Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Tipr på god sås till kött

Featured Replies

Publicerat

Av gammal vana gör jag alltid mina såser till tex stek lika hela tiden(grädde, soja, steksky) och har väl lessnat lite kan man säga.

Vill gärna ha tips på flera goda ingredienser man kan ha i. :huh:

Publicerat
Av gammal vana gör jag alltid mina såser till tex stek lika hela tiden(grädde, soja, steksky) och har väl lessnat lite kan man säga.

Vill gärna ha tips på flera goda ingredienser man kan ha i. B)

En skvätt Sherry eller Congac lite honung åssa hacka lite färska örter (tex timjan, salvia) :huh:

Eller bara en klick svartvinbärsgele i den vanliga såsen ;)

Publicerat
En skvätt Sherry eller Congac lite honung åssa hacka lite färska örter (tex timjan, salvia) :huh:

Eller bara en klick svartvinbärsgele i den vanliga såsen ;)

Och inte att förglömma någon god Kvibille ädelost B)

Publicerat

En trevflig portersås tycker jag sällan är en dålig idé när det är dags för vilt (bara att googla loss så lär du hitta en drös recept. Om du orkar bläddra igenom den här tråden så har jag för mig att jag delat med mig av ett sånt recept också, ska kolla om jag hittar det så klipper jag in det lite senare).

En annan simpel självfixande sås är att göra en balsamreduktion. Skitgott och lika enkelt. Vin, balsamvinäger, honung (ett par matskedar brukar jag ta) och lök (schalottenlök om man vill vara petig). Svetta löken (inte fräsa så den tar färg) och ös ner allt annat. Låt puttra (ganska länge) på låg värme och sila av löken efter ett tag. Fortsätt puttra försiktigt tills du har en lite tjockare konsistens på härligheten. Smaka av med lite salt och peppar om du vill och avsluta med att röra ner en försvarlig klick rumsvarmt smör (äkta smör annars kan du strunta i det). I bland låter jag några timjankvistar puttra med ett tag också.

Umsfillibabba om du frågar Fitzo.

Lycka till vettja.

Mvh. F

Publicerat

Skriver under på att en klick med vinbärsgelé kan göra susen. En buljongtärning brukar jag ta i, tycker det lyfter såsen.

Steka lök och göra löksås är heller aldrig fel.

Publicerat

Självklart vispgrädde, ja inte några konstlade produkter utan riktig grädde som får reducera ger ju en god och knäckig smak till såsen. Något som för det mesta också funkar är att använda en rejäl klick messmör. Känner man sig lite "wild & crazy" så kan man experimentera lite med ansjovis i såsen och kommer lite i närheten av slottstek-känsla.

Reder man med vetemjöl är det viktigt att såsen får sjuda i minst 5 minuter annars får man gärna en mjölig smak på såsen.

• 2 weeks later...
Publicerat

En god svamp stuvning brukar funka fint som "sås", stek svampen (förtjust i portobello) med mycket smör och salta, gärna flingsalt, sen slå på grädde lite soja lite grönpeppar :(

Publicerat

En riktig rödvinsås är riktigt najs.

Hacka upp en stor lök, låt det småputtra i ett par-tre matskedar smör till den är helt mjuk och blank, blir det brynt är det bara att kasta och göra om. Strö över ett par-tre matskedar socker,en del av det kan gärna vara brun farin eller rårörsocker. Låt det puttra lite till i grytan innan du slår i en halvliter rödvin. Koka ned, till halva volymen innan du silar av och tillsätter en halvliter god buljong. Helst har du kokat en egen fond på älgben eller nåt. Reducera ytterligare till det bara är en tredjedel kvar. Toppred med lite potatismjöl och smaka av med salt och peppar.

Detta är grunden, det funkar väldigt bra att exempelvis smula i torkade trattkantareller.

Gôtt så det kn*llar i mun, som vi säger i Värmland :(

Publicerat

Vill gärna ha tips på flera goda ingredienser man kan ha i. :(

Jag har hamnat i samma fälla..

Jag brukar grilla köttet som oftast och gör då en Bearn Out, en bernaise med Sambal olek, funkar bra som F men har tröttnat lite..

Jag ska läsa inläggen i denna tråd med omsorg!

Publicerat

Får jag föreslå en konjakssås:

2 schalottenlökar eller ½ gul lök

2 krm svartpeppar

1 msk smör eller margarin

2 +1 msk konjak

2 ½ dl vatten

2 msk kalvfond

2 msk vetemjöl

1 dl vispgrädde

2 tsk soja

Ev salt

Skala och finhacka löken. Fräs lök och svartpeppar i matfettet i en kastrull. Häll på 2 msk konjak, vatten och fond. Koka upp och låt småkoka ca 5 min. Blanda mjöl och grädde och vispa i såsen. Koka ytterligare 5 min. Smaka av med soja, den sparade konjaken och ev lite salt.

Publicerat
En riktig rödvinsås är riktigt najs.

Hacka upp en stor lök, låt det småputtra i ett par-tre matskedar smör till den är helt mjuk och blank, blir det brynt är det bara att kasta och göra om. Strö över ett par-tre matskedar socker,en del av det kan gärna vara brun farin eller rårörsocker. Låt det puttra lite till i grytan innan du slår i en halvliter rödvin. Koka ned, till halva volymen innan du silar av och tillsätter en halvliter god buljong. Helst har du kokat en egen fond på älgben eller nåt. Reducera ytterligare till det bara är en tredjedel kvar. Toppred med lite potatismjöl och smaka av med salt och peppar.

Detta är grunden, det funkar väldigt bra att exempelvis smula i torkade trattkantareller.

Gôtt så det kn*llar i mun, som vi säger i Värmland :(

Ååå de lät gött som fan de ju de måste ja pröva :( dâ â gôtt mâ sås :wub:

Publicerat

Hmm, man ska heller inte vara rädd för att försöka sig på en riktig bearnaise :(

vitvinsvinäger, vatten, hackad lök, dragon, krossad vitpeppar kokas till en reduktion som silas av.

Ett par matskedar av reduktionen i en skål över vattenbad vispas ihop med ett par äggulor till det är helt fluffigt. 150 gram (eller nåt) smält smör tillsätts försiktigt under konstant vispning, droppar först sedan lite fortare. Skär det sig kan man tillsätta lite kallt vatten och vispa som f*n innan man fortsätter med smöret igen. Bottensatsen i det smälta smöret ska helst inte med. Smöret får heller inte vara brynt.

smaka av med salt och smula ned lite dragon.

Reduktionen måste vara riktigt koncentrerad för att det ska bli smak på såsen.

Googla lite så får ni mer mått och proportioner, jag använder aldrig mått i köket :(

Publicerat
En god svamp stuvning brukar funka fint som "sås", stek svampen (förtjust i portobello) med mycket smör och salta, gärna flingsalt, sen slå på grädde lite soja lite grönpeppar :(

ett stort plus på denna fast med fördel att man tar lite flera svampsorter med

en bra sås får en viktväktare att gråta så snåla inte med äkta smör eller med den fina grädden

Publicerat
ett stort plus på denna fast med fördel att man tar lite flera svampsorter med

en bra sås får en viktväktare att gråta så snåla inte med äkta smör eller med den fina grädden

Bra där, true that, +1!!!

//Fitzo

• 5 months later...
Publicerat

När jag åt LCHF (Low Carb High Fat) så gällde att hitta recept utan MJÖL. Det här funkade perfekt:

lika många äggulor som antal dl grädde.

Koka upp grädden och ta av spisen , stäng av plattan, låt svalna en LITEN stund, knäck i en äggula per dl grädde, krydda och ställ tillbaka på plattan och värm på eftervärmen, rör om konstant - får ej koka! När jag gjorde med t ex curry så tillsatte jag den direkt när jag kokade upp grädden. Såsen funkar utmärkt även kall - och att värma dagen efter. =)

Gott att krydda med t ex citronpeppar till fisken... Eller att ha en naturell sås - kall - och röra ner kaviar? Perfekt om man inte tål gluten. :rolleyes:

Publicerat

Grovhacka murklor. Svetta till dem tillsammans med lite lök, salt peppar och tillsätt grädde. Det skall vara vispgrädde! En skvätt soja. Reducera till lämplig konsistens. Klart att servera!! I brist på kött kan man äta sås och potatis...

Smaklig spis!

Publicerat

En enkel kall sås.....

Passar främst till grillat, men även ok till stekar.

Creme fraich, vitlök, svartpeppar. Vispa ihop och låt stå i kylen, gärna en timme eller mer före servering.

Annars till vilt funkar det med Creme fraiche, fond(gärna vilt fond/kantarell fond), stek en gullök, och lite kantareller(trattisar ger en lite mer "kryddig" smak för smakrikt viltkött). Blanda i en kastrull och smula ner en ädelost. Lite svartpeppar+ ev LITE salt. Färga med någon droppe soya(inte så mycket att soyan börjar ge smak....). Ev kan lite steksky röras ner och några droppar rött(Gärna samma som skall drickas till....)

Smaka av under tillagning så du trivs med smaken!