jag har förankrat mitt skåp i gipsvägg med gipsexpanders =) Hehehe.. mest för att det inte ska välta =)
Publicerat Januari 15, 201016 yr Författare visst har jag bärande vägg, men ingen som passar för att ställa ett vapenskåp vid...
Publicerat Januari 17, 201016 yr Författare Jo hade jag haft den orken så hade jag kunnat tänka mig att göra det men att riva ner tapeter, gips och spånskivor bara för att komma in och sätta upp fler reglar pallar jag inte...
Publicerat Januari 17, 201016 yr Du har väl fyra hål i botten på skåpet bara att bulta dit en tung platta och vips så kan du glömma reglar och dylikt gjorde så på mitt skåp som nu väger drygt 160 kg
Publicerat Januari 17, 201016 yr Du har väl fyra hål i botten på skåpet bara att bulta dit en tung platta och vips så kan du glömma reglar och dylikt gjorde så på mitt skåp som nu väger drygt 160 kg Vilket man flyttar utan problem med en pallkärra, gör om gör rätt Dessutom så är det väldigt bra att bulta skåpen då man minska tipprisken som uppstår när man öppnar den tunga dörren
Publicerat Januari 17, 201016 yr Vilket man flyttar utan problem med en pallkärra, gör om gör rättDessutom så är det väldigt bra att bulta skåpen då man minska tipprisken som uppstår när man öppnar den tunga dörren Som sagt, är det nån som vill ha det så tar dom det =) Oavsett vad man gör. Men tipset med vikten är väl helt enkelt för att det lagligen ska uppfylla kraven, även om det inte tillför något direkt stöldskydd. Ditt tips om att bulta det för tipprisken däremot, det skiver jag helt klart under på. Har man småbarn hemma anser jag att skåpet i alla lägen SKA vara bultat! De flesta skåp välter tämligen lätt när dörren är öppen - en tvååring kommer definitivt ha problem att hålla emot när det kommer farande.. och alla som har barn vet väl vad de ska klänga och hänga i allt som går...
Publicerat Januari 17, 201016 yr Du har väl fyra hål i botten på skåpet bara att bulta dit en tung platta och vips så kan du glömma reglar och dylikt gjorde så på mitt skåp som nu väger drygt 160 kg Vilket man flyttar utan problem med en pallkärra, gör om gör rättDessutom så är det väldigt bra att bulta skåpen då man minska tipprisken som uppstår när man öppnar den tunga dörren Som sagt, är det nån som vill ha det så tar dom det =) Oavsett vad man gör. Men tipset med vikten är väl helt enkelt för att det lagligen ska uppfylla kraven, även om det inte tillför något direkt stöldskydd.Ditt tips om att bulta det för tipprisken däremot, det skiver jag helt klart under på. Har man småbarn hemma anser jag att skåpet i alla lägen SKA vara bultat! De flesta skåp välter tämligen lätt när dörren är öppen - en tvååring kommer definitivt ha problem att hålla emot när det kommer farande.. och alla som har barn vet väl vad de ska klänga och hänga i allt som går... Att bulta fast en plåt på skåpet är en riktigt bra lösning om plåten är så stor att den inte går genom en dör uttan att demontera den Bultarna ska även vara svetsade på plåten och mutter ine i skåpet Mvh Anders Hj
Publicerat Januari 17, 201016 yr Jag har svetsat fast 4st m8 bultar i en 50mm Hardoxplatta (en fet jävla plåt) bultplaceringen är samma som dom fyra befintliga hålen i botten på vapenskåpet, satte muttrar och brickor på insidan. Plåten sticker ut ca 10cm runt om skåpet, stadigt och fint. Enda problemet uppdagades när vi skulle flytta, det var svårt att få in naglarna under en 70 kilos stålklump för att kånka iväg skiten.
Publicerat Januari 17, 201016 yr Har du en plyfa eller osb bakom gispen är det ju lugnt att dra skåpet i en regel o andra skruven i skivan. Det är ju helt klart ett godkännt jobb i mina ögon. Som någon annan sa vill de ta skåpet så gör de det.
Publicerat Januari 17, 201016 yr Det finns ju särskilda plattor som är till för att vikta upp ett vapenskåp till rätt vikt så man slipper att bulta fast det. Det är ju faktiskt så att vaäger skåpet över 150 kg så behöver det inte bultas och skulle någon ta det ändå så täcker väl försäkringen det... Men det är lättare sagt än gjort att kånka iväg ett vapen skåp på +150 kg, finns ju inget att hålla i. Jag personligen har bultat fast mitt SP88, vikt 152 kg tomt, både i alla 4 hål i botten och i de 2 övre hålen med 110 mm långa M10 franskskruv in i timmerväggen. Kommer då ingenstans det, om man inte spränger... David
Publicerat Januari 17, 201016 yr Det finns ju särskilda plattor som är till för att vikta upp ett vapenskåp till rätt vikt så man slipper att bulta fast det.Det är ju faktiskt så att vaäger skåpet över 150 kg så behöver det inte bultas och skulle någon ta det ändå så täcker väl försäkringen det... Men det är lättare sagt än gjort att kånka iväg ett vapen skåp på +150 kg, finns ju inget att hålla i. Jag personligen har bultat fast mitt SP88, vikt 152 kg tomt, både i alla 4 hål i botten och i de 2 övre hålen med 110 mm långa M10 franskskruv in i timmerväggen. Kommer då ingenstans det, om man inte spränger... David Försäkringen är väl det absolut sista man bryr sig om, vem fan vill bli av med alla vapen och få en jävla massa krångel på köpet. Att flytta ett skåp på +150 kilo är nästan lättare gjort än sagt... Ett av mina skåp väger nästan 150 pannor, 148 eller nått sånt. Det flyttade jag själv genom hela kåken utan några som helst problem och på väldigt kort tid. Med en pirra går det nå jävulskt mycket fortare. Är det bultat i väggen så kan man inte få in nånting under skåpet (inom rimlig tid), typ en pirra.
Publicerat Januari 17, 201016 yr Försäkringen är väl det absolut sista man bryr sig om, vem fan vill bli av med alla vapen och få en jävla massa krångel på köpet.Att flytta ett skåp på +150 kilo är nästan lättare gjort än sagt... Ett av mina skåp väger nästan 150 pannor, 148 eller nått sånt. Det flyttade jag själv genom hela kåken utan några som helst problem och på väldigt kort tid. Med en pirra går det nå jävulskt mycket fortare. Är det bultat i väggen så kan man inte få in nånting under skåpet (inom rimlig tid), typ en pirra. Ja visst är försäkringen inte det viktigaste men man får behålla licenserna iaf. När jag skulle flytta mitt skåp på +150 kg så var det inte riktigt så lätt som du får det att låta. Ska man som jag dessutom ha upp det en våning så gör det inte saken lättare. Viktar man ett litet skåp så att det vägen +150 kg så är det bra mycket svårare att få grepp om än ett större skåp. Litet och tungt är värre än stort och lätt. David
Publicerat Januari 17, 201016 yr Har tjuven en pirra med sig så är skåpet borta på 2 min, trappa eller inte
Publicerat Januari 17, 201016 yr Har tjuven en pirra med sig så är skåpet borta på 2 min, trappa eller inte Plus att tjuven inte bryr sig om det blir märken i golv och vägar Mvh Anders HJ
Publicerat Januari 17, 201016 yr Ska ni vikta upp skåpett använd då förhälvete en plåt som är störe än dörana i huset Att inte göra det är till skada för alla vapenägare i sverge Så ni som bara har viktat uppskåpett åtgärda deta fortast möjligt så att även vi andra får fortsäta att ha kvar våra vapen Mvh Anders Hj
Publicerat Januari 18, 201016 yr som delägare i rivningfirma kan jag bara verifiera vad som skrivits i tråden innan, 150 kg är inte tungt. men sitter något dikt an väggen och golvet i ett hörn eller garderob så är det jobbigt. är det sedan draget med riktigt fästmaterial i golv och vägg är det fan inte roligt. två expander i ett betonggolv, typ 2 st 12:or håller 3 ton, dom får man inte loss, då får man ha rivningsrobot/domkraft med sig. om du är osäker/ vill fästa bättre så borra fler hål i skåpet och dra i fler/större skruvar. det som stoppar en tjuv är tidsförbrukning för att få tag i grejorna och oljudet. själv har jag dessutom en sanningenlig skylt på skåpet: " till polis mfl, i skåpet förvaras mellan 3-10 kg krut, skär inte i skåpet" Kalle
Publicerat Januari 18, 201016 yr En kompis till mig blev av med skåpet för ett par år sedan, skåpet stod bultat på övervåningen. Men med lastbil och stroppar var inte det skåpet så tungt, inte var kåken fin efteråt heller. Som sagt vill dom ha det så tar dom det oavsett! Men det är klart har dom inte tänkt sno ett skåp som är bultat ordentligt blir det nog kvar.