Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Någon som jagar med billigare bössa? :D

Featured Replies

Publicerat
...........

Men har fällt mera vilt än mina kollegor med bössor som kostar 20-30+.

............

Betyder ju bara att du har stått rätt och haft vett att knipa igen foderluckan så du fått mer skottchanser.

Man kan förvisso som regel aldrig köpa sig till träffarna speciellt ofta, men man kan definitivt snåla sig till bommarna. För frågan är inte hur bra du är nu - frågan är hur bra du kunnat bli en med perfekt bössa......

/T

• Svar 61
  • Visningar 14,5k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Publicerat

Beretta 302 halvauto! Skulle mer än gärna ha en 686 special eller liknande men lägger lite för mycket kulor på kulvapen.

Publicerat
Betyder ju bara att du har stått rätt och haft vett att knipa igen foderluckan så du fått mer skottchanser.

Man kan förvisso som regel aldrig köpa sig till träffarna speciellt ofta, men man kan definitivt snåla sig till bommarna. För frågan är inte hur bra du är nu - frågan är hur bra du kunnat bli en med perfekt bössa......

/T

Nu var det inte att skryta, bara att man inte blir bättre skytt bara för ett dyrt vapen.

Men jag däri mot har mera pengar till ammo = mera träning <_<

Publicerat
Nu var det inte att skryta, bara att man inte blir bättre skytt bara för ett dyrt vapen.

Men jag däri mot har mera pengar till ammo = mera träning <_<

Som sagt - man kan nästan aldrig köpa träffarna, men man kan mycket väl snåla sig till bommarna....

Sedan är ju 90% av orsakerna till att skaffar en vettig bössa just att den håller för betydligt mer, och att man därmed som regel aldrig behöver tvivla på sin förmåga - gör man rätt gör bössan det med.

Och med tanke på priserna vi har på beggagnade kvalitetsvapen är pengarna i sig inget argument att man inte kan skaffa sig en vettigt gjord bössa. Nyproducerad italiensk/turkisk lågprisproduktion kostar som regel mer än en vettig bössa göt begagnat.

/T

Publicerat

nu ska vi se vad jag har betalat för pangpriser på mina vapen

vi börjar lätt med husqvarnan en 30 06 från 52 kostnad 800:-

sen en finsk valmet 212 12/70 med extra kombi pipset 8000:-

en highlander churchill 222R för 6000:- känner mej rätt blåst på detta vapnet

en brno modell 2? 22RL 0:-

en tikka kombi med hane 12/70 222R 0:-

Publicerat

Köpte en Baikal Mp-153 ifjol ny för 3500:- (Torsbo)

Var inne på att köpa en beg. Beretta eller liknande innan jag bestämde mig.

Det tog i.o.f.s. c:a 200 smällar med 30+ laddning innan den var inskjuten men det är kul när det smäller ju.

Och det är klart, räknar man in det så blev den nån tusing dyrare.

Det som avgjorde för mig var framförallt att den passade mig bättre än Urika II'an jag kollade på.

Jag träffar bättre med Bajkalen än med min gamla Valmetbock (numera såld)

Fördelar:

Känns helt outslitlig. Har skjutit c:a 3000 plugg genom den på ett drygt år.

Italienarna som testade den drog igenom 20.000 plugg på 2 dagar... (eller nåt sånt)

Robust och oöm.

Nackdelar:

Klart tyngre...

Ful (eller frän beroende på hur man är lagd)

Pmt, du har säkert åsikter om denna?

/L

Som sagt - man kan nästan aldrig köpa träffarna, men man kan mycket väl snåla sig till bommarna....

Sedan är ju 90% av orsakerna till att skaffar en vettig bössa just att den håller för betydligt mer, och att man därmed som regel aldrig behöver tvivla på sin förmåga - gör man rätt gör bössan det med.

Och med tanke på priserna vi har på beggagnade kvalitetsvapen är pengarna i sig inget argument att man inte kan skaffa sig en vettigt gjord bössa. Nyproducerad italiensk/turkisk lågprisproduktion kostar som regel mer än en vettig bössa göt begagnat.

/T

Publicerat
Köpte en Baikal Mp-153 ifjol ny för 3500:- (Torsbo)

............

Pmt, du har säkert åsikter om denna?

/L

Frågar du mig så är det en våldsamt ful, ganska tung och klumpig pjäs som inte passar undertecknad alls. Men det gör einte Berettan heller, så frågar du mig om ny hagelautomat så blir det en Benelli eller möjligen en Fabarm. Inte för att jag kan komma på vad jag skulle ha den till men men.....

För den enkla sanningen är att en hagelbössa måste passa rent måttmässigt - annars är det meningslöst. Inte men mm precision men det måste vara mer rätt än fel - i synnerhet i kolvhöjden så man får till en vettig kindkontakt. Jo - jag vet att det finns amerikaner som anser att kindkontakten är övervärderad (därav att amerikanska bössor ofta har lägre och rakare kolvar - då passar de dessutom fler kajhänta) men för min egen del kan jag inte se hur i herrans namn man kan skjuta utan vettig kolvkontakt. Så i mina ögon borde alla bössor säljas med en hyvelrasp, sandpapper och en liten flaska stockolja.

Sedan är det bra om den har en balans och vikt som stämmer med skyttens skjutstil. Ge en som ska ha en "trög" pjäs en superlätt pang med 25" pipa - det blir inte bra alls. Och om jag tar en tung trög 32" sportingpjäs så blir det inte bra, men som regel är det lättare att gå på det hållet dvs upp i vikt och tröghet. Men liksom kolvmått så är det en högst personlig preferens.

Vad gäller slitstyrkan så är ju Baikalerna som regel mycket slitstarka (den traditionellt svaga punkten är kolvarna), som regel grovt tillyxade och som regel ojämnna i produktionen. Jag kan inte säga att jag sett så där värst många 153:or och ingen som gått mycket dvs 25-50k - men med lite tur är den sannolikt eoner framför de flesta turkarna i samma prisklass. Men det förekommer rena rama katastroferna från Izhvesk med så att säga att dessa alltid är detta är lite mer än en mild överdrift.....

För 3500 kan man hitta en Beretta 55:a och ha en tusenlapp över till ammunition, eller köpa en lite roligare modell som 56 eller 57 så bössan blir lite snygg också. Valet är för min egen del givet....

/T

Publicerat

Har en Lanber Condor som jag fått av min far. Men de är väll värd 800 om jag skulle byta in den mot något annat enlig vapenhandlarn :D Men den är helt ok för de smäller när de ska och jag träffar med den ibland oxå :lol:

Sen var väll 22:an jag har relativt billig oxå tycker ja :) 4500 för den med en Pecar tittare som är värd runt 2 lapp så tyckte de var mycket bössa för de pengarna ;)

Publicerat

skb mod100 1500kr så smidig och trevlig :)

Publicerat

Min lågbudgetgarderob:

hdf titan II, 6,5x55, gratis av svärfar. + Beg helia 3-12x56 m fästen för typ 4500 kr.

baikal bock, gratis av svärfar.

anschütz 1415, 22LR, 3500 kr beg

valmet 412, 12/222, 2500 kr beg

hva 1640, 9,3x62, nyservad+plastad hos smed, 4000 kr + zeiss conquest 3-9x50 m fästen typ 6500 kr?

framtid?

1/ byta kikare på 22-an som ju är det mest använda vapnet i garderoben och förtjänar bättre kikare.

2/ ett klass 1 pipset till kombin, men det är överkurs med tanke på att den används rätt sparsamt.

Publicerat

Har en hagelbock Beretta S55 som jag polerat upp och fått att se ut som den skönhet den en gång varit. Kostade mig 1000kr och träffar det jag riktar mot. Härligt när vi jagade duvor och gubbarna tittar snett när man kliver ur bilen och plockar fram "henne"...blir dock en härlig tystnad när de missar och jag "räddar" hehe!

"Det e skiten bakom kolven som avgör..."

Publicerat
Frågar du mig så är det en våldsamt ful, ganska tung och klumpig pjäs som inte passar undertecknad alls.

Jag tycker den är frän. Stora bokstäver som deklarerar "Made in Russia".

När man är ett fys-fenomen som mig är det bra att den väger lite extra. Lätt att den flyger iväg vid anläggning annars.

Sedan kan den nog vara gjort av tjernobyl-stål. Den lyser som lite i mörkret och micron slutar funka när den är i närheten. :huh:

/L