Publicerat Januari 15, 201016 yr Wow. Jag köpte en liten applikation till min iphone för 150 spänn. http://ballistic.zdziarski.com/ Den gör ALLT som JBM gör (är kopplad till JBM) men lite mer då... Bokföring av cold bore shots, träffbilder etc etc.. Fullständig support för metriska enheter. Den använder GPS för att hålla koll på var man skjuter, och den använder positionen för att kolla upp lufttryck och temperatur från SMHI - och matchar kulbanorna med det. Naturligtvis behåller den atmosfärsdata från inskjutningstillfället och matchar skillnaden mellan "då" och "nu". Genomsnittlig vindstyrka, lufttryck, temperatur, etc. Om man har en iphone 3GS (det har jag ) använder den tiltmätaren för att avgöra lutning till målet om man nu skjuter upp mot bergssidor ("sikta" med iphonen) och den använder iphonens kompass för att förinställa vinkeln på vinden genom att jag lägger iphonen pekande mot målet (den vet ju vindriktning enligt SMHI). Köper man den dyrare varianten för 150 spänn får man dessutom snabbgränssnittet där man för en förprogrammerad laddning (som beräknats via JBM) ges ett snabbgränssnitt: avstånd, vindstyrka och vindriktning ger justering i klick/moa/mil whatever. Om man vill vara mer traditionell är det ju bara att ta ut lämpliga range cards. Applikationen kan skicka dessa per mail så att man sedan kan skriva ut dem på sin dator, eller vad man nu gör. Hipshot kommer att kunna sluta oroa sig, jag kommer INTE att ta upp min iphone och börja räkna kulbanor när räven kommer i pass, detta är en sak för skjutbanan. Hur som helst, detta är en skitsnygg sak för att göra ballistiktabeller direkt då man provar ut en laddning. Man kan verifiera ballistiktabellen direkt på banan där den skapas. Helt jäkla ruskigt program helt enkelt!
Publicerat Januari 15, 201016 yr Fet applikation men vad synd att de inte tänker porta till Android... iPhone suger tämligen fett som plattform... (har tre stycken som bara ligger i en byrålåda...)
Publicerat Januari 15, 201016 yr Fet applikation men vad synd att de inte tänker porta till Android... iPhone suger tämligen fett som plattform... (har tre stycken som bara ligger i en byrålåda...) Vad har du för jobb egentligen, som kan köpa 3 Iphone bara för att lägga dem i byrolådan. En annan har just fattat beslut om att telefonen som jag använder (4 år gammal) får gå 2 år till innan jag har råd att uppdatera den...
Publicerat Januari 15, 201016 yr Författare Vad har du för jobb egentligen, som kan köpa 3 Iphone bara för att lägga dem i byrolådan. En annan har just fattat beslut om att telefonen som jag använder (4 år gammal) får gå 2 år till innan jag har råd att uppdatera den... Jag tror att det underlättar när man som Wizard arbetar i mobiltelefonbranschen Håller med om att iPhone är en tråkigt stängd plattform men så länge det är Apple som står bakom den är det lugnt, man är i goda händer i alla fall.. Och ballistikprogrammet härovan finns inte för Android, så diskussionen om vilken telefon som är bäst är avslutad.
Publicerat Januari 15, 201016 yr Fet applikation men vad synd att de inte tänker porta till Android... iPhone suger tämligen fett som plattform... (har tre stycken som bara ligger i en byrålåda...) Hehe. Jag lyckades döda min senaste Nokia i skogen i fredags.. Så har du någon som verklgien behöver hårdtestas så tjoa till!
Publicerat Januari 15, 201016 yr Fet applikation men vad synd att de inte tänker porta till Android... iPhone suger tämligen fett som plattform... (har tre stycken som bara ligger i en byrålåda...) Hehe. Jag lyckades döda min senaste Nokia i skogen i fredags.. Så har du någon som verklgien behöver hårdtestas så tjoa till! Även jag är spekulant på byrålådan
Publicerat Januari 15, 201016 yr Det är ganska fantastiskt ändå att man lägger krut på dylika saker, att plinka tavlor var en mtrl sport förstod jag redan när vi var på Risberga första gången med HerrBerg, sen dess har det inhandlats en avståndsmätare, jag har ingen vindmätare och ingen iphone, har inte ens ett rangecard och skruvar inte utan håller upp lite istället, ska väl försöka få på siktet utrustat med mildot till rävjakten i feb-mars
Publicerat Januari 15, 201016 yr Författare Det är ganska fantastiskt ändå att man lägger krut på dylika saker, att plinka tavlor var en mtrl sport förstod jag redan när vi var på Risberga första gången med HerrBerg, sen dess har det inhandlats en avståndsmätare, jag har ingen vindmätare och ingen iphone, har inte ens ett rangecard och skruvar inte utan håller upp lite istället, ska väl försöka få på siktet utrustat med mildot till rävjakten i feb-mars HALLÅ DÄR! Kom inte med sådana där relevanta och verklighetsnära kommentarer! Men du är redan på väg in i träsket när du köpte dig en avståndsmätare När du skaffar ett mildotsikte kommer jag att göra ett rangecard åt dig... direkt på plats. Du KOMMER att använda det
Publicerat Januari 15, 201016 yr HALLÅ DÄR! Kom inte med sådana där relevanta och verklighetsnära kommentarer! Men du är redan på väg in i träsket när du köpte dig en avståndsmätare När du skaffar ett mildotsikte kommer jag att göra ett rangecard åt dig... direkt på plats. Du KOMMER att använda det 4:e mildotten är mitt i på 300m med gamla bössan men ett rangecard kommer behövas på de längre hållen, att syfta på 600m känns lite vanskligt även om det gick bra i Risberga satte ett halsskott, ett lågt hjärtskott och en femetta på 575m men då visste man om avståndet och hade lite kläm på hur kulan dalade. Ser fram emot lite vårskjutningar på långhåll och lite snabbskytte
Publicerat Januari 15, 201016 yr Författare snabbskytte Flipp, flipp, flipp (avstånd, vindhastighet, vinkel) Vrid, vrid (vertikalt, horisontalt) Pang (perfekt träff) Går det att göra snabbare?
Publicerat Januari 15, 201016 yr Går det att göra snabbare? Snälla farbror Berg, du talar med Pertan. Mannen som skjuter snabbare med sin blaser än med ak5. AK5 är endå inte speciellt långsam, 650 skott/minut. Hur i helsike ska han hinna flipp, flipp, flipp och vrid, vrid? Jag känner honom inte, detta är något jag läst här i forumet, dock hoppas jag inom kort kunna göra bekantskap... /M
Publicerat Januari 15, 201016 yr Flipp, flipp, flipp (avstånd, vindhastighet, vinkel) Vrid, vrid (vertikalt, horisontalt) Pang (perfekt träff) Går det att göra snabbare? Ja sikta och skjut! Snälla farbror Berg, du talar med Pertan. Mannen som skjuter snabbare med sin blaser än med ak5. AK5 är endå inte speciellt långsam, 650 skott/minut. Hur i helsike ska han hinna flipp, flipp, flipp och vrid, vrid? Jag känner honom inte, detta är något jag läst här i forumet, dock hoppas jag inom kort kunna göra bekantskap... /M Nu var det ju inte automateld jag tänkte på utan stående singelskott på 100m, anledningen är att AK5D är lite topprank och kindstödet kunde vara bättre, därför går det fortare mellan skotten på blasern ligger kvar bättre i målet. Jag hoppas vi ses, har en bokad grisjakt den helgen och jag vet inte om det är lör eller sön eller båda dagarna de menade.
Publicerat Januari 15, 201016 yr Ja sikta och skjut! Nu var det ju inte automateld jag tänkte på utan stående singelskott på 100m, anledningen är att AK5D är lite topprank och kindstödet kunde vara bättre, därför går det fortare mellan skotten på blasern ligger kvar bättre i målet. Jag hoppas vi ses, har en bokad grisjakt den helgen och jag vet inte om det är lör eller sön eller båda dagarna de menade. Ursäkta, kunde inte låta bli att plocka en billig poäng på din bekostnad. Kom om du hinner/vill. Jag finns på plats från ca 14, jag räknar med att gå ut senast 23. Christian och jag går i sista patrullen.
Publicerat Januari 15, 201016 yr Vad har du för jobb egentligen, som kan köpa 3 Iphone bara för att lägga dem i byrolådan. En annan har just fattat beslut om att telefonen som jag använder (4 år gammal) får gå 2 år till innan jag har råd att uppdatera den... Det är väl inte så konstigt när du är en smålänning. En snål sådan.
Publicerat Januari 15, 201016 yr Ursäkta, kunde inte låta bli att plocka en billig poäng på din bekostnad.Kom om du hinner/vill. Jag finns på plats från ca 14, jag räknar med att gå ut senast 23. Christian och jag går i sista patrullen. Borde inte jaga gris hela natten, så det ska nog funka, jag bjuder på billiga poäng så länge vi inte tävlar
Publicerat Januari 15, 201016 yr BB- kommer från vänster och kör om alla andra, jag har iofs sett applictionen i ett Beta stadium, en annan skytt som haft det på Iphonen, att konstatera är att den helt klart är intressant i många delar. Förresten, jag trodde att alla hade vind/avståndsmätare nu för tiden. /Christian (Som kommer att få rejält med smörj av Mr Humlegaard till månadsskiftet, skyttemässigt givetvis.)
Publicerat Januari 15, 201016 yr Författare ett halsskott, ett lågt hjärtskott och en femetta Pang (perfekt träff)Går det att göra snabbare? Ja sikta och skjut! Jag tror inte att du läste hela mitt inlägg. Jag markerade relevanta delar i fetstil som en ren service
Publicerat Januari 15, 201016 yr Mr Berg, du är inte på jobbet nu (kan man krångla till det så gör man det då det blir mer faktureringsbar tid)! Batteritorsk och Mr Berg bommar en lada inifrån men tveklöst vinner du ligan mest prylar vid sin död vinner (ok det där såg verkligen galet smutt ut) Mvh!
Publicerat Januari 15, 201016 yr Författare (kan man krångla till det så gör man det då det blir mer faktureringsbar tid)! Precis! Du lär dig. Som vi konsulter säger: "tid är pengar, arbeta långsamt".
Publicerat Januari 15, 201016 yr Precis! Du lär dig. Som vi konsulter säger: "tid är pengar, arbeta långsamt". Eller som vi uppdragsgivare säger: "Sluta löka och börja jobba, annars ser jag till att du har jobbat färdigt här!"
Publicerat Januari 15, 201016 yr Författare Eller som vi uppdragsgivare säger: "Sluta löka och börja jobba, annars ser jag till att du har jobbat färdigt här!"
Publicerat Januari 15, 201016 yr Angående Android, så gav en snabb sökning på google det här: http://www.snipershide.com/forum/ubbthread...;Number=1560624 Och det här: http://www.androlib.com/android.applicatio...stics-qmxp.aspx Så visst finns det Ballistic calc, till Androiden också,,,
Publicerat Januari 15, 201016 yr Jag tror inte att du läste hela mitt inlägg. Jag markerade relevanta delar i fetstil som en ren service Bra Bengt, jag såg mest ratta ratta skruva skruva, kolla dubbelchecka ojdå målet är borta kör nog på stilen here some where, look like this och pang!
Publicerat Januari 15, 201016 yr Och jag ställer mej på Pertans sida även om jag är jävligt impad av Mr Bergs prylar Mvh!