Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Gris dräpare alá 9,3x57

Featured Replies

Publicerat

NU tänkte jag starta en liten tråd om min 9,3x57 som stått i skåpet nog länge o dammat.

Jag har inte smällt av en smäll med den ännu......

post-2287-1265486102_thumb.jpg

Tanken är att den ska få vara mitt första val i griskojan

Till all annan jakt har jag andra mer anpassade vapen.

Vad som kommer att hända med den är

Montera sikte, Helia 8x56

Fixa till kolven så den ser skaplig ut

Plast bädda

Inget mer så förvänta er inte något underverk :angry:

Just nu är den hos vapen smen för montering av siktet, jag har inte några fästen hemma och jag har ingen aning om vad som passar så det var lättast att bara köra ut den till honom så monterar han något som blir bra.

när den kommer hem ska den slipas lite på och plastas.

Sen blir det inte lätt att vara gris <_<

/Lasse

Publicerat

Den ser ju riktigt fin ut, ser ut som att pipan är kapad och slutstycket omsmitt redan.

Törs jag rekommendera en gummibakkappa så är den en sann smekning att skjuta med :angry:

Lite avis på din Heliaglugg, skulle gärna ha en själv <_<

Publicerat
  • Författare
Den ser ju riktigt fin ut, ser ut som att pipan är kapad och slutstycket omsmitt redan.

Törs jag rekommendera en gummibakkappa så är den en sann smekning att skjuta med B)

Lite avis på din Heliaglugg, skulle gärna ha en själv <_<

Köpte en ny bakkappa som jag lsipade in efter min förra 9,3a tror du den passar denna :angry:

Skit samma slipar om den så att den åtmidstånde inte sticker ut att kolven är lite bredare på mitten kvittar mig just nu

Helian är fin, har inte använt den heller ännu men snart så.........

1500 spänn känns överkomligt för den och lika mycket för pangen

Pipan är redan kapad och nytt tryck med sidosäkring'

/Lasse

Publicerat

Spännande Skurebo! Detta projekt följer jag med stort intresse, då jag är förbannat sugen på att byta ut min 8x57 mot en 9,3x57... Eller så köper jag bara en till bössa och behåller 8x57:an.  :angry:<_<

Publicerat
Pipan är redan kapad och nytt tryck med sidosäkring'

/Lasse

Skulle precis till att komentera det här med att du nog bör fundera på en liten kortning innan du slår i pipan och får springande grisar på åteln. Men då var det redan löst då. Hur lång blev pipan då?

MVH/Jocke

Publicerat
  • Författare
Skulle precis till att komentera det här med att du nog bör fundera på en liten kortning innan du slår i pipan och får springande grisar på åteln. Men då var det redan löst då. Hur lång blev pipan då?

MVH/Jocke

Har faktiskt inte mätt den den var kapad redan när jag köpte den men jag kan ju alltid mäta lite.

Har även en fundering på dämpare till den men då ökar ju längden igen............

/Lasse

Publicerat
Har även en fundering på dämpare till den men då ökar ju längden igen............

/Lasse

Bara kapa mer B)

Publicerat
  • Författare
Bara kapa mer B)

Kan ju vara en tanke men det finns ju minsta piplängd o annat att ta hänsyn till, eller?

/Lasse

Publicerat
Kan ju vara en tanke men det finns ju minsta piplängd o annat att ta hänsyn till, eller?

/Lasse

45 cm.

Publicerat
Spännande Skurebo! Detta projekt följer jag med stort intresse, då jag är förbannat sugen på att byta ut min 8x57 mot en 9,3x57... Eller så köper jag bara en till bössa och behåller 8x57:an.  -_-:wub:

det hade jag gjort! Behåll 8an och skaffa en 9,3 också!

I övrigt, mycket trevligt projekt!

Publicerat

MVH/Jocke

Förstår inte den här pipkortningshysterin som undantagslöst gäller gamla husqvarnor.

Min har orginallängd och har aldrig haft problem med att just den pipan slår i någonting som alla mina övriga pipor inte gör.

/Micke

Publicerat
Förstår inte den här pipkortningshysterin som undantagslöst gäller gamla husqvarnor.

Min har orginallängd och har aldrig haft problem med att just den pipan slår i någonting som alla mina övriga pipor inte gör.

/Micke

Det ligger något i vad du säger. Men jag har skrämt ett par vilt pga piplängden. Dock har jag ingen HVA att korta och den vakbössan jag har nu har i och för sig 58cm pipa och den ska få förbli sådan.

Tycker bara att om patronen tillåter det vilket 9,3x57 gör så ser jag inget fel i att korta den. Man får ett smidigare/lättare vapen vilket inte bör vara en nackdel. Men givetvis så är det som med allt annat. Låt tycke och smak från person till person få styra.

MVH/Jocke

Publicerat

/Micke

Precis! Hålla på att förstöra bössor som inte görs längre...  ;):huh: Idioti är vad det är!  :):D

Publicerat
Precis! Hålla på att förstöra bössor som inte görs längre...  ;):huh: Idioti är vad det är!  :):D

Dom är verkligen sjukt välgjorda som dom är!

/Micke

Publicerat
  • Författare
-

Dom är verkligen sjukt välgjorda som dom är!

/Micke

Visst är dom det men allt kan bli bättre. Eller åtminstone mer i min smak just nu :D

Eftersom jag inte har mätt pipan ännu kan jag inte säga hur lång den är....... Gissar på ca 49-50 cm

/Lasse

Publicerat

Håller med om att inte korta pipan. De är bra grejer redan. Dessutom blir väl farten på kulorna ännu sämre med en kortare pipa eller? Hur mycket det gör i m/s är inte jag rätt man att spekulera i.

Men mest tycker jag det är synd på klenoderna som är sanslöst bra gjorda i från början.

Publicerat

Är väl för fan frågan om ett vapen för åteljakt på gris. Vi snackar om skotthåll på under 50m på det krävs inte så mycket av vapnet. Det som är viktigt här är väl ett bra sikte och trycket. Vad man har för piplängd är ointressant.

Publicerat
Är väl för fan frågan om ett vapen för åteljakt på gris. Vi snackar om skotthåll på under 50m på det krävs inte så mycket av vapnet. Det som är viktigt här är väl ett bra sikte och trycket. Vad man har för piplängd är ointressant.

Ähh.. va faen.. ju längre pipa desto närmare kommer man ju :D:D

Publicerat

Vaknat på fel sida idag :D

Min reflektion var en tanke i allmänhet och inte på detta vapen i synnerhet.

Varför pipkortas inte alla andra vapenfabrikat som det vakas gris eller gås som hundförare med?

/Micke

Publicerat
  • Författare

Jag tror vi kan lägga ner allt tjat om korta pipor i just denna tråden då pipan redan är kortad av någon tidigare ägare och till just detta projekt passar det mig perfekt.

/Lasse

Publicerat
Vaknat på fel sida idag :D

Min reflektion var en tanke i allmänhet och inte på detta vapen i synnerhet.

Varför pipkortas inte alla andra vapenfabrikat som det vakas gris eller gås som hundförare med?

/Micke

kan jag väl inte påstå att jag har. :D

för övrigt var väl min åsikt att det inte finns någon anledning att kapa pipan på ett vapen som bara ska användas till stillasittande jakt.

Nu är ju diskutionen rätt överflödig eftersom Lasses bössa redan är kapad.

Publicerat

Det ser fint ut Lasse :o

Håller på med ett liknande projekt B):D

Mvh Johan

Publicerat

Asbra åtelbössa. :D

Jag har gjort likadant, har en gammal 9,3x57 som enbart vakbössa på gris med en 2,5-10x56 kikare på.

En nackdel med en kort pipa att man blir ganska bländad av "eldkvasten" i mörkret men det ser coooooooolt ut. <_<:D

post-250-1265716423_thumb.jpg

Publicerat
  • Författare

Nyaste uppdateringen är att jag nu fått tag i en brotsch som landade hos smén i går kväll

Vi ska se om vi inte kan brotscha upp ett par 1" ringar till 26mm

Förhoppnings vis går det som jag vill och jag kan hämta den nu i helgen.

Jag har ju inte ens skjutit ett enda skott med den så det börjar att bli dags.

Beställde en multi slip i dag med så jag kan slipa lite i samband med bäddningen.

/Lasse

Publicerat
  • Författare
Asbra åtelbössa. ;)

Jag har gjort likadant, har en gammal 9,3x57 som enbart vakbössa på gris med en 2,5-10x56 kikare på.

En nackdel med en kort pipa att man blir ganska bländad av "eldkvasten" i mörkret men det ser coooooooolt ut. :rolleyes:;)

post-250-1265716423_thumb.jpg

Låter precis som jag hoppas och grisarna dör snällt antar jag.

Vad matar du den med för kulor Örjan?

/Lasse