Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

zeiss C 6,5-20x50 vs Trijicon 5-20x50

valet o kvalet 47 röster

1. 1. vilken ska jag välja o varför?

• Trijicon 5-20x50
      70%
      33
    • Zeiss C 6,5-20x50
      29%
      14

logga in eller registrera att rösta i denna enkät.

Featured Replies

Publicerat

jahapp nu börjas det igen <_<

sitter o funderar vad jag ska ha.

ska jag köra på zeiss:en? eller ska jag byta till ett trijicon?

bägge är väl likvärdiga misstänker jag. men trijicon har ju belyst vilket är en fördel. men hur skiljer sig opticen mellan dom 2 bägge parterna?

rösta gärna o säg gärna varför ni röstade på det ni gjorde!

fördel för zeissen är att jag har den hemma. trijicon är belyst vilket är en fördel för den!

mvh//Marcus som börjar lessna på o byta o vill ha värme för att kunna ligga o skjuta i!

Publicerat

Rösta på Trijiconen för det lutar åt en sånn för mig också.

Publicerat

Alltid bättre med belyst än utan. <_<

Publicerat
  • Författare

alltid bra o va opartisk B) ( säger jag som rösta på trijicon )

zeiss:en är ute på blocket med fästen o allt.

försöker krama ur ganska så bra med pengar ur det. inget fel med de eller? såååå dyrt är det ändå inte. får jag sålt det för de priset eller lite mer då det självklart är inräknat prutmån i priset ( alla ska ju pruta ständigt så då får dom göra det på överpriset tycker iaf jag B) )

så får se vad som händer nu. antingen blir man kvar med denna sak vilket iof inte är fy skam vad det verkar som då de är ett rätt mysigt sikte ändå.

eller så blir det sålt o ytterligare ett sikte hamnar på bössan ;)

mvh//Marcus som snart titulerar sig bytarkungen! ( 3 sikten på 1 bössa som jag inte hunnit på hem licensen på ännu ;) )

Publicerat

Trijicon! B)

Publicerat
  • Författare

de lutar åt det hållet just nu. det eller Nightforce igen. får se vad som kan tänkas hända B)

Publicerat

Min röst lades på Trijicon. Har hårdtestat både Zeiss Conquest 6,5-20 och Trijicon 5-20 och jag fastnade för Trijicon på det stora hela.

Varför?

• Belyst riktmedel
  • "Riktiga", feta fina targetrattar som känns "äkta"
  • Lite mer vikt/robusthet

Detta var några saker jag kom på i all hast som talar till Trijicons fördel.

MVH/Jocke

Publicerat

Jag tycker oskyddade targetrattar suger vi praktisk jakt. Conquestens var extremt lätta att ställa om av misstag.

På min swarre har finns det lock över target rattarna, den enskilt största anledningen till att jag köpte den kikaren.

Publicerat

Har ingen jaktlig erfarenhet av någon av dom men har har varit på lite mässor och tittat, känt och pillat på Trijiconen och är lite småsugen på den jag med ;) så min röst faller på den

Publicerat
  • Författare

det står 18 röster för trijicon:et och 6 för zeiss:en.

ja jag tittade på ditt fd sikte Joacim o det är ju helt klart smidigt ändå tyckte jag. lite mer vikt än zeiss men ska jag ändå konka runt på en sauer 200str så känns den vikten ganska marginell och är bössan för tung ja då får jag väl börja träna ;)

zeiss:en åker bort vilket fall som. verkar vara halvsvårt o få tag på ett 5-20x50 från andra sidan pölen men men det löser sig ju alltid.

finns ju även Nightforce NF 5,5-22x56 som jag är jäkligt sugen på o de finns ju redan här så vi får se vad det blir. vilketsom så tror jag att jag blir nöjd om det står mellan trijicon o NF:en ^_^

Publicerat
  • Författare

folk verkar vara sega o inte förstå att prutmånet är inräknat :lol:

men men jag får väl behålla detta ett tag till o testa det :lol: är ju inte såååå synd om mig så jag borde rimligen klara mig ;)

Publicerat
är ju inte såååå synd om mig så jag borde rimligen klara mig :lol:

Det vettefan förståss!

Tycker rätt synd om dig :lol:

MVH/Jocke

Publicerat
Det vettefan förståss!

Tycker rätt synd om dig :lol:

+1!  ;):lol:

Publicerat
  • Författare

de är bra de Joacim :D du om någon här vet hur bytarsjukan är ;)

hur länge behöll du aimpointen? ;)

o japp de är nog synd om mig ändå :D

Publicerat
Jag tycker oskyddade targetrattar suger vi praktisk jakt. Conquestens var extremt lätta att ställa om av misstag.

På min swarre har finns det lock över target rattarna, den enskilt största anledningen till att jag köpte den kikaren.

Och jag tycker lock över targetrattarna suger fett!

Min första kikare på LTRen hade just sådana lock.....ett okristligt skruvande i tid och otid för att få av och på det där j...a skitlocket!

En högförstorande kikare för skytte på lite längre håll skall antingen ha targetrattar eller någon form av ballistiskt riktmedel! allt annat gör en gråhårig i förtid.

/Micke

Publicerat

Jag har både en conquest 6,5-20x50 och en Trijicon 2,5-10x56 och jag gillar båda skarpt.

Conquesten är bättre optiskt men Trijiconens belysta riktmedel är svårslaget.

Jag har jagat med Conquesten under 2 säsonger nu och har aldrig råkat ut för att targetrattarna ändrat inställning vid jakt. Jag använder dem till att kompensera för skjutavstånd vid i princip varje skott på fågel och då märker man ju om de har ändrats.

Har dock aldrig tittat på Trijicon 5-25x50.

Publicerat
de är bra de Joacim ;) du om någon här vet hur bytarsjukan är <_<

hur länge behöll du aimpointen? ;)

o japp de är nog synd om mig ändå :D

*host* *host* Ja den fick ju i alla fall vara kvar en vecka eller så :P

Hålla kvar vid samma instrument/verktyg för länge är inte nyttigt ;)

Ska ge mig upp till banan så snart det blivit lite varmare för att skjuta in mig med min S&L :)

Föresten kan du inte byta in Conquestet hos Oscar, han har ju mitt gamla Trijicon liggande, eller det är sålt redan? ;)

MVH/Jocke

Publicerat

Min första kikare på LTRen hade just sådana lock.....ett okristligt skruvande i tid och otid för att få av och på det där j...a skitlocket!

En högförstorande kikare för skytte på lite längre håll skall antingen ha targetrattar eller någon form av ballistiskt riktmedel! allt annat gör en gråhårig i förtid.

/Micke

Kan bara instämma. Lock över targetrattarna är förkastligt då de som sagt sitter ivägen i tid och otid.

MVH/Jocke

Publicerat
  • Författare

de lutar mer o mer åt trijicon hållet helt klart!

targetrattar med lock känns lika bra som att dricka öl ur en oöppnad flaska :ph34r: helt kasst! B)

haha 1 vecka de är ju alltid något :D nä inte hålla för länge på grejerna då blir man ju uttråkad.

tror inte han vill ge mig nämnvärt mkt pengar för zeiss:en faktiskt o din ska han ju ha 10900 för så då får jag lägga allt för mkt emellan. verkar dock lösa sig på annat o billigare sätt o få hem ett trijicon B)

den som lever den får se :D

Publicerat
de lutar mer o mer åt trijicon hållet helt klart!

targetrattar med lock känns lika bra som att dricka öl ur en oöppnad flaska :ph34r: helt kasst! B)

haha 1 vecka de är ju alltid något :D nä inte hålla för länge på grejerna då blir man ju uttråkad.

tror inte han vill ge mig nämnvärt mkt pengar för zeiss:en faktiskt o din ska han ju ha 10900 för så då får jag lägga allt för mkt emellan. verkar dock lösa sig på annat o billigare sätt o få hem ett trijicon B)

den som lever den får se :D

Okej det var som fan då får du raportera vad som händer här framåt.

MVH/Jocke

Publicerat
  • Författare

jag håller tråden i liv tills jag har bestämt mig. om zeiss:en försvinner o trijicon kommer in eller hur det nu kan tänkas bli.

men uppdatering det kommer :D

Publicerat
jag håller tråden i liv tills jag har bestämt mig. om zeiss:en försvinner o trijicon kommer in eller hur det nu kan tänkas bli.

men uppdatering det kommer B)

Ser vi fram emot :D

Publicerat

Kastar in en fråga om Trijiconen!

Är själv sugen på en sådan.

Hur är det att sitta och vaka på nätterna med en sådan??

Mvh Niklas

Publicerat
Kastar in en fråga om Trijiconen!

Är själv sugen på en sådan.

Hur är det att sitta och vaka på nätterna med en sådan??

Mvh Niklas

Jag tycker att det fungerade fint. Visst, det nådde inte upp i Zeissklass det såg man ju när man satt med polaren i kojan och skiftade mellan mitt Trijicon 5-20 och hans Varipoint 3-12. Men som sagt helt OK och den hängde med bra långt in på kvällen ändå.

MVH/Jocke

Publicerat

/Micke

Jag blir gråhårig ändå, vare sig jag vill eller inte :D

Det jag menar är ju på praktisk jakt då jag bär bössa på ryggen vid pursch. Väl i läge måste jag ju iaf använda avståndsmätare för att öht behöva använda targetrattarna, locket skruvas av på ca 1,5 sekund. Detta är väl ca 1-2% i tid av den totala manövern tar. Tar gärna det mot att jag vet att inget hänt med kikarinställningen fram till skott.

På en bana när du skjuter skott i skott kan ju locken med fördel läggas i fickan så har du ju det du efterlyser.