Publicerat Februari 11, 201016 yr Jodå det finns folk som tävlat lydnad med både tax och mops och diverse rasen, men efter att slitit fan med nuvarande för att få till ett par moment halvdant så vill jag att nästa ska vara "enkel", ett LPII vill jag kunna få ihop utan alltför mkt möda...Tja ja det är ju det som är frågan... vad vill jag mest. Än så länge hoppas jag på att inte behöva välja... Finns det working som inte är överenergiska, små, pälslösa, snipiga och onödigt skarpa då? För jag vill ha en springer med lagom brett huvud, ordentliga läppar, långa öron, klok blick, vackra fanor och välbalanserad kropp, dessutom vill jag ha en mjuk och sansad hund som är lyhörd och förig, min uppfatting av jaktspringrarna är att dom är för hårda i skallen och för fladdriga... Menar du att münstern är ett bättre val??? Att jämföra dp hundar och rena jaktlinjer är nog som att jämföra en gammal bruks bil med en ferrari om du som förare behärskar så finns det så mycket mer att ge i en hund av jakt linjer. Men om du inte gillar prestanda utan bara vill mellan a och b så satsa på en dp hund
Publicerat Februari 11, 201016 yr Sedär sedär, trodde faktiskt alla SKK-reggade hundar kunde bli SVCH... att blandisar fick tävla men ej kunde få titel, men så är det alltså icke...Man är ju inte sämre än att man kan ändra sig, tittade ner mot fötterna och sa till mig själv att en sagolikt vacker och fullkomligt oduglig hund har jag ju redan... Så nu surfar jag faktiskt jaktspringer-kennelsidor, jag vet ju att jag passar med spaniel, jag vet ju att jag älskar springrarna, och jag är inläst på rasen och dess jaktsätt, så tja ful men duglig spaniel kanske inte blir helt fel ändå... Wachtel är väl den ras som jag fortfarande inte avskrivit, så åsikter kring wachteln som lydnadshund mottages tacksamt... I wachtel finns oehört mycket motor och vilja att vara till lags så där har du en hund som skulle funka att träna lydnad med.
Publicerat Februari 12, 201016 yr Författare I wachtel finns oehört mycket motor och vilja att vara till lags så där har du en hund som skulle funka att träna lydnad med. Ah jag får väl kika närmre på wachteln då, träffade en fantastiskt rar liten tik i helgen, "dampwachtel" kallade husse henne man jag tyckte hon var härligt, högt och lågt var hon och svansen som en attans propeller Mörkbrun, nästan svart med den fina skimmelskäckteckningen (som jag inte vet vad den heter) Ska genast läsa in mig, när det kommer till jakten har jag nämligen ingen koll alls på wachteln, där är det bara saniels jag "kan"...
Publicerat Februari 12, 201016 yr Ah jag får väl kika närmre på wachteln då, träffade en fantastiskt rar liten tik i helgen, "dampwachtel" kallade husse henne man jag tyckte hon var härligt, högt och lågt var hon och svansen som en attans propeller Mörkbrun, nästan svart med den fina skimmelskäckteckningen (som jag inte vet vad den heter) Ska genast läsa in mig, när det kommer till jakten har jag nämligen ingen koll alls på wachteln, där är det bara saniels jag "kan"... Tror nog också att en Wachtel av bra härstamning kan vara ett bra alternativ. Min Wachtelhane hade säkert rätt enkelt kunnat klara lydnadsklass 2 utan några större problem. Men sen har jag sett Wachtlar som knappast hade fixat det! \Mats
Publicerat Februari 12, 201016 yr Hepp! Spontant tänkte jag att shit Jensa och MB svammlar.. men! Grejen med wachteln är att folk skaffar dem som klövviltshund och jagar in likt vilken tax/drever som helst. Följden blir en jaktmaskin som drar av koppel efter koppel, misslyckas kapitalt med varje försök att apportera och allmänt pestig jycke som inte kan stava till fotgående. Men en wachtel i händerna på någon som kan lydnad och dressyr.. kanske inte så dumt ändå? Tror iofs att en spaniel kommer längre då de är avlade på att jaga i tätt sammarbete med föraren medans wachteln måste ha mer självständighet. Min egen wachtel är ju sisådär som jakthund men tveklöst den mest lydiga hunden i flocken! Kanske kan funka iaf.. Mvh!
Publicerat Februari 12, 201016 yr Författare Hepp!Spontant tänkte jag att shit Jensa och MB svammlar.. men! Grejen med wachteln är att folk skaffar dem som klövviltshund och jagar in likt vilken tax/drever som helst. Följden blir en jaktmaskin som drar av koppel efter koppel, misslyckas kapitalt med varje försök att apportera och allmänt pestig jycke som inte kan stava till fotgående. Men en wachtel i händerna på någon som kan lydnad och dressyr.. kanske inte så dumt ändå? Tror iofs att en spaniel kommer längre då de är avlade på att jaga i tätt sammarbete med föraren medans wachteln måste ha mer självständighet. Min egen wachtel är ju sisådär som jakthund men tveklöst den mest lydiga hunden i flocken! Kanske kan funka iaf.. Mvh! Hmmm, tja jag kollar just nu på jaktspaniels och läser på om wachtel parallellt, men en jaktidiot som drar av koppel och inte kan gå fot, tror jag nog inte det hade blivit även om jag skaffat tax Förarkontakt och koppelhyfs är mina a och o, men vill dock skaffa en enkel hund och "kan" inte ge avkall på lydnaden... Sedan att säga att jag kan lydnad och dressyr vet jag inte om jag skulle våga, jag skulle kanske kunna drista mig till att säga att jag kan hund... Tanken från börjar var ju spaniel, och det slutar väl troligen där också...
Publicerat Februari 16, 201016 yr Kul tråd det här! Roligt att läsa att det finns jägare som också är intresserade av lydnadsträning! Vågar inte riktigt tala om för gubbarna i jaktlaget att jag håller på med tävlingslydnad. De tittar så konstigt på mig… Jakt- och lydnadshunden i mitt liv är en Basset Artésien Normand, som jag räknar med att kunna tävla i alla fall klass2 med. Och viltspårsbiten är ju inget som helst problem. Inte för att jag menar att det är någon ras för dig, Lady A, det är en drivande hund (rådjur!), och intresset för fågel är obefintligt. Att lära honom apportera har avgjort varit den största utmaningen i lydnadsträningen ! Kan bara instämma med tidigare skribenter om att välja jakthund i första hand och lydnadshund i andra. Lydnad kan man få på vad som helst, bara man börjar i tid…