Publicerat Januari 30, 201016 yr Författare Tackar för alla svar, känns som jag har fått mer kött på benen! Men det finns några frågetecken som jag gärna vill ha hjälp med att reda ut. Som jag kan förstå, utifrån de svar jag fått, så är laikan den ras som har bäst egenskaper för mindre marker, då den har trängre sök, och är inte lika ihärdig. Dessutom bra som familjehund överlag. Stämmer det? Vad skiljer mellan de olika laikorna, Öst, Väst -och Rysk-Europeisk? Är laikan en ras som jaktmässigt håller en jämn nivå, eller är det individuellt? Ni som har laika, skulle ni vilja berätta lite mer ingående om hur just er laika fungerar på älg, respektive gris? Sen i mognaden läser jag, vad pratar vi om då, i jämförelse med övriga raser? Jag skulle gärna vilja veta mer om Karelaren, då det är en ras som verkar intressant! Alla ni andra, med andra raser än laika får hemskt gärna berätta om hur era hundar är och fungerar, mer ingående. Jag vill inte låsa mig vid en ras, utan ha alla dörrar öppna. Kul att jämföra och veta mer om de olika raserna! häng med på några jakter och kolla hur hundarna jagar och om du trivs med sättet, kolla att föräldrarna jagar både gris och älg, det är det inte alla som gör, gärna jaktprov också. Det låter vettigt det du skriver, problemet är bara att häromkring (Värnamotrakten) finns inga laikor, vad jag vet. Jämte och gråhund finns, så där har jag chans att följa med. Övriga spetsraser är inte direkt överrepresenterade heller, så vitt jag vet... Så finns det nån som har laika i mina trakter, så får ni gärna höra av er när det är dags för nästa jakt! Mvh Andreas
Publicerat Januari 31, 201016 yr Tackar för alla svar, känns som jag har fått mer kött på benen! Men det finns några frågetecken som jag gärna vill ha hjälp med att reda ut. Som jag kan förstå, utifrån de svar jag fått, så är laikan den ras som har bäst egenskaper för mindre marker, då den har trängre sök, och är inte lika ihärdig. Dessutom bra som familjehund överlag. Stämmer det? Vad skiljer mellan de olika laikorna, Öst, Väst -och Rysk-Europeisk? Är laikan en ras som jaktmässigt håller en jämn nivå, eller är det individuellt? Ni som har laika, skulle ni vilja berätta lite mer ingående om hur just er laika fungerar på älg, respektive gris? Sen i mognaden läser jag, vad pratar vi om då, i jämförelse med övriga raser? Jag skulle gärna vilja veta mer om Karelaren, då det är en ras som verkar intressant! Alla ni andra, med andra raser än laika får hemskt gärna berätta om hur era hundar är och fungerar, mer ingående. Jag vill inte låsa mig vid en ras, utan ha alla dörrar öppna. Kul att jämföra och veta mer om de olika raserna! Det låter vettigt det du skriver, problemet är bara att häromkring (Värnamotrakten) finns inga laikor, vad jag vet. Jämte och gråhund finns, så där har jag chans att följa med. Övriga spetsraser är inte direkt överrepresenterade heller, så vitt jag vet... Så finns det nån som har laika i mina trakter, så får ni gärna höra av er när det är dags för nästa jakt! Mvh Andreas Hej Andreas! Jag har en laika som jag inte tycker passar in i den beskrivning du fått. Hon har ett bra sök och ett riktigt bra förföljande, ibland för bra, men blir det sken så ger hon sig inte, hon gör allt för att komma ifatt och ställa. I mina ögon är hon på tok för het på älg då hon har svårt att ställa i upptaget, men det är nog henne som individ mer än rasen överlag. Jag har jagat en del gris med henne, och jag tycker hon fungerar bra, får ofta stånd i upptaget och det spelar ingen roll om grisen väger 60kg eller 200kg hon jobbar lika. Jag tycker att det är här man ska vara noga, när man väljer föräldradjur till sin valp ska man nog leta efter hundar som vågar skälla-ställa på egenhand och inte behöver stöd från husse eller andra hundar. Att stå i en tät plantering med en riktigt elak galt på 100-150kg ställer stora krav på hunden. Men om hunden klarar av den här typen av gris i tät plantering så är den nog värd att ta en valp efter.(Tycker jag) Oavsett vad du väljer för ras så var noga med föräldradjuren, var kritisk, lyssna inte bara på husse-matte utan var noga med att hundarna skall vara meriterad på det vilt du skall jaga. Gå in på jyckedata och läs provberättelserna, jag tror att du kan hitta en del intressant där. Stirra dig inte blind på provresultaten, ett 2:pris kan många gånger vara ett bättre jobb än ett 1:pris. /Niklas En mycket nöjd laikaägare
Publicerat Februari 8, 201016 yr Här håller jag inte med dig generellt på laikor då det är de som gått absolut bäst i Junsele 2009, var dit själv och bäst entré gjorde min laika med bra attityd och väldigt på, det var hans första ståndskall i livet och yngst i gänget så skötte han sig bra inte gk på eftersök men bra attityd på 3 björnar skulle varit på lite till när honan slängde sig på staketet, hon var riktigt sur, brorsans r åriga jämte blev bästa hund för dagen och min 2:a nu i höst med lite rutin så blir det nog inga problem alls, har en 3 årig hane också som är bra på gris och älg men björn är inte hans grej sist, ska prova i höst igen, folkkära och trevliga mot främmande, inget knorr vid vilt som fällts.Istället för att lista bra och dåligt så har jag valt ras utifrån dess egenskaper på björn, gris och älg och jag kommer inte byta! de har ett högt tempo i skogen och ställer i upptaget, hänger i lagom länge men inte till natten. Se där. Jag har inte varit i Junsele men vad jag har sett på youtube så verkar det inte vara en massa folk i närheten och det är det mina hundar reagerar mest på tror jag. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det men det verkar som att det blir förmycket för dem och då blir det ingen jakt (eller vid utställning=ser hängig ut=inga cert ). Jag hade tänkt testa tiken i sommar i Junsele då det känns som att hon har mognat tillräckligt nu. Till trådskaparen kan jag väl berätta lite mer om mina laikor. Jag har 2 st östlaikor, en hane och en ungtik. Tiken hade sin första jakthöst nu i höstas och det gick väl sådär. Hon har en fruktansvär jaktlust på älg, lite för mycket dock så det blir hetsiga upptag med skenande älgar som följd. Hon blir nog bra bara poletten trillar ner Mer kan jag inte säga om henne jaktligt sett, möjligtvis att hon är väldigt spårnoga och markerar bloddroppar etc väldigt noga. Hanen är 6 år nu och det var min första egna hund och jag har säkert gjort alla fel man kan som nybörjare men det blev en jakthund av honom ändå och nu i december blev han jaktchampion. Han är en riktig allroundhund och det är skjutet älg, skogsfågel, vildsvin, mård och grävling för honom på stånd. Han har dessutom ställt björn (vid 6 tillfällen vad jag vet säkert), ren , mink, lo och såklart ekorre . Nu på senare tid så har han slutat skälla grävling då han insett att han kan ta dem själv i stället så jag jagar inte detta med honom längre. Gris har jag bara testat 2 ggr och vi hade gris inne en av dessa dagar och det sköt då 3 för honom på stånd (1 tillsammans med en jämthundstik). Hans arbetssätt är att ligga nära inpå älgarna och om det är ko och kalv så föser han ihop dem väldigt tätt vilket gör att det kan bli lite svårt att skjuta faktiskt men man få vänta på ett läge. På grisarna jobbade han också väldigt nära inpå dem (även på en stor galt i 160-180kg klassen). Söket kunde ha varit bättre i form av att han kunde ligga lite längre ut (tidsmässigt ligger det på ca 10 minuter vilket jag tycker är helt OK). Han har blivit lite mer bekväm av sig nu på äldre dar så han har inte samma tempo som tidigare, det är dock ett högt och jämt tempo jämfört med jämthund tex. (tiken har dock dubbelt så högt tempo än hanen kan jag tillägga på bekostnad av uthållighet). Om han får mothugg av viltet i form av sparkar eller liknande så blir han mer intensiv och taggad dock har han klarat sig hyffsat från skador, bara några framtänder (kan bero på tempot genom skog och mark) som fattas samt lite skråmor i nosen från vassa mård och grävlingständer. En sak som jag uppskattar väldigt är att finns det blod i spåret så vill det mycket till innan han släpper det. Han har tidigare i stort sett bara gått på vindvittring tidigare men i höst så har han börjat spåra noga i lina också vilket är ett plus. I familjen funkar båda jättebra och jag har 3 små barn och de får göra vad de vill med dem. Mot främmande folk är hanen vaktig och kan skälla, dock drar han sig oftast undan om han ser att det är OK för oss. Tiken är glad i allt och alla och det finns inte en gnutta ont i henne alls. Mot andra hundar så kan det bli problem om de kommer för hastigt mot hanen när man har honom i koppel. Andra hanhundar undviker jag helt då han inte gillar dem alls (det gäller väl många raser). I skogen har det aldrig varit problem med andra hundar, däremot så lämnar han oftast ståndet om det kommer dit någon annan hund. Jag har verkligen fastnat för laikan och kommer att fortsätta med dem, skulle jag dock enbart jaga älg hade jag nog satsat på en jämte då det känns som ett säkrare kort med tanke på utbudet. Ska du ha en laika så är det otroligt många rekomenderade parningar på laikaklubben hemsida just nu så det kan va läge att skaffa en sån nu.
Publicerat Februari 8, 201016 yr Hej Andreas! Jag såg dina frågor om att skaffa älghund, jag gick själv i samma funderingar som du vad gäller de olika rasernas för och nackdelar. Jag bestämde mig till sist för en Karelsk björnhund. Kontakta gärna personerna som sitter i avelsrådet, jag fick väldigt bra hjälp med mina funderingar på bra parningar som va på G och rasens egenskaper osv.. Att det blev en Karelare för mig beror nog mycket på att jag har en kompis som har en och jag tyckte att det va en väldigt härlig hund. sen tyckte jag att det var kul att ha en hund som inte alla andra har, här omkring är det mest jämtar och endel gråhundar, väldigt fina och duktiga hundar i dessa raser med. Sen ville jag ha en hund som inte fäller så mycket och det verkar inte Karelarna göra, min fäller inte mer än min drever tex.. När jag läste på om rasen i olika böcker så stod det ofta att karelare ofta kan vara aggresiva och osociala och ej lämpliga som familjehundar, detta kanske är något som rasen har varit längre tillbaks, men nu verkar det inte vara nåt problem. Min tik är nu bara 10 månader gammal så jag har inte jagat skarpt med henne än, dock har jag spårar endel med henne och det märks väl att intresset finns Tyvärr satte snödjupet stopp för jakt här i slutet på säsongen.. Om du bestämmer dig för en Karelare så köp då en där föräldrarna är ordentligt meriterade på jaktprov, då det har avlats endel på rasen av utställningsfolk som inte har haft med jakten som det viktigaste. Hoppas att detta va till nån hjälp, har du fler frågor så hjälper jag gärna till! Mvh Simon-Småland
Publicerat Februari 10, 201016 yr Författare Tackar för svaren! Jag har fått mycket bra infomation, men det känns svårt att välja ut en ras som passa och tilltalar mig. Jag skulle veta vad ni ser för fördelar vs nackdelar med respektiver ras. Tex. Sök , lyne, kontakt, sjukdomar , jaktmässigt , mm *Karelare. *Laika *Gråhund *Jämte Och sist *Renrasiga spetsar. *Blandraser men dessa spetsar. Mvh Andreas G
Publicerat Mars 15, 201016 yr Jag skulle veta vad ni ser för fördelar vs nackdelar med respektiver ras.Tex. Sök , lyne, kontakt, sjukdomar , jaktmässigt , mm Otroligt svåra frågor om inte omöjlig eftersom alla är så färgade av 1 eller 2 raser, samt att det är otroligt individ styrt. Kolla istället på stamtavlor och prata med kenneln/uppfödaren om gris intresset. Just dom saker du tar upp är på individnivå inte rasnivå enligt min uppfattning nuförtiden. Du kan få en otrolig hund av alla dom raser du räknade upp samt att det kan bli ett fiasko kolla stamtavlor istället... Men skulle jag rekommendera någon så skulle jag säga karelare eller laika Färgad som jag är! dessa är delvis avlade att gå på gris så det måste bli en fördel nånstans
Publicerat Mars 15, 201016 yr Det är väl så att det spelar inte så stor roll vilken av nämnda raser man väljer det viktigaste är väl att se hur föräldrarna är och fungerar samt hur det gått för ev tidigare kullar. Har själv en Jämttik. Och om man är färgad då är det Jämte som gäller för min del snällare och trevligare hund både i skogen och hemma får man leta efter. Men jag tror inte att man kan koppla "tokiga" hundar till vissa raser som en del skrev här tidigare. Jag har sett avarter i min egen ras Jämte och i alla de andra raserna så det är nog allmänt förekommande inom alla raser med "tok" och det är väl kanske en genetisk blandning samt uppfostran/brist på uppfostran av husse matte som skapar dessa "tok". Välj nån ras och föräldradjur som du har lite magkänsla för, du ska se att det ordnar sig. Skriv gärna och berätta hur det gick så som vilken ras du valde Mvh // JägarNNNNNN
Publicerat April 5, 201016 yr Författare har du bestämt dig ännu?eller fick du ännu mer myror i huvudet i går? Ha Ha Tedde välkommen till forumet. Ja jag fick lite med att tänka på efter mitt besök hos dig och hunden. Har ju lite att läsa medm
Publicerat April 5, 201016 yr Ha Ha Tedde välkommen till forumet.Ja jag fick lite med att tänka på efter mitt besök hos dig och hunden. Har ju lite att läsa medm Tackar . intressant tråd du skapat syns ju hur mycket olika syn det finns på olika hundraser alla tycker olika det är ju så jag själv känner mig lite för färgad bara du inte väljer gråhund om det nu blir en spets ens. Dom är ganska intressanta dom böckerna (tycker jag iallafall) kanske lite för älginriktade för din smak men jag tror det är bättre att börja jaga in hunden på älg innan den är i kontakt med vildsvin
Publicerat April 6, 201016 yr Författare Tackar . intressant tråd du skapat syns ju hur mycket olika syn det finns på olika hundraser alla tycker olika det är ju så jag själv känner mig lite för färgad bara du inte väljer gråhund om det nu blir en spets ens. Dom är ganska intressanta dom böckerna (tycker jag iallafall) kanske lite för älginriktade för din smak men jag tror det är bättre att börja jaga in hunden på älg innan den är i kontakt med vildsvin Hej Om jag nu skaffa en spets så kommer jag jagar in den på älg sen gå vidare med gris när den är mogen för det. Om man släpper den för tidigt på gris så tro jag att risken är stor att man förstör hunden.Att den inte är mogen för det. Ska lägga mycket tid på dressyr och kontakten. Lägga mycket spår ska jag göra med.