Publicerat Januari 28, 201016 yr En vild gissning är att E står för ejektor. Tror det stämmer.. på äldre modeller.. men jag kan inte tänka mej att en sportingmodell öht existerar utan ejetorer!? Men som sagt, jag vet inte men det låter galet. Mvh!
Publicerat Januari 28, 201016 yr Tror det stämmer.. på äldre modeller.. men jag kan inte tänka mej att en sportingmodell öht existerar utan ejetorer!? Men som sagt, jag vet inte men det låter galet.Mvh! Man ska aldrig ge sig f*n på något. Ang ejektor så har jag blivit vansinning på min den här vintern, det blir kallt ruta efter hagelpatroner i snön.
Publicerat Januari 29, 201016 yr En vild gissning är att E står för ejektor. Ok. tänkte det också, men att en ejektor skulle trissa upp priset 10 loppor låter lite sådär. kanske 682E är en lyxigare modell i stora taget då.
Publicerat Januari 30, 201016 yr En vild gissning är att E står för ejektor. Fel! Jag har en 682 utan E och den har Ejector. Hittade detta på ett amerikanskt forum: There is a good difference between the 682 and the 682E. The E model is newer. It has laser cut checkering and a slightly more modern look. Most importantly it boasts overbored barrels. Overbored barrels measure something like .740. It is thought to improve the pattern, again by giving the shot more room during its time in the barrel. Overbored barrels use the Optima chokes. The 682 is older. The chekering on the stock is hand cut in the traditional style. I don't think lenthened forcing cones was an option so it would have been done by a shop. Mine where done by angle port when they ported the barrels. My barrel measures .722 inside diameter. Very tight for a 12 gauge. The older 682's use the Mobilchoke system.
Publicerat Januari 30, 201016 yr Fel! Jag har en 682 utan E och den har Ejector.Hittade detta på ett amerikanskt forum: There is a good difference between the 682 and the 682E. The E model is newer. It has laser cut checkering and a slightly more modern look. Most importantly it boasts overbored barrels. Overbored barrels measure something like .740. It is thought to improve the pattern, again by giving the shot more room during its time in the barrel. Overbored barrels use the Optima chokes. The 682 is older. The chekering on the stock is hand cut in the traditional style. I don't think lenthened forcing cones was an option so it would have been done by a shop. Mine where done by angle port when they ported the barrels. My barrel measures .722 inside diameter. Very tight for a 12 gauge. The older 682's use the Mobilchoke system. kom fram till det också när jag pratade med personalen på jaktia i å-berga idag. alltså att "e" är nyare... inte det andra.
Publicerat Januari 30, 201016 yr Författare Och som du blev såld på den efter att ha klämt och känt CharlZ!! hahah
Publicerat Januari 31, 201016 yr Beretta 685 s har jag och har inget att klaga på. inga ejetorer på den men när man väl vant sig så laddar man om lika snabbt som en med ejektorer. 6000 kr får du en fin hagelpang för:)
Publicerat Januari 31, 201016 yr Och som du blev såld på den efter att ha klämt och känt CharlZ!! hahah Ja. fast det var en 686 jag stod å klämde på. Dom hade ju ingen 682 inne. Gillade dock den justerbara kolven på 686:an. Men 682 sporting känns helt rätt.
Publicerat Mars 5, 201016 yr Författare Ok, har hittat; en 686a med ejektor och fast borrning övre pipa en halv och undre "lite mindre än" kvarts (tror jag det var) ,ställbar kolv, i bra skick för 5400kr, tycker ni nåt å ha för å panga fåglar med? eller en SKB 500 Fastborrning 3/4 och full Ejektorer fint skick för 3900 kr eller en Beretta s55 fast borring 3/4 och 1/2 3400 kr någon som är bättre eller sämre eller mer prisvärd?
Publicerat Mars 5, 201016 yr Författare Ok, har hittat; en 686a med ejektor och fast borrning övre pipa en halv och undre "lite mindre än" kvarts (tror jag det var) ,ställbar kolv, i bra skick för 5400kr, tycker ni nåt å ha för å panga fåglar med?eller en SKB 500 Fastborrning 3/4 och full Ejektorer fint skick för 3900 kr eller en Beretta s55 fast borring 3/4 och 1/2 3400 kr någon som är bättre eller sämre eller mer prisvärd? ho ho, en ambivalent man här som behöver råd....
Publicerat Mars 5, 201016 yr Ok, har hittat; en 686a med ejektor och fast borrning övre pipa en halv och undre "lite mindre än" kvarts (tror jag det var) ,ställbar kolv, i bra skick för 5400kr, tycker ni nåt å ha för å panga fåglar med?eller en SKB 500 Fastborrning 3/4 och full Ejektorer fint skick för 3900 kr eller en Beretta s55 fast borring 3/4 och 1/2 3400 kr någon som är bättre eller sämre eller mer prisvärd? Skulle köra på berettan om jag var du tror ja Lite öppnare borrning på den och jag tycker de lämpar sej bättre till fågel! Men de är bara vad jag tycker
Publicerat Mars 5, 201016 yr Såg ju att du hade 2 beretta som alternativ ju Men menar med ställbar kolv
Publicerat Mars 5, 201016 yr Såg ju att du hade 2 beretta som alternativ ju Men menar med ställbar kolv Själv skulle jag också köra på (över?) den..
Publicerat Mars 5, 201016 yr Författare dyrast av dem alla...jag som började planera att komma rel. billigt undan med en SKB 500 kanske... men man tjänar väl mer på att ta 686an då, kanske är mest prisvärd ändå...
Publicerat Mars 6, 201016 yr dyrast av dem alla...jag som började planera att komma rel. billigt undan med en SKB 500kanske... men man tjänar väl mer på att ta 686an då, kanske är mest prisvärd ändå... Jag hade tagit den som passar bäst i kolvmått och egenskaper - sedan kanske man få lägga på nån hundring på att öppna chokern om det ska behövas...... Men det kostar som regel mer att skränka om eller bygga på kolven än de flesta tänker på. Kvalitetsmässigt så ligger väl 55:an framför SKB och 686:an, men det är ju knappast så att skillnaden är direkt märkbar. /T
Publicerat Mars 6, 201016 yr Författare Jag hade tagit den som passar bäst i kolvmått och egenskaper - sedan kanske man få lägga på nån hundring på att öppna chokern om det ska behövas......Men det kostar som regel mer att skränka om eller bygga på kolven än de flesta tänker på. Kvalitetsmässigt så ligger väl 55:an framför SKB och 686:an, men det är ju knappast så att skillnaden är direkt märkbar. /T är s55 av bättre kvalitet än 686 tycker du?
Publicerat Mars 10, 201016 yr Författare Nu har jag reserverat bössa i väntan på uppskjutning. Fick ett bra erbjudande om ngt som hittills inte varit med i några beräkningar alls. 1 sida-sida simson suhl i väldigt bra skick med gravyr och en winchester defender pump för priset av en bock som jag jag tidigare tänkt... såå... 2 st istället för 1.. Kanske funkar, annars kan man ju alltid byta sen...
Publicerat April 22, 201016 yr Författare oooch, jag hann ändra mig.... det blev en SKB 51 istället... riktigt fint skick svartmatt finish, 3900 kr...
Publicerat Maj 25, 201016 yr Förlänger den här tråden med ytterliggare en fråga. (känner mig hemma här). Har kikat på en beretta 685:a med 3/4 och 1/4 borrning. kal. 12/76 för 6000:-. Nått att ha? Eller låter en s686 bättre, 9900:-. vet inte riktigt vad den har för trångborrning. gissar på 1/2 3/4. Kommer användas både till jakt å lerduvor. Och stål ska väl inte hindra nån av bössorna? Ledsen om det är återkommande frågor, men är man nybörjare så är man.
Publicerat Maj 25, 201016 yr Förlänger den här tråden med ytterliggare en fråga. (känner mig hemma här). Har kikat på en beretta 685:a med 3/4 och 1/4 borrning. kal. 12/76 för 6000:-. Nått att ha? Eller låter en s686 bättre, 9900:-. vet inte riktigt vad den har för trångborrning. gissar på 1/2 3/4. Kommer användas både till jakt å lerduvor. Och stål ska väl inte hindra nån av bössorna? Ledsen om det är återkommande frågor, men är man nybörjare så är man. Tycker spontant att det låter dyrt för 686:an om det är utan choker, dom brukar gå att hitta billigare om man letar lite. Är det fast borrning är den ju knappast 4000:- bättre än 685:an, men skicket spelar så klart in.
Publicerat Maj 26, 201016 yr Hm. Känner spontant efter att ha känt å klämt lite på bössor på en jaktbutik attdom flesta berettor sitter relativt bra på en gång. Har inte fått chansen att ta på en 685:a iof. Men man vågar väl anta att den sitter bra mot axel och kind ändå. men det känns dumt att chansa på nåt sätt. Det är ju trots allt lite pengar om det skulle skita sig. Men som sagt. 9900 kontra 5900. FAN va svårt det ska va. Snart köper jag baikal.
Publicerat Maj 26, 201016 yr Jag köpte min Beretta 686s special för ca 8000:- och då fick jag med 5 choker ett fiberkorn och klickpatroner. Jag är väldigt nöjd med denna som är en -91a och inte uppvisar några glapp i jämförelse med en polares Lanber vilken både glappar och klickar, och den är väll kanske en 10 år ca. Rolf Ekeberg i Gävle fixade bakstocken och själv fixade jag den främre så nu ser den nästan ny ut. Så om man som jag inte gillar fula lackade stockar med hack i så är det inget problem för en händig kolvmakare som Roffe att fixa biffen. Eller så fixar man det själv, men jag var lite för feg. Sen kan man ju fråga sig hur mycket man tänker skjuta och säger till sig själv att man kan köpa en ny budgetbössa, men man skjuter mer än vad man tror.... Skaffa en kastare och lite duvor så har du snart smäll ett par hundra skott på ingen tid alls. Bra länk med tips vid köp av begagnat: Hur man kollar en beggad bössa. Mvh//Matte.