Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Markgränser över isen

Featured Replies

Publicerat

Jag lockade en räv inom gott och väl skjutavstånd men vågade inte skjuta pga att den var på isen i en kile som är ca:200 m bred på ena sidan våran mark på andra sidan grannlagets.

Räven gick aldrig över mitten av kilen utan höll sig ca:150m ut på isen.

Vad säger lagen där?

Hade jag tjuvskjutit räven där eller är det fritt att skjuta när de lämnar stranden?

Publicerat

Det beror på var fgränden går, men gränsen gäller ju oavsett om isen ligger eller inte. Jag får ju inte ro med båt och jaga änder i grannens vik...

Publicerat
  • Författare
Det beror på var fgränden går, men gränsen gäller ju oavsett om isen ligger eller inte. Jag får ju inte ro med båt och jaga änder i grannens vik...

Sant men jag tänkte att det fanns någon generell gränsdragning vid tillfällen som detta eftersom det är svårt att markera den på plats.

Publicerat
Sant men jag tänkte att det fanns någon generell gränsdragning vid tillfällen som detta eftersom det är svårt att markera den på plats.

Ring och snacka med grannen och fråga om det OK att du skjuter predatorer in på hans mark. Det går folk för det msta med på.

Publicerat

Markgränsen är väl utmärkt på kartan, stega på isen och sätt en granruska. Men tänk på att skjuter över is är det ofta dåliga kulfång och risken för att man blir en fara för annan är stor.

Publicerat
Markgränsen är väl utmärkt på kartan, stega på isen och sätt en granruska. Men tänk på att skjuter över is är det ofta dåliga kulfång och risken för att man blir en fara för annan är stor.

Rek anv varmit kulor på is :D

Publicerat
  • Författare

Tackar för svaren!

Jag kommer kolla gränserna lite bättre.

Tyvärr så är väl kärleken mellan lagen något skamfilad,från början pga något som ingen längre kommer ihåg och sedan håller gamlingarna i lagen igång det B)

Vi får hoppas att min generation inte är lika långsint, jag tror gnabbet startade i samband med Vasas regeringstid :D

Vad gäller bakhåll så är detta inget större problem eftersom marken är hög omkring kilen och där ligger inga hus.