Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hjälp med designprojekt

Featured Replies

Publicerat

Hej!

Jag läser Industridesign i Lund och har precis börjat med mitt kandidatprojekt. Som projekt har jag valt att göra en husvagn som riktar sig mot ett lite mer extremare friluftsliv. Min tanke är att vagnen skall vara enklare med färre bekvämligheter och endast de nödvändigaste funktionerna (vilka nu de blir). Den skall också vara möjlig att fungera utan eltillförsel så solpaneler och vattenpump lär bli aktuellt. Tanken är också att den skall vara mer smidig att köra i terräng men också billigare än andra husvagnar.

Min fråga är därför till er, är det någon som har känt ett behov av detta eller som redan använder husvagn vid jakt? I så fall vill jag gärna ha alla möjliga åsikter på detta (vilka funktioner skall vara med etc.). Jag vill hur som helst ha alla typer av åsikter på detta och är mycket tacksam för hjälp.

mvh Matilda Dahlquist

Publicerat

Smidig hundförvaring är väl nr 1.

Dränerade burar under slafarna kanske, välisolerade.

Smidiga fack för vapen, typ facken i taket på en vanlig.

En stor avdelning där man kliver in för alla skodon o kläder, typ plastgolv så det är lätt att göra rent.

Va vet jag?

Publicerat
Hej!

Jag läser Industridesign i Lund och har precis börjat med mitt kandidatprojekt. Som projekt har jag valt att göra en husvagn som riktar sig mot ett lite mer extremare friluftsliv. Min tanke är att vagnen skall vara enklare med färre bekvämligheter och endast de nödvändigaste funktionerna (vilka nu de blir). Den skall också vara möjlig att fungera utan eltillförsel så solpaneler och vattenpump lär bli aktuellt. Tanken är också att den skall vara mer smidig att köra i terräng men också billigare än andra husvagnar.

Min fråga är därför till er, är det någon som har känt ett behov av detta eller som redan använder husvagn vid jakt? I så fall vill jag gärna ha alla möjliga åsikter på detta (vilka funktioner skall vara med etc.). Jag vill hur som helst ha alla typer av åsikter på detta och är mycket tacksam för hjälp.

mvh Matilda Dahlquist

Hmmm, terängkörning blir inte så aktuell eftersom det är förbjudet i Sverige. Vad menar du med att jägare använder husvagnen i jakten? Menar du att jägaren använder vagnen att sova i så skiljer sig inte kraven så värst mycket från övriga användares. Menar du att jägare använder vagnen som vakkoja så finns det många trådar på detta ämne att rota i.

Publicerat

Vapenförvaringen lurar jag lite på, även om det inte är godkänt kanske så något låsbart skåp förankrat i vagnens konstruktion?

Sen ska det som någon tidigare nämnt vara enkelt, plastmatta med gjutna hörn så det går atts spola av golvet.. golvvärme? Höjdare då allt tenderar bli blött när man kommer in.

Något väl tilltaget externt förvaringsutrymme? Cammonät, bulvaner, hundutrustning osv osv..

Någon ställning väl förankrad i vagnen där man kan hänga vilt? Vad kan man tänka sig göra avseende förädlingen, kylrum är väl väl optimistiskt, men något åt det hållet? Sen ska vagnen tillsaluhållas med motivlack, en tjädertupp i talltopp vore fräsigt på ena sidan, kanske en älg på den andra likt fototapet?

Mvh!

Publicerat
  • Författare
Hmmm, terängkörning blir inte så aktuell eftersom det är förbjudet i Sverige. Vad menar du med att jägare använder husvagnen i jakten? Menar du att jägaren använder vagnen att sova i så skiljer sig inte kraven så värst mycket från övriga användares. Menar du att jägare använder vagnen som vakkoja så finns det många trådar på detta ämne att rota i.

Nej jag har förstått att det inte är tillåtet. Har inte hunnit dyka in i ämnet tillräckligt än, men vare sig man åker i terräng eller inte vill jag att husvagnen skall vara lättkörd på kluriga vägar.

Jag menar inte att jägare använder husvagnen i jakten utan mer som en fråga ifall ngn gör det eller ifall ni skulle kunna tänka er det (att ni känner att det skulle finnas ett behov). Anledningen till att jag skriver på ett jakt forum är eftersom jag vill kartlägga så många olika målgrupper som möjligt som skulle kunna ha användning av en husvagn som den jag vill designa.

Jag vill försöka tillgodose flera special behov.

Publicerat
  • Författare

Tack för bra tips! Mycket konkreta funktioner vilket jag uppskattar mycket. Jag skall verkligen ha dessa i åtanke och försöka få med så mkt som möjligt.

Men jag undrar också;

Hur skulle användandet av husvagn se ut i jakten? Hur länge är ni ute och vad gör ni (ursäkta att denna fråga låter lite dum, men jag är ju inte själv insatt i jakten och vill gärna veta hur en jakt ser ut)? t.ex. Vilka tider på dygnet är ni uppe och jagar? Vart skulle man ställa vagnen? Mer åsikter välkomnas.

Publicerat

Rent spontant så tänker jag på stora dörrar alt. dubbeldörr typ Polar 300, tror jag den heter, så man kan få plats med skrymmande utrustning under transporten.

Sen ordentlig justermån på stödbenen om man ska ut i lite oländig terräng och campera.

Ja det var vad jag kom på så här på rak arm......

Mvh Jansson

Publicerat

Enkelt uttryckt, nyttja husvagnen under dygnets mörka timmar typ. Dagtid så är det väl bara för tillredning av käk ev mitt på dagen.

En kul grej vore ju med en glugg, vakfönster, så man kan ställa husvagnen på en väg invid en åker där man har problem med tex vildsvin.. fan! Stege och någon form av sittanordning på taket ^_^;) Vore smutt!

Mvh!

Publicerat

Hej!

Bortsett från alla kloka påpekanden ovan skulle jag vilja lägga till några saker, de flesta med anknytning till uppvärmning och vatten.

Om det är tänkt för övernattning, säg upp till en veckas tid under den kallare/blötare delen av året, så skulle iaf jag vilja ha möjlighet till att;

-få varmvatten till dusch (alternativt bad vilket som kräver minst vatten)

-kunna torka kängor/stövlar

-kunna torka kläder

-ha underhållsvärme i husvagnen även när man inte är där

Funderar på om detta skulle gå att lösa med en dieselbrännare och en mindre ackumulatortank.

Problem vid t.ex. dusch är ju att få lagom varmt vatten, kräver en tank för varmvatten och en för kallvatten samt hur man ska kunna pumpa fram det på ett bra sätt (vattenvolymerna kommer nog endast räcka till snabbduschar).

Detta inlägg kanske blev lite att gå över ån efter vatten, det är få delar av landet som inte har uppställningsplatser/kampingar som inte kan lösa duschproblemet, annars brukar det ju finnas stugor att hyra.

MVH

Alias

Publicerat
Enkelt uttryckt, nyttja husvagnen under dygnets mörka timmar typ. Dagtid så är det väl bara för tillredning av käk ev mitt på dagen.

En kul grej vore ju med en glugg, vakfönster, så man kan ställa husvagnen på en väg invid en åker där man har problem med tex vildsvin.. fan! Stege och någon form av sittanordning på taket :o:o Vore smutt!

Mvh

Det måste ju gå att designa så att man har ett torn med stol på taket som kan resas efter behov,

förstå räckvidden i denna mobila jakttorn/viltbehandlingsutrymme/sovplatser för hund/ar o jägare/säker vapenförvaring/matlagnings/klädtorknings enhet.

Jag gillar idén.

/Christian

Publicerat

Håller helt med Hipshot här. Vill du göra en husvagn för jaktbruk skall du ta fasta på funktionen vakkoja och kanske till och med jakttorn. Man får ju inte jaga från motorfordon men husvagn är en annan femma. Du kan ha en skitsmart glugg för att skjuta från med i övrigt stängda fönster. Du får drygt 2 höjdmeter gratis bara genom att låta ett jakttornet utgå från vagnens tak. Golvvärme var riktigt fint tänkt - och en smart konvertering av en sängplats till att bli hundburar. Se till att golvvärmen är gasoldriven.

Satsa på torkfunktioner! Torkning av kängor, kläder, vapen, hundar, etc. Het varmluft is da shit.

Förslagsvis ingår också en rörelsedetektor med 50 meter sladd och vibrator/blinklarm (som man rullar ut och lägger vid åteln).

Publicerat

Borde man inte kunna ha en TÄT hoprullningsbar duschkabin av något tätt material... en mjuk vattentät telefonkiosk med en utloppsslang längst ned som man bara skickar ut genom dörrspringan eller något litet smart hål i golvet?

Så kan man värma 10 liter vatten på det sätt man själv vill, och den mekaniskt drivna duschmojen (gissningsvis en tramppump som man tar med sig in i duschkabinen) ger i intervaller 2+2+3+2+1 liter av dessa 10. Då kan man duscha 2 liter, tvåla in sig, och duscha bort tvålen.

Lägg till en smart toalett modell hundbajspåse och sittring, så kan man vaka gris under lång tid utan att behöva lämna sin vakkoja och sprida vittring. Jag lämnar till allas fantasi att fundera på hur det ser ut, jag postar inga bilder B)

Fundera i termer av skydd för ljusläckage för gevär halvvägs utstuckna genom skottluckan.

Publicerat

förvaring för nedlagt vilt är väl något att fundera på?

image6gc.jpg

Publicerat
Hej!

mvh Matilda Dahlquist

skulle kolla in arkar man har till isfiske/pimpla... tuolla arken,

boken om arkar

bild

finns många arkar som är till för hålla ur och skur samt vara lätta transportera,finns en ark som du delar och liknar en kåta väger ca 150kilo och sätts upp på ca 20min som jag tycker är bäst,sen finns olika tyg varianter och allt från om bygda husvagnar..men lätt att transportera i eländig terräng och hålla hårda vindar är nått jag vill ha,ska undersökta vad min heter på svenska :lol:

Publicerat

image6gc.jpg

Visste att någon skulle få det att spåra ur :D:D:lol:

Publicerat
skulle kolla in arkar man har till isfiske/pimpla... tuolla arken,

boken om arkar

bild

finns många arkar som är till för hålla ur och skur samt vara lätta transportera,finns en ark som du delar och liknar en kåta väger ca 150kilo och sätts upp på ca 20min som jag tycker är bäst,sen finns olika tyg varianter och allt från om bygda husvagnar..men lätt att transportera i eländig terräng och hålla hårda vindar är nått jag vill ha,ska undersökta vad min heter på svenska :D

trapp ark,kiruna arken?

beskrivning?

Publicerat
trapp ark,kiruna arken?

beskrivning?

Väldigt nära

Publicerat
  • Författare
Rent spontant så tänker jag på stora dörrar alt. dubbeldörr typ Polar 300, tror jag den heter, så man kan få plats med skrymmande utrustning under transporten.

Sen ordentlig justermån på stödbenen om man ska ut i lite oländig terräng och campera.

Ja det var vad jag kom på så här på rak arm......

Mvh Jansson

Tack för tipset! Stora dörrar och bra sikt från husvagnen verkar vara efterfrågat från flera målgrupper och det var inget jag tänkt på innan.

Publicerat

Möjlighet att smidigt "bygga om" chassit från hjul till med skulle vara nåt!

Förutsatt att det är en liten vagn skulle det vara smidigt att kunna flytta den med skotern!

Isolering och värme är prio 1. Värmekällan kan ju vara nåt så enkelt som en vedeldad kamin.

Sedan vill man ha sovutrymme.

Smart förvaring av sin utrustning.

Dusch och toalett är väl lite överkurs. Inte sååå nödvändigt.

Vakmöjligheter som gluggar och en trall på taket.

12v system till belysning. Kanske en solcell som laddar batteriet.

Blir fan sugen på att bygga en själv!!

Man har ju jobbat inom branschen förut.

Publicerat
  • Författare
Borde man inte kunna ha en TÄT hoprullningsbar duschkabin av något tätt material... en mjuk vattentät telefonkiosk med en utloppsslang längst ned som man bara skickar ut genom dörrspringan eller något litet smart hål i golvet?

Så kan man värma 10 liter vatten på det sätt man själv vill, och den mekaniskt drivna duschmojen (gissningsvis en tramppump som man tar med sig in i duschkabinen) ger i intervaller 2+2+3+2+1 liter av dessa 10. Då kan man duscha 2 liter, tvåla in sig, och duscha bort tvålen.

Lägg till en smart toalett modell hundbajspåse och sittring, så kan man vaka gris under lång tid utan att behöva lämna sin vakkoja och sprida vittring. Jag lämnar till allas fantasi att fundera på hur det ser ut, jag postar inga bilder ^_^

Fundera i termer av skydd för ljusläckage för gevär halvvägs utstuckna genom skottluckan.

Många bra tankar. Förhoppningsvis är det väl just fantasi jag har som designer så jag skall nog kunna fundera ut ngt:) Tack så mycket!

Publicerat
  • Författare

image6gc.jpg

haha, underbar inspirationsbild! Ja förvaring av vilt känns onekligen viktigt så jag skall ha detta i åtanke.

Publicerat
  • Författare

Smart grej. Aldrig sett en sådan förut. Tåls att tänkas på!

Publicerat
  • Författare
Möjlighet att smidigt "bygga om" chassit från hjul till med skulle vara nåt!

Förutsatt att det är en liten vagn skulle det vara smidigt att kunna flytta den med skotern!

Isolering och värme är prio 1. Värmekällan kan ju vara nåt så enkelt som en vedeldad kamin.

Sedan vill man ha sovutrymme.

Smart förvaring av sin utrustning.

Dusch och toalett är väl lite överkurs. Inte sååå nödvändigt.

Vakmöjligheter som gluggar och en trall på taket.

12v system till belysning. Kanske en solcell som laddar batteriet.

Blir fan sugen på att bygga en själv!!

Man har ju jobbat inom branschen förut.

Haha, varför inte? Kul att folk blir inspirerade. Har du jobbat i husvagnsbranchen menar du eller? Hur skulle en sådan trall kunna se ut lite mer exakt. Vad krävs?

Publicerat
Haha, varför inte? Kul att folk blir inspirerade. Har du jobbat i husvagnsbranchen menar du eller? Hur skulle en sådan trall kunna se ut lite mer exakt. Vad krävs?

Har jobbat inom ett företag som gjorde manskapsvagnar. Vi gjorde också alla möjliga special vagnar åt olika kunder.

När det gäller trallen tänkte jag en trall av tryckimpregnerat virke. En sån kan ju väga rätt mycket så det kräver ju i sin tur en stabil konstruktion av resten av kojan. Man behöver ju inte ha trall över hela taket men en plattform av något slag skulle vara bra. Dels att stå på när man vakar/passar och så kan man ju frakta mindre ömtåligt material där.