Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Åseda utställningen

Featured Replies

Publicerat

Brukar ju ställa den här frågan varje år, så jag gör det i år också.

Troligen åker jag upp och tjatar lite som vanligt. Vilka ska dit?

Publicerat

Hade lite planer på att ställa ut Jämten, men väntar till Torne. Svårt att ringträna med 50 cm snö :o

\Mats

Publicerat

Ska dit.

//B

Publicerat
  • Författare
Ska dit.

//B

Har du någon du ska ställa? Eller är du bara nyfiken som jag? :o

Publicerat
  • Författare
Hade lite planer på att ställa ut Jämten, men väntar till Torne. Svårt att ringträna med 50 cm snö :o

\Mats

Tror du han kan behöva träna? :DB)

Publicerat
Tror du han kan behöva träna? :oB)

Lite hade nog inte varit fel, han kanske kunde ta några travsteg med lite träning :D

\Mats

Publicerat
Har du någon du ska ställa? Eller är du bara nyfiken som jag? ;)

Nyfiken var ordet för stunden iaf!

Publicerat

SKulle väl vara av ren nyfikenhet jag far dit då, man vet ju aldrig vad för slags hund man lir med nästa gång.

När är den?

/Lasse

Publicerat
  • Författare
SKulle väl vara av ren nyfikenhet jag far dit då, man vet ju aldrig vad för slags hund man lir med nästa gång.

När är den?

/Lasse

söndag 14/2 kl 9.00

Publicerat
söndag 14/2 kl 9.00

OK

Får se vad kalendern säger om den dagen....

/Lasse

Publicerat

Är det inne i Åseda eller?

Bara hundar eller andra grejer med?

David

Publicerat
  • Författare
Är det inne i Åseda eller?

Bara hundar eller andra grejer med?

David

nej i ridhuset. Badeboda tror jag det heter.

Bara älghundsutställning.

Publicerat
  • Författare

Vi provar ett lyft B)

Publicerat

Min gubbe ska dit med våran ungtik

Publicerat
  • Författare
Min gubbe ska dit med våran ungtik

Okej! Vilken ras?

Publicerat
Okej! Vilken ras?

Jämthund.

Publicerat
  • Författare
Jämthund.

Hur gick det?

Publicerat

När det ändå handlar om utställning..

Förlorade en hundring när jag slod vad med en jobbarkompis ang att älghundarna va tvugna o ha utställningsmerit innan jaktprov..

Tyckte det vore allt för dumt att en ren jakthundsklubb hade krav om utställningsmerit innan jaktprov.

Brukar ju för det mesta va tvärt om.

Typ jaktprovsmerit för att bli tex UCH.

Men jag hade tydligen fel o att förlora en hundring på det känns för en smålänning..

Så min fråga.. varför har man det så i älghundsklubben?

Publicerat
  • Författare
När det ändå handlar om utställning..

Förlorade en hundring när jag slod vad med en jobbarkompis ang att älghundarna va tvugna o ha utställningsmerit innan jaktprov..

Tyckte det vore allt för dumt att en ren jakthundsklubb hade krav om utställningsmerit innan jaktprov.

Brukar ju för det mesta va tvärt om.

Typ jaktprovsmerit för att bli tex UCH.

Men jag hade tydligen fel o att förlora en hundring på det känns för en smålänning..

Så min fråga.. varför har man det så i älghundsklubben?

För att slippa belasta domarna med jaktprov på hundar som inte klarar rasstandarden?

Kravet är ju bara en 3:a och klarar hunden inte det så är den ju inte rastypisk.

Hur gick det för Jacob? Missade honom.

Publicerat
För att slippa belasta domarna med jaktprov på hundar som inte klarar rasstandarden?

Kravet är ju bara en 3:a och klarar hunden inte det så är den ju inte rastypisk.

Hur gick det för Jacob? Missade honom.

Han fick en 3:a på tiken, inte rätt päls o allt för mycket vitt.

Men Jacob e lika glad för det.

Han har en 2:a innan oxå.

Ang min fråga... tycker ändå att i en ren jakthundsklubb så borde jaktegenskaperna väga mest på nåt vis..

Men tänkte att det nog beror på att annars kanske inte så många älghundsägare går på utställning om det inte behövdes merit därifrån för att få starta på jaktprov...

Det vore lättare för mig o fatta lixom.. :blush:

Publicerat

Det krävs en 3:a i juniorklass för att få starta jaktprov.

Det krävs som lägst en 3:a på jaktprov för att få starta jaktklass och kunna ta cerrt.

Jämtarna (mfl älghundsraser) måste först ha jaktchampionat för att kunna ta utställningschampionat och för att kunna ta jaktchampionatet krävs som lägst en 2:a i uhkl + älgspårprov + 3 stycken 1:or på jaktprov.

Jag personligen tycker det är bra att det krävs att hundarna ska hålla sig inom rasstandarden innan de jaktmeriteras.

Publicerat
Brukar ju ställa den här frågan varje år, så jag gör det i år också.

Troligen åker jag upp och tjatar lite som vanligt. Vilka ska dit?

Hej! Jag anmälde mig ett par dagar för sent till denna utställningen tyvärr, men jag följde med en kompis som skulle ställa ut sin karelare där. Min Karelare på 10 månader fick följa med och miljötränas lite.. Så många hundar har hon aldrig sett samtidigt innan, sen testade vi att gå nåt varv i ringen med innan utställningen började, kändes helt okej.

Är nu riktigt sugen på att gå en utställning med henne så snart som möjligt, blir väl i Torne tror jag, eller är det nån som vet om nån utställning för älghundar som ligger inom rimlig avstånd från typ värnamo-jönköping innan dess?

Mvh Simon

Publicerat
  • Författare
Hej! Jag anmälde mig ett par dagar för sent till denna utställningen tyvärr, men jag följde med en kompis som skulle ställa ut sin karelare där. Min Karelare på 10 månader fick följa med och miljötränas lite.. Så många hundar har hon aldrig sett samtidigt innan, sen testade vi att gå nåt varv i ringen med innan utställningen började, kändes helt okej.

Är nu riktigt sugen på att gå en utställning med henne så snart som möjligt, blir väl i Torne tror jag, eller är det nån som vet om nån utställning för älghundar som ligger inom rimlig avstånd från typ värnamo-jönköping innan dess?

Mvh Simon

Sala 6/3.

Annars är det Hunneberg 9/5 och Torne 15/5.

Det är väl dom som ligger närmast.

Publicerat
Sala 6/3.

Annars är det Hunneberg 9/5 och Torne 15/5.

Det är väl dom som ligger närmast.

Tack så mycket, sala ska jag ta en titt på!

Publicerat

Det är ju ett lotteri ändå....

Kan ni förklara hur man kan få 2 st 2:or på älghunden och sen gå sin 3:e utställning och då komma på 3:e plats

best in show ??

Helt sjukt, roligt som fan men ändå

Hade aldrig haft den domaren innan men det borde vara lite mera seriöst även om det varit mkt missnöje på 2:an

Det finns ju standarder för hur det skall dömmas men vissa har ju helt enkelt inte öga för det !!

Första 2:an kom som unghund så den är inte så mkt att säga nåt om men den andre däremot