Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vilket nytt trycke?

Featured Replies

Publicerat

Hej.

Ska byta trycke på min Husqvarna M98 9,3x57.

Bara undrar nu om det finns någon som vet om det är några skillnader vilket märke man väljer?

Tänkte nog beställa från Midway och dom har ju både Timney och Bold trycken med sidosäkring.

Skillnader??

Ps. Ska ha kvar flaggan också och ha båda säkringssystemen. Ds

Mvh Fredde

Publicerat

Tror inte att det ar någon skillnad med jag är facktist inte helt säker!!

MVH

Publicerat

Båda märken har fått bra kritik, så det är nog bara att välja och vraka...  :wub:

Publicerat

Jag har haft både Timney och Bold i omgångar på olika bössor.

Idag har jag ett Bold på min M98 och det finns inget övrigt att önska! Det finns det inte vad det gäller Timney heller så valet är ditt.

/Micke

Publicerat

Har ett Timney med sidosäkring i min M98,

efter lite justering är det nu ett mycket fint direkttryck, kan kan inte få ett två stegstryck är det den näst bästa lösningen enligt mig,

en frågan där jämte ett konstaterande, ett Timney tar mycket plats i kolven, den måste urholkas en del,

tar ett Bold lika stor plats? Det skulle påverka mitt val idag om jag gjorde om det.

/Christian

Publicerat

Som jag ser det så hamnar ett Bold bra mycket lägre i pris, om inte rent av på halva priset av ett Timney. Med det i blick bör ju ett Timney vara så pass mycket vassare än Bold för att jag skulle välja det!

Publicerat
Har ett Timney med sidosäkring i min M98,

efter lite justering är det nu ett mycket fint direkttryck, kan kan inte få ett två stegstryck är det den näst bästa lösningen enligt mig,

en frågan där jämte ett konstaterande, ett Timney tar mycket plats i kolven, den måste urholkas en del,

tar ett Bold lika stor plats? Det skulle påverka mitt val idag om jag gjorde om det.

/Christian

Nu har ju jag teflonminne men vill minnas att mitt Bold bara var att lägga ner i min Hougekolv utan modifieringar.

/Micke

Publicerat
Nu har ju jag teflonminne men vill minnas att mitt Bold bara var att lägga ner i min Hougekolv utan modifieringar.

/Micke

Hougekolvarna är väl förberedda för sidosäkring ska du stoppa dit den i en originalkolv så blir det lite avverkning

Publicerat
Hougekolvarna är väl förberedda för sidosäkring ska du stoppa dit den i en originalkolv så blir det lite avverkning

Jag har inte trycket med sidosäkring,ska det monteras så lär man behöva ta bort en del material- helt rätt.

/Micke

Publicerat
  • Författare
Jag har inte trycket med sidosäkring,ska det monteras så lär man behöva ta bort en del material- helt rätt.

/Micke

Hur mkt avverkning måste till ungefär om man ska använda orginalkolven som jag tänkt??

Klarar man det själv om man bara är lite händigt lagd och inte har tummen mitt i handen? ;)

Publicerat
Hur mkt avverkning måste till ungefär om man ska använda orginalkolven som jag tänkt??

Klarar man det själv om man bara är lite händigt lagd och inte har tummen mitt i handen? :lol:

Med en dremel klarar man det mesta.  :lol:;)

Publicerat

jag satt inn Timney trycke i min 9,3x57 när jag gjorde om den till helstock är myckt nöjd med trycket på den ;)

Publicerat
  • Författare
Med en dremel klarar man det mesta.  ;);)

Ja men då känns det ju tryggt.

Ska nog klara det galant då ;)

Publicerat
Med en dremel klarar man det mesta.  ^_^B)

Snälla vänner- Dremla inte i trästockar..............

Använd ett vasst stämjärn, filar och en skrapa- då ser det inte ut som urbetet har utförts av termiter när man tar mekanismen ur stocken....

Det ska bort lika mycket trä för ett Bold trycke som för ett Timney- tryckena är ungefär likvärdiga, men priset talar till Bold tryckets fördel....

Publicerat

Bäste Herr Dansk, välkommen!

Du har så rätt angående detta med drummlar, eller dremmel, ja vilket det nu är,

men det är ju vilket det verkar som om du instämmer i som så att det skall avverkas en del material innan man ersätter ett org tryck med ett från nämnda firmor,

för den mer vågade, så finn denna tillverkare

http://www.huberconcepts.com/Husqvarna.htm

En utvärdering, iofs på ett Moisin trycke men det är samma koncept.

Min personliga reflektion är den att jag är nyfiken på dessa tryck och att det verkar vara ett bra koncept.

/Christian

Publicerat

Tack Christian - jag skickade ett mail till Huber alldeles nyss och frågade om man kan slippa Pay-Pal och betala på något vettigare sätt.....(hade glömt bort detta planerade inköp :D )

Jag har provat en Mosin Nagant med Hubertrycke och jämfört med originalet så vinner man massor i känsla utan att behöva ge sig på att slipa och bönhasa...

Är det någon som använt Pay-Pal och vet hur det fungerar? Kan ju iofs betälla ett från Brownells istället och betala med VISA.

Raggarö

Publicerat

Jag har PP, det är det enda sättet som jag vill betala med,

säkrare än med mina CC= kreditkort och på det hela taget ett schysst sätt.

Om man bara skall använda det en gång förstår jag att man/du inte vill köra med PP men annars är det ju helt klart en smutt lösning.

/Christian

Publicerat

Jag får förmodligen lära mig något nytt, men kunskap är aldrig tungt att bära - tyvärr är den mentala hårddisken överfull - lägger jag in något nytt försvinner något värdefullt. Prioriteringar.........

Raggarö

Edit: Christian, vad är smartaste förfaringssättet när man använder Pay-Pal ? (nu är jag registrerad iallafall) du kan ta det via PM om du vill.

Publicerat
En utvärdering, iofs på ett Moisin trycke men det är samma koncept.

Kanske litet OT, men Timney har numera trycken för Mosin-Nagant också...

http://timneytriggers.com/sunshop/index.ph...detail&p=50

Publicerat

Tack för tipset Bokmal,

Får försöka kontakta Timney och fråga om detta är en "irreparabel förändring" dvs om det går att återställa mitt vapen till originalskick.

Misstänker att sidosäkringen kommer att kräva lite träarbete....

Raggarö

Publicerat

Det ska tas bort ungefär lika mycket trä för båda tryckena (Timney och Bold) Se till att säkringsarmen går lätt, och att lilla piggen för säkringen fritt kan sticka ut i vänster sida. Ta inte bort mera trä i bakkant än vad som behövs för att försvagningen vid bakre lådskruven blir så liten som möjligt... dock utan att trycket rör träet.....

Använd vassa verktyg och märkfärg

Ibland får man fila upp där upphakts "tand" går igenom lådan så den kan "falla ned" utan att ta i kanten på hålet. Har man trycke med sidosäkring får man ta bort lite på kanten av underbeslaget så att säkringsarmen kan röra sig fritt och se till at avtryckaren inte tar i hålet i underbeslaget, samt på '98 fila av slutstycksmutterns ring så den går förbi säkringsarmen- en del väljer att böja armen, men det ser för "räligt" ut..........

http://www.huberconcepts.com/Husqvarna.htm

Detta är ett önödigt sätt av göra av med pengar på något där man kan få originaltrycket MINST lika bra med lite jobb <_<

Publicerat

Några förändringar på stocken blir det säkert frågan om, eventuellt också på låsramens kant. Här är ett foto på en 9,3x53R jag hade, trycket var tillverkat av en vapensmed för Mosin-Naganten. Den krävde litet mer modifikation av ramen men är ett alldeles undebart trycke. Plus att en sidosäkring är en klar förbättring över originalet... :wacko:

Bössan är numera ersatt med en annan 9,3x53R men trycket har jag kvar. Modifikationer skrämmer ofta folk även om Mosin låsramar bara kostar kring 8€ <_<

51202053_4b6d921e0d.jpg

P1060789.JPG

Tack för tipset Bokmal,

Får försöka kontakta Timney och fråga om detta är en "irreparabel förändring" dvs om det går att återställa mitt vapen till originalskick.

Misstänker att sidosäkringen kommer att kräva lite träarbete....

Raggarö

Publicerat

Problemet är vad för vapen man har som utgångspunkt :D

Har man (som jag) ett samlarvapen som är värt några kronor så vill jag inte göra något som inte går att återställa, då låter jag det hellre vara. Jag har ju lärt mig skjuta hyfsat med påken, dock skulle träffbilderna må bra av ett bättre trycke :D

Är det något fel på originalsäkringen? - förutom att den kräver starka nypor...... :)

Raggarö

Publicerat

Du har förstås rätt, men hur skulle det vara att lägga originalramen åt sidan och ha en modifierad ram med kvalitetstrycke för skjutbanebesök?

Problemet är vad för vapen man har som utgångspunkt :D

Har man (som jag) ett samlarvapen som är värt några kronor så vill jag inte göra något som inte går att återställa, då låter jag det hellre vara. Jag har ju lärt mig skjuta hyfsat med påken, dock skulle träffbilderna må bra av ett bättre trycke :D

Är det något fel på originalsäkringen? - förutom att den kräver starka nypor...... :)

Raggarö

Publicerat

Bokmal,

Det är en bra ide´, få se vad Huber kan åstadkomma pris-, och leveransmässigt annars får det bli ett Timney inkl. modifieringar.

Raggarö