Publicerat Februari 7, 201016 yr Efter att jag nu har köpt min första bössa så kollar jag runt efter ett sikte. Eftersom jag kommer jaga mycket gris så anser jag att ett belyst sikte skulle behövas. Min kompis har ett belyst Oxon bison sikte som jag har testat och jag tycker det funkar helt ok. Jag vet att det är många som tycker att det är rena skräpet men jag tänkte ändå testa något i den stilen. Just nu hade jag inte tänkt lägga mer än 2000 kr på ett sikte. Så jag undrar ifall det finns fler belysta sikten som ligger i Oxon (1090 eller 1500kr med frakt) klassen. I så fall, skulle det vara bra med lite tips om vilket ni tycker funkar bäst. tack
Publicerat Februari 7, 201016 yr Problemet med billiga sikten sitter inte till största delen i optiken, det sitter i tillförlitligheten! Jag vet åtskilliga jägare som antingen har skadeskjutit djur pga att siktet helt enkelt inte har varit skottfast eller det som hände en polare: Han satt på pass och den kapitala dovhjorten med stort K presenterade sig. Han skulle bara öka förstoringen lite och då följde hela hårkorset med när han skruvade... (det blev inte dovhjort den dagen för honom!) Köp begagnat är min tes om man inte har kulorna till ett nytt, men skall du ha belyst så lär du nog inte hitta något för dom pengarna. Bättre att satsa på ett bättre begagnat icke belyst än att få ett oförlitligt belyst sikte... Kanske om man hittar ett 8x56 kinasikte så kanske man är lite säkrare men jag skulle aldrig testa ett sådant sikte på avstånd över 40 meter för att vara på den säkra sidan. Strunta i krogen några månader & snåla lite osv så kanske du har råd med ett vettigare sikte. (jag vakar gris med ett Nickel 8x56 som inte är belyst utan problem)
Publicerat Februari 7, 201016 yr Jag har haft kinagluggar och nu delar jag med mig av mina erfarenheter, precis som du ville. Du kommer inte att gilla det här, men du är helt fel ute. Det är viktigare att du har optisk och mekanisk kvalitet än att du har lyse. Om du skall ha lyse är det egentligen bara två gluggar som håller priset nere: http://www.blocket.se/vasternorrland/Meopt...m?ca=11&w=3 http://www.blocket.se/boden/Trijicon_Accup...m?ca=11&w=3 Köp inget billigare än så. Vill du komma ner i 4000 kan du säkert hitta en fast 8x56 - Zeiss, Helia eller motsvarande - som kommer att spöa sk*ten ur din polares kinaglugg. MVH! /HerrBerg
Publicerat Februari 7, 201016 yr Grattis till den nya pangen, spara dina pengar istället för att lägga dem på OXO eller motsvarande. träna med ev öppna riktmedel eller skaffa sådana. Det känns som om vi har den här tråden en gång i veckan, slutet är obevekligt och såsom angivet av Wizard. /Christian
Publicerat Februari 7, 201016 yr Problemet med billiga belysta vakkikare är att dom bländar i mörkret.
Publicerat Februari 7, 201016 yr Författare Tack för alla svar! Det fick mig att tänka till lite...... får väll skippa belysningen då helt enkelt.
Publicerat Februari 7, 201016 yr Författare Grattis till den nya pangen,spara dina pengar istället för att lägga dem på OXO eller motsvarande. träna med ev öppna riktmedel eller skaffa sådana. Det känns som om vi har den här tråden en gång i veckan, slutet är obevekligt och såsom angivet av Wizard. /Christian tack tack.. Jo jag vet det har blivit många "Oxon" trådar på senaste tiden. Kunde inte låta bli
Publicerat Februari 7, 201016 yr Jag kan väl bara fylla in i kören, köpa kinajunk är bortkastat !!! Jag köpte mig ett belyst kinasikte; Hawke Niteeye 4-16x50, mest för att jag ville prova ett junksikte. Mekaniskt har det faktiskt varit klanderfritt (på en 22 WM) Fyrkantstest OK, träfflägesvariation mellan olika förstoringar oxå OK Nu kommer vi till det dåliga, optiken Det är förvånansvärt klart på dagen, dock väldigt känsligt med ögonplacering. När det skymmer, då börjar problemen - det blir nattsvart och det belysta hårkorset hjälper inte ett smack när man inte ser vad man siktar på !!! Titta på begagnad europeisk optik - tråkigt men sant...... Raggarö
Publicerat Februari 7, 201016 yr http://www.jaktsnack.se/index.php?showtopic=23234 Läs dena tråden Oxo Bison 3-12x50 Tänk att man ska få skit så fort man inte har Carl Zeiss som idolbild på väggen Vet mycket väl att ett OXO inte är jämförbart med ett Ziess, Swarowski etc etc. "Om katten själv får välja" så skulle jag sätta på Nikon på mina bössor direkt fast då skulle nog tanten skrika om att det saknades mat i kylen och att skulle vara tvungen att gå naken. Tyvärr så har jag inte upplevt några problem med mitt sikte förutom ringarna även om många andra har det. Kom på en negativ sak till som jag har att säga om det. Det är känsligt för hur ögat är i förhållande till gluggen så det var en hel del pillande innan man fick det riktigt bra. Ziess, Swarowski etc etc. Är långt över över lägsta mekaniska kraven man bör stäla på en jaktkikare Medans OXO och liknande är långt under Tänk att man ska få skit så fort man inte har Carl Zeiss som idolbild på väggen Håller med om att det är surt att bli dissad totalt för att man inte har råd att köpa dyra sikten, been there, done that Har man inte råd så har man inte. Faktum kvarstår att någon bett om omdömen på siktet och det är inte ett särskilt bra sikte, men visst kan det funka att jaga med ett tag. Jag bryr mig inte om ni köper dyrt skräp och använder till tavelskyte Men att använda sådan skräp till jakt är oansvarigt Jag har persoligen erfarenhet av ca15st kikare av dena typen Och av dom har endast 2st fungerat riktigt mekaniskt (När jag arbetade med bössan) Varav den ena la av på en jakt året efter med en skadeskjutning som följd Då bytes även den andra utt som hade fungerat mekaniskt hitils ( Båda var i sama jaktlag) Det visade sig att den inte var skotfast då den inte låg stil när den blev träfad av en 18g 9.3 kula Viken optisk kvalite folk använder bryr jag mig inte om Men när man änvänder udermålig mekanisk kvalite till jakt blir jag riktigt förbanad Måste man ha ny kikare med belysning ( inte vill ha en begangnad) men inte har råd med mekaninsk kvalite Jaga då över dom öpna riktmedlen eller avstå att jaga tills du har råd med mekanisk kvalite Begangnad mekanisk kvalite kostar inte mer än 1000-3000kr När du sedan har råd med en ny kikare (Med mekanisk kvalite) med alla dom egenmskaper du villha Så kan du sälja den gamla för sama som du gav för den Vilket gör att den nya inte blir så dyr Medans det biliga (dyra) skräpet är bara att kasta =0kr till den nya kikaren Så vilken ska man då köpa om man har att välja på skräp för 1000-3000kr eller mekanisk kvalite för 1000-3000kr Som desutom troligen är betydligt bätre optiskt än skräpkikaren Jag har då inga problem att välja melan doma två valen Självklart tar jag det biliga skräpet som inte gär att sälja vidare med got samvete
Publicerat Februari 7, 201016 yr Tänk att man ska få skit så fort man inte har Carl Zeiss som idolbild på väggen Vet mycket väl att ett OXO inte är jämförbart med ett Ziess, Swarowski etc etc. "Om katten själv får välja" så skulle jag sätta på Nikon på mina bössor direkt fast då skulle nog tanten skrika om att det saknades mat i kylen och att skulle vara tvungen att gå naken. Tyvärr så har jag inte upplevt några problem med mitt sikte förutom ringarna även om många andra har det. Kom på en negativ sak till som jag har att säga om det. Det är känsligt för hur ögat är i förhållande till gluggen så det var en hel del pillande innan man fick det riktigt bra. Ziess, Swarowski etc etc. Är långt över över lägsta mekaniska kraven man bör stäla på en jaktkikare Medans OXO och liknande är långt under Tänk att man ska få skit så fort man inte har Carl Zeiss som idolbild på väggen Håller med om att det är surt att bli dissad totalt för att man inte har råd att köpa dyra sikten, been there, done that Har man inte råd så har man inte. Faktum kvarstår att någon bett om omdömen på siktet och det är inte ett särskilt bra sikte, men visst kan det funka att jaga med ett tag. Jag bryr mig inte om ni köper dyrt skräp och använder till tavelskyte Men att använda sådan skräp till jakt är oansvarigt Jag har persoligen erfarenhet av ca15st kikare av dena typen Och av dom har endast 2st fungerat riktigt mekaniskt (När jag arbetade med bössan) Varav den ena la av på en jakt året efter med en skadeskjutning som följd Då bytes även den andra utt som hade fungerat mekaniskt hitils ( Båda var i sama jaktlag) Det visade sig att den inte var skotfast då den inte låg stil när den blev träfad av en 18g 9.3 kula Det konstiga är att ingen kikare har klarat deta testet oavset pris Viken optisk kvalite folk använder bryr jag mig inte om Men när man änvänder udermålig mekanisk kvalite till jakt blir jag riktigt förbanad Måste man ha ny kikare med belysning ( inte vill ha en begangnad) men inte har råd med mekaninsk kvalite Jaga då över dom öpna riktmedlen eller avstå att jaga tills du har råd med mekanisk kvalite Begangnad mekanisk kvalite kostar inte mer än 1000-3000kr När du sedan har råd med en ny kikare (Med mekanisk kvalite) med alla dom egenmskaper du villha Så kan du sälja den gamla för sama som du gav för den Vilket gör att den nya inte blir så dyr Medans det biliga (dyra) skräpet är bara att kasta =0kr till den nya kikaren Så vilken ska man då köpa om man har att välja på skräp för 1000-3000kr eller mekanisk kvalite för 1000-3000kr Som desutom troligen är betydligt bätre optiskt än skräpkikaren Jag har då inga problem att välja melan doma två valen Självklart tar jag det biliga skräpet som inte gär att sälja sedan ( Tror inte det va) 1: Jo vad tycker folket om Oxo Bison 3-12x50?? Har hört att många tycker det är skräp.... jag har ju inga riktiga erfarenheter på detta sikte, men jag köpte ett sånt och ville ha som vak sikte. Men det är ju inget man ska lita på billiga grejer ju, men jag ska ha det så länge tills jag har en budget till dom dyra siktena. Kan inte låta bli att säga att jag tycker att siktet funkar förvånansvärt bra, men det har ju inte mycket ljusinsläpp...... Men jag sköt 3 skott inom en 50 öring på ca 80 meter. Och det är int illa för ett sånt " Skitsikte" 2: Får ju se när det sviker mig, det kan ju hända när som hels:/ Vill bara ha lite åsikter om ett sånt sikte, om några har provat dom och så /// Gustav 1: Kikaren är skräp och ska bara användas på skutbarnan där inga djur blir skadade när den går sönder 2: Troligen ja. Och då får vi hopas att det inte är när du skjuter på ett djur Mvh Anders Hj
Publicerat Februari 20, 201016 yr Författare Jo, dessa Oxo sikten verkar inte särskilt populära. Men ni behöver inte oroa er det blir inte något sådant. Nu har jag kollat lite på ett EBERSTARK 2.5-10x50. Är detta samma sak som OXO t ??? Det känns som att det är bättre.... eller? Här finns siktet om ni vill kolla... http://www.vildsvin.se/
Publicerat Februari 20, 201016 yr Köp den här i stället: http://www.blocket.se/sodermanland/Kikare_...m?ca=11&w=3 Den sopar banan med allt du hittills har föreslagit.
Publicerat Februari 20, 201016 yr Jo, dessa Oxo sikten verkar inte särskilt populära. Men ni behöver inte oroa er det blir inte något sådant.Nu har jag kollat lite på ett EBERSTARK 2.5-10x50. Är detta samma sak som OXO t ??? Det känns som att det är bättre.... eller? Här finns siktet om ni vill kolla... http://www.vildsvin.se/ Ska det vara så svårt att förstå att dena typen av kikare inte klarar dom lägsta kraven för att användas tilll jakt på levande djur Har du inte råd med ny kvalete så köp begangnad eller jaga uttan kikare tills du har råd med en som har tillreklig mekanisk kvalette Mvh Anders Hj
Publicerat Februari 20, 201016 yr Låter som du ska titta efter en begagnad belyst Meopta eller Burris. De brukar gå att hitta till mkt bra begagnat pris.
Publicerat Februari 20, 201016 yr http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?f=61&t=95584 begagnat meopta artemis 2000 3-12x50 små märken efter montering,annars i gott skick. 3500kr
Publicerat Februari 20, 201016 yr Jo, dessa Oxo sikten verkar inte särskilt populära. Men ni behöver inte oroa er det blir inte något sådant.Nu har jag kollat lite på ett EBERSTARK 2.5-10x50. Är detta samma sak som OXO t ??? Det känns som att det är bättre.... eller? Här finns siktet om ni vill kolla... http://www.vildsvin.se/ Jag har ett EBERSTARK 4-16x50. Inga problem med det. Har fungerat klanderfritt i 3år, trots det är ett av dom första som kom. Har skjutit in det en gång och det går spikrakt fortfarande.Har skjutit dovhjort på långt håll och grisar på bara 30-40 meter, tar alltid mitt i prick. Ingen bländning av belysningen som är ställbar i 16 läge. Ett minus, känslig vad gäller ögats avstånd till optiken för att få bra bild, fick bygga på kolven för att hamna rätt vid snabba skott. Bra skymningsvärde, är det bara måne eller lite snö inga problem, vid beckmörker blir det lite grumsigt, kan vara mina ögon också.
Publicerat Februari 20, 201016 yr Jag har ett EBERSTARK 4-16x50. Inga problem med det. Har fungerat klanderfritt i 3år, trots det är ett av dom första som kom. Har skjutit in det en gång och det går spikrakt fortfarande.Har skjutit dovhjort på långt håll och grisar på bara 30-40 meter, tar alltid mitt i prick. Ingen bländning av belysningen som är ställbar i 16 läge. Ett minus, känslig vad gäller ögats avstånd till optiken för att få bra bild, fick bygga på kolven för att hamna rätt vid snabba skott. Bra skymningsvärde, är det bara måne eller lite snö inga problem, vid beckmörker blir det lite grumsigt, kan vara mina ögon också. Skåning, är du verklig? Har du bara skottställt en gång, aldrig skottställt om mellan sommar o vinter, alltid träffat rakt i, oaktat avstånd samt att din belysning är perfekt inställningsbar? Vi talar om samma optik där tuben består av tre delar som alla gängas o limmas samman vid justeringshuset, som har kinesisk belysning i sig och som har ett ströljus genom hela tuben, det kanske inte är så, du har den Enda S&B tuben som är ommärkt Eberstark och som är såld någonsin, jag brukar inte vara snarstucken men med påståenden av det där slaget som ovan som inte bara glider över mer än lovprisandet av optik som är skit utan även kanselerar grundläggande fysik och extern balistik ja då är ju gränsen nådd. Min uppfattning är att du inte vet vad du talar om Skåning, en slutsats jag har nått av att läsa innehållet i ditt inlägg. /Christian
Publicerat Februari 21, 201016 yr Författare Ska det vara så svårt att förstå att dena typen av kikare inte klarar dom lägsta kraven för att användas tilll jakt på levande djur Har du inte råd med ny kvalete så köp begangnad eller jaga uttan kikare tills du har råd med en som har tillreklig mekanisk kvalette Mvh Anders Hj Nej det är inte svårt att förstå. Du har varit duktig och förklarat allt till punkt och pricka. jag sa inte att jag skulle köpa siktet, jag ställde bara en fråga. Jag skulle kolla ifall detta sikte var i OXO klass och det verkar som att det är det.
Publicerat Mars 2, 201016 yr Den bästa kompromiss i kvalitet/krona jag hittat är Bushnell Elite 3200 Firefly, finns i några olika förstoringar. Skottfast, flourcerande riktmedel och skymnings/mörkeregenskaperna är OK (dock inte i klass med tysksikten). Från staterna får man hit dem för 2500-3500 kr inklusive alla avgifter. Har inget själv då jag köpte ett Meopta innan jag hittade detta sikte. Funderar på ett 5-15x40 till en ny bössa jag köpt dock. Begagnat går det naturligtvis att göra klipp på bättre sikten men nytt är det denna modell jag rekommenderar om man har en budget på några enstaka tusenlappar.
Publicerat Mars 2, 201016 yr Jag gjorde felet när jag precis tagit examen att jag la mycket pengar på att köpa en fin och bra bössa och la småkronor på sikte, vilket jag fetångrar!. Jag skulle ha lyssnat på alla som sa att man ska lägga pengarna på ett bra sikte och mindre på bössan. En bössa är värdelös utan ett sikte man kan lita på. Oftast är problemet med "kinagluggar" att dom inte är skottfasta. Lägg pengar på sikte!
Publicerat Mars 2, 201016 yr Det som verkligen slår mig är vapenauktionerna... Krieghoff dubbelstudsare med A+ valnöt, handgravyr, och en hakmonterad Tasco. Ibland undrar man hur folk tänker.
Publicerat Mars 2, 201016 yr Jag köpte ett Shirstone när de var nya (viskar, för 6500kr ) snacka om lurad. De var ett kanonsikte sa säljaren och jag visste inte bättre, men ta i trä det funkar än så länge. Väntar på drömvinsten så jag kan köpa ett trijkon
Publicerat Mars 2, 201016 yr Var uppe hos vapenhandlaren igår och skådade något som gör att i vart fall jag blir tårögd. kom in en herre med en Blaser luxus (vi snackar nästan 40 000kr bössa) och på den satt där ett Shirstone, fan lägg då hellre kanske 26 - 27 000kr på bössan eller vad en standard träblaser går på idag, och resten av pengarna på ett Zeiss, Swarovski, trijicon eller S&B. Tårögd är bara förnamnet MVH/Jocke
Publicerat Mars 2, 201016 yr Ingen bländning av belysningen som är ställbar i 16 läge. Så du menar att det inte bländar då man sitter och vakar mitt i natten