Publicerat Januari 20, 201016 yr Jag har tänkt till, och räknat på hur mycket tid och pengar jag lägger på hundar och hundträning (stående) och hur lite jag lägger på min egen träning, dvs hagelskyttet. Visst, jag tränar lite på duvor då och då men inte särskilt mycket. Så min målsättning för 2010 ska vara att träna flitigt på banan och bli en bra hagelskytt. Har inte riktigt kommit fram till definitionen för " bra hagelskytt" ännu . Förslag? Kanske att under 2011 tävla, och inte komma sist i någon hageldiciplin . Nåväl, ett första steg i projektet blir att byta ut mina hagelbössor. Har idag en Beretta 300 och en Husqvarna 1310 och ingen känns särskilt bra för mig. Har börjat kolla en del och ska kommande vecka/veckor testa lite olika alternativ på begagnatmarknaden. De som är aktuella just nu är en SKB 585 och en Beretta 686. Har skrivits mycket kloka saker i hageltrådarna men har inte hittat något om SKB 585. Någon som har erfarenhet av den? Har ringt runt en del och kollat och då sökt efter begagnade SKB-, Browning-, Beretta- eller Miroku-bockar. En försäljare hävdade då att Winchesterbockarna är samma vapentillverkare som Miroku, alltså bara olika försäljningsnamn. Stämmer det? Kuriosa; enligt vapenhandlaren i Värnamo är det högtryck i vapenbranschen på grund av lågkonjukturen. Han har inte haft så mycket att göra sedan förra lågkonjukturen i slutet på 80-talet. Han lovade dock att kolla vad han hade i lager till fredag.
Publicerat Januari 21, 201016 yr Mja..jag vete fan, har för mig att Winchester görs i Portugal numera, men det är ju samma företagsgrupp. Browning görs på Miroku i Japan, det vet jag. Skjut mycket sporting och compaktsporting..
Publicerat Januari 21, 201016 yr Mja..jag vete fan, har för mig att Winchester görs i Portugal numera, men det är ju samma företagsgrupp. Browning görs på Miroku i Japan, det vet jag.Skjut mycket sporting och compaktsporting.. Miroku gör Miroku/Browning Gamla Winchester 101, 99, 91 etc gjordes av Kodensha som även gjorde Nikko (vilket var Kodenshas egna varumärke) på exakt samma konstruktion. Dessa vapen är välgjorda och förmodligen de bäst balanserade "Brownings" man kan hitta i hanterlig prisklass. Mig veterligen är konstruktionens gjord av Winchester/FN på sin tid (tidigt 60-tal) men de är väldigt lika Miroku's egna bockar.... SKB är en förkortning av Sakaba efter grundaren Shigyo Sakaba. Gör trevliga pangar som är en smula udda rent kosntruktionsmässigt. Förmodligen bland det bästa man kan köpa på begagnatmarknaden i dag då de brukar prisas ganska lågt jmf med Beretta/Browning/Miroku/Winchester/Nikko. Nya Winchester görs av Browning i Belgien (till största delen). Numera "äger" Herstal Group "Browning" (jaktvapen), "FN" (militär produktion) och Winchesters gamla fabrik i New Heaven (fd US repeating arms). Ohlin som äger namnet "Winchester" har relativt nyligen gett Herstal Group rätten att göra hagelbockar som graveras "Winchester". Inom parantes har det inte gjorts ett enda vapen av Winchester efter 1964...... Ohlin gav då upp och släppte alla sina fabriker efter ett antal strejker och andra problem med lönsamheten, så Winchester är i dag en ren marknadsorganisation.... /T
Publicerat Januari 21, 201016 yr Värt att tänka på är också att SKB har det knackigt ekonomiskt och har nog konkat nu.
Publicerat Januari 21, 201016 yr Skall du bara ha ett vettigt tips att börja med så är det följande: Åk till en välsorterad vapenhandlare och kläm på massor av bössor! (och ha skjutväst på dig, inte jacka eller mammas hemstickade tjocktröja! ) En del är Beretta-människor och andra är Browning-människor. (tunnare bössor vs. lite tjockare) Givetvis har du varianter mellan modellerna och tillverkarna... När du har hittat en bössa som passar som en handske så vet du vilken modell och typ du skall börja leta efter. Det kan bli så fel att leta efter en "prisvärd" bössa och sedan när man har hittat den försöka anpassa sig efter bössan... Lycka till!
Publicerat Januari 21, 201016 yr Författare Skall du bara ha ett vettigt tips att börja med så är det följande:Åk till en välsorterad vapenhandlare och kläm på massor av bössor! (och ha skjutväst på dig, inte jacka eller mammas hemstickade tjocktröja! ) En del är Beretta-människor och andra är Browning-människor. (tunnare bössor vs. lite tjockare) Givetvis har du varianter mellan modellerna och tillverkarna... När du har hittat en bössa som passar som en handske så vet du vilken modell och typ du skall börja leta efter. Det kan bli så fel att leta efter en "prisvärd" bössa och sedan när man har hittat den försöka anpassa sig efter bössan... Lycka till! Har klämt några år nu på Torsbo så nu börjar det bli dags. Men det är inte lätt att hitta rätt i hageldjungeln... Många försäljare puschar dessutom hårt på sina nya 5000-bockar. Så jag har bestämt mig för några märken och se om jag hittar rätt där. Blir för tidskrävande annars för en utschasad småbarnsfar... Tycker för övrigt att du borde dela med dig av dina kunnskaper i hagelskyttets ädla konst och ordna skytteträning och instruktion för oss bonnjägare. Har köpt hund i skåneland så det blir en del resor dit. "Miroku gör Miroku/Browning Gamla Winchester 101, 99, 91 etc gjordes av Kodensha som även gjorde Nikko (vilket var Kodenshas egna varumärke) på exakt samma konstruktion. Dessa vapen är välgjorda och förmodligen de bäst balanserade "Brownings" man kan hitta i hanterlig prisklass. Mig veterligen är konstruktionens gjord av Winchester/FN på sin tid (tidigt 60-tal) men de är väldigt lika Miroku's egna bockar.... SKB är en förkortning av Sakaba efter grundaren Shigyo Sakaba. Gör trevliga pangar som är en smula udda rent kosntruktionsmässigt. Förmodligen bland det bästa man kan köpa på begagnatmarknaden i dag då de brukar prisas ganska lågt jmf med Beretta/Browning/Miroku/Winchester/Nikko. Nya Winchester görs av Browning i Belgien (till största delen). Numera "äger" Herstal Group "Browning" (jaktvapen), "FN" (militär produktion) och Winchesters gamla fabrik i New Heaven (fd US repeating arms). Ohlin som äger namnet "Winchester" har relativt nyligen gett Herstal Group rätten att göra hagelbockar som graveras "Winchester". Inom parantes har det inte gjorts ett enda vapen av Winchester efter 1964...... Ohlin gav då upp och släppte alla sina fabriker efter ett antal strejker och andra problem med lönsamheten, så Winchester är i dag en ren marknadsorganisation.... /T" Tackar PMT, faktaspäckat som vanligt. " Skjut mycket sporting och compaktsporting.." Ja, synd det är så långt till närmsta bana bara... "Värt att tänka på är också att SKB har det knackigt ekonomiskt och har nog konkat nu." Hur tänkte du då? Så får se om jag hittar någon i helgen. Har bestämt att lämna ena jaktlaget för att ha tid att prioritera skyttet mera. Således, fokus på hagelskyttet under 2010. Inga förslag på lämplig målsättning?
Publicerat Januari 21, 201016 yr Tycker för övrigt att du borde dela med dig av dina kunnskaper i hagelskyttets ädla konst och ordna skytteträning och instruktion för oss bonnjägare. Har köpt hund i skåneland så det blir en del resor dit. Hade faktiskt planerat detta för sommaren -09 men det kom helt enkelt för mycket saker emellan... Har dock planer på att köra ett race med CPSA metoden och reaktionsskytte med en övning jag skapade för en massa år sedan som jag kallar för klockan... Det går åt sjukt mycket ammo per person men har ni inte bränt er på en hagelbössa innan lär ni göra det då Dock är det ganska mycket logistik som måste funka... Säg 200 lerduvor per skytt och pass... Då ställs det lite krav på kastarna också eftersom de enda pauserna är vid påfyllning. Vidare ställs det krav på anläggningen eftersom övningen kräver 360° skjutriktning/alternativt en 360° roterande kastare... När det blir aktuellt så kommer det givetvis en blänkare här på forumet. Vad gäller bössor så är jag B25 frälst så det stänker om det men jag har skjutit riktigt fina Miroku's till betydligt lägre priser, om du nu skulle gilla en t ex B325
Publicerat Januari 21, 201016 yr Jo jag tänker som så att en redan prisvärd produkt kan bli ännu mer prisvärd Trots allt vet man ju inte hur det blir med reservdelar etc.. Jag menar, vem köper en ny Saab idag utan rejäl prisdumpning? Ang. mål så varför inte vara med på ett KM redan iår och satsa på högre placering till nästa?
Publicerat Januari 22, 201016 yr Jo jag tänker som så att en redan prisvärd produkt kan bli ännu mer prisvärd Trots allt vet man ju inte hur det blir med reservdelar etc.. Jag menar, vem köper en ny Saab idag utan rejäl prisdumpning? Ang. mål så varför inte vara med på ett KM redan iår och satsa på högre placering till nästa? Skulle SKB ha konkat ter det sig en smula märkligt, det finns inte en enda notis om det vad jag har kunnat hitta..... /T
Publicerat Januari 22, 201016 yr Undrar om ni har någon importör för dessa. Sköt sporting förra säsongen med en SKB 605S 30", men skaffade en Armi Salvinelli med 32" för nästa säsong. Gillade SKB:n men balansen i Salvinellin e' av annan värld, dessutom med måttkolv så passar den avsevärt bättre än den för mig onödigt raka kolven på SKB:n. Dom e' dyrare än SKB men betydligt billigare än bättre berettor, perazzi och browning. http://www.sportinggun.co.uk/guns/175989/S...gun_review.html http://www.armisalvinelli.com/eng/index.html
Publicerat Januari 22, 201016 yr Skulle SKB ha konkat ter det sig en smula märkligt, det finns inte en enda notis om det vad jag har kunnat hitta...../T Nej jag vet inte, har läst det bla på robsoft. Skitsamma, det är bra bössor..
Publicerat Januari 22, 201016 yr Författare Hade faktiskt planerat detta för sommaren -09 men det kom helt enkelt för mycket saker emellan...Har dock planer på att köra ett race med CPSA metoden och reaktionsskytte med en övning jag skapade för en massa år sedan som jag kallar för klockan... Det går åt sjukt mycket ammo per person men har ni inte bränt er på en hagelbössa innan lär ni göra det då Dock är det ganska mycket logistik som måste funka... Säg 200 lerduvor per skytt och pass... Då ställs det lite krav på kastarna också eftersom de enda pauserna är vid påfyllning. Vidare ställs det krav på anläggningen eftersom övningen kräver 360° skjutriktning/alternativt en 360° roterande kastare... När det blir aktuellt så kommer det givetvis en blänkare här på forumet. Vad gäller bössor så är jag B25 frälst så det stänker om det men jag har skjutit riktigt fina Miroku's till betydligt lägre priser, om du nu skulle gilla en t ex B325 Låter spännande, blir det av så räkna med mig! Om det inte går att lösa kanske man kan tänka sig en instruktion/träningsträff utan att dra igång ett tredje världskrig
Publicerat Januari 22, 201016 yr Författare Ang. mål så varför inte vara med på ett KM redan iår och satsa på högre placering till nästa? Inte dumt alls. Klart bäst av det jag bollat med. Nackdelen är förstås att måluppfyllnadsmöjligheten påverkas av faktorer jag inte kan påverka, dvs vilka som är med. Men som sagt, klart bäst hittills.
Publicerat Januari 22, 201016 yr Författare Undrar om ni har någon importör för dessa. Sköt sporting förra säsongen med en SKB 605S 30", men skaffade en Armi Salvinelli med 32" för nästa säsong. Gillade SKB:n men balansen i Salvinellin e' av annan värld, dessutom med måttkolv så passar den avsevärt bättre än den för mig onödigt raka kolven på SKB:n.Dom e' dyrare än SKB men betydligt billigare än bättre berettor, perazzi och browning. http://www.sportinggun.co.uk/guns/175989/S...gun_review.html http://www.armisalvinelli.com/eng/index.html Är säkert en kanonbössa, men ibland måste livet förenklas för att hinnas med. Ska hålla mig till mina ursprungliga märken i jakten.
Publicerat Januari 22, 201016 yr Författare Var iväg idag och kollade en SKB 585 och en Beretta 686. SKB:n var i kanonskick men passade inte särskilt bra, tyvärr. Med montering av ställbar kolv i höjd och sidled så drog priset iväg till runt 12 papp. Då kommer givetvis funderingar om man lägger till ytterligare några tusen så är man uppe i pris på nya bössor. Känns i alla fall onödigt att köpa begagnat till det priset om det inte passar. Berettan var en ganska luggsliten, omborrad bössa. Nåväl, det är ingen panik ännu, har några veckor kvar i projektplanen. Torsbo känns trots allt som en tämligen säker räddningsplanka om inget annat dyker upp.
Publicerat Januari 22, 201016 yr Här har jag hittat en intressant bössa som inte är allt för svindyr. http://www.sportinggun.co.uk/guns/428205/M...gun_review.html Vete sjutton om den finns i svedala dock...
Publicerat Januari 22, 201016 yr Författare Här har jag hittat en intressant bössa som inte är allt för svindyr. http://www.sportinggun.co.uk/guns/428205/M...gun_review.html Vete sjutton om den finns i svedala dock... Ja, ser kanon ut. Fast jag vill ha den i handen innan jag köper, så utlandsimport går bort. Hur är de nya Browningbockarna i lägsta prisklassen? Finns för under 15.
Publicerat Januari 22, 201016 yr Ja, ser kanon ut. Fast jag vill ha den i handen innan jag köper, så utlandsimport går bort.Hur är de nya Browningbockarna i lägsta prisklassen? Finns för under 15. Med risk för att svära i kyrkan lite så skulle inte jag betala 15k för en ny Browning... Kanske skulle överväga 15k för en begagnad men även det är i minsta laget för en sporterbössa. Hittar man en trevlig B325 i någon bättre grade skall man dock slå till om den passar. Skall man ha en Browning för att krossa lerduvor skall man leta en med chopperlump pipor med invector plus chokesystem. (de är alla backbored också) Då hänger det inte något mer på bössan att prestera. Då handlar det lite på ammo och resten på den som håller i påken. Perazzi och Krieghoff gör också mycket bra bössor men ack vad felbalanserade de är. Ok till trap men sporting... Och vi skall inte prata om priserna!!! Jag har aldrig köpt en ny bössa, bara begagnade för att slippa betala det där extra som kommer med nya prylar. Samtliga bössor jag har ägt har jag inpassat till mig genom att skränka kolvar, ändra vikten samt modifiera tryckena. Nu kommer jag troligen aldrig att köpa någon mer hagelbössa i mitt liv om jag inte får råd till en custom FN B25 med sideplates, men de landar på en bra bit över en halv miljon och den vapenbudgeten har jag inte riktigt enligt min fru
Publicerat Januari 23, 201016 yr Författare Med risk för att svära i kyrkan lite så skulle inte jag betala 15k för en ny Browning...Kanske skulle överväga 15k för en begagnad men även det är i minsta laget för en sporterbössa. Hittar man en trevlig B325 i någon bättre grade skall man dock slå till om den passar. Skall man ha en Browning för att krossa lerduvor skall man leta en med chopperlump pipor med invector plus chokesystem. (de är alla backbored också) Öh, "grade", "chopperlump pipor med invector plus chokesystem", "de är alla backbored också"...? Tänk på att jag är gammal passare från de småländska skogarna... ...som först nu på allvar ska ta tag i mitt hagelskytte.
Publicerat Januari 23, 201016 yr Öh, "grade", "chopperlump pipor med invector plus chokesystem", "de är alla backbored också"...? Tänk på att jag är gammal passare från de småländska skogarna... ...som först nu på allvar ska ta tag i mitt hagelskytte. Vad jag egentligen menar är att om man skall göra en seriös satsning på skyttet så skall man ha en bössa som passar en perfekt samt inse att man kommer att ha den bössan väldigt länge - ja kanske resten av livet. Jag hade en period då jag trodde (eller hoppades) att jag kunde bli bättre om jag skaffade dyrare bössa. Först en Perazzi och sedan en Krieghoff. Faktum var att jag aldrig kom överrens med dessa bössor och de gjorde inget för mitt resultat... Kvar i skåpet stod till slut bara min gamla Bowning Gti som fortfarande passar som en handske, trots att jag har lagt på mig några kilon sedan dess Så, satsa på en bössa med lite livslängd kvar och med de förutsättningar som kan vara trevliga som lerduveskytt. Vad är Backbored Vad är chopperlump? Invector Plus är ett chokesystem från Browning som är, i mitt tycke, ett mycket bra chokesystem. Chokerna är betydligt längre än normalen och ger mycket jämna patterns.
Publicerat Januari 23, 201016 yr Jag vet vart det finns en ny Browning 425 med 76cm för 13. Dock kaliber 20, men det kan ju vara trevligt med iofs..lite dyrare smällar och man får ju oftast ta med ammunition själv till banan. Om det är intressant?
Publicerat Januari 23, 201016 yr Jag vet vart det finns en ny Browning 425 med 76cm för 13. Dock kaliber 20, men det kan ju vara trevligt med iofs..lite dyrare smällar och man får ju oftast ta med ammunition själv till banan.Om det är intressant? Skulle jag inte rekommendera för lerduveskytte om man inte har massor av pengar att lägga på ammunition.
Publicerat Januari 23, 201016 yr Skulle jag inte rekommendera för lerduveskytte om man inte har massor av pengar att lägga på ammunition. Nej..dyrare blir det ju.
Publicerat Januari 23, 201016 yr Tja!! Jag var tidigare ganska aktiv i våran hundklubb (har en eng setter) när jag och en bekant skulle ordna en familjedag med bla klubbmästerskap i skytte så blev jag personligen angripen på våran hemsidas gästbok där flera av medlemmarna menade att "vi är en hundklubb och vi sysslar inte med skytte" samt att dom krävde mig att betala för den pr jag gjorde för den skjutbanan där jag är aktiv. Det blev ju så att jag sa upp medlemskapet omg, konstigt va?? Jag brukar säga vad jag tycker i de flesta fall och det tål ju inte alla, de som är jakthundsägare och är motståndare till skytte anser jag vara "hundsportare" och jag anser mig själv vara en seriös jägare. Det är ganska roligt att fråga hundsportarna om dom fått nån fågel när dom varit ut en helg oftast är svaret "ingenting" och när man svarar att jag fick faktiskt ett par tjädrar och nån orre då utrotar man fågelstammen. Satsa du på sporting det är en bra träning inför jakten, jag tycker det är så roligt att jag har börjat att tävla i den grenen och det har lett till att jag oftast får fågel med mig hem. Jakten är ju så mycket roligare om man träffar det man skjuter på, alternativet är att du köper en kastare ihop med nån kompis och skjuter på varierande duvor dom är inte så dyra om du inte har en skjutbana inärheten.
Publicerat Januari 23, 201016 yr Författare Vad jag egentligen menar är att om man skall göra en seriös satsning på skyttet så skall man ha en bössa som passar en perfekt samt inse att man kommer att ha den bössan väldigt länge - ja kanske resten av livet. Det vore kanon att hitta en pang som passar perfekt, men jag bedömer det som en för hög målsättning. Om jag hittar en bock som känns bra av SKB-, Browning-, Beretta- eller Miroku i prissegmentet 10k +-5 är det ok. Jag hittar något som funkar, prioriterar hagelskyttet under 2010, vilket borde skapa kontakter (kan testa lite andra pangar etc), och jag får mera erfarenheter vad jag vill ha. Om då min bössa inte är helt optimal och om/när jag vet mera vad jag vill ha, kan jag byta upp, ner eller åt sidan utan att förlora några större summor pengar. Kanske feltänk, men jag är för okunnig, rastlös och har för lite tid, så det gäller att försöka få till köpet efter egna förutsättnignar och personliga brister