Jump to content
https://www.Reservdelar24.SE

https://www.AUTOdoc.SE
www.anglavakter.com

Sign in to follow this  
Ausch

Omforma 30-06 till 7x64

Recommended Posts

Lars
har du börjat svarva halsarna än.

Japp men kan inte säga så mycket om jag ser någon förbättring men känns bättre att hålla samma mått och inte ligga så tajt svarvar till 7,38 då har en skjuten hylsa sugpassning på en kula och får lämplig necktension med den bussning jag använder.

Har dock problem att tändhatts lägen fort tappar måttet trots att jag inte tok laddar hur många varv lever Norma hylsor för dig?

Förlåt skuris att vi kapar din tråd ^_^

Ausch
Förlåt skuris att vi kapar din tråd ^_^

No Worries mate :mad:

Det handlar ju om omformning

Jag får för mig att mina hylsor smanar av mer en 30-06orna.

Ska nog ner o prova lite nu bara för att jag är så satans trött på tv:n

/Lasse

Ausch

Äntligen verkar någonting gå min väg ;)

Justerade kalibreringsverktyget i botten och körde en 30-06 hylsa.

Provade att kamra den och det funkade :P det funkade, fattade knappt det själv.

Körde 50 st av bara farten.

När jag spanade på dom så börjar jag fundera på hur mycket jag egentligen kalibrerar mina orginalhylsor :P

Tittar man på bilden så verkar inte verktyget ens vara i närheten av halsen, nu är det nog inte 100 samma mått men ändå.

Det funkar ju så då kan de ju inte vara så illa.

post-2287-1264279608_thumb.jpg

/Nöjd smålänning

maddog
Japp men kan inte säga så mycket om jag ser någon förbättring men känns bättre att hålla samma mått och inte ligga så tajt svarvar till 7,38 då har en skjuten hylsa sugpassning på en kula och får lämplig necktension med den bussning jag använder.

Har dock problem att tändhatts lägen fort tappar måttet trots att jag inte tok laddar hur många varv lever Norma hylsor för dig?

Förlåt skuris att vi kapar din tråd :P

dom håller inte många gånger lapua håller bättre men inte bra ca 5-6 gg.

vilken bussning kör du.

Lars
dom håller inte många gånger lapua håller bättre men inte bra ca 5-6 gg.

vilken bussning kör du.

Jag använder en 7,35 bussning som Stefan svarvat är rätt less på att hylsorna håller så dåligt undrar om man ska byta kaliber redan :lol:

eskimo1

Det kan hända att du får forma dom lite kort åxå så du får ett falskt bröst att headspejsa mot då du formskjuter.

maddog
Jag använder en 7,35 bussning som Stefan svarvat är rätt less på att hylsorna håller så dåligt undrar om man ska byta kaliber redan :wub:

otroligt nog håller 270w hylsorna bättre och lapua hylsorna har fått otoligt med stryck så 5-6gg är bra tror på 10 gg med moderata laddningar så vägen till långt hylsliv är nog lapuas 270w hylsor har tio st som jag testat och dom verkar vara nr 1.

Nils l

Jag använder 30-06 normahylsor till 6,5-06 an och klämmer ihop dom i ett steg utan problem. Det blir en liten ring på bröstet som försvinner efter första skjutningen. Hylsorna har hållit ganska bra efter att jag glödgat halsen genom att hålla hylsan i handen och rotera den i en gasflamma en kort stund och sedan kasta dom i vatten. Däremot så vidgas tändhattsläget ganska fort så jag laddar bara om dom 3-5 gånger innan jag tar nya även om det säkert skulle gå att ladda dom ytterligare några gånger.

Ausch
Jag använder 30-06 normahylsor till 6,5-06 an och klämmer ihop dom i ett steg utan problem. Det blir en liten ring på bröstet som försvinner efter första skjutningen. Hylsorna har hållit ganska bra efter att jag glödgat halsen genom att hålla hylsan i handen och rotera den i en gasflamma en kort stund och sedan kasta dom i vatten. Däremot så vidgas tändhattsläget ganska fort så jag laddar bara om dom 3-5 gånger innan jag tar nya även om det säkert skulle gå att ladda dom ytterligare några gånger.

Om du tittar på den vänstra hylsan på min bild så ser man den lilla kanten som nu blir när jag kör om en 30-06 hylsa jämfört med den hägra som är med verktyget uppskruvat till min normala inställning när jag kalibrerar 7x64 hyslorna.

Det är inte mycket till kant så jag funderar på om det inte skulle gå att köra ganska lätta laddningar till älgbanan med hylsan som den är och sedan ladda dom till jaktammo eller varför inte långhåll.

Som det nu är så gör det inte mig så mycket om jag inte kan ladda dom mer en 3-4 ggr, hylsorna är ju i stor sett gratis.

/Lasse

L-B
hylsorna är ju i stor sett gratis.

/Lasse

Endast porto. :rolleyes:

Ausch
Endast porto. :rolleyes:

Ha ha nu tänkte jag inte just på hylsorna från dig utan var jag själv kan "hitta" nya. ;)

/Lasse

L-B
Ha ha nu tänkte jag inte just på hylsorna från dig utan var jag själv kan "hitta" nya. :lol:

/Lasse

Den som söka skola finna, vi småläningar gillar allt som är som är gratis. :lol:

Lasse

Ausch
Den som söka skola finna, vi småläningar gillar allt som är som är gratis. :D

Lasse

Javisst Gratis är gott ;)

/Lasse