Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Griseftersök 100208 - snö!

Featured Replies

Publicerat

Hade ett eftersök i förrgår som väl var egentligen tillhörde dem som inte skulle göras. En utländsk gäst hade skjutit på en gris kvällen före. Han sa att den gick omkull i skottet, låg helt still i tio minuter, sedan plötsligt reste sig och försvann. Jag erkänner att jag inte trodde på tidsperspektivet. Jag var där 16 timmar efter smällen. Det var MYCKET snö, cirka 80 centimeter. Vi spårade grisen i minst 500 meter och fann lite blod här och där, både högt upp och på sidorna. Inga benbitar, bara mörkt blod. Det var många andra grisar på benen, flera hade varit på åtelplatsen efter skottet, och gått i den skadade grisens spår, alltså mycket färskare än den skadade. Hur som helst släppte jag Totte till slut och han försvann. Såg på pejlen att han drog kanske en 6-700 meter i spåret, vände nära en sjö, tog kanske 2-300 meter i sina bakspår, tog en annan vinkel och försvann norröver. Förmodligen hade han hängt på det skadade spåret, gått på en annan gris som han hängde på en liten bit innan han insåg misstaget, och letat upp ”avhoppet”. En stund senare ser jag på pejlen att det är stopp, långt utom hörhåll. Och så följer ett jäkla pulsande, ibland nästan till midjan. Svär över att jag inte tagit med snöskorna, skidor hade inte hjälpt ett skvatt. Vi turar om att spåra och det går grymt långsamt, men Totte står på samma ställe, det har förflyttat sig kanske 50 meter. Just då tänker jag inte på det faktum att han inte har en chans att komma undan en grisattack i den djupa snön. Grisen är nog inte någon jätte, kanske 50-70 kilo. Nu är vi nära, jag plockar av siktet som ändå är fullt med snö. Om grisen flyr långa sträckor kan det vara omöjligt för oss att hänga på i föret, så är det bara att hoppas att Totte övertalar den att stanna. Nu är hunden säkert medveten om vår närhet. Så hör vi plötsligt bara det blandade ljudet av morr och grymt. Jag slutar smyga och rusar in. Jycken förstår att han inte klarar grisens attacker, och har inget annat val än att försöka hålla den. Jag kan avliva det (relativt) lätt. Det visar sig att skottet tagit högt upp på huvudet, slagit av övre delen av skallbenet! Jaktgästen hade rätt, det måste varit en riktig knock out-smäll. Sedan började ett jäkla släpande i snön ner till en sjö. Jaktledaren beordrade ut gästen med sina landsmän att hämta grisen, och de har garanterat aldrig någonsin slitit så. Tror de höll på halva dagen, men lärde sig säkert något på kuppen. Jaja, bara en reflexion över eftersök i snö.

post-1794-1265627928_thumb.jpg

Publicerat

Jäkligt bra jobbat av både dig och hund.

Jag antar att han som sköt försökte sig på ett skallskott?

/Peter

Publicerat

Starkt jobbat.

/Christian

Publicerat

Alltid lika kul att läsa om lyckade eftersök på rätt djur och om duktiga hundar!!!

Publicerat

Riktigt bra insats! Bra Jobbat!

Publicerat

Ni sköter er lika bra som vanligt du och Totte. Bra jobbat.

Publicerat

Starkt jobbat!

Fy fan för dessa snömängder..

Tyckte jag hade det jävligt idag men nog fasen finns det alltid de som har de värre ;)

Publicerat

Rätt åt idioten att få släpa grisen själv, det måste vara medvetet skott mot skallen. Bra jobbat, men det måste varit lite läskigt att släppa hunden när det var så mycket snö.

Publicerat

Bra jobbat!! :wub:

Tror också att detdär måste vara ett medvetet huvudskott!!

Publicerat

Totte o Torkel ett bra team, se upp för snön och hälsa syster yster.

Publicerat

Duktiga Torkel :) Mest bara för att irritera, så lär jag fråga hur det går med Plopp ;)

Publicerat
  • Författare

Krävs mer för att irritera mig Tomcec! Hade jag släppt Plopp där så hade han fortfarande, tre dagar senare, snosat omkring i gamla spår i Dalsland. Skulle vara intressant med ett gentest på plottarna, de kan ju inte vara släkt med någon annan varelse på jorden. Jo, jag tror också att skytten tänkte sig ett huvudskott.

Publicerat
Krävs mer för att irritera mig Tomcec! Hade jag släppt Plopp där så hade han fortfarande, tre dagar senare, snosat omkring i gamla spår i Dalsland. Skulle vara intressant med ett gentest på plottarna, de kan ju inte vara släkt med någon annan varelse på jorden. Jo, jag tror också att skytten tänkte sig ett huvudskott.

En sak vet jag, jag är tjurigare än min plott <_<

Publicerat
Hade ett eftersök i förrgår som väl var egentligen tillhörde dem som inte skulle göras. En utländsk gäst hade skjutit på en gris kvällen före. Han sa att den gick omkull i skottet, låg helt still i tio minuter, sedan plötsligt reste sig och försvann. Jag erkänner att jag inte trodde på tidsperspektivet. Jag var där 16 timmar efter smällen. Det var MYCKET snö, cirka 80 centimeter. Vi spårade grisen i minst 500 meter och fann lite blod här och där, både högt upp och på sidorna. Inga benbitar, bara mörkt blod. Det var många andra grisar på benen, flera hade varit på åtelplatsen efter skottet, och gått i den skadade grisens spår, alltså mycket färskare än den skadade. Hur som helst släppte jag Totte till slut och han försvann. Såg på pejlen att han drog kanske en 6-700 meter i spåret, vände nära en sjö, tog kanske 2-300 meter i sina bakspår, tog en annan vinkel och försvann norröver. Förmodligen hade han hängt på det skadade spåret, gått på en annan gris som han hängde på en liten bit innan han insåg misstaget, och letat upp ”avhoppet”. En stund senare ser jag på pejlen att det är stopp, långt utom hörhåll. Och så följer ett jäkla pulsande, ibland nästan till midjan. Svär över att jag inte tagit med snöskorna, skidor hade inte hjälpt ett skvatt. Vi turar om att spåra och det går grymt långsamt, men Totte står på samma ställe, det har förflyttat sig kanske 50 meter. Just då tänker jag inte på det faktum att han inte har en chans att komma undan en grisattack i den djupa snön. Grisen är nog inte någon jätte, kanske 50-70 kilo. Nu är vi nära, jag plockar av siktet som ändå är fullt med snö. Om grisen flyr långa sträckor kan det vara omöjligt för oss att hänga på i föret, så är det bara att hoppas att Totte övertalar den att stanna. Nu är hunden säkert medveten om vår närhet. Så hör vi plötsligt bara det blandade ljudet av morr och grymt. Jag slutar smyga och rusar in. Jycken förstår att han inte klarar grisens attacker, och har inget annat val än att försöka hålla den. Jag kan avliva det (relativt) lätt. Det visar sig att skottet tagit högt upp på huvudet, slagit av övre delen av skallbenet! Jaktgästen hade rätt, det måste varit en riktig knock out-smäll. Sedan började ett jäkla släpande i snön ner till en sjö. Jaktledaren beordrade ut gästen med sina landsmän att hämta grisen, och de har garanterat aldrig någonsin slitit så. Tror de höll på halva dagen, men lärde sig säkert något på kuppen. Jaja, bara en reflexion över eftersök i snö.

post-1794-1265627928_thumb.jpg

Riktigt bra jobbat av dig och Totte !

Beundra verkligen de jobb ni lägger ner på eftersök. (gäller er alla här på forumet)

Det är sådana som ni som gör att en annan blir inspirerad att börja med eftersök.

Har en liten blandrasvalp just nu som jag kanske ska har enbart på eftersök om intersset finns hos valpen.

Mvh Andreas

Publicerat

Ingen dussin-dog Totte, hur säkerställer du generna efter honom?

Bra jobbat för övrigt! :rolleyes:

Publicerat

Haha, Torkel är jätteledsen att plotten han har är en hanne... Annars hade kombinationen var jätte bra för vidare avel med Totte ^_^ . Förlåt Torkel, men jag vet hur ditt hjärta är fyllt av kärlek till Plopp B)

Publicerat
Haha, Torkel är jätteledsen att plotten han har är en hanne... Annars hade kombinationen var jätte bra för vidare avel med Totte ;) . Förlåt Torkel, men jag vet hur ditt hjärta är fyllt av kärlek till Plopp :ph34r:

Äh.. Så modernt som allting är nuförtiden så kan väl Totte o Plopp adoptera.. ;)

Publicerat
Äh.. Så modernt som allting är nuförtiden så kan väl Totte o Plopp adoptera.. :ph34r:

Jaaaaaaaaaaa, men vad kan vara värre än vad han redan har?

Publicerat
Jaaaaaaaaaaa, men vad kan vara värre än vad han redan har?

Pekines... :ph34r:

Publicerat

Varför förorena det fina laikablodet med en ylande stövare. <_<:ph34r:

Tror nog det löser sig ändå. Finns nog småtottar om en månad. :P

Publicerat

Inte är det väl stövarhjältar i pekineser? <_<

Publicerat
Varför förorena det fina laikablodet med en ylande stövare. <_<:P

Tror nog det löser sig ändå. Finns nog småtottar om en månad. :D

Ja alltså ska försöka förklara..

Totte o Plopp är ju båda ööhh... "pappor" o de kan kanske "förenas"... fast för att det ska bli små Tottar så behövs "mammor" oxå -_- du vet blommor o bin..

o skulle paret Tott o Plopp bestämma sig för att adoptera en Pekines så är det nog inget som påverkar det fina laika blodet..

:D:D:ph34r: uch va det spårat ut nu.... Sorry Torkel.. vi är bara avundsjuka.

Publicerat

Finns ju bra laikatikar också. <_<

Publicerat
Finns ju bra laikatikar också. ;)

Själkvklart o jag bara dummar mig o försöker va rolig... men de är inte lätt.. :lol:;)

Publicerat
Själkvklart o jag bara dummar mig o försöker va rolig... men de är inte lätt.. :rolleyes::rolleyes:

Jag tycker det är roligt iaf... Mest för att jag vill berätta för Torkel, att jag är jätte avis på hans hundar... Framför allt plotten :rolleyes: